Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lihavuustutkimus hiirillä

Vierailija
13.10.2014 |

Tutkimuksessa oli kaksi hiirtä. Toiselle oli annettu lihavan ihmisen bakteerikanta ja toiselle laihan.

Rotille syötettiin samanlaista ruokaa (vähärasvaista, paljon kuitua). Laihan bakteerikannan omaava hiiri pysyi entisellään ja lihavan bakteerikannan omaava lihoi.

Seuraavaksi hiirille syötettiin energiapitoisempaa ruokaa (paljon rasvaa, vähän kuitua), jolloin molemmat hiiret lihoivat, mutta lihavan bakteerikannan omaava lihoi enemmän.

Lihavan hiiren syötyä laihan hiiren ulostetta, lihavan hiiren paino alkoi normalisoitua ja hiiri alkoi reagoida ruokaan samalla lailla kuin laiha hiiri. Liahavan hiiren bakteerikanta oli muuttunut.

Onko kukaan törmännyt samaan tutkimukseen? Mitä ajatuksia se herätti?

Nimim. Kaikki ruoka vaa'an kautta ja 1-2h liikuntaa 5-6krt/vko ja mitat 174/70

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut tuosta tutkimuksesta. Kyllä sitä nykyään varmana pidetään, että suoliston bakteerikanta vaikuttaa ihan merkittävästi siihen, miten ravinnon energia pystytään hyödyntämään. 

Toisaalta olen lukenut myös ihmisillä tehdystä tutkimuksesta, jossa bakteerikanta alkoi muuttua lihavillakin laihojen kaltaiseksi ihan muutamassa päivässä, jos he alkoivat syödä samanlaista ruokaa kuin mitä laihat yleensä söivät. Tämän mukaan joku ulosteensiirto ei olisikaan välttämätön bakteerikannan aiheuttamiin lihavuusongelmiin vaan terveellisempi syöminen voisi muuttaa bakteerikannankin normaalipainoa tukevaksi.

Vierailija
2/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tuo rivitys ei toimi, vaikka kappaleiden väliin rivin jätinkin. Toivottavasti tuota jaksaa lukea silti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi kaveri kasvatti hiiriä ja hän sanoi, että tiettyihin väreihin liittyi läskigeeni, olisko ollut joku punaruskea. Ja toden totta, ne tietyn väriset hiiret olivat aina semmoisia pullukoita. Olinkin unohtanut tämän!

Vierailija
4/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta en ole lukenut, mutta estrogeenitutkimuksesta hiirillä kylläkin. Taisi mennä sillä tapaa, että kun hiiriltä poistettiin kohtu, tämä alkoi lihoamaan herkemmin.

Vierailija
5/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 10:46"]Mun yksi kaveri kasvatti hiiriä ja hän sanoi, että tiettyihin väreihin liittyi läskigeeni, olisko ollut joku punaruskea. Ja toden totta, ne tietyn väriset hiiret olivat aina semmoisia pullukoita. Olinkin unohtanut tämän!
[/quote]

Minulla oli joskus punaruskea hiiri, ja tämä todella lihoi herkemmin, kuin toinen valkoinen hiiri :D Luulin punaruskean vain liikkuvan vähemmän.

Vierailija
6/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä muuten hyvää yhteenvetoa aiheeseen liittyvästä tutkimustiedosta: http://www.hs.fi/terveys/a1377665883656 

Vierailija
7/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kyllä meistä läskeistä kohta saadaan hoikkia jotain pillereitä popsimalla. Vallankumous on kohta käsillä!

Vierailija
8/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikun 5-6krt/vko 3h/päivä (1400kcal-1500kcal) ja syön n.2000kcal. Silti olen 162cm/70kg ja paino pysyy samana, kun laskennallisesti minun pitäisi koko ajan hoikistua.

Tässäkö selitys?

Vierailija
9/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Si[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 10:51"]Ihanaa, kyllä meistä läskeistä kohta saadaan hoikkia jotain pillereitä popsimalla. Vallankumous on kohta käsillä!
[/quote]

En siis tätä hakenut vaan, että toiset ovat lihavuuteen taipuvaisempia. Itselläni on äidin koko suku pullukoita täynnä, kun taas isän puolella kaikki ovat pitkiä ja laihoja.

Itsekkin olen normaalipainoinen, mutta ilmeisesti lihomiseen taipuvainen. Joudun tekemään paljon töitä/vahtimaan syömistä, että tässä painossa pysyn.

Haluaisin vain, että lihavia ei syyllistettäisi niin paljon. Joillekkin se on ominaisempaa. En silti tarkoita, että tälläiset ihmiset voisivat unohtaa terveelliset elämäntavat ja syyttää geenejä. He voivat elää terveellisesti, kantaa pientä extraa mukana ja olla kaikesta huolimatta terveitä. Esimerkiksi äitini on tällainen, n. 10kg ylipainoa, harrastaa säännöllisesti (=lähes päivittäin) niin kestävyys kuin voimaharjoittelua ja syö hyvin. Hänellä ei ole diabeettesta/verenpainetta/liikunta- tai tukielinongelmia jne.

Vierailija
10/10 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9/9 oli siis ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän