1,5v alkoi kutsua etunimellä :/
1,5v alkoi kutsua etunimellä kuin yöstä. Välillä en reagoi ja välillä korjaan että "äiti". Ja välillä hän siihen tarttuu ja sanoo sitten äiti, useaankin kertaan. Usein kun tulen kotiin hän huutaa etunimeäni. Isiä ei koskaan kutsu etunimeltä. Lapsi puhuu jo kahden sanan lauseita ja osaa paljon sanoja. Olen yrittänyt mahdollisimman paljon kysyä, "missä on äitin nenä, poski, suu jnejne" ja hän osaa ne kaikki näyttää. Mieluummin olisin aina äiti. Olenko reagoimatta etunimeen vai korjaanko äidiksi? Kauan teillä tämä vaihe kestänyt jos olette sen kokeneet? :)
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 07:58"]
Sano miehellesi, että puhuu sinusta lapselle äitinä. Jos lapsi kutsuu sinua etunimeltä kun tulet kotiin se tarkoittaa, että miehesi on ehkä juuri sanonut, että sieltä se "maija" tulee. Sinä taas varmaankin puhut lapselle isästä isänä.
[/quote]
Jos isä on vielä valkoihoinen, lihaa syövä hetereromies, niin syyllistä ei tarvitse kauempaa jahdata.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:14"]
Voisiko joku kertoa mitä tämä ap:n ensimmäinen lause tarkoittaa: "1,5v alkoi kutsua etunimellä kuin yöstä"
Häiritsee suunnattomasti....
[/quote]
Kuin yöstä eli ihan puun takaa.
Tarkoittaa siis että yhtäkkiä :)
Kesti kuukauden tai kaksi, sitten vaihtui takasin äidiksi ja isäksi. Eli lapsi kutsui nimeltä, itse puhuimme kokoajan äiti/isä. Ei se lapsesi ole tyhmä, se on ymmärtänyt että kaikilla on äiti ja hänen äitinsä nimi on "maija" erotuksena niistä muista.
Kyllähän minä itsekin saatoin huikata viereiseen huoneeseen "matti, syömään", mutta lapselle sanoin "käy sanomasssa iskälle että tulee syömään" jos iskä esim yläkerrassa.... Lapsi (silloin 2v) sitten meni nurkan taakse ja karjasi niin kovaa kuin pystyi "matti, syömään".
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:50"]
Missä vaiheessa ja miten olette opettaneet lapsen pois "isistä"? Eli milloin isistä tehdään isä / iskä / faija / ukko tms? Onko kutsuma"nimen" vaihdos onnistunut helposti?
[/quote]
Meillä oli alusta asti iskä, kunnes lapsi 7-vuotaana vaihtoi sen isiksi. Mun suuhun ei sovi tuo isi yhtään, mies itse tykkää muodosta isä....mutta ei kai sitä meiltä enää kysytä ja kai se kohta on faija.
Meilläkin lapsi kutsuu mua etunimellä ja isäänsä sanoo isiksi. Joskus esim juhlissa saattaa sanoa äidiksi.
Yksi kaverini on kutsunut vanhempiaan etunimillä ihan pienestä asti ja tekee sitä edelleen. Ikää hänellä lähemmäs 40 vuotta.
Meillä lapsella oli noin saman ikäisenä sellanen vaihe kanssa. Sitten kun se puhuminen kehittyi lisää niin alkoi välillä kertoa "äitin nimi on ***, ikkin nimi on ***, koilan nimi on ***". kutsui siis äidiksi muuten. samoihin aikoihin sillon 1,5-weenä alkoi muutenkin tulla synonyymejä nopealla tahdilla. se taputteli tuolia ja "penkki tuoli penkki tuoli penkki" loputtomasti, luulen että toi nimihomma oli vaan samaa sarjaa