Mitä hyvää on kerrostaloasumisessa?
Olen asunut elämäni aikana kerrostalossa, rivitalossa sekä omakotitalossa. En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi joku haluaa asua kerrostalossa. Ja huom, kerrostaloasunnot voivat olla hyvinkin kalliita, joten en puhu nyt rahasta tai sen puutteesta asumismuotoa valittaessa.
Kerrostaloasumisesta en itselle jäänyt muita hyviä puolia mieleen, paitsi lasten laaja kaveripiiri.
Mutta muuten se oli:
-Muualta kuuluvia asumisen ääniä tai sitten oman elämän rajoittamista niin, ettei häiritse muita.
-Pyörävarastoja (ja -varkauksia)
-Pelottavia kellareita ja vinttejä
-Varattuja hissejä
Jne
MIKSI kerrostalo olisi parempi kuin rivi- tai omakotitalo?
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä pihahommia.
Ei välttämättä tarvitse olla naapureiden kanssa tekemisissä jollei kiinnosta. Tosin naapureita on paljon ja kivojen kanssa ollaan tekemisissä jonkin verran.
Vuokralla, Jos tulee olo, että haluaa muuttaa, voi lähteä näppärästi irtisanomisajalla.
Vuokralla, niin jääkaapin/pakastimen/tiskikoneen hajotessa ei tarvitse itse huolehtia uuden ostosta
Korkean talon ylimmässä kerroksessa on lämmintä ja äänet alakerroksista eivät juurikaan kuulu.
Paljon eri kansallisuuksia, ystävällinen ja kohtelias somalinaapuri auttaa aina ostosten kantamisessa autosta ovelle, jos sattuu paikalle
Eri ikäisiä ihmisiä. Kiukkumummoja voi vähän vältellä, mutta kivojen mummojen kanssa jutellaan ja yhden kanssa meillä on kaikenlaista kierrätystoimintaakin
Parvekkeelta on hienot näköalat.
Minulla on oma ovi, ei siis kontaktia rappukäytävissä. Jos haluan vältellä onnistuu.
Pihahommia en ole tehnyt kun huoltoyhtiön on keksitty.
Oma, koska en halua maksaa vuokraa ja haluan itse päättää kotini asiat ja materiaalit, nöyryyttävää olisi jos joku muu päättäisi.
Kiukkumummoja ei onneksi ole, pari brittiä kyllä, suotakoon se heille anteeksi. Eri ikäsiä löytyy. Upeat näköalat rinteestä merelle, oma asunnon mittainen 28 neliön parveke länteen.
Pieni yhtiö ja itse olemme kaiken suunnitelleet. Halusimme pois kerrostaloista, kaikki osakkaat entisiä kerrostalolaisia, totaalinen kyllästyminen.
Kun ostan uuden hellan, jääkaapin tai jonkun muun, haluan päättää minkälaisen otan. Minähän niitä käytänkin.
Minä koin nöyryyttävänä vuokralla asuessani juuri tuon, ettei itse voinut vaikuttaa. Koti on minulle todella tärkeä paikka, ei vuokra-asunto koskaan tuntunut kodilta, se oli kämppä vaikka ihan hyvällä alueella ja kalliihko olikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse taloyhtiön äänet, joskus joku soittaa pianoa, joskus saattaa ovi kolahtaa, miksi se minua vaivaisi? Sen sijaan kerrostalossa saan asua Helsingin keskustassa, minun ei tarvitse itse miettiä vaikkapa lumitöitä tai putkihommia. Lapsella on samassa talossa kavereita, joiden kanssa leikkiä. Sijainti sijainti sijainti.
Koska joillain ei ole muuta tekemistä kuin vetää herne nokkaan joka pienestä kolahduksesta. Silti tämä sangen erikoinen ihmisjoukko muuttaa kerrostaloihin.
Kantakaypynki kirjoitti:
Lämmityskulut, monessa kerrostalossa lämpö kuuluu hintaan - vaikka hinnasta nyt ei olisi saanut puhua? Mutta myös se että aika vaikea on saada omakotitaloa ratikan tai metroaseman lähistöltä. Kaikki palvelut on usein omakotitaloalueella kaukana.
Voi hyvänen aika, tottakai ne lämmityskulut kuuluvat hintaan, eivät ne ilmaisia kuitenkaan ole. Kyllä sinä tasan tarkkaan vastikkeessa tai vuokrassa lämmityksen maksat. Huh, miten tyhmiä ihmisiä onkaan.
Kerrostalossa on kurjaan kun joutuu odottamaan syksyllä lämmön päällelaittamista, moni kaveri valittaa, että on alle 18 astetta sisällä kylmän yön jälkeen.
Minä määrään itse lämpötilat kun omakotitalossa asun ja lämpöä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Mitkä kulut ok-talossa, veikkaa vielä ja kerro tarkemmin.
Tai miksi rivitalossa olisi isommat kulut kuin kerrostalossa? Itselläni rivitalossa (kolmio) yhtiövastike on 190 e, sähkölasku ehkä muutaman kympin isompi kuin kerrostalossa, tämä on uusi talo, jossa on kaikki ilmalämpo-nibe systeemit, joten lämmityskulut ei ole kovin isoja.
Vierailija kirjoitti:
Muutin rivarista kerrostaloon, koska naapurit oli todella uteliaita, kuka tuli tai kuka meni. Takapihalla kuunneltiin aidantakaa keskuskeluja illanvietoissa, grillatessa ym. Tiedettiin kaikki asiat jo etukäteen ja juoruiltiin perättömiä omia luuloja. Tunkeduttiin juttusille ja udeltiin. Hyi. Ei mitään käytöstapoja. Ei ikinä rivariin enää. Kalliimpi hieno kerrostaloasunto, iso ihana parveke. Aaaah... mikä rauha.
Joopa joo!
Slummissa asuessa kaikki on paskaa.
" ei mua naapureiden äänet häiritse" mutta naapureiden ruohonleikkuu ärsyttäisi :'D
Melusta joutuu varasti krsimään enemmän kerrostalossa kuin oktssa, jos ei muuten niin sen sijainnin takia.
Ja pihatöitä pelkäävät eivät varmaankaan ole osallistuneet yksiinkään yhtiön talkoisiin?
Vähän tntuu ihmiset tietävän mista asumis järjestelyistä ja niiden mahdollisuuksista kun perustelut on tätä luokkaa.
Mutta: sijainti on asukkaan mielestä hyvä eikä ulkona tarvitse haahyilla ylimääräistä kun ei ole pihaa.
Ihmiset on niin erilaisia. Mä taas koen naapureiden elämisen äänet kotoisina.
Kerrostalo on helppo ja näppärä, varsinkaan jos ei halua elää asunnossaan vaan se on paikka nukkua ja säilyttää välttämättömiä tavaroita.
Jos lifestyleen ei kuulu suksia, polkupyöriä, vilkkaita lapsia tai koiria eikä vaikkapa raskasta HiFiä vaan ulkona syömistä, shoppailua, elokuvateattereita ja matkailua tai mahdollisesti pelkkää työnarkomaniaa ilman kotipuutarhaa ja omalla terassilla loikoilua asuen pääkaupungissa jossa omakotiasuminen on turkasen kallista ja minne töihin pendelöiminen julkisilla on aikaa vievää ja henkilöautolla toisinaan jopa vaarallista, niin tottakai! Kerrostalo on ihan must!
Ei takapihan herukkapensaat ja kasvihuoneet kaikille käy eikä oma autotalli ja varasto ole jokaisen pirtaan.
Jos bussi lähtee ovelta, ei omaa sähköauton tai hybridin latausasemaa tarvitse kun ei autoakaan. Jääpä samalla tuulilasin rappaamiset talviaamuina väliin.
Ikkunasta näkyvä metsä voi ahdistaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisuus, ei tarvitse hoitaa. Kt on n. 200€/kk halvempi ratkaisu kuin rivitalo ja omakotitaloon verrattuna veikkaisin, että kulut ovat noin 400-500€/kk pienemmät.
Mitkä kulut ok-talossa, veikkaa vielä ja kerro tarkemmin.
Tai miksi rivitalossa olisi isommat kulut kuin kerrostalossa? Itselläni rivitalossa (kolmio) yhtiövastike on 190 e, sähkölasku ehkä muutaman kympin isompi kuin kerrostalossa, tämä on uusi talo, jossa on kaikki ilmalämpo-nibe systeemit, joten lämmityskulut ei ole kovin isoja.
Minulla on 80 neliön rivarikoti, vastike on 220 €, sis. kaukolämmön ja veden ja tietysti pihahommat ja jätehuollon ja kiin.vakuutuksen. Uusi talo, ei remppoja minun elinaikana tule, olen eläkeläinen.
Omakotitalossa en enää jaksanut kun kaikkea oli liikaa minun kunnolle, pihaa ja tilaa muutenkin, 200 neliötä yhdelle on liikaa. Hyvän hinnan sain, ostin osakkeen ja loput liki 50 000 € sijoitin.
Lähiöstä, päivää kirjoitti:
Kerrostalo on helppo ja näppärä, varsinkaan jos ei halua elää asunnossaan vaan se on paikka nukkua ja säilyttää välttämättömiä tavaroita.
Jos lifestyleen ei kuulu suksia, polkupyöriä, vilkkaita lapsia tai koiria eikä vaikkapa raskasta HiFiä vaan ulkona syömistä, shoppailua, elokuvateattereita ja matkailua tai mahdollisesti pelkkää työnarkomaniaa ilman kotipuutarhaa ja omalla terassilla loikoilua asuen pääkaupungissa jossa omakotiasuminen on turkasen kallista ja minne töihin pendelöiminen julkisilla on aikaa vievää ja henkilöautolla toisinaan jopa vaarallista, niin tottakai! Kerrostalo on ihan must!
Ei takapihan herukkapensaat ja kasvihuoneet kaikille käy eikä oma autotalli ja varasto ole jokaisen pirtaan.
Jos bussi lähtee ovelta, ei omaa sähköauton tai hybridin latausasemaa tarvitse kun ei autoakaan. Jääpä samalla tuulilasin rappaamiset talviaamuina väliin.
Ikkunasta näkyvä metsä voi ahdistaakin.
Olisipa kiva tietää kuka noin asuu. Suomessa kun ulkona voi olla kahtena kuukautena vuodessa pitempiä aikoja, ei kai kukaan jaksa kahviloissa, elokuvissa, kapakassa ja harrastuksissa notkua esim koko viikonloppua jos vaikka klo 16-22 arkena jaksaakin.
🤔😉
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on niin erilaisia. Mä taas koen naapureiden elämisen äänet kotoisina.
Minua lähinnä vituttaa kun kaverilla vieraillessani haluaisin nukkua jo klo 23 mutta naapuri vasta aloittaa iltaelämän, sitä saakelin mölinää jatkuu joka jumalan päivät vuodet läpeensä.
Kaikesta te ihmiset nautitte, outoa.
Todellakin tuo, että ei tarvitse hyysätä pihaa tai muitakaan korjauksia ja remppoja, kun on taloyhtiö (tosin on meillä sellainen erillistalossa nytkin). Vaivattomuus ja helppous.
Omakotitalossa on järjettömästi työtä ja rahaa palaa, ellei ole yhtään uudempi talo. Lautaosien maalaus, katon pesu, vanhan aidan kunnostus, pihaistutukset...
Kerrostaloon en kuitenkaan voi muuttaa, sillä meillä on koira. Haluan voida päästää sen pissalla aina halutessani tai vaikka ripulissa (joo, vien kyllä ihan kunnon lenkeillekin päivittäin... eläinoikeuksien puolesta joka paikassa kommentoiville tiedoksi).
Makuasia. Itse tykkään asua kerrostalossa. Helppoa. Naapureista kamalin oli aikoinaan pienkerrostalon omistajaosakas, joka huolehti ja rämpytteli ihan mistä tahansa syystä ihan uteliaisuuttaan.
Isommassa vuokrataloyhtiössä saa asua ja elää ihan rauhassa. Pienet meluäänet on normaaliin asumiseen kuuluvia, eikä ne häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tuo, että ei tarvitse hyysätä pihaa tai muitakaan korjauksia ja remppoja, kun on taloyhtiö (tosin on meillä sellainen erillistalossa nytkin). Vaivattomuus ja helppous.
Omakotitalossa on järjettömästi työtä ja rahaa palaa, ellei ole yhtään uudempi talo. Lautaosien maalaus, katon pesu, vanhan aidan kunnostus, pihaistutukset...
Kerrostaloon en kuitenkaan voi muuttaa, sillä meillä on koira. Haluan voida päästää sen pissalla aina halutessani tai vaikka ripulissa (joo, vien kyllä ihan kunnon lenkeillekin päivittäin... eläinoikeuksien puolesta joka paikassa kommentoiville tiedoksi).
Talo maalataan muutaman kerran talon elinkaaren aikana, ei joka vuosi. Samoin tehdään piha, toki kukkia laitetaan jos halutaan, mutta kai kerrostalossa asuvatkin jotain parvekkeelleen haluaa.
Ammattilaisilla minä teetin kaikki rempat joita en itse jaksanut, kotitalousvähennys helpotti kummasti.
Aitaakaan ei laiteta kuin erittäin harvoin, minulla oli viher-aita, se vain huoltoleikattiin. Ammattilaisen tilasin, siivosi jälkensä ja vei roskat pois.
Oma tupa oma lupa!
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon edut:
- Lähes poikkeuksetta parempi sijainti.
- Ei pihaa mitä on pakko hoitaa.
- Ei "pikku" korjailuhommia joita omakotitalo teettää.Kerrostalon haitta:
- Ei voi kuunnella musiikkia kovalla yöllä. Tosin jos on perhettä niin ei sitä voi tehdä muutenkaan.Poikkeus sääntöön:
- On niin varakas että voi hankkia ison talon, sporareitin varrelta. Vastaavia neliöitä ei oikein kerrostaloista löydy.
Parempi sijainti ei ole sama asia kuin keskusta.
Muutin just omasta rivitaloasunnosta omaan kerrostaloasuntoon. Tässä on mukavaa anonyymius, en tiedä ketä asuu naapurissa. Ei tarvi hoitaa pihaa ja asunnon voi helposti jättää tyhjäksi pitkäksi aikaa kun on reissussa. Turvallista ja helppoa elämää.
Asuin lapsuuden maalla pienellä maatilalla, jossa oli koko ajan tekemistä kesät talvet. Me lapsetkin jouduimme osallistumaan kaikenlaisiin töihin. Kavereille ja harrastuksiin pääsi sitten, kun päivittäiset työt oli tehty.
Haaveilin aina lapsena muutosta kerrostaloon ja kaupunkiin.
Nuorena opiskelijana muutin läheiseen kaupunkiin kerrostaloon ja tapasin kaupunkilaispojan, joka on ollut aviomieheni vuosikymmeniä.
Ensimmäinen oma asuntomme oli kerrostalokaksio ja olin se tuntui heti meidän kodilta. Kaverit rakensivat omakotitaloja ja me olimme sitä mieltä, ettei se ole meidän juttumme.
Perhe kasvoi ja olosuhteiden pakosta muutimme rivitalokolmioon, jossa asui muitakin lapsiperheitä. Kun lasten koulun aloittaminen lähestyi, piti miettiä missä asumme jatkossa. Niin mekin sitten aloimme rakentaa omakotitaloa kehyskuntaan. Koti oli mieluisa ja itselle suunniteltu. Pihatöitä teimme ja meillä oli kaunis puutarha.
Kun sitten lapset lähtivät opiskelemaan ja talo oli liian suuri meille kahdelle, päätimme myydä sen ja muutimme kaupungin keskustan tuntumaan uudehkoon kerrostaloon kolmioon. Talossamme on hyvä äänieristys, joten saamme olla rauhassa. Parveke on iso ja saan kesällä hoitaa omaa parvekepuutarhaani. Asumiskustannukset ovat todella edulliset ja toisesta autosta olemme luopuneet.
Tiliotetta katsoessa huomaa, kuinka rahaa jää säästöön eläkepäivien varalle. Vapaa-ajalla olemme harrastaneet uusia juttuja ja nauttineet elostamme.
Meidän kotimme kerrostalossa on meille paras vaihtoehto.
Kerrostaloasujan ei tarvitse koskaan tehdä lumitöitä, hiekoittaa pihaa, leikata nurmikkoa yms.
Jos kerrostaloasunnossa tulee ongelmia tekniikan kanssa, huoltofirma tulee ja korjaa, eikä maksa mitään.
Jos kerrostalossa jää lukkojen taakse, huoltomies käy päästämässä sisään kohtuuhinnalla. Omakotiasuja joutuu kutsumaan lukkosepän, mikä maksaa maltaita.
Mitä jotain ränsistyviä ja homehtuvia p-skoja. Stadin kantikse kerrostaloissa arvo vaan nousee, eläkeellä myy vaikka menee Epsanjaan
1. Helppous. Ei pihatöitä ja jos jotain menee rikki, sen kuin soittaa vain huoltoon.
2. Turvallisempi olo asunnossa, joka on summerilla toimivan oven takana, ei ole maantasossa eikä keskellä metsää.
3. Lähellä keskustaa tai vähintäänkin juna- tai metroradan lähellä. Ei siis tarvetta autolle ja kaikki työpaikat/harrastukset yms. on lähellä.
Toki kerrostaloissa voi olla äänekkäitä naapureita yms. mutta onneksi tässä nykyisessä on äänieristykset kunnossa (tai sitten hiljaiset naapurit). Ei ole tarvinnut omaakaan elämää rajoittaa. Pyörävarastoa tai kellaria en ole kokenut ongelmaksi eikä hissistäkään tarvitse huolehtia, kun sellaista ei ole (asun 2. kerroksessa). Tai vaikka olisikin, niin silti käyttäisin portaita.