Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika ei osaa tehdä matikan läksyjä eikä anna auttaa. Teini raivona. Tekisi mieli vaan luovuttaa..

Vierailija
05.09.2021 |

Ei ymmärrä, miten nuo tehtävät ratkaistaan eikä suostu edes kuuntelemaan, kun neuvotaan. Vetää hupun päähän ja lysähtää pöydälle. Ei suostu ottamaan kynää edes käteen ja karjuu että ei osaa ja koulu on p@sk@@. Huusin, että lähtee sitten huoneeseensa ja takaisin ei tarvitse tulla ennen kuin on rauhoittunut.

Harmittaa kun menin tunteeseen mukaan ja huusin takaisin. Olin vaan niin turhautunut, kun toinen ei suostu edes yrittämään. Tässä keittiön pöydällä kummittelee edelleen nuo tekemättömät läksyt. Tällä hetkellä en tosiaan tiedä yritänkö vääntää niistä koko illan vai annanko vain olla. Oon niin väsynyt tuohon jatkuvaan vastustamiseen. Yritä tässä tukea koulunkäyntiä kun toinen ei suostu edes yrittämään.

Koulunkäynti on ollut muutenkin pojalle aina todella haastavaa lukihäiriön takia, kun ei edelleenkään osaa lukea kovin sujuvasti ja ymmärrä lukemaansa. Ei siis välttämättä edes ymmärrä mitä hänen pitäisi tehtävässä tehdä. Nytkin katsoin vihkosta niin melkein kaikki tehtävät on laskettu ihan väärin tai jätetty kesken.. Motivaatio koulunkäyntiin on hukassa ja kokee ettei osaa mitään ja se näkyy meillä jatkuvina riitoina kotitehtävistä. En tykkää yhtään.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että lapsesi on vammainen eikä osaa edes läksyjään tehdä yksin.

Vierailija
22/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista tukea hän on saanut oppimiseen?

Poika on erityisluokalla ja kaikki lukuaineet on hojksattu. On helpotetut kirjat. Bilsassa, terveystiedossa, kemiassa, historiassa ja uskonnossa on paperikirjan lisäksi myös äänikirja.

Kokeet tekee suullisena. Tällä pyritään takaamaan se, että ymmärtää mitä kysytään eikä vastaus mene väärin ymmärtämättömyyden takia. Sitten tietysti luokkahuoneessa on heillä kaksi vakituista avustajaa open lisäksi. Todella yksilöllistettyä on siis. Ap

Eli on ihan vammanen lapsi 😂

Jos halusit loukata mua, niin siinä onnistuit. Tuliko hyvä mieli? Miettisit miten puhut muista ihmisistä, mun lapsi on mulle maailman rakkain vaikka oppiminen olis kuinka vaikeaa ❤️ ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aikuinen aikuislukiossa ja täytyy sanoa, että itselläkin meinaa mennä itkuksi välillä matikkaa opiskellessa. Ymmärrän siis hyvin tuon turhautumisen, kun ei vaan osaa ja ymmärrä ja menee lopulta vaan täysin lukkoon. Mutta aikuisetkaan ei aina osaa opettaa ymmärrettävästi, ei  välttämättä edes erityisopettajat. Olikin ihanaa ratkoa tehtäviä ystävän kanssa, joka sanoikin mun turhautuessa osaamattomuuteeni: "okei, selitän siis huonosti" ja selitti uudestaan eri tavalla, jonka ymmärsinkin. Että se ei johtunutkaan siitä, että itse olen niin tyhmä etten osaa! Koen, että usein siihen osaamattomuuteen liittyy myös niin suurta häpeää, että on vaikea ratkoa tehtäviä yhdessä jonkun kanssa, kun tulee vain niin tyhmä olo. Siitä tunteesta ylipääseminen on itselleni ollut tärkeä tekijä siihen, että ylipäänsä pystyn nyt opiskelemaan matematiikkaa. Ja heti kun huomaa, että osaakin jotain,  se motivaatio laskea nousee kohisten.

Ei mulla ole mitään ratkaisuja teidän tilanteeseen, mutta kerro ainakin pojallesi, ettei ole hänen vikansa ettei hän osaa ja monilla aikusillakin on vaikeuksia matematiikan kanssa. Älkääkä kumpikaan luovuttako! Ostin itse vähän aikaa sitten kirjan nimeltä Ymmärrä matematiikkaa, joka on suunnattu pääasiassa aikuisille, jotka opettavat matikkaa joko koulussa tai lapsilleen tai ihan vain yrittävät itse opetella sitä. Kirja perustuu käsiteoppimiseen: siihen, että useimmilla ihmisillä, joilla on vaikeuksia matematiikan kanssa, on taustalla se, että perustiedoissa on puutteita, joiden vuoksi uuden tiedon sisäistäminen on vaikeaa tai mahdotonta. Oppilaan kanssa lähdetään sitten etsimään missä ne puutteet ovat ja opettelemaan puuttuvia käsitteitä. Olen itse aika alussa vielä kirjassa enkä osaa tarkemmin kertoa metodista, mutta toinen kirjoittaja on tehnyt pitkän uran erityisopettajana ja opettanut ilmeisesti paljon "toivottomina tapauksina" pidettyjä lapsia ja nuoria, myös mm. kehitysvammaisia. Jos sinulla on aikaa ja ymmärrät itse jonkin verran matematiikkaa voisit ehkä koettaa etsiä tuota kirjaa vaikka kirjastosta ja katsoa olisiko siitä apua. Toki koulun tehtävä se opetus olisi suorittaa, mutta jos vaikeudet ovat noin suuria niin vanhempien tuki on kyllä kullan arvoista. Omat vanhempani olivat yhtä surkeita matikassa kuin minä, joten en itse saanut nuorempana mitään apua kotoa.

Tämä. Niin miljoona kertaa tämä! Matematiikassa on paljon "tyhmiä" juttuja, jotka tuovat haasteita monille oppijoille. Itselläni hiertää matematiikan kieli, olen aina kokenut termit käsittämättömiksi. Ei vaan ole mielekästä käyttää kummallisia sanoja. Lisäksi itselleni tuotti haasteita nimenomaan se, että matematiikkaa opetettiin jargonilla, sillä minulle käsittämättömällä kielellä. 

Ja tosiaan, jos aiemmin on jäänyt oppimatta jotain, se estää tehokkaasti myöhemmän oppimisen. Tuo lainaamani kirjoittajan mainitsema kirja voisi olla melkoisen hyvä ratkaisu, samoin se, että (tuki)opettajan tunteet olisivat mahdollisimman neutraalit. 

Myös YouTubesta voisi katsella, en tiedä onko opetus.tv:n videoissa sopivan tasoisia, mutta eiköhän sieltä ainakin jotakin löydy. Itse kun korona-aikana annoin tukiopetusta joillekin, niin suosittelin juuri opetus.tvtä tueksi ja se tuntui olevan myös varsin pidetty. 

Olen jo kauan ollut sitä mieltä, että erityisesti matemaattisten aineiden opettajien tulisi oppia kyseenalaistamaan omat metodinsa ja ymmärtää, että kaavamaisen matematiikan opetuksen aika on mennyttä. 

Ja huolimatta matemaattisista vaikeuksistani olen valmistunut dippainssiksi hyvin arvosanoin ja työssäni käytän matematiikkaa päivittäin. 

Vierailija
24/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika on erityisluokalla ja kaikki lukuaineet on hojksattu. On helpotetut kirjat. Bilsassa, terveystiedossa, kemiassa, historiassa ja uskonnossa on paperikirjan lisäksi myös äänikirja.

Kokeet tekee suullisena. Tällä pyritään takaamaan se, että ymmärtää mitä kysytään eikä vastaus mene väärin ymmärtämättömyyden takia. Sitten tietysti luokkahuoneessa on heillä kaksi vakituista avustajaa open lisäksi. Todella yksilöllistettyä on siis. Ap

Jos halusit loukata mua, niin siinä onnistuit. Tuliko hyvä mieli? Miettisit miten puhut muista ihmisistä, mun lapsi on mulle maailman rakkain vaikka oppiminen olis kuinka vaikeaa ❤️ ap

Älä välitä ap, täällä kirjoittelee välillä todella häiriintynyttä porukkaa. Tuollaisella ihmisellä on suurempia ongelmia kuin sinun pojallasi. 

Vierailija
25/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa niin sitten ei osaa. Tekee jotain ihan muuta sitten.

Vierailija
26/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen PISA-tulokset laskevat kovaa vauhtia. Ikävää.

Vierailija
27/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaminen oli väärin. Mene itseesi.

Vierailija
28/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän se kannattaa asiasta märistä sen sijaan, että kasvattaisit lastasi. Siitähän tuo johtuu, kun sinä olet mieluummin somessa ja täällä kuin näet edes vähän vaivaa lapsesi eteen.

Vierailija
29/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä olla hankkimatta lapsia, osa 354

Vierailija
30/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä ampuisin swn vammaisen lapsen koska siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Vierailija
31/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin vain että ymmärrät että sun lisäksi sun poikaa ei rakasta kukaan eikä koskaan tulekaan rakastamaan. Naiset pitävät älykkäistä miehistä

Vierailija
32/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää häiriköt muualle. Aplla on teidän takia nyt varmasti tosi kurja olo...

Vierailija
33/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin vain että ymmärrät että sun lisäksi sun poikaa ei rakasta kukaan eikä koskaan tulekaan rakastamaan. Naiset pitävät älykkäistä miehistä

Ehkä sinun pitäisi lukea oma kommenttisi ja miettiä enemmän, kuka rakastaa sinun kaltaistasi ihmistä? Niitä ihmisiä meinaan ei taida ihan paljon löytyä...

Vierailija
34/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että opiskelu on jo pidempään ollut vaikeaa. Yhteys opeen ja kysy onko mahdollista tehdä kotitehtävät koululla, jos eivät tule tehtyä kunnolla kotona.

Vierailija
35/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että opiskelu on jo pidempään ollut vaikeaa. Yhteys opeen ja kysy onko mahdollista tehdä kotitehtävät koululla, jos eivät tule tehtyä kunnolla kotona.

Tämän luulisi onnistuvan, vaikka en keksi miten se auttaisi. Ainakin monessa lukiossa opiskelijat jäävät tekemään tehtäviä koulun jälkeen.

Vierailija
36/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut oman poikani kanssa hiukan samanlaisia ongelmia. Hän on aina ollut epävarma osaamisestaan ja verrannut itseään vanhempiin sisaruksiinsa. Teini-iässä oli hankalaa, kun hän olisi halunnut osata heti ja jos ei osannut, kirjat lensivät ja ovet paukkuivat. Meillä auttoi se, että ryhdyin tekemään pojan kanssa läksyjä yhdessä ihan alusta asti ja ajan kanssa. Sain auttaa, kun olin oikein lempeä ja kannustava. Sain puhua ummet ja lammet, ennen kuin poika heltyi ja antoi periksi päästäen minut näkemään vaikeutensa. Se oli hirveän vaikea prosessi ja meillä tehtiin niin, että muut eivät osallistuneet keskusteluun, sekä sisarukset että isä pysyivät poissa. Pojalle oli helpompaa näyttää vaikeudet vain yhdelle perheenjäsenelle. 

Tein pojan kanssa tehtäviä yhdessä ja näin tunteetkin pysyivät aisoissa. Kirjat eivät enää lentäneet, kun hän näki, että minäkin jouduin miettimään ja muistelemaan ja opettelemaan uusiksi asioita. Pyysin poikaa kertomaan aina jokaisen tehtävän kohdalla, miten hän lähtee ratkomaan sitä. Siten sain korjattua vääriä käsityksiä pois esim. laskujärjestyksestä jne. 

Opettajan apuun en tuossa luottaisi. Opettajalla on rajallisesti resursseja, eikä mahdollisuutta opettaa kädestä pitäöen. Vanhemmilla on mahdollisuus, mutta homma on todella vaativaa ja teinin kanssa etenkin vaatii ihan hirveästi kärsivällisyyttä. 

Vierailija
37/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän luulisi onnistuvan, vaikka en keksi miten se auttaisi. Ainakin monessa lukiossa opiskelijat jäävät tekemään tehtäviä koulun jälkeen.

Tarkoitan opettajan avustuksella. Oppimistilanteen tulisi olla positiivinen, muuten edistymistä ei tapahdu.

Vierailija
38/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut oman poikani kanssa hiukan samanlaisia ongelmia. Hän on aina ollut epävarma osaamisestaan ja verrannut itseään vanhempiin sisaruksiinsa. Teini-iässä oli hankalaa, kun hän olisi halunnut osata heti ja jos ei osannut, kirjat lensivät ja ovet paukkuivat. Meillä auttoi se, että ryhdyin tekemään pojan kanssa läksyjä yhdessä ihan alusta asti ja ajan kanssa. Sain auttaa, kun olin oikein lempeä ja kannustava. Sain puhua ummet ja lammet, ennen kuin poika heltyi ja antoi periksi päästäen minut näkemään vaikeutensa. Se oli hirveän vaikea prosessi ja meillä tehtiin niin, että muut eivät osallistuneet keskusteluun, sekä sisarukset että isä pysyivät poissa. Pojalle oli helpompaa näyttää vaikeudet vain yhdelle perheenjäsenelle. 

Tein pojan kanssa tehtäviä yhdessä ja näin tunteetkin pysyivät aisoissa. Kirjat eivät enää lentäneet, kun hän näki, että minäkin jouduin miettimään ja muistelemaan ja opettelemaan uusiksi asioita. Pyysin poikaa kertomaan aina jokaisen tehtävän kohdalla, miten hän lähtee ratkomaan sitä. Siten sain korjattua vääriä käsityksiä pois esim. laskujärjestyksestä jne. 

Opettajan apuun en tuossa luottaisi. Opettajalla on rajallisesti resursseja, eikä mahdollisuutta opettaa kädestä pitäöen. Vanhemmilla on mahdollisuus, mutta homma on todella vaativaa ja teinin kanssa etenkin vaatii ihan hirveästi kärsivällisyyttä. 

Hän on erityisen tuen oppilas, joten kyllä se erityisopettaja on paras tohon tilanteeseen.

Vierailija
39/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kapasiteettia ei ole niin sitä ei ole. Rimaa vieläkin matalammalle.

Vierailija
40/52 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan opettajan avustuksella. Oppimistilanteen tulisi olla positiivinen, muuten edistymistä ei tapahdu.

Ai että työpäivän jälkeen opettaja jäisi auttamaan ap:n teiniä läksyissä? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan