Minkä ikäinen voi olla yksin yön kotona?
Kommentit (16)
Yli 13-vuotiaita ovat olleet meillä.
Jos se on oma koti, niin 15v. Jos se on vanhempien koti, niin aikaisintaan 18v.
Kyllä joku 15v. Voi olla pienemmän kanssa, jos on vastuuntuntoinen.
Me oltiin viidestään kotona, kun vanhemmilla oli yritys, jonka vuoksi välillä oli reissuja. Nuorin oli silloin 8, vanhin 15. Mummo kyllä asui lähimmässä naapurissa, ja asuttiin aikalailla keskellä korpea.
No meidän 12v (täyttää pian 13) on ollut yhden yön kahden kaverinsa kanssa yksin. Luotamme häneen. Talo oli pystyssä kun tulimme kotiin, siivottukin oli.
Itse hoidin 9-vuotiaana 5-vuotiasta sisarustani. En nähnyt ongelmaa.
13-vuotias ja poika halusi yksin kotona vuorokauden verran joskus kun minä olin miesystäväni luona. Ex-miehen kanssa oli tästä erimielisyyttä ja lastensuojelun sosiaalityöntekijät olivat minun ja lapsen puolella tässä asiassa. Ex teki nimittäin aiheesta ls-ilmoituksen, joka siis todettiin aiheettomaksi.
Meillä sai jäädä yksin kotiin kun oli käynyt rippikoulun. Omasta mielestähän sitä olisi pärjännyt jo aiemminkin yksin kotona!
Naapurissa oli 13v kaverinsa kanssa yötä kotona ilman vanhempia. Nämä kävivät meillä pyytämässä, että katsotaan vähän perään, mutta sanoin, että ei ole minun asiani. Jos lapset on vanhempien mielestä tarpeeksi isoja olemaan yötä yksin kotona, ei siihen naapurivartiota tarvita.
52 vuotias.