Trombosyytit koholla, mistä voi johtua?
Ja joo joo on jo lääkäriaika missä puhutaan tuloksista.
Kommentit (29)
minullakin kirjoitti:
Minullakin oli trombosyytit koholla ja lääkäri jahkaili asian kanssa, eikä oikein osannut sanoa mitään. Ehdotin itse, että mahtaako se johtua rokotuksesta (olin juuri saanut tehosteen). Lääkäri sanoi, että ei se voi aiheuttaa sellaista. Hän oli kuitenkin kirjoittanut (kannasta luin), että luultavasti kohoaminen johtuu rokotteesta. Ohjeeksi antoi, että jos se sinua huolettaa, tilaa uusi lääkäriaika. En ole tilannut. Lääkäriä se ei ainakaan tuntunut huolettavan.
Jatkan tähän vielä omaa tarinaani. Minulla otettiin muitakin kokeita, niistä ei löytynyt mitään hälyyttävää. Minulla ei ole raudanpuutetta, iästäni johtuen ei ole enää kuukautisiakaan (60 v). Lääkäriin menin alunperin heikon olon vuoksi. Oli (ja on edelleen) välillä sellaista yhtäkkistä heikotusta, että meinaa taju lähteä. Ruokatorvi on ainakin hiton kipeä, syöminen vaikeata.
Tuo lääkäri oli tk-lääkäri. Katsoin hänen tietonsa julkiTerhikistä, hän oli 5 v opiskellut lääketiedettä, että ei nyt varmaan paras mahdollinen vaihtoehto. Jollain lailla hän tuntui väheksyvän vaivojani tai ainakin jäi tunne, ettei hän nyt niin ehtinyt/viitsinyt/jaksanut perehtyä asiaan.
Ja eka rokotteeni oli Astra, toinen Pfizerin.
Vierailija kirjoitti:
minullakin kirjoitti:
Minullakin oli trombosyytit koholla ja lääkäri jahkaili asian kanssa, eikä oikein osannut sanoa mitään. Ehdotin itse, että mahtaako se johtua rokotuksesta (olin juuri saanut tehosteen). Lääkäri sanoi, että ei se voi aiheuttaa sellaista. Hän oli kuitenkin kirjoittanut (kannasta luin), että luultavasti kohoaminen johtuu rokotteesta. Ohjeeksi antoi, että jos se sinua huolettaa, tilaa uusi lääkäriaika. En ole tilannut. Lääkäriä se ei ainakaan tuntunut huolettavan.
Jatkan tähän vielä omaa tarinaani. Minulla otettiin muitakin kokeita, niistä ei löytynyt mitään hälyyttävää. Minulla ei ole raudanpuutetta, iästäni johtuen ei ole enää kuukautisiakaan (60 v). Lääkäriin menin alunperin heikon olon vuoksi. Oli (ja on edelleen) välillä sellaista yhtäkkistä heikotusta, että meinaa taju lähteä. Ruokatorvi on ainakin hiton kipeä, syöminen vaikeata.
Tuo lääkäri oli tk-lääkäri. Katsoin hänen tietonsa julkiTerhikistä, hän oli 5 v opiskellut lääketiedettä, että ei nyt varmaan paras mahdollinen vaihtoehto. Jollain lailla hän tuntui väheksyvän vaivojani tai ainakin jäi tunne, ettei hän nyt niin ehtinyt/viitsinyt/jaksanut perehtyä asiaan.
Aztra zeneca meiltä ehdottomasti kielletty ottamasta, tulppariskin takia. Tule Facebook ryhmäämme, saat paljon oikeaa tietoa, meitä on satoja. Myeloprolifwratiiviset sairaudet ryhmä Facebookissa. Yleislääkärit ei tätä usein tunne. Hoito hematologilla.
Toki jos arvosi normalisoituvat, sitten syy reaktiivinen, joku tulehdus ym, sitten eri tila.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute nostaa myös trombosyyttejä. Mutaa silloin usein näkyy punasoluissakin muutoksia esim. suuri kokojakauma.
Hei, voitko kertoa , miten tietää verikokeista tuon suuren kokojakauman? Eli mcv, mchc, jne, ne arvotko on koholla??
Joku ientulehdus ja huonossa kondiksessa oleva hampaistokin voi hetkellisesti nostaa arvoja. Ei kannata vielä alkaa hautapaikkaa varaamaan. Todennäköisesti varataan kontrolli ja jos kontrollissa vielä lukemat korkeat, niin saatetaan alkaa tutkia. Yksittäiset tulokset silloin tällöin heittää yli arvojen ja syy voi jäädä tuntemattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minullakin kirjoitti:
Aztra zeneca meiltä ehdottomasti kielletty ottamasta, tulppariskin takia. Tule Facebook ryhmäämme, saat paljon oikeaa tietoa, meitä on satoja. Myeloprolifwratiiviset sairaudet ryhmä Facebookissa. Yleislääkärit ei tätä usein tunne. Hoito hematologilla.
Toki jos arvosi normalisoituvat, sitten syy reaktiivinen, joku tulehdus ym, sitten eri tila.
Minulle ei määrätty minkäänlaista kontrollia. Tosin joudun varmaan tuon ruokatorven vuoksi hakeutumaan lääkäriin, joten siinä yhteydessä voi asian esille tuoda.
Pitääpä katsoa tuota ryhmäänne, kiitos kutsusta! :D
No essentiaalinen trombosytemia ekana tulee mieleen jos ap:lla pitkään arvot koholla, eikä mitään ulkoisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja av-mammat :DDDD Korkeat trombot ja ainoat vaihtoehdot mitä on ovat viina, rokote tai syöpä! Repesin ihan oikeasti teille!
Essentiaalinen trobosytoosi on verisyöpä. Kuuluu myeloproliferatiivisiin verisyöpiin. Tappaa jos ei hoida, hoidetaan interferonilla ,on syöpälääke, jos trombbarit yli 600- 1000, suuri riski saada aivotulppa. Muuntautuu usein myös polycytemia veraksi, tai leukemiaksi. Hoidettuna hyvä ennuste.
Olen sairastanut tätä jo kauan.
Veriarvoseuranta, luuydinnäyte, ehdottomia, hematologille hoito.
No ei kyllä tapa ihan helpolla, ja vältän "syöpä" nimitystä koska ihmiset käsittää sen väärin. Itselläkin tuota epäilty, mutten ole saanut diagnoosia kun ei arvot niin korkealla, enkä lääkitystä. Pitää olla jo tosi korkeat arvot että hoidetaan. Veritulppia tai muita en ole saanut, eikä mitään rokotetta kielletty.
Mulla on ollut lievästi koholla vuodesta 2016, pikkuhiljaa nousevat. Edelleen alle 500, joten kuitattu infektioilla ja kuukautisilla. Ja myös "ominaisuudella". En jaksa Google perusteella olla kovin huolissani.
Mulla muitakin riskitekijöitä veritulppaan, ei onneksi vielä tullut.
Essentiaalinen trobosytoosi on verisyöpä. Kuuluu myeloproliferatiivisiin verisyöpiin. Tappaa jos ei hoida, hoidetaan interferonilla ,on syöpälääke, jos trombbarit yli 600- 1000, suuri riski saada aivotulppa. Muuntautuu usein myös polycytemia veraksi, tai leukemiaksi. Hoidettuna hyvä ennuste.
Olen sairastanut tätä jo kauan.
Veriarvoseuranta, luuydinnäyte, ehdottomia, hematologille hoito.