Voiko kolmekymppisenä vielä työllistyä?
Mun oli hirveän vaikea keksiä lukion jälkeen mitä haluaisin opiskella, joten pidin aika monta välivuotta tehden duunarihommia. Nyt olen vihdoin keksinyt oman alani, mutta laskin, että olen 28-vuotias kun valmistun. Voiko silloin vielä saada töitä, vai pitäisikö silloin jo olla työkokemusta, että saisi edes jonkun työn?
Kommentit (23)
Ei voi koska pitää olla 25v jolla on 20v työkokemus. Joten kortistoon odottamaan eläkettä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 07:46"]
28v on vielä melko nuori. Kannattaa kuitenkin jo opiskeluaikana tehdä oman alan harjoitteluita ja töitä.
[/quote]
Harjoittelu kuuluukin koulutukseen, mutta oman alan työn löytäminen voi olla vähän vaikeampaa. Olisi varmaan pitänyt lähteä opiskelemaan jotain hoitoalaa, nyt jään varmaan työttömäksi valmistuttuani. :(
Olisi kiva kuulla kokemuksia muilta, jotka ovat valmistuneet vasta kolmenkympin tienoilla!
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 07:46"]
28v on vielä melko nuori. Kannattaa kuitenkin jo opiskeluaikana tehdä oman alan harjoitteluita ja töitä.
[/quote]
Harjoittelu kuuluukin koulutukseen, mutta oman alan työn löytäminen voi olla vähän vaikeampaa. Olisi varmaan pitänyt lähteä opiskelemaan jotain hoitoalaa, nyt jään varmaan työttömäksi valmistuttuani. :(
[/quote]
No jos näin on, ei se johdu iästä vaan alasta
no tottakai työllistyy,itse olen yli nelikymppinen ja just vaihdoin työpaikkaa
Kai sinä voisit jatkaa niissä duunaritöissä valmistuttuasi.
Onko sinulla todella yllätys se, että aika moni vaihtaa alaa tai valmistuu muusta syystä vanhempana? Voi tyttö hyvä, vielä yli viisikymppisetkin opiskelevat! Joku voi joutua vaihtamaan alaa, joku viimein saa vaihtaa alaa kun ei voi jatkaa vanhemmilta perittyä yritystä, jonkun on opiskeltava lisää, jotta säilyttää edes vanhan työnsä, joku muu taas ei ole aikaisemmin onnistunut pääsemään, vaikka on jo 6 kertaa hakenut tai elämä on heitellyt niin, että ei ole aikaisemmin valmistunut.
Lähes jokainen lääkäri on valmistuttuaan sen 28v ja kyllä he työllistyvät, joten etköhän sinäkin.
Onneksi olkoon oikean alan löytämisestä!
Täällä yksi 30 v. puoli vuotta sitten maisteriksi valmistunut humanisti. Jo graduvaiheessa olin töissä jotka lähes omalta alalta (aiemmat työni niitä hanttihommia) valmistuttuani neljän kuukauden päästä sain töitä alalta joka ei lainkaan vastaa opintojani mutta palkka parempi. Ja odotan vielä että jossain vaiheessa pääsen oman alan hommiin. Tärkeintä että löytyy työtä. Joten kyllä, kolmikymppisenäkin ehtii vielä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:18"]
Onneksi olkoon oikean alan löytämisestä! Täällä yksi 30 v. puoli vuotta sitten maisteriksi valmistunut humanisti. Jo graduvaiheessa olin töissä jotka lähes omalta alalta (aiemmat työni niitä hanttihommia) valmistuttuani neljän kuukauden päästä sain töitä alalta joka ei lainkaan vastaa opintojani mutta palkka parempi. Ja odotan vielä että jossain vaiheessa pääsen oman alan hommiin. Tärkeintä että löytyy työtä. Joten kyllä, kolmikymppisenäkin ehtii vielä.
[/quote]
Ihana kuulla, että olet löytänyt töitä! Ja kyllä tiedän, että moni vaihtaa alaa vielä neljäkymppisenä, mutta heilläpä on yleensä siinä vaiheessa kokemusta muustakin, kuin niistä "hanttihommista", toisin kuin minulla. Ja ehkä se sitten on niin, että työnantajan silmissä ei ole paljon eroa 24-25-vuotiaan ja 28-vuotiaan välillä, omissa silmissä se ero vain tuntuu niin suurelta.
Kunhan muotoilet työn duunarina oikein, niin tuo ei ole ikä eikä mikään...
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:29"]
[/quote]
Miten sen voi muotoilla toisin? Jos siis työ on tasoa raksamies, siivooja, myyjä, varastotyöntekijä, postinjakaja..?
Juu, voi t. Kymmenen vuotta töissä, nyt nelikymppinen VTM.
Ennättää hyvinkin. Itse tein aikanaan lukion ohella siivoustöitä. Lukion jälkeen sain lapsia ja opiskelin, töitä en ollenkaan. 28-vuotiaana menin ensi kertaa ns.oikeisiin töihin. Parin vuoden päästä nyt ei ole vakipaikkaa, mutta töitä on pääasiassa ollut. Ei ole myöhäistä. Tulevaisuus työelämässä näyttää igan hyvälle Suomen tilasta huolimatta.
Ainakin hoitoalalle ennättää vielä vaikka 50-vuotiaanakin. Tuttu vasta valmistunut lähäri vakinaistettiin juuri ja tuossa iässä!!
Täällä yksi, joka on työllistynyt 31-vuotiaana! Valmistuin 26-vuotiaana, tein pari lasta ja tein työtäni samalla sivutoimisesti pätkissä, ja välillä olin osittain työttömänä (ennen lapsia) tuntityön lisäksi ja kotihoidon tuella (lapsien syntymän jälkeen). Aikamoista silppua siis elämä.
Sitten aloin hakea töitä ja pääsin sijaiseksi. Minut vakinaistettiin vuoden päästä siitä, ja nyt 34-vuotiaana, sain viran. En voisi olla tyytyväisempi.
Alapeukuttaja, mitä vikaa on valmistua noin 30v. Vai miksi alapeukut?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 09:30"]
Alapeukuttaja, mitä vikaa on valmistua noin 30v. Vai miksi alapeukut?
[/quote]
Ehkä kaikki av-mammat ovat tienneet heti 19-vuotiaina, mitä haluavat tehdä työkseen koko loppu elämänsä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:29"]
[/quote]
Miten sen voi muotoilla toisin? Jos siis työ on tasoa raksamies, siivooja, myyjä, varastotyöntekijä, postinjakaja..?
[/quote]
että mietit tulevaisuutta, ja olit valmis tarttumaan toimeen sen ajan, etkä miettimään sitä sohvalta....
Siis alapeukutitteko sen takia, että kolmekymppisenä ei voi enää työllistyä vai koska kysymys oli tyhmä?
Äh, ei olisi pitänyt kysyä asiaa täällä, nyt oikeasti mietin, että kannattaako edes valmistua.