Käteinen?!?
Minkälaiset ihmiset käyttää viel? Ymmärrän kyllä, jos jotain pikku ostoksia tai parkkimaksuja tekee kolikoilla, mutta ketkä oikeesti käyttää sitä ruokaostoksissa ja muualla? Vai ovatko he toimeentulotuen saajia, jotka säästävät rahaa laittomasti?
Kommentit (29)
Mä maksan välillä. Ei ainakaan koirat kuse kintuille, kun on rahaa lompakossa.
On mulla käteistä n. 100e lojunut laukussa vuoden verran ainakin, ihan vaan varmuuden vuoksi jos kortit prakaa.
Eipä ole kyllä tullut useampaan vuoteen käteistä käytettyä. Kun nuorimmallekin lapselle avattiin pankkitili, nii saa hällekin helposti viikkorahat yms. nettipankin kautta siirrettyä.
Ei tartte pankkien ja viranomaisten tietää mun ostoksia. Käteinen on anonyymi.
Harvoin tulee maksettua käteisellä, mutta viisas varautuisi jonkinlaiseen käteismäärään. Nimittäin tietoliikenneyhteydet eivät aina toimi ja kortilla maksaminen epäonnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista luulet ostavasi laillisesti, että pankkeja ja viranomaisia kiinnostaa? Taidat olla aika vainoharhainen. Ei kukaan kyttää sun leipäostoksia.
Maksa sinä vaan sähköisesti silloinkin, kun tietoliikenneyhteyksissä on häikkää. Käteisen lopettaminen kokonaan valtiotasolla on vähän samanlainen juttu kuin hätäuloskäyntien poistaminen suuremmista rakennuksista.
Minä, tavallinen ihminen. Maksan käteisellä, koska usein on sattunut, että joko pankin puolelta tai kaupan maksupäätteissä on vikaa ja ostokset jääneet ostamatta. Ymmärrän, että myös jopa nykyteknologia voi pettää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tileillä mitään kuitteja näy. Vaan ostotapahtuma. Voit siis rauhassa ostaa oluesi ja tupakkasi.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan käyttää 10 sekuntia mikroaaltouunissa.
Itse sain myydyistä tuotteista juuri kirpputorilla rahat käteen. Pakko kait ne tuotot on joskus käyttääkin ja maksaa käteisellä?
Ei ole vaikeuksia hahmottaa rahan kulutusta vaikka en seteleitä näekään, luulin näin kun aikanaan hankin kortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tileillä mitään kuitteja näy. Vaan ostotapahtuma. Voit siis rauhassa ostaa oluesi ja tupakkasi.
Kaupalle jää tarkka tieto ostoksista ja niitä tietoja yhdistellään ties kenen toimijoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ostan arkaluontoiset jutut käteisellä, ettei mies näe tiliotteelta, mistä ja mitä olen ostellut 😅. (Meillä on siis käyttöoikeudet toistemme tileihin ristiin rastiin, joten korttiostot tosiaankin näkyvät myös siipalle, jos se jostain syystä haluaa katsoa mun tilin veloituksia. Sillä on myös sivukortti mun pankki/Visa-korttiin, joten luottokorttierittelynkin halutessaan näkee. En tiedä, onko se koskaan niitä katsellut, mutta parempi varoa kuin katua.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta jää jälki. On bonuskortit ja viivakoodit tuotteissa.
Asun pienessä kaupungissa ja täällä on normaalia että netti katkeilee lähes päivittäin niin pakko pitää käteistä että saa ruokaa ostettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai tosissasi usko tuohon? Ostoksista saa vaikka mitä dataa ihmisestä ja kyllä niitä käytetään hyväksi.
Kyllä, kaikesta kerätään tietoa ja sitä yhdistellään jotta ihmisestä saadaan selville aivan kaikki, jopa asiat joita ihminen itse ei tiedä itsestään.
Jopa Suomen valtio kehittää jo tekoälyä, johon kaikki palvelut voidaan yhdistää ja jotta se kerää tietoa kansasta. Tätä perustellaan sillä, että "palveluita voidaan tarjota paremmin ja oikea-aikaisemmin" mutta mutta... Näillä tämmösillä tiedoilla voidaan tehdä vaikka mitä.
Kohta meillä on oma Big Data, kansalaiset jaettu numeroarvon mukaan ja pian kenties mekään emme saa muuttaa johonkin kaupunkiin jos pistemäärämme ei siihen riitä.
Olen tavallinen viisikymppinen insinööri ja olen ollut mukana luomassa modernia tekniikkaa, mutta käytän sitä itse niukasti. Maksan paljon käteisellä, tykkään vanhemmista, helppohoitoisista autoista, käytän hyvin vähän sovelluksia puhelimessa (hyödyllisiä ei ole montaa). Auton tankkaaminen käteisellä on 10x nopeampaa kuin kortilla, kokeilkaa vaikka. Käytän käteistä ruokakaupoissa jopa yli sadan euron ostoksiin, koska haluan ettei käteinen häviä. Maksan myös kortilla, mutta harvemmin. Kortin tietoja en syötä nettiin koskaan varastettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen viisikymppinen insinööri ja olen ollut mukana luomassa modernia tekniikkaa, mutta käytän sitä itse niukasti. Maksan paljon käteisellä, tykkään vanhemmista, helppohoitoisista autoista, käytän hyvin vähän sovelluksia puhelimessa (hyödyllisiä ei ole montaa). Auton tankkaaminen käteisellä on 10x nopeampaa kuin kortilla, kokeilkaa vaikka. Käytän käteistä ruokakaupoissa jopa yli sadan euron ostoksiin, koska haluan ettei käteinen häviä. Maksan myös kortilla, mutta harvemmin. Kortin tietoja en syötä nettiin koskaan varastettavaksi.
Sama täällä. No, korttia käytän netissä joskus jotain matkoja tms. varatessani. Muutoin pyrin ostamaan kaikki normiostokset käteisellä enkä tidelllakaan osallistu mihinkään asiakasomistaja- tms. ohjelmiin.
Ei varmaan ole kaukana se päivä kun kaupat alkavat myydä asiakastietoja esim. vakuutusyhtiölle ja yhtäkkiä Normikuluttaja ei enää saakaan henkivakuutusta tai sen hinta pompsahtaa, kun on tullut ostelluksi liikaa Pirkkaolutta ja tupakkia.
Tyhmä. Normaalit ihmiset käyttää.