Miksi parisuhteesi tuhoutui vauvavuonna?
Kommentit (60)
Masennus, ahdistus ja jatkuva valvominen...
Se väsymys oli niin kamalaa, että se yksinkertaisesti sammutti kaikki ylemmät aivotoiminnot. Kyky ymmärtää huumoria hävisi, kärsivällisyys oli ihan nollassa, eikä vaan ollut voimia asettua toisen asemaan, kun koko ajan, joka hetki, joka minuutti asettui siihen vauvan asemaan, mietti mitä vauva tuntee ja miten vauvan olon tekee hyväksi.
Vauvavuoden väsymystä usein vähätellään, vaikka sillä on niin isoja vaikutuksia. Ei ole mikään pikkujuttu olla niin nääntynyt että kerran kuussa nousee korkea kuume pelkästä väsymyksestä, että immuniteetti on niin nollassa että saa kaikki taudit, tai että äidille puhkeaa väsymyksestä ja stressistä autoimmuunisairaus. Kun siinä sinnittelee psyykkisen ja fyysisen suorituskyvyn äärirajoilla, mennen buranalla päivästä toiseen, niin se parisuhde vaan on toissijainen asia. Ei riitä voimia siihen.
Vauvalla oli koliikki, ja oli muutenkin todella haastava. Mies vältteli jatkuvasti vauvanhoitoa, ja juoksi joka viikonloppu baareissa. Lopulta, kuin kirsikkana kakun päällä, häneltä loppuivat työt, hän taisi vähän masentua, ja alkoi pelaamaan netissä. Kaikki yöt han vain pelasi, ja päivät nukkui. Mä hoidin yksin vauvan, kodin, kaiken. Nukuttiin eri huoneissa, koska elämänrytmimme oli niin erilainen. Itkin itseni joka ilta uneen, koska olin vaan niin väsynyt ja onneton. Samaan aikaan mun lähipiirissä oli vielä vakava sairastuminen. Vauva oli ainut valopilkku.
Erottiin, kun vauva oli 10kk. Elämäni rakkaus oli muuttunut täysin toiseksi ihmiseksi. Kun mietin, mitä suhteemme oli ennen raskautta, se oli mahtavaa. Rakastimme täysillä. Hän oli mulle se oikea. Olen katunut paljon sitä, että luovutimme. Nykyään lapsemme on isompi, ja huomasin muutenkin kuinka kaikki helpottui vauva-ajan jälkeen. Ex on vieläkin rakas, ja hänen näkemisensä tuo aina lämpimän olon. Hän katui myös eroamme, mutta olimme jo ajautuneet omille teillemme. En silti kadu lastamme pätkääkään, en ole koskaan katunut. Me vaan olisimme tarvinneet apua. Omat kaverini vaan kannustivat eroon, kukaan ei kertonut että kyllä se siitä ekan vuoden jälkeen.
Ei tuhoutunut. Lapsilla 1v4kk ikäeroa, molemmilla koliikki.
Oli hyvin vaikea vuosi. Lapsi nukkui huonosti, sai hampaat melkein kerralla ja kärsi allergiasta sekä lukuisista korvatulehduksista. Me oltiin miehen kanssa ihan siinä rajoilla, että jaksaako. Me ei oikeastaan jaksettu edes riidellä, mutta inhottiin toisiamme ihan täysillä. Kun lapsi täytti 6 kk, ehdotin, että aletaan viettää vuoron perään öitä pois kotoa aina silloin tällöin. Toinen hoitaa lasta ja toinen käy lataamassa akkuja. Tuli kevät, univelat väheni ja lapsi alkoi nukkua. Nyt kaikki hyvin. Uusi uskallettiin laittaa alulle, koska ei tämä toinen lapsi vaan voi olla kamalampi kuin eka.
Olimme niin nuoria...
minä 20 ja lapsen isä 18. Ei ollut valmis isäksi ja lähti ennen kuin kuopus ehti syntyä (ikäeroa lapsilla 1v 29pv)
En kadu!
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:24"]Silmäni aukesivat. Mies ei teoillaan osoittanut muuta kuin loputonta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Puhua osasi hienosti. Erosimme.
[/quote]
Kermaperseprinsessa tilittää. Kumma miten vika on aina miehessä. Mitä teit itse väärin? En mitään ei ole vastaus, jokaisessa on huonoja puolia. Eniten yleensä kermaperseprinsessoissa, jotka vastuun ottamisen sijaan syyttelevät muita.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:24"]Silmäni aukesivat. Mies ei teoillaan osoittanut muuta kuin loputonta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Puhua osasi hienosti. Erosimme. [/quote] Kermaperseprinsessa tilittää. Kumma miten vika on aina miehessä. Mitä teit itse väärin? En mitään ei ole vastaus, jokaisessa on huonoja puolia. Eniten yleensä kermaperseprinsessoissa, jotka vastuun ottamisen sijaan syyttelevät muita.
[/quote]
Siis se vanhempi, joka kantaa kaiken vastuun on kermaperseprinsessa ja viikonloput baareissa keikkuva lasta hoitamaton mies on unelmien prinssi?
Pidän aika naiiveina ihmisiä jotka eroavat vauvavuonna. Itse olen ollut parisuhteessa yli 20 vuotta ja sana sitoutuminen merkitsee mulle jotain sellaista mitä mikään alle vuoden kestävä ei estä. Todella surullista ajatella miten monella lapsella on kaksi kotia siksi että vanhemmat ovat ihan kakaroita. Joo tiedän että joskus ero on oikeasti paras ratkaisu, mutta vauvavuoden väsymys ei ole syy erota.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:24"]Silmäni aukesivat. Mies ei teoillaan osoittanut muuta kuin loputonta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Puhua osasi hienosti. Erosimme. [/quote] Kermaperseprinsessa tilittää. Kumma miten vika on aina miehessä. Mitä teit itse väärin? En mitään ei ole vastaus, jokaisessa on huonoja puolia. Eniten yleensä kermaperseprinsessoissa, jotka vastuun ottamisen sijaan syyttelevät muita.
[/quote]
Siis se vanhempi, joka kantaa kaiken vastuun on kermaperseprinsessa ja viikonloput baareissa keikkuva lasta hoitamaton mies on unelmien prinssi?
[/quote]
En sanonut niin, mutta mitä pahaa sinä teit? Muistitko meikata ja laittautua miestäsi varten ollenkaan? Olisiko siksi lähtenyt baariin, kun kotona ei saanut ansaitsemaansa huomiota? Kyllä saa varsinainen kermaperse olla, jos pitää itseään täydellisenä. Mutta ole rauhassa, todellisuus on varmaan helpompi kestää, kun uskoo satuihin. Toivottavasti lapsesi elämässä on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat henkisesti täysissä voimissa ja opettavat edes lapsen kantamaan vastuun omista teoistaan. Ihmetyttää, miten joku tekee lapsia omasta mielestään kamalan miehen kanssa, täyspäinen juoksisi ja lujaa ennen raskaaksi hankkiutumista. Sympatiapisteet zero.
Mies oli heikko eikä kestänyt perhe-elämän paineita, joten alkoi juomaan. Haki apua, mutta liian myöhään. Alkoholismin takia menetti työpaikkansa. Työttömänä ja toimettomana alkoholille riitti yhä enemmän aikaa. Vuoden katselin sitä, kunnes hain eron ja muutin lapsen kanssa pois.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"] [quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:24"]Silmäni aukesivat. Mies ei teoillaan osoittanut muuta kuin loputonta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Puhua osasi hienosti. Erosimme. [/quote] Kermaperseprinsessa tilittää. Kumma miten vika on aina miehessä. Mitä teit itse väärin? En mitään ei ole vastaus, jokaisessa on huonoja puolia. Eniten yleensä kermaperseprinsessoissa, jotka vastuun ottamisen sijaan syyttelevät muita. [/quote] Siis se vanhempi, joka kantaa kaiken vastuun on kermaperseprinsessa ja viikonloput baareissa keikkuva lasta hoitamaton mies on unelmien prinssi? [/quote] En sanonut niin, mutta mitä pahaa sinä teit? Muistitko meikata ja laittautua miestäsi varten ollenkaan? Olisiko siksi lähtenyt baariin, kun kotona ei saanut ansaitsemaansa huomiota? Kyllä saa varsinainen kermaperse olla, jos pitää itseään täydellisenä. Mutta ole rauhassa, todellisuus on varmaan helpompi kestää, kun uskoo satuihin. Toivottavasti lapsesi elämässä on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat henkisesti täysissä voimissa ja opettavat edes lapsen kantamaan vastuun omista teoistaan. Ihmetyttää, miten joku tekee lapsia omasta mielestään kamalan miehen kanssa, täyspäinen juoksisi ja lujaa ennen raskaaksi hankkiutumista. Sympatiapisteet zero.
[/quote]
Varmaan olisi kannattanut ottaa sellainen "kierrätysmies", jolla ennestään olisi ollut lapsia, myönnän sen. Muuten miehen "isyyden sietämistä" on ihan mahdoton ennakoida. Näin ihan laajalla otannalla ystäväpiirissä havainnoineena. Ja olen kyllä aika helvetin paljon tasokkaamman näköinen kuin exäni. Onko niin vaikea ymmärtää, että oikeasti on miehiä, jotka ei isyyden vastuuta siedä ja ymmärtää, ettei näiden miesten puolisot ole siihen syyllisiä vaan yleensä yrittävät vaikka mitä kikkakolmosta, että perhe pysyisi kasassa.
Olemme yhdessä edelleen 10 vuotta myöhemmin, mutta parisuhteesta katosi vauvavuonna minun uskoni siihen, että toiseen voi luottaa ja tässä puhalletaan yhteen hiileen.
Oli karmeaa olla äärettömän väsynyt, kun toinen ei yhtään auttanut vauvan hoidossa vaan avoimesti halveksui heikkouttani äitinä ja keskittyi pelaamaan konsolilla kaiken sen ajan, mitä työltä jäi. Kun sain vauvan nukkumaan ja haaveilin hetken hengähdyksestä, mies herätti vauvan puolitarkoituksellisesti. Ja koko ajan kyttäsi tekemisiäni ja tuli huutamaan raivopäänä, jos vauva vähänkin itki, koska oli varma että vähintään pahoinpitelen. Itse taas jos joutui hetken hoitamaan vauvaa, toimi niin kovakouraisesti etten voinut kuin itkeä vierellä ja toivoa että saisin jotenkin nyyttini pelastettua isänsä käsistä.
Vauvavuoden jälkeen tässä on vain oltu. Opin sen, että apua ei saa pyytää, yksin on pärjättävä, minun terveydelläni tai hyvinvoinnillani ei ole väliä, olen heikko ihminen, äiti ei saa olla seksuaalinen olento ja äidin on oltava lastensa kanssa 24/7/365.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"]
[/quote]
[/quote]
En sanonut niin, mutta mitä pahaa sinä teit? Muistitko meikata ja laittautua miestäsi varten ollenkaan? Olisiko siksi lähtenyt baariin, kun kotona ei saanut ansaitsemaansa huomiota? Kyllä saa varsinainen kermaperse olla, jos pitää itseään täydellisenä. Mutta ole rauhassa, todellisuus on varmaan helpompi kestää, kun uskoo satuihin. Toivottavasti lapsesi elämässä on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat henkisesti täysissä voimissa ja opettavat edes lapsen kantamaan vastuun omista teoistaan. Ihmetyttää, miten joku tekee lapsia omasta mielestään kamalan miehen kanssa, täyspäinen juoksisi ja lujaa ennen raskaaksi hankkiutumista. Sympatiapisteet zero.
[/quote]
En ole tuo "kermaperseprinsessa" mutta ihan pakko kysyä. Mikä sun ongelma on?
No meidän parisuhde ei ihan tuhoutunut, mutta aika lähellä se oli monta kertaa.
Mies ei aluksi osannut suhtautua vauvan itkuun, luuli että se itki tahallaan "vittuillakseen". Alkoi sitten tiuskia vauvalle ja puhua tosi inhottavia asioita. Minä jouduin hoitamaan kaiken vauvan hoitamiseen liittyvät asiat, valvoin yöt kiljuvan lapsen kanssa ja kuuntelin samalla miehen valitusta "miksi se huutaa, mikä vittu sillä on, vissiin aika vittumainen valittaja tuostaki tulee". Siis ihan kamalaa. Mun univelat kasvoi niin suuriksi, etten lopulta pystynyt nukkumaan edes silloin, kun se olisi ollut mahdollista.
Minusta tuli kamalan katkera, niin hirveän pettynyt ja vihainen. Riideltiin koko ajan, ennen vauvaa ei koskaan.
Mies alkoi kyllä pikkuhiljaa rakastua vauvaan mitä enemmän he pystyivät olemaan vuorovaikutuksessa keskenään. Siis silloin, kun mies alkoi tajuta, että kyllähän tuo lapsi sittenkin musta tykkää...
Miehen mielestä musta oli tullut ihan huumorintajuton akka. Ihmekkös tuo, kun oli niin kamala olo koko ajan, ei paljon jaksanut naureskella kuiville vitsailuille.
Lapsi on nykyään lähes 2v, nukkuu edelleen huonosti ja minä edelleen hoidan kaikki heräilyt ja oon koko ajan väsynyt -> pahalla tuulella. Se purkautuu aina mieheen, kun koitan tietty olla lasta kohtaan iloinen ja rakastava.
Pikku hiljaa helpottaa, mutta tuskin meidän suhde palautuu läheskään yhtä hyväksi kuin ennen lasta.
Onneksi miehen ja tuon pienen tyttäremme suhde on aivan ihana nykyään, mutta tuskin koskaan unohdan sitä alun vaikeutta. Mies taitaa olla unohtanut.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"] [quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:24"]Silmäni aukesivat. Mies ei teoillaan osoittanut muuta kuin loputonta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Puhua osasi hienosti. Erosimme. [/quote] Kermaperseprinsessa tilittää. Kumma miten vika on aina miehessä. Mitä teit itse väärin? En mitään ei ole vastaus, jokaisessa on huonoja puolia. Eniten yleensä kermaperseprinsessoissa, jotka vastuun ottamisen sijaan syyttelevät muita. [/quote] Siis se vanhempi, joka kantaa kaiken vastuun on kermaperseprinsessa ja viikonloput baareissa keikkuva lasta hoitamaton mies on unelmien prinssi? [/quote] En sanonut niin, mutta mitä pahaa sinä teit? Muistitko meikata ja laittautua miestäsi varten ollenkaan? Olisiko siksi lähtenyt baariin, kun kotona ei saanut ansaitsemaansa huomiota? Kyllä saa varsinainen kermaperse olla, jos pitää itseään täydellisenä. Mutta ole rauhassa, todellisuus on varmaan helpompi kestää, kun uskoo satuihin. Toivottavasti lapsesi elämässä on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat henkisesti täysissä voimissa ja opettavat edes lapsen kantamaan vastuun omista teoistaan. Ihmetyttää, miten joku tekee lapsia omasta mielestään kamalan miehen kanssa, täyspäinen juoksisi ja lujaa ennen raskaaksi hankkiutumista. Sympatiapisteet zero.
[/quote]
Varmaan olisi kannattanut ottaa sellainen "kierrätysmies", jolla ennestään olisi ollut lapsia, myönnän sen. Muuten miehen "isyyden sietämistä" on ihan mahdoton ennakoida. Näin ihan laajalla otannalla ystäväpiirissä havainnoineena. Ja olen kyllä aika helvetin paljon tasokkaamman näköinen kuin exäni. Onko niin vaikea ymmärtää, että oikeasti on miehiä, jotka ei isyyden vastuuta siedä ja ymmärtää, ettei näiden miesten puolisot ole siihen syyllisiä vaan yleensä yrittävät vaikka mitä kikkakolmosta, että perhe pysyisi kasassa.
[/quote]
No et sinä kovinkaan kummoisia ole yrittänyt, jos olet rikkonut lapsesi perheen jo vauvavuonna. Nyt vaan isket kyntesi johonkin kierrätettyyn niin näet, että kermaperseelle uusperheenkin haasteet ovat liian vaikeat kestettäväksi vaikka mies olisi miten ihana ja kunnollinen. Sillä, kumpiko on alun perin tasokkaamman näköinen ei ole mitään tekemistä toisen kunnioittamisen kanssa, pieruverkkareissa pyöriminen on paskan haistattamista vaikka olisit Miss Suomi.
Miehen rikokset. Olin itse tyhmä. Mies oli tehnyt rikoksia koko seurustelumme ajan minulta salassa. Kun sain asiat selville, en edes harkinnut jääväni. Lähdin alle 3kk vauvan kanssa. En luota isään pätkääkään mutten halua lapseni kasvavan ilman isää. Päädyimme valvottuihin tapaamisiin joissa minä itse olen aina läsnä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
No et sinä kovinkaan kummoisia ole yrittänyt, jos olet rikkonut lapsesi perheen jo vauvavuonna. Nyt vaan isket kyntesi johonkin kierrätettyyn niin näet, että kermaperseelle uusperheenkin haasteet ovat liian vaikeat kestettäväksi vaikka mies olisi miten ihana ja kunnollinen. Sillä, kumpiko on alun perin tasokkaamman näköinen ei ole mitään tekemistä toisen kunnioittamisen kanssa, pieruverkkareissa pyöriminen on paskan haistattamista vaikka olisit Miss Suomi.
[/quote]
Kuka sun iltamuroihin on kussu? :D
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:25"] [quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:12"] [quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:24"]Silmäni aukesivat. Mies ei teoillaan osoittanut muuta kuin loputonta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Puhua osasi hienosti. Erosimme. [/quote] Kermaperseprinsessa tilittää. Kumma miten vika on aina miehessä. Mitä teit itse väärin? En mitään ei ole vastaus, jokaisessa on huonoja puolia. Eniten yleensä kermaperseprinsessoissa, jotka vastuun ottamisen sijaan syyttelevät muita. [/quote] Siis se vanhempi, joka kantaa kaiken vastuun on kermaperseprinsessa ja viikonloput baareissa keikkuva lasta hoitamaton mies on unelmien prinssi? [/quote] En sanonut niin, mutta mitä pahaa sinä teit? Muistitko meikata ja laittautua miestäsi varten ollenkaan? Olisiko siksi lähtenyt baariin, kun kotona ei saanut ansaitsemaansa huomiota? Kyllä saa varsinainen kermaperse olla, jos pitää itseään täydellisenä. Mutta ole rauhassa, todellisuus on varmaan helpompi kestää, kun uskoo satuihin. Toivottavasti lapsesi elämässä on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat henkisesti täysissä voimissa ja opettavat edes lapsen kantamaan vastuun omista teoistaan. Ihmetyttää, miten joku tekee lapsia omasta mielestään kamalan miehen kanssa, täyspäinen juoksisi ja lujaa ennen raskaaksi hankkiutumista. Sympatiapisteet zero. [/quote] Varmaan olisi kannattanut ottaa sellainen "kierrätysmies", jolla ennestään olisi ollut lapsia, myönnän sen. Muuten miehen "isyyden sietämistä" on ihan mahdoton ennakoida. Näin ihan laajalla otannalla ystäväpiirissä havainnoineena. Ja olen kyllä aika helvetin paljon tasokkaamman näköinen kuin exäni. Onko niin vaikea ymmärtää, että oikeasti on miehiä, jotka ei isyyden vastuuta siedä ja ymmärtää, ettei näiden miesten puolisot ole siihen syyllisiä vaan yleensä yrittävät vaikka mitä kikkakolmosta, että perhe pysyisi kasassa. [/quote] No et sinä kovinkaan kummoisia ole yrittänyt, jos olet rikkonut lapsesi perheen jo vauvavuonna. Nyt vaan isket kyntesi johonkin kierrätettyyn niin näet, että kermaperseelle uusperheenkin haasteet ovat liian vaikeat kestettäväksi vaikka mies olisi miten ihana ja kunnollinen. Sillä, kumpiko on alun perin tasokkaamman näköinen ei ole mitään tekemistä toisen kunnioittamisen kanssa, pieruverkkareissa pyöriminen on paskan haistattamista vaikka olisit Miss Suomi.
[/quote]
Sulta meni nyt sitten ohi, että ihan itse kannoin vastuun lapsesta, mies sen sijaan oli työtön, pelasi pleikkaa, raivosi ja juoksi baareissa. Uusi mieheni sen sijaan on ihana vastuullinen mies, jota todellakin osaan arvostaa. Pieruverkkareita en ole omistanut koskaan ja näytän hyvältä myös ihan ilman meikkiä.
Silmäni aukesivat. Mies ei teoillaan osoittanut muuta kuin loputonta itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Puhua osasi hienosti. Erosimme.