Jos tietäisit kasvattavasi ja ruokkivasi hirviölasta
Kommentit (28)
En koska pitäisin sellaista kuria ettei tulisi mitään hirviölasta. Ei ongelmat ole geeneissä vaan kasvattajissa.
Minä ajattelin, että kysyt biologisesta lapsesta. En varmaan pystyisi omia lapsia hylkäämään vaikka tietäisin, että tulee tekemään pahoja asioita.. Tätähän ei kysytty mutta vastasin silti.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:21"]
En koska pitäisin sellaista kuria ettei tulisi mitään hirviölasta. Ei ongelmat ole geeneissä vaan kasvattajissa.
[/quote] Entä jos saisit räkimistä naamallesi ja huutoa, että sä et oo mun isä/äiti?
no suoraansanottuna.... jos jotenkin tietäisin että lapsestani tulisi breivik nro 2 niin en pystyisi kasvattamaan sitä.
Entäpä jos kyseessä onkin oma lapsi?
Ovatko vaikka Doris Lessingin Viides lapsi (The Fifth Child, 1988) tai Lionel Shriverin Poikani Kevin (We Need to Talk about Kevin, 2003) tuttuja?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:26"]
no suoraansanottuna.... jos jotenkin tietäisin että lapsestani tulisi breivik nro 2 niin en pystyisi kasvattamaan sitä.
[/quote]
Olisitko valmis lopettamaan hänet?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote] Tai palauttamaan vastuun biologiselle vanhemmalle?
Sijaislapsesta (yli 3 vuotias) luopuisin, koska en haluaisi, että koko muu perhe joutuisi elämään niin ison asian varjossa. Oman tai adoptoidun lapsen kanssa sitten etsittäisiin apuja ja jos mikään ei auttaisi, niin varmaan olisi pakko pyytää huostaanottoa.
Itselläni kokemusta lapsesta, joka on vailla omaatuntoa ja empatiakykyä ja toiminta sen mukaista. En pystyisi olemaan tällaisen lapsen vaikutuksen alaisena, koska mikään määrä kuria tai rakkautta, ei tuo muutosta käytökseen. Perushäiriköistä ja "tarkkistyypeistäkin" minulla on kokemusta ja vaikka he ovat haastavia, on ongelma ihan toista luokkaa kuin tuon oikeasti pahan tyypin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:21"]
[/quote] Entä jos saisit räkimistä naamallesi ja huutoa, että sä et oo mun isä/äiti?
[/quote]
Tuollainen käytös ei vaan onnistuisi. Lapsi on pahasti kipeä, jos tekee tuollaista.
Vanhemmuuteen liittyy myös vastuuta. Jos lapsesta näkee jo varhaisessa vaiheessa, ettei hänestä tule mitään peruskriminaalia kummempaa... Mitä tekisit?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:32"]
Sijaislapsesta (yli 3 vuotias) luopuisin, koska en haluaisi, että koko muu perhe joutuisi elämään niin ison asian varjossa. Oman tai adoptoidun lapsen kanssa sitten etsittäisiin apuja ja jos mikään ei auttaisi, niin varmaan olisi pakko pyytää huostaanottoa.
Itselläni kokemusta lapsesta, joka on vailla omaatuntoa ja empatiakykyä ja toiminta sen mukaista. En pystyisi olemaan tällaisen lapsen vaikutuksen alaisena, koska mikään määrä kuria tai rakkautta, ei tuo muutosta käytökseen. Perushäiriköistä ja "tarkkistyypeistäkin" minulla on kokemusta ja vaikka he ovat haastavia, on ongelma ihan toista luokkaa kuin tuon oikeasti pahan tyypin kanssa.
[/quote]
Nämä "oikeasti pahat tyypit" edustavat mielestäni tätä Lionel Shriverin kuvausta "Kevinistä".
Räkiminen ja huuto on huonoa sopeutumista. Siitä selviää ajalla ja kärsivällisyydellä.
Empatiakyvyttömyys on vaikeaa ja johtaa elämään laitoksessa. Tosin silloin se laitos olisi ehkä jo lapselle sopivin paikka koska tilanne ei tule muuttumaan.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:42"]
Räkiminen ja huuto on huonoa sopeutumista. Siitä selviää ajalla ja kärsivällisyydellä. Empatiakyvyttömyys on vaikeaa ja johtaa elämään laitoksessa. Tosin silloin se laitos olisi ehkä jo lapselle sopivin paikka koska tilanne ei tule muuttumaan.
[/quote]
Mitä oletat "laitoksen" voivan kenellekään ihmiselle tehdä?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:32"]
Pystyisin, ja niin teenkin.
[/quote]
Eli mitä tarkalleen ottaen teet ja mihin pystyt?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:21"]
[/quote]
Sanoisin että nyt olen, minä olen se joka sinusta huolta ja vastuuta kantaa ja rakastan sinua aina.
Anteeks, purskahdin nauruun vaikka aihe on vakava. Eiköhän ne kaikki tenavat oo joskus hirviölapsia? T: Neljän äiti ja kolmen mummi.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote] Tai palauttamaan vastuun biologiselle vanhemmalle?
[/quote]
Jos lapsi on jo annettu sijoitukseen, ei varmaan biologisilla vanhemmilla ole sen suurempaa annettavaa.
Tiedän vanhempia, jotka antaisivat lapsensa pois, jos voisivat. Osa onkin antanut lapsensa huostaan, mutta näille ei löydy sijaisperheitä. Laitoksissa sitten elelevät eikä tulevaisuus näytä ruusuiselta. Vankilakierre edessä suurimmalla osalla.
t. lastensuojelutyöntekijä