Miten vaikeaa sähköautosta olisi vetää roikat sisälle ja käyttää akkua asunnon sähkönä?
Akkua lataa joko aurinkopaneeleilla tai yösähköllä ja käyttää sitten akkua aina kun auto on pihassa.
Kommentit (13)
Joissakin autoissa onnistuu, kaikissa ei.
Olisikin hyvä, jos tekniikka olisi jo kaikissa ladattavissa autoissa olemassa.
Ei roikan vetäminen vaikeaa ole jos autossa on siihen mahdollisuus. Talvella voi olla hieman haasteita kaapelin vetämiseen niin etei lämmöt karkaa.
Joissain sähköautoissa on tuollainen ominaisuus.
Mutta onko oikeasti fiksua maksaa jotain 50000e autosta, jolla voi säästää sähkönkulutuksessa? Jos siis lataa akut töissä ja pyörittää kämppäänsä auton akun sähkölla illan. Tuolla 50000e saa aika paljon sähköä. Jos siis vertaa, että ostaa sen kalliin sähköauton, joka pystyy tuohon, verrattuna tavalliseen noin 10000e käyttöautoon (ajettu 100000km, 3-4 vuotta vanha, hinta noin 10000e).
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyundai-ioniq-5-kayttotestiauto-on-…
Tässä linkissä on esitelty esim. Hyundain V2L- auto. Kiinnostavia käyttömahdollisuuksia kyllä, esim. mökkeilyn ja retkeilyn esimerkit.
Eikös Teslalla jo ollut tällainen systeemi tarjolla? Eli vaatii jonkun kikkareen siihen väliin, että sähkö kulkee autosta talon verkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Joissain sähköautoissa on tuollainen ominaisuus.
Mutta onko oikeasti fiksua maksaa jotain 50000e autosta, jolla voi säästää sähkönkulutuksessa? Jos siis lataa akut töissä ja pyörittää kämppäänsä auton akun sähkölla illan. Tuolla 50000e saa aika paljon sähköä. Jos siis vertaa, että ostaa sen kalliin sähköauton, joka pystyy tuohon, verrattuna tavalliseen noin 10000e käyttöautoon (ajettu 100000km, 3-4 vuotta vanha, hinta noin 10000e).
Jos aikoo joka tapauksessa budjetoida autoon 50t niin silloin on fiksua ostaa uutta tekniikkaa, jonka myötä aukeaa uusia käyttömahdollisuuksia. Mutta ei tietenkään jokainen voi ostaa uutta ja kallista autoa, heille on sitten muita vaihtoehtoja.
No vedät roikan sisään ja kytket siihen laitteita. Itselläni on myös roikka vedetty auton lämmitystä varten, tuuletusluukkuun poralla reikä ja roikka läpi.
Kotiin on kyllä saatavilla sähköautoon verrattuna halpoja akkujärjestelmiä, hintaa pudottaa ettei akustojen tarvitse olla kevyitä eikä kompaktin kokoisia. Jos oli siis tarkoitus aurinkopaneeleilla tuottaa sähköä jota sitten yöllä käyttää. Tuo lataanpas töissä ilmaiseksi (tai missään muuallakaan kuten Lidlin parkkipaikalla)- ajatelma on pian historiaa kun ei kukaan tarjoa enää ilmaiseksi sähköä.
Auton akun käyttöikä varmaan puolittuu tuolla spedeilyllä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain sähköautoissa on tuollainen ominaisuus.
Mutta onko oikeasti fiksua maksaa jotain 50000e autosta, jolla voi säästää sähkönkulutuksessa? Jos siis lataa akut töissä ja pyörittää kämppäänsä auton akun sähkölla illan. Tuolla 50000e saa aika paljon sähköä. Jos siis vertaa, että ostaa sen kalliin sähköauton, joka pystyy tuohon, verrattuna tavalliseen noin 10000e käyttöautoon (ajettu 100000km, 3-4 vuotta vanha, hinta noin 10000e).
Jos aikoo joka tapauksessa budjetoida autoon 50t niin silloin on fiksua ostaa uutta tekniikkaa, jonka myötä aukeaa uusia käyttömahdollisuuksia. Mutta ei tietenkään jokainen voi ostaa uutta ja kallista autoa, heille on sitten muita vaihtoehtoja.
Se on totta. Jos meinaa ostaa 50000e auton, hybridi on nykyään ainoa järkevä vaihtoehto autoveron takia.
Tuttu toi Saksasta lähes uuden hybridin, joka maksoi noin 50ke. Vastaava bensa-auto olisi maksanut lähemmäs 80ke verojen jälkeen Suomeen tuotuna. Verokohtelu johtaa siihen, että kalliit autot ostetaan aina hybrideinä. Hybridiajolinja myös antaa lisää potkua - tuokin auto oli jotain 400 heppaa ja aivan käsittämätön tykki.
suihkuun firman piikkiin kirjoitti:
Kotiin on kyllä saatavilla sähköautoon verrattuna halpoja akkujärjestelmiä, hintaa pudottaa ettei akustojen tarvitse olla kevyitä eikä kompaktin kokoisia. Jos oli siis tarkoitus aurinkopaneeleilla tuottaa sähköä jota sitten yöllä käyttää. Tuo lataanpas töissä ilmaiseksi (tai missään muuallakaan kuten Lidlin parkkipaikalla)- ajatelma on pian historiaa kun ei kukaan tarjoa enää ilmaiseksi sähköä.
Se sähköauto työsuhdeautona ja töissä akut lataamalla on ainoa voittajavalinta.
Mutta, varastoakkujen hinnat ovat laskeneet todella paljon. Tommosen 10kWh akuston, joka painaa 120kg, kestää 6000 latauskertaa tai 5 vuotta, saa jo noin 9000e hintaan (alv ja rahti mukana). Todella halpa!
https://www.europe-solarstore.com/solaredge-energy-bank-10kwh-battery.h…
Tuolla voisi oikeasti tehdä pörssisähkön hintaa seuraavan systeemin, joka halvalla sähköllä lataa tuota akkua ja käyttää verkkosähköä, ja kalliin sähkön aikoina syöttää taloa tuosta akustosta. Tosin, talvella tuo 10kWh kestäisi noin 5 tuntia lämmityskäytössä (ILP syöttö) itsellä, eli noita tarvisi oikeasti muutaman, jos sähkön hintapiikin kestävät yli 5 tuntia.
Meillä oli ainakin hoasin kämpässä ilmainen sähkö, kyllä siellä vedettiin toisin päin, eli johdot ovista ja ikkuinoista autoille.
Ei riitä ihan pelkkä roikan vetäminen.