Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä kauhea digitalisaatio sysää kaiken työn asiakkaiden niskoille

Vierailija
04.09.2021 |

Onkohan kukaan tehnyt laskelmia tai tutkimusta siitä, paljonko ihmisten ”vapaa-aikaa” kuluu nykyään itsepalveluun kun perinteisiä palveluita ei enää ole?

Pankit, yritykset, kaupat, jne. ovat päässeet kiinni isoihin säästöihin irtisanomalla asiakaspalvelijat ja sysäämällä kaiken työn asiakkaiden vastuulle digitalisaation nimissä. Pankkitilikin pitää avata itse netissä, ostokset piipata itsepalvelukassalla, ravintolassakin tilata annokset kohta itse sovelluksen kautta… Nimellisesti toki voi odottaa asiakaspalvelijaa, mutta heitä on niin vähän että se veisi vähintään 10-kertaisen ajan.

Nettisivuilla on pelkkä chat ja ”usein kysytyt kysymykset”, puhelinnumeroa asiakaspalveluun ei enää ole - tai jos onkin, niin sielläkin vastaa automaatti. Miten seniorit oikein tulevat toimeen tässä maailmassa jossa omatkin digitaidot (ja kärsivällisyys!) joutuvat jatkuvalle koetukselle? Ei mikään ihme että syntyvyyskin on romahtanut, kuka niitä lapsia ehtii tehdä ja kasvattaa tämän digipannan puristaessa päätä?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa itsepalvelustakin saa maksaa.

Vierailija
2/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä avaus. Todella kuormittavaa ja uuvuttavaa raskaan työn lisäksi räpellellä näiden kanssa. Ihmisiltä lähtee kohta älli päästä tämän digitalisaation kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla uupumus just tämän asian kanssa, loputtomien salasanojen, profiilien ja sovellusten kanssa.

Ihan jäätävästi aikaa menee kaikkeen.

Vierailija
4/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallakin joutuu itse tekemään kaiken mihin ennen oli ammattilaiset.

Vierailija
5/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digipalvelut on usein käteviäkin, mutta kieltämättä kehitys tuntuu menneen Suomessa jo vähän äärimmäisyyksiin. 

Kehenkään oikeaan ihmiseen voi enää olla vaikea saada mitään yhteyttä.... Ainakin pitää olla pitkä pinna, jos haluaa saada.

En tiedä kuinka pitkälle tässä vielä mennään.....

Oma äitini olisi jo täysin hukassa kaiken asioinnin kanssa, jos minä en auttaisi häntä.

Vierailija
6/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen esim pakettimatka oli helppo juttu. Menit matkatoimistoon käymään ja maksoit siellä tai soitit ja sovit maksavasi tilille ja kentältä liput.

Kentällä palveltiin. Ei mitää itse tehtyjä matkaselvityksiä.

Tai raitiovaunu tai juna. Ostit lipiäun asemalta tai junasta.

Tai pankki. Laskujen maksaminen nettipankista on toki helppoa, mutt muu hankalaa, kun konttoreita ei ole juuri missään.

Vierailija
7/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään mainiosti. Kyllä tietoa ja opastusta saa, jos vain on mielenkiintoa. Ja minulla on, edelleenkin.

Terv. Mummeli, mutta vain numeroina 73v.

Vierailija
8/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen esim pakettimatka oli helppo juttu. Menit matkatoimistoon käymään ja maksoit siellä tai soitit ja sovit maksavasi tilille ja kentältä liput.

Kentällä palveltiin. Ei mitää itse tehtyjä matkaselvityksiä.

Tai raitiovaunu tai juna. Ostit lipiäun asemalta tai junasta.

Tai pankki. Laskujen maksaminen nettipankista on toki helppoa, mutt muu hankalaa, kun konttoreita ei ole juuri missään.

Se oli hienoa aikaa. Kävelin käteisnipun kanssa Aleksanterinkadulla johonkin matkatoimistoon, ja kysyin onks mitään just nyt? "Kolmen tunnin päästä olis peruutus Mombasaan, otatko". Joo. Maksoin heti ja äkkiä pakkaamaan ja kentälle.

Vierailija
9/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla pankit etsii koodareita ja ties mitä turhantoimittajaa täyttämään palvelumaksuista saatuja asiakkaiden varoja, mutta asiakasta unohdetaan palvella. Nettiin vaan!

Vierailija
10/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämähän on nykyisin helppoa, kun asiat hoituvat kotona.

Pankki-vakuutus-ja veroasiat voi tehdä kotona.

Kaupassa näyttäisi noita kassoja vielä olevan.

Mun vanhemmat ovat tosi kiitollisia, kun ei tarvitse talvella lähteä mihinkään kodin lämmöstä.

Vierailija
11/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaessa auringon magneettipurkausta ja sähköhäiriötä, joka sysää meidät vuoteen 1111

Vierailija
12/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämähän on nykyisin helppoa, kun asiat hoituvat kotona.

Pankki-vakuutus-ja veroasiat voi tehdä kotona.

Kaupassa näyttäisi noita kassoja vielä olevan.

Mun vanhemmat ovat tosi kiitollisia, kun ei tarvitse talvella lähteä mihinkään kodin lämmöstä.

Me ajateltiin lähteä Tampeteelle ajelemaan uudella ratikalla, mutta sitä varten pitäisi hankkia jostain kai turistilippu ratikkaa varten?

Vierailija
13/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ludiitteja täällä pesii?

Aika moni juttu on myös helpottunut. Esimerkiksi tuo pankki. Aivan hemmetin mahtavaa. Klik klik kliketi klik. Ennen piti varata aika tai mennä jonottamaan. Laskujen maksu jossain tiskillä oli ihan persiistä eikä se tuulikaapissa ollut koteloitu mikromikkokaan mikään hyvä järjestelmä ollut. Piti poistua himasta. Sama vakuutuksissa. Todella helppoa on nykyään.

Entäpä deitit? Aivan upeaa. Ei tarvitse sumentaa päätään baarissa tai rohkaistua pulvereilla ja bilettää viikkoa tavatakseen mirrejä. Riittää kun avaa kataloogin ja valitsee.

Koulut? No oi että. Aivan fantastista. Sen kun tilailee lopputyön joltain viksulta tai makaa jonkun netistä poimitun älykön kanssa sen puolivuotta. Säästyy se vuokrarahakin ja paprut tulee.

Auton osto. No klik vaan ja koijari hoitaa. Ei tartte haistella partavettä eikä kuunnella liimatukan mielistelyä. Klik vaan ja ovelle tuovat.

Entäpä tavarat? Ei tartte juosta sinne tänne räntäsateessa. Valitsee mistä päin maailmaa nyt parhaan rojun saa. Tuovat kohta dronella, toistaiseksi pakulla. Hinnan voit itse kilpailuttaa klikkailemalla.

Doupit? Ei tartte mennä puukotettavaksi luukkuun ja saada väärää rojua. Klik vaan ja toivoo, että tullikoira nukkuu.

Travellaus. No klik vaan. Jäänyt se välikäsi pois. Ovela postaa vielä suoraan hotellille niin taas jää yksi välikäsi pois.

Paskanpuhuminen? Ei tartte mennä baariin. Vauva.fi ja homma hoituu.

Ohjeet ja reseptit. Tube auki ja osaat mitä vaan. Opettavat siellä vilosooffian, matiikan, autonropauksen, panemisen, iskemisen ja elämän taidon. Aivan kaiken. Klik vaan. Oot heti pro ja ei tartte kirjoja pänttää.

Digi on parasta. Rekkukin sen tietää. Somesta rekku ei niin perusta, muu on priimaa.

Vierailija
14/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juju on siinä, että digipalvelujen opetteleminen vie aikaa ja harmaita hiuksia, mutta sitten kun osaa ja sovellus toimii(!), niin sitten onkin yleensä ihan helppoa ja vaivatonta. Ja tuntuu jopa paremmalta palvelulta kuin ennen, kun saa itse tehdä ja vaikuttaa.

Vai onko minua harhautettu? En kyllä yhtään kaipaa pankin tiskille tai matkatoimistoon.

Vierailija
15/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Digitalisaatio piti helpottaa elämää mutta se tarkoittikin että sinä hoidat itse yhä useamman tehtävän ja kaikki vastuu sekä velvollisuus on omissa käsissä. Toki useimmat ovat ihan tyytyväisiä itsensä tarjoilijoita, pankkivirkailijoita, konsultteja, puhelinvastaajia ja työläisiä.

Vierailija
16/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi kun tarjottaisi vaihtoehtoja. Moni tykkää tehdä asioita itse netissä, mutta on niitä jotka kaipaavat sitä henkilökohtaista palvelua. Pitäisi pitää molemmat ryhmät tyytyväisenä.

Vierailija
17/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luotan enemmän itseeni omien qsiotteni hoitajana kuin johonkin virkailijaan, joka kuitenkin yrittää tehdä jotain vilunkia ja periä palvelumaksuja. Siksi itsepalvelu = paras palvelu.

Vierailija
18/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutyö katosi. Tilalle tuli ylläpitoa ja mainostuotantoa. Hieman koodaustakin.

Kotimaista työttömyyttä tämä aiheuttaa, mutta muuten hyvä. Kunhan ei menisi yli. On nimittäin ihan kiva kun joissain palveluissa on vielä ihmisiä. Pelkäänpä pahoin, että kohta ei enää ole.

Toinen kauhu on hakkerointi. Jonain päivänä se setä kammiossaan päättää, että laitetaas vielä jäynä ennen sydäriä. Totuus on, että nykyiset järjestelmät toimivat, koska niitä ylläpitää boomer luolassa. Tietotaito ja takaovet ovat olemassa ja jossain vaiheessa joku ainakin yrittää iskeä kaiken paskaksi. Ihan vaan näpäyttääkseen nuoria mukaosaavia kännykänhiplaajia. GUI my ass. Voi myös olla, että kun kaikki on saatu digitettyä niin sitä dataa hallinnoiva alkaa kiristäjäksi. Mitäpä vaikkapa suomi kiinalle mahtaa. Meillä on muutama Foppa ja heillä loputtomasti.

Vierailija
19/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta olisi kun tarjottaisi vaihtoehtoja. Moni tykkää tehdä asioita itse netissä, mutta on niitä jotka kaipaavat sitä henkilökohtaista palvelua. Pitäisi pitää molemmat ryhmät tyytyväisenä.

Juurikin näin.

Vierailija
20/62 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelutyö katosi. Tilalle tuli ylläpitoa ja mainostuotantoa. Hieman koodaustakin.

Kotimaista työttömyyttä tämä aiheuttaa, mutta muuten hyvä. Kunhan ei menisi yli. On nimittäin ihan kiva kun joissain palveluissa on vielä ihmisiä. Pelkäänpä pahoin, että kohta ei enää ole.

Toinen kauhu on hakkerointi. Jonain päivänä se setä kammiossaan päättää, että laitetaas vielä jäynä ennen sydäriä. Totuus on, että nykyiset järjestelmät toimivat, koska niitä ylläpitää boomer luolassa. Tietotaito ja takaovet ovat olemassa ja jossain vaiheessa joku ainakin yrittää iskeä kaiken paskaksi. Ihan vaan näpäyttääkseen nuoria mukaosaavia kännykänhiplaajia. GUI my ass. Voi myös olla, että kun kaikki on saatu digitettyä niin sitä dataa hallinnoiva alkaa kiristäjäksi. Mitäpä vaikkapa suomi kiinalle mahtaa. Meillä on muutama Foppa ja heillä loputtomasti.

Joo, mutta näitä juttujahan eivät meidän pönttöpääpäättäjämme tajua. Innoissaan mennään "kaikkivoipaisen digitaalisuuden" lumoissa, koska se pelastaa kaiken ja on niin modernin hienoakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan