Jos on lapsena pahoinpidelty, niin voiko rikosilmoitusta enää aikuisena tehdä?
Ruumiillista kurittamista ei ole (se on laissa kielletty), kyseessä oli pahoinpitely. Rangaistus pitäisi antaa riippumatta siitä tehdäänkö se lapselle vai aikuiselle (lapsen psyykeen kannalta se on tietysti huonompi juttu). Enoni pahoinpiteli minut ollessani 10 tai 11, ja nyt aikuisiällä se tapahtuma on alkanut kummitella mielessäni pahasti. Raivoani lisää se että kukaan muu läsnäolijoista (äitini, mummoni ja enoni vaimo) ei tehnyt mitään keskeyttääkseen tapahtumaa.
Ei kai enää mitään voi tehdä? Eihän rangaistusta voi antaa ilman todisteita...
Minun olisi silloin heti seuraavana koulupäivänä pitänyt kertoa tuosta kouluterveydenhoitajalle, mutta nyt mietin, että kai se pelko esti minua kertomasta.
Kommentit (35)
kukaan ei ole piiskan antamiseen kuollut, mutta moni on kuollut kuritta kasvatetun pahoinpitelyihin. Pienenä se rikollinen luonne on pantava aisoihin. Muuten on isona liian myöhäistä. Muualla maailmassa asia on näin. nyt meillä on näitä Koskelan hakkaajia ja kouluhäiriköitä niin opettajat pakenee töistään eikä kukaan opi enää mitään.
no oletkos sinä itse pyytänyt enoltasi anteeksi riehuvaa ja ikävää käytöstäsi sitten samoin, jos hänen pitää pyytää sinulta anteeksi? Vai oletko edelleen sitä mieltä että sinun olisi pitänyt lapsena saada hallita koko perheesi elämää riehunnallasi ja vastaansanomisella aina ja loputtomasti? Niin, ei se olekaan niin yksinkertaista, että vain toinen on tehnyt väärin, vaan silloin myös sinä olet tehnyt väärin. Pakkohan sinun on myöntää myös oma virheesi jos muita vaadit samaan.
Entä jos ottaisit opiksesi, vaikka kuritus olisikin ollut yilmitoitettua, mutta myöntäisit oppineesi jotain, vanhempiesi kunnioitusta. Ei se sinua vikaan ainakaan elämässä vie. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.
Vierailija kirjoitti:
kukaan ei ole piiskan antamiseen kuollut, mutta moni on kuollut kuritta kasvatetun pahoinpitelyihin. Pienenä se rikollinen luonne on pantava aisoihin. Muuten on isona liian myöhäistä. Muualla maailmassa asia on näin. nyt meillä on näitä Koskelan hakkaajia ja kouluhäiriköitä niin opettajat pakenee töistään eikä kukaan opi enää mitään.
Ai väkivallallako se lapsi pannaan aisoihin?
Vierailija kirjoitti:
no oletkos sinä itse pyytänyt enoltasi anteeksi riehuvaa ja ikävää käytöstäsi sitten samoin, jos hänen pitää pyytää sinulta anteeksi? Vai oletko edelleen sitä mieltä että sinun olisi pitänyt lapsena saada hallita koko perheesi elämää riehunnallasi ja vastaansanomisella aina ja loputtomasti? Niin, ei se olekaan niin yksinkertaista, että vain toinen on tehnyt väärin, vaan silloin myös sinä olet tehnyt väärin. Pakkohan sinun on myöntää myös oma virheesi jos muita vaadit samaan.
Entä jos ottaisit opiksesi, vaikka kuritus olisikin ollut yilmitoitettua, mutta myöntäisit oppineesi jotain, vanhempiesi kunnioitusta. Ei se sinua vikaan ainakaan elämässä vie. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.
Siis pyytäisin anteeksi ihmiseltä joka aiheutti teollaan minulle tämän, että nyt aikuisiällä tapahtuma on alkanut pyöriä mielessä päivittäin? Ei jumalauta... Ei ihme että aikuisetkin kiusaavat toisiaan, kun näitä kommentteja lukee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai väkivallallako se lapsi pannaan aisoihin?
Tai vapaudenriistolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pyytäisin anteeksi ihmiseltä joka aiheutti teollaan minulle tämän, että nyt aikuisiällä tapahtuma on alkanut pyöriä mielessä päivittäin? Ei jumalauta... Ei ihme että aikuisetkin kiusaavat toisiaan, kun näitä kommentteja lukee.
Ap
Toi kommentoija on varmaan jotenkin sairas tai uskonnollinen tai molempaa. Älä välitä tuollaisista. Tosi typerä heitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa fyysistä väkivaltaa olen kokenut ja mulle tekivät enot. Olin ero perheestä ja meitä lapsia sai kurittaa ihan kuka tahansa mitenkä vain ja yleensä ne olivat lähi sukulaisia ja äitini alkoholisti veljiä. Enoni antoi risua tämän tästä kintuille eikä mitään syytäkään ihmeellistä tarvittu.
Minä vihaan miehiä kun miehet ovat minua kurittaneet lapsuudessani. Siedän vain oman mieheni mutta kaikkia muita miehiä vihaan.
Joo, no tämä minun aloituksen tapaus (ja se isäni tekemä pahoinpitely) oli vähän pahempaa kuin "risua kintuille". Olen tosin lapsena saanut ns. selkäsaunankin monta kertaa.
Jos aikuista kohtaan tehdään fyysistä väkivaltaa, niin miten se ei ole ok ja siitä voi uhri tehdä rikosilmoituksen, mutta lapsen kohdalla se muka sallittaisiin? Sairasta, niin sairasta. Ilmankos minulla on traumoja, katkeruutta ja kostonhimoa. Tasapainoiseksi aikuiseksi en valitettavasti kasvanut, vaikka onneksi hyvin olen elämässä pärjännyt (paitsi tuo parisuhteen muodostaminen).
Ap
Ap ymmärrän sinua. Olen itsekin kokenut väkivaltaisen lapsuuden isäni ollessa tekijänä. Äiti katseli vierestä..Sen takia hieman pelkään tuntemattomia miehiä ja se on aina taustalla tuo pelko ihan normaaleja miehiä kohtaan ollut nyt aikuisiällä. Muuten olen kyllä kyennyt muodostamaan parisuhteita kunhan on tutustunut. Otin asian puheeksi vanhempieni kanssa ja he myönsivät ja pyysivät anteeksi tätä. Annan anteeksi mutta en voi unohtaa koskaan. Neuvo sinulle on anteeksianto. Vain sen kautta voit olla eheämpi. Anna anteeksi et heidän vain eritoten itsesi takia. Voimia ja haleja!
eli te elitte lapsena kuin viattomat enkelit ettekä ikinä tehneet mitäään mikä olisi saanut vanhemman menettämään hermonsa ja läpsäsemään pepulle tai antamaan tukkapöllyn? No sitten te olette viattomia uhreja. Tai sitten tosiasia on että käyttäydyitte siten että vanhempi näki hyväksi rajoittaa sinua, välttyäkseen kauhuteiniltä, joka hakkaa kadulla mummoja, huutaa riehuu, sylkee, varastaa, jne. Kypsään aikuisuuteen kuluu hyväksyä että meitä rajoitetaan jollakin tavalla yhteiskunnassa aina. Kukaan ei saa elää aina niin kuin itse haluaa.
Mutta...jos teidän touhut oli niin kuin näillä, kuritta kasvaneilla:
"Suomen rikoslain 21. luvun mukaan pahoinpitely on määritelty ruumiillisen väkivallan tekemiseksi tai tällaista väkivaltaa tekemättä toisen terveyden vahingoittamiseksi, toiselle kivun aiheuttamiseksi tai toisen saattamiseksi tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan. Lapsen pahoinpitely voidaan määritellä vanhempien tai muiden aikuisten teoiksi ja laiminlyönneiksi, jotka aiheuttavat lapselle vahinkoa. Myös kuritusväkivalta ja kasvatuksellinen väkivalta ovat lapsen pahoinpitelyä.
Lapsen pahoinpitelyä voi olla monenlaista, kuten esimerkiksi tukistaminen, kädellä tai esineellä lyöminen, piiskaaminen ja kuristaminen. Laiminlyöntiä voi olla esimerkiksi piittaamattomuus lapsen turvallisuudesta tai se, ettei lapsen hygieniasta huolehdita. Lapsen pahoinpitely on rikos ja siitä täytyy aina tehdä lastensuojeluilmoitus. Kaikista paitsi lievistä pahoinpitelyepäilyistä on tehtävä myös rikosilmoitus. Myös pahoinpitelyn yritys on rangaistava teko."
Niin, kuka korvaa lapselle aiheutuneet traumat, jotka aikuisiällä nousevat (viimeistään) pintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ongelmasi on tuo viattoman uhrin asema ja viitta, jota harteillesi asettelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ongelmasi on tuo viattoman uhrin asema ja viitta, jota harteillesi asettelet.
Sairas kommentti. Eihän tässä tapauksessa kukaan asetu viattomaksi uhriksi, vaan on uhri - rikoksen uhri. Pahoinpitely on rikos, joten tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Rikosilmoituksen lisäksi tuosta olisi pitänyt tehdä myös lastensuojeluilmoitus (ensisijaisesti lastensuojeluilmoitus).
Ei se sinun olo rikosilmoituksella paranisi, vaikka totta kai sekin on väärin, että vanhenee. Yksi syy vanhenemiseen on se, että ihmisen muisti ei ole luotettava.
Kannattaa hakeutua terapiaan, ettei katkeruus pilaa loppuelämääsi. Selvästi kyse ei ole mistään tukkapöllystä, mitä iso osa lapsista kokee valitettavasti.