Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!
Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?
Kommentit (814)
En ole koko ketjua lukenut, mutta en voi käsittää sitä, että kouluilla ja päiväkodeissa työn puolesta ruokailevat (esimerkkiruokailijat) ei saa sitä hemmetin ruokaa ilmaiseksi. Tavallaan joo ymmärrän, että ei lasten kanssa yhdessä syödessä voi vetää omia eväitä esiin mutta ei myöskään pitäisi joutua tilanteeseen, että on pakko syödä jotain mitä ei halua ja vieläpä maksaa siitä. Itse olen aikanaan ollut koululla töissä (en tosin opena eli en ole työn puolesta joutunut syömään) ja tiedän, että välillä kouluruoka on ihan p-stä. Esim. kasvisruokana jotkut prosessoidut tärkkelyspitoiset kasvispihvit, joissa ei proteiinia nimeksikään, tarjoiltuna ällöttävän rasvaisen majoneesisalaatin kanssa. Ei vie nälkää mutta maha tulee täyteen ilmaa.
Vinkkini esimerkkiruokailijoijlle on täyttää lautanen mahdollisimman terveellisellä ruoalla, esim. salaattia, ihan pieni annos oikeaa ruokaa, ruokailutilaneessa kiinnittää huomio lapsiin mahdollisimman paljon ja sitten ruokailun jälkeen ottaa vaikka joku nopeasti syötävä tai oikeastaan juotava välipala, kuten heraproteiinismootie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivien max-pituus oppilaitten kera on ymmärtääkseni enimmillään 8-16, mutta kai aika harvalla näin. Tervetuloa nälkään kuolevat opettajat kaupan alalle, jossa vedetään ihan ongelmitta fyysistä purkutyötä viis tuntia ilman taukoja ja ruokailuita. Ei aikuinen ihminen tarvi jotain ruokatuntia kolmen tunnin välein, eihän sillon kukaan nukkuiskaan ”lakisääteistä” määrää. Se hyvinvarusteltu ruisleipä menee mainiosti viidessä minuutissa alas samalla kun ”valmistelet tuntia”, niin me muutkin tehdään valmistellessa jonkun onnistunutta kauppareissua tai täydellistä synnytyskokemusta. Lopettakaa nyt tämä mussutus ja keskittykää työntekoon!
Ap puhui esikouluruokailusta. Päiväkodissa riittää peräänkatsottavia lapsia. Siinä ei syödä ruisleipää samalla eikä varmaan itseasiassa edes saa koskajoku voi olla allerginen/keliaakikko.
Eikä 3h ruokailuväli ole mikään mieltymiskysymys vaan terveydellinen asia. Itse kärsin refluksitaudista ja ruokailuvälit pitäis olla säännölliset eikä liian lähellä nukkumaanmenoa saa syödä. Jos haluat pitää huolta verensokeristasi, hampaistasi ja ylipäätään vähentää tapaturmariskiä niin kannattaisi syödä/juoda mahdollisimman säännöllisesti.
Ap:llakin on oikeus syödä vaikka hiilarivapaata proteiinivalmistetta jos hän vaikka treenaa.
En ymmärrä miten työntekijän omat eväät on muka esimerkistä pois. Olen itse kasvatusalalla mutta eri tehtävissä ollut. Eihän kerhoissakaan ole 3-5 mitään muuta kuin vanhempien pakkaamat eväät, olen nähnyt jopa kokonaista keksipakettia lapsella mukana. Silti ne kaikki syö omat eväät mitä kotoa laitettu, vaikka toisella olis herkkuja ja toisella porkkanoita mukana. Eihän ne lapset edes näe mitä siellä sun eväsrasiassa on ellet mainosta...
Se on just se ero katsos. Jos kaikilla on omat eväät, homma on ok. Jos kaikki syö samaa ruokaa, myös se aikuinen syö sitä samaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jossain voi lounas maksaa 3 e jos ei ole kyseessä tuettu opiskelijaruokailu. Itselleni työpaikkalounas maksaa yleensä tuon summan kolminkertaisesti.
Työpaikkalounas on hieman eri, kuin valvottu ateria.
Pieniä huomioita.
Annoskoko usein laskettu se 2dl / henkilö ja usein sitä on laitettu liian vähän, kun lapset saaneet ruokansa voi olla, että sitä ei sinulle riitä. Valintaa ei ole, jos ruokana on puuro se on. Lapset saattavat rääppiä ensin omaa nenäänsä kaivellen ja yskiä sinunkin ruokaasi. Tai miten ruokasi on jo kylmää siinä vaiheessa, kun saat jotain rääpittyä, kun lapset tarvitsevat apua, kuka missäkin.
Työpaikkalounas
Valinnanvaihtoehtoja useampi, saat ottaa sellaisen annoksen, kuin haluat.
Saat keskittyä rauhassa ruokaasi ilman, et joudu keskittymään 20 ympärilläsi olevaan ja keskeyttämään syömistäsi kokoajan, kukaan ei lääpi ruokaasi ja harvemmin kukaan yskii päällesi jne.Eli ei ihan vertailukelpoista.
Lisäyksiä.
Leipä:
Pk/koulu, useimmiten näkkileipä tai joskus edellisen tai saman päivän puuron jämistä tehtyjä sämpylöitä.
Työpaikkalounas, useita vaihtoehtoja
Salaatti:
Pk/ koulu, porkkana tai kaaliraaste ym. Jos vihersalaatti saattaa joskus seassa olla muutama kurkku tai tomaatti, mutta ei niin että jokaiselle lautaselle riittää. Salaattia usein melko vähän mukana, kun lapset ei sitä syö..
Työpaikkalounas, Salaatteja , raasteita montaa sorttia, usein kurkut tomaatit ym. on erikseen otettavissa omissa tarjoilu astioissaan, niitä saa reilusti ottaa.
Ruoka:
Pk/koulu, yleensä yksiruoka ja ruokavalioisille vastaava. Paikka kohtaisia eroja, jossain kouluissa voi olla valintaa enemmän. Annoskoko paikka kohtainen, n.2dl on laskettu, mutta toisissa paikoissa voi jäädä vajaaksi, tai puuttua koska ruokaa ei riitä, toisissa mahdollisuus ottaa lisää tai itselle sopivan annoksen.
Työpaikkalounas, useimmiten 3 tai useampaa vaihtoehtoa tarjolla ja erityisruokavalioiselle, erikseen tilattavissa jos näistä mikään ei käy.
Annoskoko oma valinta.Juomat:
Pk/koulu, maito/vesi, joskus harvoin mehua
(Lakkasin itse juomasta maitoa, koska aina lämmintä.)Työpaikkalounas, maito, vesi, mehu, kotikalja (useissa paikoissa), nin ja ruuan päälle kahvi tai tee
Jälkiruoka:
Pk/koulu, harvemmin tiettyjen ruokien yhteydessä.
Työpaikkalounas, päivittäin
Toisaalta koulun ja pk välillä isoja eroja, ovat paikkakohtaisesti hyvin erilaisia yksikköjä jo niiden keskinäinen vertailu antaa hyvin erilaista kuvaa miten ruokailu on järjestetty.
Ruokailu on kasvatustilanne ja millaisen kuvan se antaa lapselle, jos aikuinen syö omia eväitä? Toki sen pitäisi olla A) opeille/ohjaajille ilmainen.
Kerro sinä, millaisen kuvan kuvittelet sen antavan lapsille? Minä syön omia eväitä lasten kanssa samassa pöydässä, eikä kukaan ole koskaan ollut moksiskaan. Joskus joku on kiinnostunut eväideni sisällöstä, joskus joku kysyy, miksi en syö samaa ruokaa ja tyytyy vastaukseen, kun kerron mahani tulevan kipeäksi. Koskaan ei kukaan lapsi ole jättänyt ruokaansa syömättä tai sanonut, että hänkin haluaa samaa kuin minulla.
Lopetin päiväkotiruoan syömisen kun huomasin, että lomilla en kärsinyt vatsan turvotuksesta ja ilmavaivoista ja vyötärö kaventui useita senttejä ilman muita elämäntapamuutoksia (korkeintaan ne muuttuivat epäterveellisempään suuntaan). En tiedä, mikä niissä ruoissa oikein ärsyttää vatsaa, mutta eväisiin siirtymisen jälkeen ei enää tarvitse lähteä vessaan heti ruokailun jälkeen ja piereskellä loppuiltaa. Samaa ovat ihmetelleet monet työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Esikoulussa varhaiskasvatuksessa? Tottakai olet esimerkkinä lapsille kuinka reippaasti maistetaan kaikkia ruokia.
Väärin. Ei ole koskaan pakko edes maistaa, ellei vieressä ole saavia, johonka voi suustaan pahan maun poistaa, harvoin näin on meinaan. Pakolla maistaa on sama vaikutus kuin pakolla syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokatauko keskellä työpäivää on työntekijän "lepoaikaa", kun tuon "lepoajan" käyttää työtehtävään=esimerkkiruokailuun, milloin työntekijä saa sen lakisääteisen lepotaukonsa? Ei koskaan!
Jos opettaja syö esimerkkiruokailussa, milloin hän voi pitää lakisääteisen taukonsa? Jättää tunnin pitämättä?
Tuo on ihan työaikalaissa, TESsistä riippumatta.
Varhaiskasvatuksessa on yksi 10 min kahvitauko ja työpäivä on 7 tuntia, 40 minuuttia. Muuna aikana ei välttämättä ehdi edes vessaan, etenkään jos ryhmästä puuttuu työntekijä/työntekijöitä. Aina siis ei ole edes mahdollista pitää tuota 10 min taukoa.
Tän on pakko olla valetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerta tuolleen pakotetaan syömään, niin kyllä sen aterian pitäisi olla edes ilmainen.
3 euroa on aika lailla omakustannushinta, kun ottaa huomioon että aterian saa eteen valmiina.
En söisi, koska en voi olla varma mistä se on tehty. Teollinen ruoka on myrkkyä siinä mielessä, että suurtalous käyttää eri rasvoja kuin kotiruoka hommissa sekä huonoja sokereita, kuten glugoosi-fruktoosi siirappi.
Ja vielä sekin, ettei ketää voi pakottaa syömään, edes maistamaan, sekin on pakottamista.
Minä en ainakaan suostuisi syömään oman tahtoni ja mieltymykseni vastaista ruokaa. Tuohan on lainvastaista. Eihän esimerkiksi muslimeille syötetä pakolla sianlihaa tai Jehovan todistajille verilettuja, eikä kasvissyöjille pakkosyötetä lihaa. Itsekin valikoin tarkasti, mitä syön, ja ymmärrän ihan täysin, miltä tuntuisi, jos joku pakottaisi syömään prosessoituja ruokia. Minä tekisin jonnekin valituksen, koska ketään ei saa PAKOTTAA syömään sellaista, mitä ei itse halua syödä. Uskomatonta potaskaa🤬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jossain voi lounas maksaa 3 e jos ei ole kyseessä tuettu opiskelijaruokailu. Itselleni työpaikkalounas maksaa yleensä tuon summan kolminkertaisesti.
Työpaikkalounas on hieman eri, kuin valvottu ateria.
Pieniä huomioita.
Annoskoko usein laskettu se 2dl / henkilö ja usein sitä on laitettu liian vähän, kun lapset saaneet ruokansa voi olla, että sitä ei sinulle riitä. Valintaa ei ole, jos ruokana on puuro se on. Lapset saattavat rääppiä ensin omaa nenäänsä kaivellen ja yskiä sinunkin ruokaasi. Tai miten ruokasi on jo kylmää siinä vaiheessa, kun saat jotain rääpittyä, kun lapset tarvitsevat apua, kuka missäkin.
Työpaikkalounas
Valinnanvaihtoehtoja useampi, saat ottaa sellaisen annoksen, kuin haluat.
Saat keskittyä rauhassa ruokaasi ilman, et joudu keskittymään 20 ympärilläsi olevaan ja keskeyttämään syömistäsi kokoajan, kukaan ei lääpi ruokaasi ja harvemmin kukaan yskii päällesi jne.Eli ei ihan vertailukelpoista.
Lisäyksiä.
Leipä:
Pk/koulu, useimmiten näkkileipä tai joskus edellisen tai saman päivän puuron jämistä tehtyjä sämpylöitä.
Työpaikkalounas, useita vaihtoehtoja
Salaatti:
Pk/ koulu, porkkana tai kaaliraaste ym. Jos vihersalaatti saattaa joskus seassa olla muutama kurkku tai tomaatti, mutta ei niin että jokaiselle lautaselle riittää. Salaattia usein melko vähän mukana, kun lapset ei sitä syö..
Työpaikkalounas, Salaatteja , raasteita montaa sorttia, usein kurkut tomaatit ym. on erikseen otettavissa omissa tarjoilu astioissaan, niitä saa reilusti ottaa.
Ruoka:
Pk/koulu, yleensä yksiruoka ja ruokavalioisille vastaava. Paikka kohtaisia eroja, jossain kouluissa voi olla valintaa enemmän. Annoskoko paikka kohtainen, n.2dl on laskettu, mutta toisissa paikoissa voi jäädä vajaaksi, tai puuttua koska ruokaa ei riitä, toisissa mahdollisuus ottaa lisää tai itselle sopivan annoksen.
Työpaikkalounas, useimmiten 3 tai useampaa vaihtoehtoa tarjolla ja erityisruokavalioiselle, erikseen tilattavissa jos näistä mikään ei käy.
Annoskoko oma valinta.Juomat:
Pk/koulu, maito/vesi, joskus harvoin mehua
(Lakkasin itse juomasta maitoa, koska aina lämmintä.)Työpaikkalounas, maito, vesi, mehu, kotikalja (useissa paikoissa), nin ja ruuan päälle kahvi tai tee
Jälkiruoka:
Pk/koulu, harvemmin tiettyjen ruokien yhteydessä.
Työpaikkalounas, päivittäin
Toisaalta koulun ja pk välillä isoja eroja, ovat paikkakohtaisesti hyvin erilaisia yksikköjä jo niiden keskinäinen vertailu antaa hyvin erilaista kuvaa miten ruokailu on järjestetty.
Ruokailu on kasvatustilanne ja millaisen kuvan se antaa lapselle, jos aikuinen syö omia eväitä? Toki sen pitäisi olla A) opeille/ohjaajille ilmainen.
Kerro sinä, millaisen kuvan kuvittelet sen antavan lapsille? Minä syön omia eväitä lasten kanssa samassa pöydässä, eikä kukaan ole koskaan ollut moksiskaan. Joskus joku on kiinnostunut eväideni sisällöstä, joskus joku kysyy, miksi en syö samaa ruokaa ja tyytyy vastaukseen, kun kerron mahani tulevan kipeäksi. Koskaan ei kukaan lapsi ole jättänyt ruokaansa syömättä tai sanonut, että hänkin haluaa samaa kuin minulla.
Lopetin päiväkotiruoan syömisen kun huomasin, että lomilla en kärsinyt vatsan turvotuksesta ja ilmavaivoista ja vyötärö kaventui useita senttejä ilman muita elämäntapamuutoksia (korkeintaan ne muuttuivat epäterveellisempään suuntaan). En tiedä, mikä niissä ruoissa oikein ärsyttää vatsaa, mutta eväisiin siirtymisen jälkeen ei enää tarvitse lähteä vessaan heti ruokailun jälkeen ja piereskellä loppuiltaa. Samaa ovat ihmetelleet monet työkaverit.
No se antaa just sen kuvan, että lapsille syltetään pas*aa ilman vaihtoehtoja, mutta sinä aikuisena saat päättää toisin. Tällaisessa tilanteessa myös lapsille pitäisi sallia omat eväät, niiden vatsa voi myös tulla kipeäksi.
P.S. Käy lääkärissä
Vierailija kirjoitti:
En ole koko ketjua lukenut, mutta en voi käsittää sitä, että kouluilla ja päiväkodeissa työn puolesta ruokailevat (esimerkkiruokailijat) ei saa sitä hemmetin ruokaa ilmaiseksi. Tavallaan joo ymmärrän, että ei lasten kanssa yhdessä syödessä voi vetää omia eväitä esiin mutta ei myöskään pitäisi joutua tilanteeseen, että on pakko syödä jotain mitä ei halua ja vieläpä maksaa siitä. Itse olen aikanaan ollut koululla töissä (en tosin opena eli en ole työn puolesta joutunut syömään) ja tiedän, että välillä kouluruoka on ihan p-stä. Esim. kasvisruokana jotkut prosessoidut tärkkelyspitoiset kasvispihvit, joissa ei proteiinia nimeksikään, tarjoiltuna ällöttävän rasvaisen majoneesisalaatin kanssa. Ei vie nälkää mutta maha tulee täyteen ilmaa.
Vinkkini esimerkkiruokailijoijlle on täyttää lautanen mahdollisimman terveellisellä ruoalla, esim. salaattia, ihan pieni annos oikeaa ruokaa, ruokailutilaneessa kiinnittää huomio lapsiin mahdollisimman paljon ja sitten ruokailun jälkeen ottaa vaikka joku nopeasti syötävä tai oikeastaan juotava välipala, kuten heraproteiinismootie.
ainakin meillä sitä salaattia tule tosi vähän ettei sitä oteta paljoa
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan suostuisi syömään oman tahtoni ja mieltymykseni vastaista ruokaa. Tuohan on lainvastaista. Eihän esimerkiksi muslimeille syötetä pakolla sianlihaa tai Jehovan todistajille verilettuja, eikä kasvissyöjille pakkosyötetä lihaa. Itsekin valikoin tarkasti, mitä syön, ja ymmärrän ihan täysin, miltä tuntuisi, jos joku pakottaisi syömään prosessoituja ruokia. Minä tekisin jonnekin valituksen, koska ketään ei saa PAKOTTAA syömään sellaista, mitä ei itse halua syödä. Uskomatonta potaskaa🤬
Ne lapset pakotat kuitenkin syömään, eiksni? Uskomatonta potaskaa.
Nopeita mitä?
Ihme ruokatalibanismia.
Vierailija kirjoitti:
Enpä enää ihmettele, miksi tuolle alalle on niin vaikea saada työntekijöitä…
Vierailija kirjoitti:
Milloin päiväkodin työntekijöillä on se 30min tauko jos ei ruokaillessa? Sillon kun lapset nukkuu?
Mikä 30min tauko? Työehtosopimuksen mukaan meillä on yksi 10min tauko päivässä.
Pääluottamusmies kirjoitti:
Varmaan syytä tarkentaa tämä opettajien ateriaetu.
Palkanpäälle lisätään tässä tapauksessa 3 €/ per ateria ja siitä menee vero. Eli jos vero on noin 25 % niin aterian hinta on 0,75 €. Ja kun kuukaudessa on esim 20 ateriaa, niin ateriaetu palkapäälle on 60 € kk, josta kertyy myös eläke samaan aikaan.
Opettajalta ei siis oteta palkasta mitään pois, vaan lisätään palkkaan se ruokaetu 3 €, josta menee normaali vero.
Eli tässä tapuksessa opettaja maksaa syömästään ruuasta verot, eli kuukaudessa opettaja maksaa esimerkki ruokailusta noin 15 € kuukaudessa, ja samalla hän saa kuitekin kerrytettyä eläkettä 60 €/kk.
Joten kokonaisuudessaan aika hyvä etu, joka samalla lisää myös eläkettä.
Itse eläkettähän ei kerry 60e/kk, vaan kuukausiansiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokatauko keskellä työpäivää on työntekijän "lepoaikaa", kun tuon "lepoajan" käyttää työtehtävään=esimerkkiruokailuun, milloin työntekijä saa sen lakisääteisen lepotaukonsa? Ei koskaan!
Jos opettaja syö esimerkkiruokailussa, milloin hän voi pitää lakisääteisen taukonsa? Jättää tunnin pitämättä?
Varhaiskasvatuksessa on yksi 10 min kahvitauko ja työpäivä on 7 tuntia, 40 minuuttia. Muuna aikana ei välttämättä ehdi edes vessaan, etenkään jos ryhmästä puuttuu työntekijä/työntekijöitä. Aina siis ei ole edes mahdollista pitää tuota 10 min taukoa.
No niinhän se onkin. Ihan jokainen vanhempi näkee sen todellisuuden vaikka nää kuinka muuta väittää. Ja ihan tiedoksi, lapset kertovat kyllä mitä tädit tekevät päivän aikana. Paras oli kun ystäväni lapsi tokaisi omahoitajalleen kerran, kun hain häntä päiväkodista, että ”Mä lähden nyt kotiin, niin sä pääset tupakille eikä sun tarvii nyt syödä purkkaa sen jälkeen” 😉
Vierailija kirjoitti:
"että ei lasten kanssa yhdessä syödessä voi vetää omia eväitä esiin" jaa, että miksi ei voi vetäistä omia eväitä esiin, olen ainakin n. kuusi vuotta niin tehnyt päiväkodissa ja eskareiden kanssa , kun olen mennyt koulun puolelle syömään. :) Eikä mitään ongelmaa! Mutta , olen ollut keski-suomessa koulussa töissä, alkuun söin eritysiruokaa , mutta sit tuli öklö ja ilmoitin itseni pois ruokailuista. Ei kukaan voi pakottaa syömään eikä maksamaan, jos ei syö. Ihan alkukantaista löpinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenniin? Varmasti tuo esimerkkiruokailu lasketaan tauoksi. Ihan normaalia sosiaali- ja terveysalalla, ettei taukoja ehdi pitää. Olen ollut seitsemän vuotta kotihoidossa töissä, enkä esimerkiksi kertaakaan ole kahvitaukoa pitänyt. Myös se, että ei pääse vessaan, on ihan jokapäiväistä.
Laitosruokailu ja valvonta-ateria ovat kai verottajan näkökulmasta nämä asiat. Ja sinulla oletettavasti valvonta-ateriasta kyse.
Etelässä siskoni syö eväitä koulussa, ei ongelmaa.
Tuota olet väärässä, pienten puolella on esimerkkiruokailu ja taukoja ei todellakaan ole mielinmäärin vai onko jossain perähikiällä tai yksityisellä eri olot, kuin kunnan palveluksessa pk seudulla?
Henkilökuntavaje isoissa osissa pk seudun päiväkoteja, tauko n. 15min jos kerkiää pitämään, lapsia ei jätetä yksin edes lepoaikana, kirjaukset, kokoukset lasten lepoajalla.