Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!

Vierailija
04.09.2021 |

Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?

Kommentit (814)

Vierailija
281/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et joudu! Olen itse pk hoitaja ja tämän tiedän. Sulla on oikeus omiin eväisiin.

Miettikää nyt itsekin käyttäen niitä aivosoluja.

Vierailija
282/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vaan hyvin keksitty palkan pienennys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?

Miten tuollainen juttu voisi olla ennen opiskelua tiedossa, kun kyse on täysin kunta- jopa päiväkotikohtaisesta säännöstä? Itse olen aina ollut töissä sellaisissa päiväkodeissa, joissa esimerkkiruokailussakin on saanut syödä omia eväitä.

Koska tuo on melko paikkakunta kohtaista.  Jossain kaupungeissa on tuo sääntö ja kunnissa, toisissa ei.

Ja terve ja tervevatsainen ihminen kykenee syömään mitä vaan.  Kolme euroa on naurettavan pieni hinta lounaasta.   Ja kyllä ne lounaat on suunniteltu aivan oikeaopppisesti lapsille, ei niissä ole liikaa mitään roskatönkköä.   Niiden pitää ravinnollisesti olla tietyllä tavalla koostettuja.

Puhdas provo koko aloitus, täysin mätä.

Taisit pudota lapsena päällesi aika useasti, kun eihän siellä liiku mitään. Eikä näköjään ole käsitystä, kuinka nykyään näissä keittiöissä se "kotiruoka" valmistetaan. Samaa kamaa täynnä lisä-aineita, kuin missä tahansa työmaaruokalassa. Ei todellakaan ole mitään erillistä ravitsevaa, lapsia varten koostettua ruokaa.

Kuntakohtaisesti nää päätetään, myös koulu-/työpaikkakohtaisesti. Meillä samasta keskuskeittiöstä tulee koulut, vanhustenhuolto ja päiväkodit, kunnan työpaikkaruokaloihin eri paikoista. Mun lapset on jo yliopistossa, mutta sisareni lapset käy Stainer koulua ja ne on saaneet monena vuonna palkinnonkin ruoastaan. Luuletko todella, että joka paikkaan ruoka tulee samasta paikkaa? Kukahan on päälleen pudonnut? Tässä linkki 2015 palkinnosta: https://yle.fi/uutiset/3-7828576

Se on Steinerkoulu.

🙄 Oleellista, todella oleellista. Oliko sulla jotain sanottavaakin vai ihanko vaan tykkäät nus*ia pilkkua?

Ohis

Pitäähän tolloa sivistää, ettei nolaa itseään puhumalla jostain Stainer_koulusta.

Mä en edes huomannut, että ehkä mä sit olen nolo. Toivottavasti et lapsiasi rankaise jokaisesta typosta, mutta taitaa olla turha toivo.

Vierailija
284/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokatauko keskellä työpäivää on työntekijän "lepoaikaa", kun tuon "lepoajan" käyttää työtehtävään=esimerkkiruokailuun, milloin työntekijä saa sen lakisääteisen lepotaukonsa? Ei koskaan!

Jos opettaja syö esimerkkiruokailussa, milloin hän voi pitää lakisääteisen taukonsa? Jättää tunnin pitämättä?

Tuo on ihan työaikalaissa, TESsistä riippumatta.

Sillä opettajalla on joka välitunti lakisääteinen tauko.

Vierailija
285/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sairaalassa töissä, ruoka maksaa yli puolet enemmän kuin tuo. Mutta vaikka se maksaisi vaan kolme euroa, en siltikään siitä maksaisi.

Vierailija
286/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse onneksi yläkoulun puolella ja otan omat eväät. Välttelen yleensä perunaa ja muita turhia hiilareita sekä leipiä (en ole ehdoton ketoilija). Vihanneksissa, pähkinöissä jne on ihan mukavasti kuituja. Salaatinkastikkeena käytän oliiviöljyä. Vhh auttaa painonhallinnassa todella paljon, vaikka jostain syystä vastustajia piisaa. Jani Wickholmia (en muista nimen kirjoitusasua) koskevassa jutussa tämä taas tuli esiin: Sairaanhoitaja ihmetteli arvojen parantumista... Juupa juu. Vasta loppuosassa lehtijuttua tuli se olennainen, eli "jätin turhat hiilarin pois". Tietoa on, mutta ei halua ottaa sitä todesta. 

Mutta aloitukseen takaisin: kyllä risoisi ja vaatisin tilanteeseen muutosta. 

Vierailija
287/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään vähättelemättä aloittajan ongelmaa, tilanne ei kuulosta miellyttävältä...

Ketjut joissa lapset/vanhemmat moittivat kouluruuan laatua täyttyvät yleensä nopeasti kommenteista joissa haukutaan aloittajat itsekkäiksi, poispilatuiksi ja nirsoiksi kun ei "ilmainen" ruoka kelpaa. Tässä ketjussa taas väitetään että se sama "hyvä perusruoka" onkin syömäkelvotonta kuraa jota ei saisi tarjota aikuisille, vaan heidän tulisi saada syödä omia eväitä.

Miksi koulu/laitosruuan tulisi siis kelvata lapsille jos sitä ei kelpuuta henkilökuntakaan?

Selvennyksen vuoksi, olen itse kyllä vahvasti sillä kannalla että kouluruuan laatuun ja itse ruokailuun tulisi etsiä uudet ja korkeammat standardit, toki kuitenkin taloudelliset realiteetit huomioiden.

Vierailija
288/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokatauko keskellä työpäivää on työntekijän "lepoaikaa", kun tuon "lepoajan" käyttää työtehtävään=esimerkkiruokailuun, milloin työntekijä saa sen lakisääteisen lepotaukonsa? Ei koskaan!

Jos opettaja syö esimerkkiruokailussa, milloin hän voi pitää lakisääteisen taukonsa? Jättää tunnin pitämättä?

🤫 Täytyy tlläpitää ajatusta, että kaikki välitunnit menee seuraavan tunnin valmisteluun, totuutta ei saa sanoa ääneen.

Vierailija
289/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yläkoulussa on ruokalavalvonta. valvoja kiertää ruojalassa eikä missään tapauksessa syö samalla vaan seuraa teinien syömistä, ettei ruokalassa sikailla.

Ei meillä. Edellisen tunnin ope syö luokkansa kanssa.

Vierailija
290/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon sairaalassa töissä, ruoka maksaa yli puolet enemmän kuin tuo. Mutta vaikka se maksaisi vaan kolme euroa, en siltikään siitä maksaisi.

Jotkut maksaa joka päivä 10-13€ työpaikkalounaasta, sitten ihmetellään mihin rahat kuluu.

Vierailija
291/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tauko", minkä aikana valmistautuvat seuraavaan tuntiin, hakevat oppimateriaalia toisella puolella koulua olevasta varastosta, ehkä kopioivat tehtäviä, ovat välituntivalvojina, vastailevat tai lähettävät Wilmaviestejä, keskustelevat kollegojen kanssa esim. hankalasta, kiusaavasta/kiusatusta oppilaasta. Ruhtinaalinen "tauko" :(

Vierailija
292/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse onneksi yläkoulun puolella ja otan omat eväät. Välttelen yleensä perunaa ja muita turhia hiilareita sekä leipiä (en ole ehdoton ketoilija). Vihanneksissa, pähkinöissä jne on ihan mukavasti kuituja. Salaatinkastikkeena käytän oliiviöljyä. Vhh auttaa painonhallinnassa todella paljon, vaikka jostain syystä vastustajia piisaa. Jani Wickholmia (en muista nimen kirjoitusasua) koskevassa jutussa tämä taas tuli esiin: Sairaanhoitaja ihmetteli arvojen parantumista... Juupa juu. Vasta loppuosassa lehtijuttua tuli se olennainen, eli "jätin turhat hiilarin pois". Tietoa on, mutta ei halua ottaa sitä todesta. 

Mutta aloitukseen takaisin: kyllä risoisi ja vaatisin tilanteeseen muutosta. 

Luulet ettei voi laihtua ilman karppaamista. Hoh hoh.

Vierailija
293/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas eskariopettajat tilasivat pitsat puuropäivänä. Sitten ihmettelivät, miksei lapsille maistu puuro, kun yleensä maistuu.

Hehän siis söivät siinä samalla, kun lapsetkin olivat lounaalla. Satuin itse tulemaan hakemaan omaani siihen aikaan ja olin lentää pyrstölleni. Selittävät mulle, ettei huvita puurosta maksaa neljää euroa. Ymmärränhän mä sen, mutta mites noin muuten omasta mielestä meni? Olisko ollut hirveen vaikeeta syödä ne pitsat vaikka päikkärien aikaan tms.?

Vierailija
294/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä henkilökunnan esimerkkiruokailua, onko tarkoitus, että näytätte lapsille hyviä pöytätapoja vai esimerkkiä siitä, että nam, onpas hyvää ruokaa? Itsellä eskarilainen, jolle syöminen ollut erittäin haastavaa ihan aina. On ravattu lääkäreillä, eri terapeuteilla, painokontrolleissa. Yksi syy päivähoitoon laitossa oli ”ryhmäpaine” syömisen suhteen. Muiden samanikäisten ryhmäpaine siis. Koskaan ikinä ei ole ollut merkitystä miten tai mitä aikuinen ryhmässä syö. Täysin älytöntä siis pakottaa hlökunta syömään vastoin tahtoaan samaa ruokaa kuin lapset.

Vierailija
295/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut maksaa joka päivä 10-13€ työpaikkalounaasta, sitten ihmetellään mihin rahat kuluu.

No kannattaako? Itse en maksaisi edes kolmea euroa.

Vierailija
296/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tauko", minkä aikana valmistautuvat seuraavaan tuntiin, hakevat oppimateriaalia toisella puolella koulua olevasta varastosta, ehkä kopioivat tehtäviä, ovat välituntivalvojina, vastailevat tai lähettävät Wilmaviestejä, keskustelevat kollegojen kanssa esim. hankalasta, kiusaavasta/kiusatusta oppilaasta. Ruhtinaalinen "tauko" :(

Jos et taukoasi pidä, oma moka.

Vierailija
297/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vapaaehtoisesti! Hiukan eri asia kuin tuo pakkoruokailu.

Vierailija
298/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin että SAAN syödä kouluruuan ja ihan pilkkahinnalla. Ihana saada valmis lämminruoka, jossa usein myös jälkiruoka ( kiisseli, hedelmäsalaatti...)

Vierailija
299/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

välutunnit ovat työaikaa ja niihin voidaan määrätä työtehtäviä kuten pikapalavereira ja oppilaiden valvontaa.

Vierailija
300/814 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaako? Itse en maksaisi edes kolmea euroa.

Enhän edes osta valmisruokia.