Onko minulla joku vaarallisempi juttu? Diannoosia minulle av-mammat
Olin päivoällä pyörällä töissä. Töistä lähtiessä piti vähäksi aikaa mennä kauppakeskukseen, koska olin niin poikki, että ajattelin, että en jaksa pyöräillä kotiin (5 km matka, joka ihan peruskauraa minulle normaalisti). Iltapäivällä silmiin tuli näköpuutus eli osa jäi näkemättä esim lukeminen ei onnistunut, koska osa sanasta jäi peittoon. Näitä on ollut muutama joskus vuosia sitten (raskausaikana) ja nyt viime aikoina toistuvasti. Menee hetken kulutta ohi.
Nyt kotona ollessa olo on jotenkin huono. En osas sen tarkemmin selittää. Ehkä vähän ahdistaa. Näköpuutos palasi ja meni nyt taas ohi. Päähän vähän koskee. Mittasin verenpaineen ja ekalla kerralla alapaine 100, toisella 95 ja kolmannella vähän alle 90.
Ikää 48 ja kärsin lääkärikammosta. En ole vuosiin käynyt lääkärillä, enkä ole koskaan sairaana.
Kommentit (21)
Tia-kohtaus? Kävisin lääkärillä tai aunakin soittaisin tk/päivystykseen ja kysyisin...
Avh.... Vaikee sanoi noist oireist tutkimatta et millanen, meee lääkäriin niin selviää tt-kuvista
Mene lääkäriin. Oletko koskaan käynyt neurologilla?
Aurallinen migreeni. Kestää jotain 20-30min.
Migreeni? Oletko vaihtanut hormonaalista ehkäisyä viime aikoina?
Aivoverenvuodon oireilta vaikuttaa, meneppä päivystykseen (siis jonkun pitää sut viedä)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:51"]Aivoverenvuodon oireilta vaikuttaa, meneppä päivystykseen (siis jonkun pitää sut viedä)
[/quote]
No ei se aivoverenvuoto oireile sillointällöin eikä oireet välillä häviä saati ole pelkkää näköpuutosta.
Migreenin aura-oireelta kuulostaa.
Ei oo migreeni ku joku avh varmaan, niinkun joku sanoikin. Voi olla tulppa/tukos jossain valtimos.. Kannattaa mennä lääkäriin, ennen kun pahenee
Kyllä pitäiai kiireesti mennä päivystykseen. Ilman kuvia ja/tai neurologistatutkimusta on mahdotonta erottaa migreeniä esim. aivoinfarktista.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:51"]Aivoverenvuodon oireilta vaikuttaa, meneppä päivystykseen (siis jonkun pitää sut viedä)
[/quote]
No ei se aivoverenvuoto oireile sillointällöin eikä oireet välillä häviä saati ole pelkkää näköpuutosta.
Migreenin aura-oireelta kuulostaa.
[/quote]
Aijaa:D mites tia-kohtaukset?
Eikö migreeniin liity kova päänsärky?
Tia:han puolestaan liittyy raajojen heikkoutta, vaikeutta puhua tai ymmärtää puhetta, huimautta ja kaksoiskuvia. Ei sovi oireisiin.
Migreeniä minäkin veikkaisin, ei kuulosta tia-kohtaukselta. Mutta lääkäriin kannattaisi mennä ensitilassa, ei terveydellä kannata leikkiä vaikka lääkäriä pelkääkin. Pahimmassa tapauksessa saattaa olla aivokasvain.
Olet jo sen ikäinen, että kannattaisi voittaa se lääkäripelko. Terrveyskirjasto näkökentän puutoksista sanoo näin:
Milloin hoitoon: Äkillisten näkökenttäpuutosten syy on syytä selvittää nopealla aikataululla. Puhelu terveyskeskuspäivystykseen on usein hyvänä apuna arvioitaessa hoidon ja tutkimusten kiireellisyyttä. Jos samanaikaisesti esiintyy muita aivoperäisiä oireita (esim. puheen häiriöitä, halvausoireita tms.), pitää hakeutua välittömästi hoitoon.
Mikäli yleistila ei ole edellyttänyt päivystyksellistä hoitoa, mutta näkökenttäpuutokset ovat selkeästi havaittavissa, silmälääkäri aloittaa tutkimukset usein seuraavana arkipäivänä. Tällöin arvioidaan jatkotutkimusten aikataulut sekä pyritään selvittämään näkökenttäpuutoksen syitä. Mikäli tutkimuksissa todetaan hitaasti edennyt glaukooma, ei lisätutkimuksia tehdä useinkaan päivystykselllisesti (ks. «Silmänpainetauti (glaukooma)»7) vaan usein lähimpien viikkojen tai kuukausien aikana. Jos taas näkökenttäpuutoksen syy on verenkiertoperäinen tai tulehduksellinen, ohjelmoidaan jatkotutkimuksia tiiviimmällä aikataululla.
Diagnoosia siis