Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilijan työajat? Iltaisin ja lauantaisin?

Vierailija
10.10.2014 |

Olen työtön ja työkkärin mielestä minun pitää mennä työkokeiluun. Kävin pari päivää sitten kysymässä paikkaa eräässä tavaratalossa.

He sanoivat että minun tulisi olla harjoittelussa 8 tuntia päivässä ja tehdä myös iltavuoroja ja lauantai vuoroja? Työkkäristä eivät minulle vastanneet kun olen asiasta yrittänyt kysyä. Mutta miten teet iltavuoroja ja lauantaivuoroja? Niistähän pitäisi maksaa lisät ja muutenkin olen luullut että harjoittelja tulisi olla arkisin ja tuntimäärä 6 tuntia? Vai tekeekö se työkkäri jotain poikkeuksia?

En halua kuulostaa laiskalta mutta silti voiko tuo olla sallittua?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä viestiketjusta selviää, että työkokeilijat eivät itse tiedä, minkä sopimuksen ovat allekirjoittaneet ja mikä työkokeilu on. Surullista, että ei lueta papereita, laitetaan vain nimi ja sitten ihmetellään, että mitä tapahtui.

Vierailija
42/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko vaikka googlaa se työkokeilusopimuspohja (tämänhetkinen ei joku vuoden nakki ja kirves) ja katsoa mitä siinä lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:03"]

Tästä viestiketjusta selviää, että työkokeilijat eivät itse tiedä, minkä sopimuksen ovat allekirjoittaneet ja mikä työkokeilu on. Surullista, että ei lueta papereita, laitetaan vain nimi ja sitten ihmetellään, että mitä tapahtui.

[/quote]

Eihän sitä harjoittelua aloiteta ennenkuin työkkäristä on se hyväksytty. 

Vierailija
44/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:00"]

Onpas erikoinen työnantaja kun sillä on laittaa kalliisiin ja vilkkaisiin iltoihin ja viikonloppuihin yksi ylimääräinen henkilö - vahtimaan työkokeilijaa!

[/quote]

Eihän sitä tarvitse vahtia, jos sen ei tarvitse tehdä mitään vaan se saa seurata, mitä kaikkea tehdään.

Vierailija
45/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:03"]

[/quote]

Eihän sitä harjoittelua aloiteta ennenkuin työkkäristä on se hyväksytty. 

[/quote]

Ei työkkäri hyväksy harjoittelua, koska harjoittelijat tulee oppilaitoksista. Työkkärin kautta tulee työkokeilijoita.

Vierailija
46/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:26"]Mä mietin samaa kuin nro 35, et voiko tehdä sit lyhyempää päivää, jos on töissä lauantaisin ja iltaisin? [/quote] Ei työkkärikään ole niin pölhö, että teetättäisi iltavuorot ja lauantaivuorot 7-8 tunnilla? Jos tosiaan jossain sopimuksessa on että jos iltavuoroja niin esim. 17-19.

[/quote]

Kun se työkkäri ei teetä mitään! Miksi te ette suostu lukemaan työkokeilun ohjeita?

[/quote]

Minä olen nyt löytänyt ja lukenut sen sopimuksen ja kokeilun ohjeet. Tässä se nyt tulee:

Työkokeilun viikottainen ja päivittäinen kesto: 5 päivää/viikko, 6 tuntia/päivä. 

Työkokeilu toteutetaan seuraavina päivinä viikonpäivinä (esim. ma-pe tai ma, ke, pe): Työkokeilun ajoittuminen (esim: päänsääntöisesti klo. 9-15, yhtenä viikkona iltatyötä klo. 17-19).

Noniin minkä käsityksen saatte tästä? Ei puhettakaan 8 tunnista ja minä käsitän tuo iltatyötä 17-19, että silloin ei täysiä tunteja tehdä? Voin olla väärässäkin.

Vierailija
47/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:00"]

Onpas erikoinen työnantaja kun sillä on laittaa kalliisiin ja vilkkaisiin iltoihin ja viikonloppuihin yksi ylimääräinen henkilö - vahtimaan työkokeilijaa!

[/quote]

Eihän sitä tarvitse vahtia, jos sen ei tarvitse tehdä mitään vaan se saa seurata, mitä kaikkea tehdään.

[/quote]

Eikö se näin tulisi olla, että kokeilija vain tutustuu työhön ja seuraa. Mutta käytännössä se ei mene näin, ne perehdyttää kokeilijan ja useimmat tekee ihan oikeaa työtä. Ja monet vain siksi, että työnantajat lupailee palkkatöitä, joita ei sitten koskaan tule.

Vierailija
48/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:08"]Tottakai kannattaa miettiä ja ei tietenkään suostua jos tuntuu siltä että riistetään.Uskon kuitenkin että tuosta on sinulle enemmän hyötyä kuin haittaa. Mielestäni on outoa että työantaja ei saa hyötyä mitenkään työharjoittelijoista,onhan siinä hommaa työnantajallakim jos pitää perehdyttää yms.
[/quote]

Uskon myös että olisi hyötyä. Ehkä kannattaa kokeilla ensin miltä tuntuu. Mutta yritän työkkäristä kysyä ensin. Henkisesti tulisi ainakin raskasta kun työtä tekisin ilmaiseksi samalla työajalla kun muut saa palkkaa.

Ap
[/quote]

Mutta muiden perässä ei kulje yksi työntekijä,joka vahtii koko ajan sun tekemisiä ja on vastuussa sun mokista.
[/quote]
Eikä kulje työkokeilijan perässäkään. Just sen takia mielellään teettävät tommosia vuoroja. Mulla yritettiin teettää pelkkää iltatyötä, myös sunnuntaisin. Laitonta tai ei, ottavat kyllä kaiken irti ja korvaavat työntekijän ilmaistyövoimalla.

Vierailija
49/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:44"]

Jos ne teettää töitä minulle yksin niin minkäs teen? Valitanko? Sitten ei ainakaan ole hyötyä koko harjoittelusta. Ap

[/quote]

Mutta kun et ole harjoittelija vaan kokeilija. Miksi sitä on niin hankala ymmärtää? Työkokeilua ei voi keskeyttää siksi, että sinä et suostu työskentelemään yksin, joten yhteys TE-toimistoon ja ilmoitus, että työnantaja toimii väärin. Jos työkokeilijat pitävät kiinni säännöistä (eivät tee yksin, eivät ole kenenkään sijaisia), niin tuo orjatyö loppuu nopeasti.

[/quote]

On jäänyt vaan harjoittelu päähän, kun työkkäristä puhui harjoittelusta. Kuulema se on joskus ollut harjoittelu ja nykyään kokeilu.

Ap

Vierailija
50/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:26"]Mä mietin samaa kuin nro 35, et voiko tehdä sit lyhyempää päivää, jos on töissä lauantaisin ja iltaisin? [/quote] Ei työkkärikään ole niin pölhö, että teetättäisi iltavuorot ja lauantaivuorot 7-8 tunnilla? Jos tosiaan jossain sopimuksessa on että jos iltavuoroja niin esim. 17-19.

[/quote]

Kun se työkkäri ei teetä mitään! Miksi te ette suostu lukemaan työkokeilun ohjeita?

[/quote]

Minä olen nyt löytänyt ja lukenut sen sopimuksen ja kokeilun ohjeet. Tässä se nyt tulee:

Työkokeilun viikottainen ja päivittäinen kesto: 5 päivää/viikko, 6 tuntia/päivä. 

Työkokeilu toteutetaan seuraavina päivinä viikonpäivinä (esim. ma-pe tai ma, ke, pe): Työkokeilun ajoittuminen (esim: päänsääntöisesti klo. 9-15, yhtenä viikkona iltatyötä klo. 17-19).

Noniin minkä käsityksen saatte tästä? Ei puhettakaan 8 tunnista ja minä käsitän tuo iltatyötä 17-19, että silloin ei täysiä tunteja tehdä? Voin olla väärässäkin.

[/quote]

Kyllä minäkin taidan sen noin käsittää? Johtuu varmaan iltatöiden lisistä? En tosin taida päästä tuonne paikkaan sitten kokeiluun, kun siellä oli vaatimuksena, että kokeilijaksi pääsee tuo 8 tuntia päivä ja ilta- ja lauantaivuorot.

Ap

Vierailija
51/58 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä minäkin taidan sen noin käsittää? Johtuu varmaan iltatöiden lisistä? En tosin taida päästä tuonne paikkaan sitten kokeiluun, kun siellä oli vaatimuksena, että kokeilijaksi pääsee tuo 8 tuntia päivä ja ilta- ja lauantaivuorot.

Ap
[/quote]
Aika sekavasti kirjoitettu, kun sanotaan ensin 5 päivää / vko ja 6 h päivässä, niin miten tuo kohta ma, ke, pe liittyy siihen. Vai onko se vaan esimerkki miten yleensä ottaen voidaan järjestää ja sun tapauksessa se on tuo 6 h ja ma-pe ja yhtenä viikkona myös iltaa eli silloin se olisi klo 13-19. Mitään iltalisiähän ei tarvitse huomioda, kun ei saa palkkaakaan. Työkokeilussa tunti on samanarvoinen joka päivä kaikkina vuorokaudensikoina.

Meillä on työkokeilussa yksi työntekijä, joka palaa omaan työhönsä pitkän saikun jälkeen. Hän tekee nyt 6 tuntia ja pääasiassa virka-aikaan, kun suurin osa asioista tapahtuu silloin. Iltavuoroa tekee sitten loppuajasta, niin palautuu kassan laskut yms. Iltatoimet. Jos työpaikalla hommat eivät eroa juurikaan toisistaan eri vuoroissa, ei ole perustetta teettää muita vuoroja muuten kuin kokeilumielessä, esim. miltä yövuoroa tuntuu tehdä. Työkokeilija ei siis korvaa ketään työpaikalla, on pikemminkin taakka josta pitäisi maksaa ohjauspalkkio vastuussa olevalle ohjaajalle.
[/quote]

Voi kuule, siellä ei ole kukaan vahtimassa tai ohjaamassa. Työkokeilija on ilmainen työvoima josta työnantaja hyötyy. Ei pitäisi olla laillista tyo 8 tuntia, ja illat ja viikonloput.

Vierailija
52/58 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ap
[/quote]
Aika sekavasti kirjoitettu, kun sanotaan ensin 5 päivää / vko ja 6 h päivässä, niin miten tuo kohta ma, ke, pe liittyy siihen. Vai onko se vaan esimerkki miten yleensä ottaen voidaan järjestää ja sun tapauksessa se on tuo 6 h ja ma-pe ja yhtenä viikkona myös iltaa eli silloin se olisi klo 13-19. Mitään iltalisiähän ei tarvitse huomioda, kun ei saa palkkaakaan. Työkokeilussa tunti on samanarvoinen joka päivä kaikkina vuorokaudensikoina.

Meillä on työkokeilussa yksi työntekijä, joka palaa omaan työhönsä pitkän saikun jälkeen. Hän tekee nyt 6 tuntia ja pääasiassa virka-aikaan, kun suurin osa asioista tapahtuu silloin. Iltavuoroa tekee sitten loppuajasta, niin palautuu kassan laskut yms. Iltatoimet. Jos työpaikalla hommat eivät eroa juurikaan toisistaan eri vuoroissa, ei ole perustetta teettää muita vuoroja muuten kuin kokeilumielessä, esim. miltä yövuoroa tuntuu tehdä. Työkokeilija ei siis korvaa ketään työpaikalla, on pikemminkin taakka josta pitäisi maksaa ohjauspalkkio vastuussa olevalle ohjaajalle.
[/quote]

Ma, ke, pe varmaan silloin jos joutuu iltatöitä tekemään.

Vierailija
53/58 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ap
[/quote]

Vierailija
54/58 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkokeilussa kesällä ja melkosta hyväksikäyttöä se on: 7,5h päivässä, töitä oli kaikkina viikonpäivinä (tietenkin 2 vapaapäivää viikossa onneksi), mulle ei pidetty MITÄÄN perehdytystä vaan laitettiin heti vakkaritekijöiden hommia tekemään. Mulla ei ollut edes koulutusta alalle. En uskaltanut vaatia mitään vaan tein hommia niska limassa. Olin paikassa 2vko ja selkä aivan rikki (fyysinen työ, on ennenkin ollut ongelmia selän kanssa) ja piti ottaa saikkua, ja sitten sainkin tietää että pääsen toiseen paikkaan oikeisiin töihin. Tästähän "työnantaja" vielä kehtasi suuttua kun en mennyt enää takaisin sinne :DD

Vierailija
55/58 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilulla on tarkoitus tukea sinun työllistymistäsi. Kannattaisi siis asennoitua niin, että menet ja suoritat työkokeilun parhaasi mukaan, jolloin on mahdollisuus, että työnantaja näkee potentiaalisi työntekijänä ja haluaa palkata sinut kokeilujakson jälkeen. Työnantajalla on oikeus määritellä työaikasi, tietenkin noudattaen tekemäänne sopimusta. Jos sopimuksessa ei ole estettä ilta- ja viikonloppuvuoroille, niin totta kai työnantajalla on oikeus sinulle noita vuoroja laittaa. Työnantajalla ei yleensä ole intressiä palkata työntekijää, joka jo kokeiluun tullessa haluaa sanella itse omat ehtonsa ja määritellä, mitä vuoroja on valmis tekemään.

Palkan tuosta kokeilusta sinulle maksaa työkkäri, ei työnantaja. Jos työkkärin ehtoihin ei kuulu lisien maksaminen, silloin ne eivät sinulle kuulu. Rahallisesti olisi kai kuitenkin kannattavampaa "suostua" muutaman kuukauden ajan työkokeiluun ilman lisiäkin, jos sen jälkeen saa töitä yrityksestä, entä kieltäytyä työstä lisiin vedoten, jolloin työttömyys jatkuu.

Vierailija
56/58 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ainakin ennen paikan hakemista työkkärissa sanoivat että 5-6h ja ei yötöitä eikä viikonloppuja

Vierailija
57/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta ihan tarkoituksen mukaiselta. Harjoittelijan ei kuulu korvata palkallisten työntekijöiden työpanosta. Kaupanalalla yrittävät aina hyväksikäyttää ihmisiä.

Vierailija
58/58 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia ja ihan sallittua. Tavaratalossa ollaan töissä myös viikonloppuisin ja olisit työkokeilija, et siis työntekijä. Et tekisi mitään yksin ja ilman valvontaa - tai jos suostut tekemään, olet tyhmä! yrittäkää nyt ymmärtää, että työkokeilija vain kokeilee, ei ole työvoimaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän