Työkokeilijan työajat? Iltaisin ja lauantaisin?
Olen työtön ja työkkärin mielestä minun pitää mennä työkokeiluun. Kävin pari päivää sitten kysymässä paikkaa eräässä tavaratalossa.
He sanoivat että minun tulisi olla harjoittelussa 8 tuntia päivässä ja tehdä myös iltavuoroja ja lauantai vuoroja? Työkkäristä eivät minulle vastanneet kun olen asiasta yrittänyt kysyä. Mutta miten teet iltavuoroja ja lauantaivuoroja? Niistähän pitäisi maksaa lisät ja muutenkin olen luullut että harjoittelja tulisi olla arkisin ja tuntimäärä 6 tuntia? Vai tekeekö se työkkäri jotain poikkeuksia?
En halua kuulostaa laiskalta mutta silti voiko tuo olla sallittua?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:50"]Periaatteessa työkokeilijan työajat ovat 6 tuntia arkena aikavälillä 7-18. Iltoja ja viikonloppuja ei voi edellyttää. Tämä johtuu siitä ,että työkokeilun aikana ei makseta ilta- ja viikonloppulisiä. Jos tietysti haluat työllistyä ja työnantaja toivoo muuta työaikaa, suostut. Tarkista kuitenkin työkkäristä, että vakuutukset ovat kunnossa myös iltaisin ja viikonloppuisin. [/quote] Silti tuntuu väärältä että tekisin sillä 9e lisällä 8 tuntia päivässä ja vielä iltaisin ja lauantaisin. Koska taetta ei ole siitä että työllistyisin. Työnantaja vielä sanoi että tekisin erityisesti ilta- ja lauantaivuoroja. Ap
[/quote]
Kysy työnantajalta, kenen työparina olet. Muistuta, että et ole työvoimaa vaan työkokeilija, joten et ole työvoimaa vaan saat tehdä vain ohjauksessa tehtäviä. Työnantajalla ei ole tähän paljoa sanomista.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:08"]Tottakai kannattaa miettiä ja ei tietenkään suostua jos tuntuu siltä että riistetään.Uskon kuitenkin että tuosta on sinulle enemmän hyötyä kuin haittaa. Mielestäni on outoa että työantaja ei saa hyötyä mitenkään työharjoittelijoista,onhan siinä hommaa työnantajallakim jos pitää perehdyttää yms. [/quote] Uskon myös että olisi hyötyä. Ehkä kannattaa kokeilla ensin miltä tuntuu. Mutta yritän työkkäristä kysyä ensin. Henkisesti tulisi ainakin raskasta kun työtä tekisin ilmaiseksi samalla työajalla kun muut saa palkkaa. Ap [/quote] Mutta muiden perässä ei kulje yksi työntekijä,joka vahtii koko ajan sun tekemisiä ja on vastuussa sun mokista. [/quote] Täytyy sanoa että tuo "vahtiminen" ei toteudu kovinkaan monessa paikassa... kyllä ne teettää ihan työt harjoittelijalla.
[/quote]
Tietty ne teettää, jos työkokeilija ei osaa lukea tekemäänsä sopimusta ja pidä kiinni siitä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:24"]Jos erityisesti on sinua haluamassa noihin kalleimpiin vuoroihin, niin vähän tulee hyväksikäytön maku suuhun. Varsinkin kun ideanahan on, ettet ole yksin töissä, ja noihin ilta- ja viikonloppuaikoihin on joka tapauksessa vähiten porukkaa töissä, eli vähiten ihmisiä, jotka sinua ehtisivät opastaakaan.
Sen ymmärtäisin, jos vuorot jakautuisivat tasaisesti viikolle ja viikonloppuihin, koska sinunhan kuuluukin saada kokonaisvaltainen kuva alasta.
[/quote]
Mä en ymmärrä vklp ja iltavuoroja työharjoittelijoilta. Noihin aikoihin kuuluu lisät syystä. Ja sittem harjoittelija tekee ne 9 e päivälisällä 8 tuntia/päivä.
Vaikka en ole mikään pro-AY, niin ihmetyttää kuinka munattomia turhimuksia ammattiliitoista on tullut. Miten hemmetissä ne eivät pistä stoppia näille orjatöille jotka kuitenkin 100% varmasti vähentävät alan todellisia työpaikkoja ja heikentävät töissäolevien etuja. Kuten esim. tässä ap:nkin tapauksessa työantaja aikoo antaa halutut ilta- ja viikonloppuvuorot ilmaistyöntekijälle ja pienentää siten vakituisten ansioita. Toisaalta on myös äärimmäisen väärin, että moraalin omaavat rehelliset yrittäjät joutuvat kilpailemaan orjatyötä hyödyntävien niljakkeiden kanssa. Milläs kilpailet kun naapurikaupan työvoimakustannus on 0 eur ja itse maksat TES:in mukaista palkkaa iltavuorolaiselle.
Jos ne teettää töitä minulle yksin niin minkäs teen? Valitanko? Sitten ei ainakaan ole hyötyä koko harjoittelusta.
Ap
miksi kukaan työpaikka ottaa työharjoittelijoita jos heistä ei saa pätkääkään hyötyä? En tarkoita hyötymistä rahallisessa mielessä mutta mitä iloa heistä on työnantajalle?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:50"]Periaatteessa työkokeilijan työajat ovat 6 tuntia arkena aikavälillä 7-18. Iltoja ja viikonloppuja ei voi edellyttää. Tämä johtuu siitä ,että työkokeilun aikana ei makseta ilta- ja viikonloppulisiä. Jos tietysti haluat työllistyä ja työnantaja toivoo muuta työaikaa, suostut. Tarkista kuitenkin työkkäristä, että vakuutukset ovat kunnossa myös iltaisin ja viikonloppuisin. [/quote] Silti tuntuu väärältä että tekisin sillä 9e lisällä 8 tuntia päivässä ja vielä iltaisin ja lauantaisin. Koska taetta ei ole siitä että työllistyisin. Työnantaja vielä sanoi että tekisin erityisesti ilta- ja lauantaivuoroja. Ap
[/quote]
Kysy työnantajalta, kenen työparina olet. Muistuta, että et ole työvoimaa vaan työkokeilija, joten et ole työvoimaa vaan saat tehdä vain ohjauksessa tehtäviä. Työnantajalla ei ole tähän paljoa sanomista.
[/quote]
Tuskin tuollainen nykypäivänä toteutuu.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:47"]miksi kukaan työpaikka ottaa työharjoittelijoita jos heistä ei saa pätkääkään hyötyä? En tarkoita hyötymistä rahallisessa mielessä mutta mitä iloa heistä on työnantajalle?
[/quote]
Kyllä harjoittelijasta on apua. Mutta mitä se kertoo että ilmaiseksi teetetään samat työt kuin muilla... eikös siinä ole hyötyä kerrakseen!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:47"]miksi kukaan työpaikka ottaa työharjoittelijoita jos heistä ei saa pätkääkään hyötyä? En tarkoita hyötymistä rahallisessa mielessä mutta mitä iloa heistä on työnantajalle?
[/quote]
Hyöty on molemminpuolista, mutta ei taloudellisesti.
Musta tuntuu että jos teet lauantai ja iltavuoroja niin sillon ei tarvii tehä sitä 8 tuntia päivä? Jos jollain on ollut iltavuoro esim. 17-19?
Mä mietin samaa kuin nro 35, et voiko tehdä sit lyhyempää päivää, jos on töissä lauantaisin ja iltaisin?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:26"]Mä mietin samaa kuin nro 35, et voiko tehdä sit lyhyempää päivää, jos on töissä lauantaisin ja iltaisin?
[/quote]
Ei työkkärikään ole niin pölhö, että teetättäisi iltavuorot ja lauantaivuorot 7-8 tunnilla? Jos tosiaan jossain sopimuksessa on että jos iltavuoroja niin esim. 17-19.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:44"]
Jos ne teettää töitä minulle yksin niin minkäs teen? Valitanko? Sitten ei ainakaan ole hyötyä koko harjoittelusta. Ap
[/quote]
Mutta kun et ole harjoittelija vaan kokeilija. Miksi sitä on niin hankala ymmärtää? Työkokeilua ei voi keskeyttää siksi, että sinä et suostu työskentelemään yksin, joten yhteys TE-toimistoon ja ilmoitus, että työnantaja toimii väärin. Jos työkokeilijat pitävät kiinni säännöistä (eivät tee yksin, eivät ole kenenkään sijaisia), niin tuo orjatyö loppuu nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:26"]Mä mietin samaa kuin nro 35, et voiko tehdä sit lyhyempää päivää, jos on töissä lauantaisin ja iltaisin? [/quote] Ei työkkärikään ole niin pölhö, että teetättäisi iltavuorot ja lauantaivuorot 7-8 tunnilla? Jos tosiaan jossain sopimuksessa on että jos iltavuoroja niin esim. 17-19.
[/quote]
Kun se työkkäri ei teetä mitään! Miksi te ette suostu lukemaan työkokeilun ohjeita?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:57"] [quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:50"]Periaatteessa työkokeilijan työajat ovat 6 tuntia arkena aikavälillä 7-18. Iltoja ja viikonloppuja ei voi edellyttää. Tämä johtuu siitä ,että työkokeilun aikana ei makseta ilta- ja viikonloppulisiä. Jos tietysti haluat työllistyä ja työnantaja toivoo muuta työaikaa, suostut. Tarkista kuitenkin työkkäristä, että vakuutukset ovat kunnossa myös iltaisin ja viikonloppuisin. [/quote] Silti tuntuu väärältä että tekisin sillä 9e lisällä 8 tuntia päivässä ja vielä iltaisin ja lauantaisin. Koska taetta ei ole siitä että työllistyisin. Työnantaja vielä sanoi että tekisin erityisesti ilta- ja lauantaivuoroja. Ap [/quote] Kysy työnantajalta, kenen työparina olet. Muistuta, että et ole työvoimaa vaan työkokeilija, joten et ole työvoimaa vaan saat tehdä vain ohjauksessa tehtäviä. Työnantajalla ei ole tähän paljoa sanomista. [/quote] Tuskin tuollainen nykypäivänä toteutuu.
[/quote]
Se toteutuu heti kun työkokeilija ottaa esille sopimuksen ja lukee sieltä, mitä työkokeilusta sanotaan. On vain ja ainoastaan työkokeilijan oma vika, jos suostuu rikkomaan sopimuksen.
Työkokeilua ei voi keskeyttää siksi, että sopimusta pitää noudattaa.
Onpas erikoinen työnantaja kun sillä on laittaa kalliisiin ja vilkkaisiin iltoihin ja viikonloppuihin yksi ylimääräinen henkilö - vahtimaan työkokeilijaa!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:47"]
miksi kukaan työpaikka ottaa työharjoittelijoita jos heistä ei saa pätkääkään hyötyä? En tarkoita hyötymistä rahallisessa mielessä mutta mitä iloa heistä on työnantajalle?
[/quote]
Vakityöntekijän työparina työt sujuvat nopeammin: esim. kaksi hyllyttää ja sen jälkeen he voivat tehdä yhdessä jotain sellaista, mihin on yleensä vähemmän aikaa kuten siivota varastoa tms. Olennaista on se, että työkokeilija tekee jonkun toisen kanssa tai apuna, ei yksin. Työkokeilija ei saa olla aamulla avaamassa puotia tai illalla yksin sitä sulkemassa.
Siellä missään ikinä ketään vahdita. Perehdytetään ja käsketään tehdä työt siinä missä varsinaiset työntekijät. Harvoin erottaa kuka on töissä ja kuka "töissä".