Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
1321/2742 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on muutakin kuin Helsinki, ja työpaikkoja on muunkinlaisia kuin "asiantuntijaorganisaatioita".

Näkökulmia on myös muitakin kuin palkansaajan näkökulma, vaikkei HS Visiota lukiessa se heti mieleen tulisikaan.

Suomessa on toki muutakin kuin Helsinki, mutta etätyö antakina mahdollisuuden asua ihan missä vaan, vaikka työpaikka olisikin Helsingissä. Omalla työpaikallani on saanut tehdä etätöitä jo vuosia. Mä olen tehnyt jo 9 vuotta. Olen koko tänä aikana käynyt 6 kertaa toimistolla. Kaksi työkavereistani asuu talvet kakkosasunnollaan Espanjassa ja tekevät sieltä etätöitä. 

Vierailija
1322/2742 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko etätyömahdollisuus tulee hillitsemään asuntojen hintojen nousua pääkaupunkiseudulla. Itse näen vain positiivisena asiana, jos omassa työssäni saan tarpeen mukaan tehdä töitä kotoa käsin. Ajan- ja rahan säätö on merkittävä. Ja tuon pystyn käyttämään liikunnan harrastamiseen eli suoraan omaan hyvinvointiin. Jos saman tekesivät massat, niin yhteisvaikutuksena olisi terveysmenojen huomattava aleneminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/2742 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko etätyömahdollisuus tulee hillitsemään asuntojen hintojen nousua pääkaupunkiseudulla. Itse näen vain positiivisena asiana, jos omassa työssäni saan tarpeen mukaan tehdä töitä kotoa käsin. Ajan- ja rahan säätö on merkittävä. Ja tuon pystyn käyttämään liikunnan harrastamiseen eli suoraan omaan hyvinvointiin. Jos saman tekesivät massat, niin yhteisvaikutuksena olisi terveysmenojen huomattava aleneminen.

Tää tapahtuisi ikävä kyllä vaan, jos firmat alkaisi aidosti mahdollistamaan etätyöskentelyn. Niin kauan aikaa kun pakotetaan toimistolle viikoittain tai jopa 2-3 päivää viikosta, ei ole järkevää muuttaa kauemmas. Joka on tosi kökkö homma.

Itse voisin taipua just ja just vaikka siihen, että korona-ajan ulkopuolella pidettäis vaikkapa kerran kuussa toimistopäivä, jolloin ekstrovertit saisi sen pakotetun kuuntelijan jutuilleen. Samalla hoituisi sit se "f2f-tiimiytyminen". Loppuajan kuusta voisin sit keskittyä tekemään sitä mistä mulle maksetaan, eli töitä. Silloin voisi myös katsella uutta asuntoa vähän edullisemmalta alueelta.

Vierailija
1324/2742 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tässä tilanteessa monella yrityksellä ja taholla on vähän hätä. Se on se muutoshätä, kun pohja poistuu ja vaihtuu katoksi, eikä vuosikymmeniä pysyneet säännöt enää olekaan järkeviä.

Aika moni on pitänyt itsestäänselvänä esim. sitä, että työntekijät tulvivat pääkaupunkiin ja että siellä kannattaa aina rakentaa, ostaa ja myydä asuntoja.

Tai että yliopisto kaupungissa tuo aina paikalle opiskelijoita. Entä jos opiskelijat ovat mieluimmin 90% etänä ja tulevat vain satunnaisesti paikalle?

Työntekijöistä on oikeasti jo pulaa eikä kyse ole vain halpatyön tekijöistä. Entä jos he nyt alkavat vaatia oikeutta etätöihin, eivätkä pysykään firmassa?

On myös valtavia rakennuskomplekseja toimistotyötä (siis siistiä sisätyötä koneen ääressä, sitähän se on, mm. IT-hommat) tekeville. Miten ne saavat omansa takaisin, saati voittoa, jos työntekijät eivät palaa sinne?

Entä firmat, jotka vuokraavat työtiloja?

Lounaspaikat? Julkinen liikenne? Vaatekaupat? Mitä tapahtuu?

Muutos tapahtuu.

Vierailija
1325/2742 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan tilanne, jossa olisimmekin töissä avaruusasemalla, Marsissa tai vaikka Kuun tukikohdassa. Tietyt ihmiset hoitaisivat turvallisuutta, huoltotöitä jne. Vaatisiko kukaan siellä, että työntekijöiden on tultava fyysisesti paikalle palaveriin tai että pomon on nähtävä työntekijä työpisteellä tai ettei hiljainen tieto liiku ilman kahviossa hengailua?

Ei. Sitähän pidettäisiin naurettavana. Naurettavana pröystäilynä, tuhlailuna, varojen törsäämisenä, turhalla resurssien vaarantamisena jne.

Tämä paljastaa sen, että hybridi/lähityön vaatimus on vain kehityksen huippu ihmisillä ja maapallolla, sellaisen tuhlailevan järjettömyyden huippu.

Vierailija
1326/2742 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut usealta tutulta kommenttia, että "pitää palata työpaikalle", homma jatkuu kuten ennen koronaa niin et ti-ke-to voi valita esim. 2 päivää etänä, ei peräkkäin toki eikä toki pe eikä ma, koska alkoholismi vaanii kaikkia. Siis töissä missä etätyötä voisi tehdä koko ajan.

Ei hyvää päivää.

Vierailija
1327/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! 

Vierailija
1328/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas monella todella ikävä työpaikka. Itselle ei tulisi mieleenkään mennä toimistolle haahuilemaan ja jos kokisin, että työpaikka ja siellä olevat ihmiset ärsyttävät suunnattomasti, enkä nauti työnteosta vaihtaisin työtä. Miksi jäädä kiukuttelemaan ja voida pahoin? Eikö olisi parempi etsiä työ ja työyhteisö, jossa viihtyy?

Minulla on ihan mukavat työkaverit suurimman osan ajasta, mutta ei minulla ole kiinnostusta nähdä heitä livenä toimistolla päivittäin tai edes kuukausittain. Minulle riittää etäkokoukset. En myöskään erityisemmin vihaa työtehtäviäni, osa on kivoja, osa on rutiinijuttuja ja jotkut tietenkin vähemmän miellyttäviä, mutta jos joku sanoo että nauttii työssään kaikista tehtävistä niin taatusti valehtelee. Viihdyn ihan hyvin työssäni ja työyhteisössäni, nyt etätyöaikana entistä paremmin.

No tämä kommentti oli lähinnä niille, jotka kommentoivat, että työyhteisöstä suurin osa oli häirikön ja lintsarin tavoin käyttäytyviä, toimisto oli kaikin puolin epäviihtyisä ja työtä ei voi kuvitella tehdä muuten kuin sataprosenttisesti etänä. En kiusaisi itseäni työskentelemällä työpaikassa, jossa en näe mitään hyviä puolia. Vaikka sinne kamalalle toimistolle ja niiden inhottavien ihmisten luokse ei tarvitsisi mennä, en silti haluaisi tylöskennellä näin masentavassa työpaikassa. Jos ainoa positiivinen asia töissä on se, että sen voi tehdä kotona, ei se ainakaan minulle riitä. 

Henk koht ei kiinnosta se valmistautuminen ja työmatka jotka on ihan turhaa työnteon kannalta.

Työ itsessään on ihan ok. Ei ollenkaan masentavaa.

Toimistolle siirtyminen ei vaan tuo mitään lisäarvoa mihinkään, se on pelkkä rasite ja ajanhukkaa.

Asuinpaikka on ihan sinun oma valinta, älä valita

No ei se kyllä ihan niin ole. Meidän toimisto on Helsingin keskustassa. Minulla ei ole varaa laittaa 1900 euron nettopalkastani asumiseen sellaista summaa kuin edes tyydyttävän kokoinen yksiö keskustassa maksaa, joten asun kauempana, jolloin työmatkani on 40 minuuttia suuntaansa. Asuinpaikan pystyy valitsemaan oikeasti vain varakkaat, muut asuvat siellä mihin rahat riittävät. Ja joo joo, tiedän että joitakin on onnistanut niin satumaisesti että asuvat Kruununhaassa tai Kampissa maksaen nimellistä vuokraa 40 neliön kämpästä, koska asunnon omistaa täti tai sen on saanut vuokrattua joskus ysärillä pikkuhintaan, tai on jopa onnistanut kaupungin asuntojonossa joskus 10 vuotta sitten, mutta suurin osa meistä etsii asunnon vapailta markkinoilta niiden ehdoilla.

Ei se asuinpaikka myöskään silloin ole vapaa, oma valinta, jos toimistolla pitää olla useampana päivänä viikossa, niin silloin ei myöskään voi muuttaa kauemmas työpaikan läheisyydestä vaan pitää vähintään olla samalla kaupunkialueella (esimerkiksi pk-seudulla jos työpaikka on pk-seudulla).

Vierailija
1329/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vain elämää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, ensi kuussa pääse takaisin toimistolle. Ihanaa heittää verkkarit nurkaan ja laittaa kauniita vaatteita päälle, meikata vähän huolellisemmin ja laittaa kivoja kampauksia. Puolen tunnin matka menee sujuvasti aamulehteä lukien kännykästä ja mukavaa astua uusiin, avariin ja valoisiin tiloihin, ottaa kuppi työnantajan maksamaa erikoiskahvia, katsella kauniita työkavereita ja työskennellä mukavassa ilmapiirissä. 

Ja muutamana päivänä viikossa tai tarpeen mukaan etänä sitten, mutta ainakin pääsee taas mukaan normaaliin elämään. Onhan tämä kotoilu mukavuudenhalua miellyttänyt, mutta en kaipaa täyspäiväistä kotielämää kotivaatteineen. Ehdin mainiosti tehdä kotityöt muutenkin.  

Varmasti kivaa tuokin, jos ei työn lisäksi muuta elämää ole.

Kateus rumentaa hyvä ihminen. Minulla on miellyttävän työpaikan lisäksi vilkas harraste- ja sosiaalinen elämä. Olen tyytyväinen ihminen, enkä kursaile sen sanomisessa ja ilmeisesti se aiheuttaa kiukkua kommentoijassa. Mikä sinut edes sai päättelemään, että minulla ei ole elämää työn ulkopuolell? Sekä, että työpaikkani ei ole kärsimynäytelmä, josta pitää päästä pakoon? Jos sinulla näin on, suosittelen työpaikan vaihtoa.

Ei mun työpaikka ole kärsimysnäytelmä mutta vaikka se on moderni, siellä on kivat työkaverit ja hyvä lounasravintola, niin silti olen tuhat kertaa mieluummin etätöissä ihan käytännön syistä: pitkä työmatka, kotona on parempi työrauha, säästän pari sataa euroa enemmän kuussa kun työmatkat ja ulkona syödyt lounaat jäävät pois, lisääntynyt vapaa-aika, pidemmät yöunet, olen kotona vastaanottamassa paketteja jne.  Kauniisti ja järkevästi sisustettu kotini on myös mukavampi paikka työskennellä kuin toimiston avotila, jossa kellään ei ole omaa työpistettä ja joka päivä joutuu säätämään pöydät, näytöt ja tuolit itselle sopivaksi. Saan riittävästi sosiaalisia kontakteja kun tapaan viikonloppuisin sukulaisia ja kavereita. 

Aika harva syö jatkuvasti lounaansa ulkona ja aika harvalla on jatkuvasti vastaanotettavia paketteja!

Minä pystyn kulkemaan työpaikalla, ilman, että täytyy juosta ravintolaan lounaalle tai käydä kesken päivän vastaanottamassa paketteja!

Mulla tulee joka viikko ruokakassit kotiin ja sen lisäksi pari kolme kertaa kuussa muita tilauksia. Helpottaa elämää kun ne tulee kotiovelle eikä tarvitse käydä jonottamassa postissa tai hakea jostain toisesta kaupunginosasta jonne ne on viety koska lähin automaatti on täynnä.  Meillä työpaikalla suurin osa söi joka työpäivä lounasravintolassa, vain muutamalla oli pääsääntöisesti eväät. Itse kävin keskimäärin kolmena päivänä viikossa työkavereiden kanssa lounasravintolassa, siitä tulee aika iso säästö näin etätöissä.

Miten ihmeessä sinä olet pärjännyt silloin kun olet käynyt töissä ihan fyysisesti?

Koronan takiako olet alkanut juoksemaan ulkona syömässä ja tilailemaan ruokakasseja kotiovelle päivisin?

Tuo jolle vastasit, nimenomaan kertoi että toimistolla ollessa kävi useasti lounasravintolassa ja nyt kun tämä on jäänyt pois kun ei ole toimistolla, niin siitä on tullut iso säästö. Eli et edes ymmärtänyt viestiä jota haukuit. 

eri

Vierailija
1330/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin vaikeaa että moni nauttii etätyön tuomista muutoksista?

Se on se kateus.

Vierailija
1331/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se kateus.

Se kuultaa kyllä selvästi läpi monista etätyötä vastustavista ja etätyöläisiä mollaavista kommenteista. Kateus ja kitkeryys siitä, että itse on sellaisissa töissä että ei pysty tekemään etätöitä tai vaikka pystyisikin, niin ei saa koska pomoilla ei ole luottoa alaisiin tai ovat muuten vanhanaikaisia.

Vierailija
1332/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palaa toimistolle. Kätevää tehdä vähän pitempää päivääkin joskus , kun ei tarvi mennä ja tulla ja lähteä ja raaputtaa jäätä auton ikkunoista

Vierailija
1333/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa oli seurata keskusteluja pahimman koronan keskellä, kun huomattiin, että hei ihmiset tosiaan tekevät etänä töitä ja firmoilla menee hyvin, että varmaan jatkossakin näin. Tosipaikan tullen nyt ihmiset vaaditaan toimistolle takas ja kaikki istuu taas ruuhkissa ja kökkii avotoimistolla, lisäarvoa tähän en ymmärrä. Työrauha mennyttä.

Meidän firmassa luonnollisesti eniten ja koviten äänessä ovat ekstrovertit, jotka eivät jaksa odottaa, että pääsevät kertomaan omista asioistaan. Koko henkilökunnalta ei koskaan kysytty mielipidettä.

Vierailija
1334/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kaipaa toimistolle! On ollut jännä huomata, miten paljon paremmin voin, kun en joudu päivittäin katsomaan naama väärinpäin kulkevia, huonokäytöksisiä kollegoita. Ennen vitutti monena päivänä viikossa, nykyään enää harvemmin.

Oma tiimi on tosi kiva, mutta työt sujuvat näinkin! Toivon niin, että tätä ketjua lukisivat myös työelämän päättävissä asemissa olevat. Etätyö, please, jatku!!!

Vierailija
1335/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se kateus.

Jos jossakin ketjussa niin tässä on kateuskortti paikallaan. Se paistaa läpi muutamista kommenteista "menkää laiskat nyt töihin taas", "kyllä varmaan harmittaa kun ette saa enää vahtimatta olla kotona" ja "kaikki muutkin menee töihin, menepäs nyt sinäkin" ja "etsi uusia hommia jos pelkäät että pomosi huomaa sinun siellä laiskottelevan". Tällaisia laskettelee vain ihminen joka EI ole koskaan voinut tehdä etätöitä ja ottaahan se vähän luonnolle. Tai paljon.

Vierailija
1336/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys.

Vierailija
1337/2742 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia töitä ei tietenkään voi tehdä kotona, ja sitten on niitä, joilla ei ole kunnon työskentelytiloja eikä työskentelyrauhaa omassa kodissa. Sitten on myös niitä, jotka kaipaavat ihmisiä ympärilleen - monesta eri syystä. Kaikilla ei ehkä ole muita ihmiskontakteja, ja joku voi kaivata työpaikan juorurinkejä. Varmaan on työpaikkakiusaajiakin, jotka haluavat taas iskeä jonkun kimppuun. Ja esimiehiä, jotka eivät luota alaisiinsa, koska ovat joko kroonisesti epäluuloisia tai itse pinnaajia ja pelkäävät, että muut ovat samanlaisia. Joku pomo voi myös kaivata ympärilleen alaisia, koska toisten käskyttäminen kasvokkain antaa hänelle identiteetin ja kivan vallantunteen.

Vierailija
1338/2742 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia töitä ei tietenkään voi tehdä kotona, ja sitten on niitä, joilla ei ole kunnon työskentelytiloja eikä työskentelyrauhaa omassa kodissa. Sitten on myös niitä, jotka kaipaavat ihmisiä ympärilleen - monesta eri syystä. Kaikilla ei ehkä ole muita ihmiskontakteja, ja joku voi kaivata työpaikan juorurinkejä. Varmaan on työpaikkakiusaajiakin, jotka haluavat taas iskeä jonkun kimppuun. Ja esimiehiä, jotka eivät luota alaisiinsa, koska ovat joko kroonisesti epäluuloisia tai itse pinnaajia ja pelkäävät, että muut ovat samanlaisia. Joku pomo voi myös kaivata ympärilleen alaisia, koska toisten käskyttäminen kasvokkain antaa hänelle identiteetin ja kivan vallantunteen.

Totta. Hyvin analysoitu ja olisivatpa lähityön ystävätkin yhtä ymmärtäväisiä etätyön ystäviä kohtaan.

Vierailija
1339/2742 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalaiset eivät opi tekemään etätöitä, siis ei mitään hybridihommia, vaan 100% etätöitä niin on turha odottaa tänne työnantajaksi mitään isoja, globaaleja firmoja tai että suomalainen firma voisi kasvaa sellaiseksi. Siinä vaiheessa kun laajennutaan yhden maan rajojen yli on naurettava satuilla kuinka "ei kaikki voi tehdä etätöitä kokoajan".

Vierailija
1340/2742 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ymmärtänyt MIKSI sinne toimistoon pitäisi palata sataprosenttisesti, kun meillä työt voi tehdä etänäkin. Ei haluta oikein sallia osittaista etätyötäkään. Johtaja on niiiin tarkka siinä, että on pakko palata siihen karmeaan avokonttoriin. Idioottimasta.