Miksi mies pröystäilee tiedoillansa?
Olen alkanut ihmetellä, jo tässä tutustumisvaiheessa miehen tyyliä esittää tietojansa. Keskustellaan jostain maailman asiasta (keskustellaan siis paljon). Mies on korkeammin koulutettu, minä sairaanhoitaja. Mies sitten heittelee väliin tyyliin "tiedätkös mikä on maailman parhain asenne elämään?", "Tiedätkös mikä on ameeban ja ömeeban ero?", "Tiedätkö mihin kolmeen asiaan parisuhteet päättyvät". Siis on lukenut jotain viisasten kirjaa tai seurannut jotain erityisen älykkään professorin luentoa, josta poiminut näitä "faktoja" tai nippelitietoa. Nooh... minä sitten aloitan joko "no, kerroppas" tai alan arvuutella, vähän huuli pyöreänä, että miksi ei mies voi sanoa suoraan vastausta, siis että vaikka "kuulin jutun matti Mattisen luennolla, jonka mukaan parisuhteet päättyy usein siihen ja siihen..." Miksi ikäänkuin korostaa omaa tietämystään noilla kysymyksillä, kun en minä samoja asioita lue ja kuuntele kuin hän. Ja keskustelu voisi jatkua soljuvasti. Nuo kysymykset vaan alkaa tympästä...
Kommentit (39)
Tuollaiset tiedätkös ihmiset on oksettavia kun ei niitä kuitenkaan kiinnosta se sun vastaus, ne haluaa vaan päteä sillä omalla mielipiteellään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on matalammin koulutettu kuin minä ja sama meno. En todellakaan jaksa arvuutella jostain autoista tms. mikä ei kosketa omaa elämääni lainkaan. On rasittavaa kun tämä arvuuttelu tehdään juurikin siinä mielessä että ylpeillään omalla tietämyksellä ja "tietämyksellä". Pakenen nykyään aina paikalta kun huomaan että arvuuttelu alkaa.
No sanoisit vaan, että älä arvuuttele vaan kerro suoraan. Eikö ole mielenkiintoista oppia jotain uutta?
Vierailija kirjoitti:
Haloo pahvipäät, kun ihastuu/ rakastuu toiseen niin et kai sinä ensimmäisenä kysy toisen ammattia ja tutkintoa ? Tiedän monta paria joissa toisella on yliopistotutkinto ja toisella ammattikorkeakoulu niin silti ovat onnellisia yhdessä. Jos suhde kaatuu toisen koulutukseen niin ei siinä kyllä rakkautta ole koskaan ollutkaan.
Nämä suhteet kuitenkin perustuvat himoon eivätkä toisen ihmisen kunnioittamiseen. Ei amis voi koskaan olla tasavertainen yliopistokoulutetun kanssa.
Hoitsu kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Tyhmästä tuntuu pröystäilemiseltä. Mutta viisas mies on helposti lopen kyllästynyt tyhmään ja tietämättömään kumppaniinsa.
En usko, että kaikki sairaanhoitajan töissä olevat on umpityhmiä 😉 Nim. Teho-osaston sairaanhoitaja, jonka käsissä aika moni on saanut avun 😊
Harva heistä myöskään on laaja-alaista sivistystä omaavia älykköjä. Jokaiselle on yhteiskunnassa paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Haloo pahvipäät, kun ihastuu/ rakastuu toiseen niin et kai sinä ensimmäisenä kysy toisen ammattia ja tutkintoa ? Tiedän monta paria joissa toisella on yliopistotutkinto ja toisella ammattikorkeakoulu niin silti ovat onnellisia yhdessä. Jos suhde kaatuu toisen koulutukseen niin ei siinä kyllä rakkautta ole koskaan ollutkaan.
Viimeistään yhteenmuuton jälkeen alkaa ärsyttää, kun akateeminen katsoo töiden jälkeen luentoja ja amiksinen katsoo Emmerdalea.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä se vaan jaksat kuunnella ja katsoa ihaillen? Minun mielestäni tuo ei ole keskustelua.
Jos eteeni tulisi tuollainen tyyppi, niin katkaisin silmiäni pyöritellen nopeasti, sillä en usko hänen olevan vastaisuudessakaan yhtään fiksumpi ja kiinnostavampi. Mikä diagnoosi tyypillä on? Autisti?
Muutoin olen kanssasi samaa mieltä, mutta jos oikeasti tuntisit edes yhden autistin, tietäisit että tuollainen vähättelevä, toista tyhmänä pitävä itsensä korostaminen on ihan neurotyypillisten kuspäiden juttuja. Autisti menee lähinnä lukkoon, jos joku keskittyy ihailuun, eikä itse luennon aiheeseen.
Kokeile ap kysyä jossain julkisella paikalla (oman turvallisuutesi vuoksi), tietääkö mies miksi hän on sinkku ja pysyy jatkossakin sellaisena. Voi kyllä olla, ettei jää kuuntelemaan faktoja itsestään, eikä jatkossakaan halua olla kanssasi missään tekemisissä. Jos jostain ihmeellisestä syystä jää kuuntelemaan, jätä silti kasvamaan itsekseen ja etsi joku kypsempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä se vaan jaksat kuunnella ja katsoa ihaillen? Minun mielestäni tuo ei ole keskustelua.
Jos eteeni tulisi tuollainen tyyppi, niin katkaisin silmiäni pyöritellen nopeasti, sillä en usko hänen olevan vastaisuudessakaan yhtään fiksumpi ja kiinnostavampi. Mikä diagnoosi tyypillä on? Autisti?
Muutoin olen kanssasi samaa mieltä, mutta jos oikeasti tuntisit edes yhden autistin, tietäisit että tuollainen vähättelevä, toista tyhmänä pitävä itsensä korostaminen on ihan neurotyypillisten kuspäiden juttuja. Autisti menee lähinnä lukkoon, jos joku keskittyy ihailuun, eikä itse luennon aiheeseen.
Kokeile ap kysyä jossain julkisella paikalla (oman turvallisuutesi vuoksi), tietääkö mies miksi hän on sinkku ja pysyy jatkossakin sellaisena. Voi kyllä olla, ettei jää kuuntelemaan faktoja itsestään, eikä jatkossakaan halua olla kanssasi missään tekemisissä. Jos jostain ihmeellisestä syystä jää kuuntelemaan, jätä silti kasvamaan itsekseen ja etsi joku kypsempi.
Tää oli hyvä vastaus. Kannatan 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään yhteenmuuton jälkeen alkaa ärsyttää, kun akateeminen katsoo töiden jälkeen luentoja ja amiksinen katsoo Emmerdalea.
Ei se nyt siihen kaadu, tarvitaanhan omaakin aikaa. Me liikutaan paljon luonnossa yhdessä, molemmat tykkää siitä. Kun mies katsoo hömppäohjelmiaan, mä luen toisessa huoneessa kirjaa. Mies viihtyy akateemista exääni paremmin museoissa. Uskaltautui mun kanssa ekaa kertaa niihin.
Kysy mieheltä, että tiedätkös miten katetroidaan. Vaihe vaiheelta arvuuttelee toimenpide läpi.
Hoitsu kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Tyhmästä tuntuu pröystäilemiseltä. Mutta viisas mies on helposti lopen kyllästynyt tyhmään ja tietämättömään kumppaniinsa.
En usko, että kaikki sairaanhoitajan töissä olevat on umpityhmiä 😉 Nim. Teho-osaston sairaanhoitaja, jonka käsissä aika moni on saanut avun 😊
Itseasiassa kukaan muu kuin sinä ei ole ottanut esille olettamusta, että sairaanhoitajat olisivat kategorisesti tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltä, että tiedätkös miten katetroidaan. Vaihe vaiheelta arvuuttelee toimenpide läpi.
Juu voisi vielä mies olla mallioppilaana. Hitaasti ja varmasti hoitaisit homman selittää, kylmänrauhallisesti.
Ei aloittajan viestistä voi olettaa, etteikö naista kiinnostaisi uudet asiat. Hehän keskustelevat paljon kertomansa mukaan. Vaan ilmeisesti se tapa, jolla kyselijä korostaa omaa tietouttaa jostain nippelitiedosta tai luennosta, jonka ehkä muutama kymmenen ihmistä on jostain youtubesta katsonut. Ei se tieto vaan se tyyli jolla toista siinä tilanteessa kohtelee. Mutta sama pätee ihmisten kanssa muuallakin. Esim. kritiikkiä ei tarvitse huutaa kiroillen päin naamaa, sen voi ilmoittaa myös normaalilla äänensävyllä. Jolloin vastaanottajalla on mahdollisuus myös vastata asiallisesti.
Älä huoli nuo tiedot ovat sen päiväisen iltapäivälehden nettisivuilta.
sitä se on, kun tavis-Tiina koittaa pariutua hypergamisesti.
Kyllä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu voisi vielä mies olla mallioppilaana. Hitaasti ja varmasti hoitaisit homman selittää, kylmänrauhallisesti.
yritätkö olla mielestäsi hauska, vai oletko vain naistyypillisesti sairas päästäsi?
Jännä. Itse taas nautin suunnattomasti sellaisten ihmisten seurasta, jotka jakavat tietämystään, luennoivat ja besserwisseröivät. Heidän seurassaan itsekin oppii kaikenlaista uutta ja syntyy mielenkiintoisia keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehillä on aina tarve päteä ? Olla kukkona tunkiolla ?
Tieto on valtaa ja valta on melkein parempaa kuin raha. Mielummin sitä on kukko kuin kana elämän tunkiolla.