Kaaso ei ostanut häälahjaa
Anteeksi provosoiva otsikko.
Onko tavallista ettei kaaso onnittele tai ”muista” hääparia ollenkaan? En siis varsinaisesti ole lahjaa vailla mutta jäi ihmetyttämään ettei yksi kaasoista onnitellut ollenkaan. Ei korttia tai onnittelua suullisesti.
Mainitaan vielä että olin ns helppo morsian. Tein mieheni kanssa kaikki hääjärjestelyt, kaasojen ja bestmanien ei tarvinnut juurikaan osallistua tai stressata häitä. En hössöttänyt tai pommittanut kaasoja jatkuvilla hääjutuilla. Maksoin kampaukset ja hulppeat lahjat. Tällä kyseisellä kaasolla ei häissäkään ollut kovin vaativia tehtäviä mietittynä. Häissäkin tuntui murjottavan puolet ajasta.
Näin itsekin kaasona olleena jäi hieman mietityttämään koko tilanne. Korostetaan vielä että en todellakaan ole sen varsinaisen lahjan perään vaan lähinnä muistamisen. Sen että kaaso on vilpittömästi onnellinen meidän puolesta.
Etenkin kun kaaso tietää kuinka rankkoja aikoja minulla on ollut menneisyydessä. Sitä toivoisi että ystävät eläisivät mukana kun vihdoin vuosien jälkeen saavuttaa onnen ja tasapainon elämässään.
Kommentit (22)
Ei ole sinkku. Hän oli poikaystävänsä kanssa häissä.
Olen miettinyt että joko olen arvioinut ystävyyssuhteemme laadun väärin tai sitten hänellä on henkilökohtaisessa elämässään ongelmia joista hän ei kysymisestä huolimatta halua puhua.
Aika neuvoton olo, sillä ystävyyssuhteemme on ollut ainakin itselleni tärkeä.
Ap
Eihän kaikki edes välitä häistä niin kuin se tyypillinen suomalainen keskiluokan edustaja, joka yrittää parisuhteellaan pönkittää vain ja ainoastaan sosiaalista statustaan
Kyllä se kaasous on usein ihan sopiva lahja.
Tuohan on yksinkertaisesti vain huonoa käytöstä.
Tietenkin morsiusparia onnitellaan häissä. Ei häihin tulla naama happamana mieltä osoittamaan.
Siellä iloitaan hääparin onnesta ja sihen kuuluu onnittelu.
Kuulostaa ikävältä, jäähän tuosta paha mieli. Itse jätin kaasona lahjan antamatta kun koko kaasoilu olikin lompakkona oloa. Vitutti sen verran kun olin siinä vaiheessa pienellä äitityspäivärahalla. Voithan ottaa asian esille kaason kanssa jos siltä tuntuu.
Mitä tuo lompakkona olo tarkoitti? Kyllä hyvän tavan mukaan morsiusparia muistaa lahjoilla kaikki vieraat. Minulla oli häissä anoppi ja miehen sisko, jotka tulivat kyllä juhlimaan ja nauttimaan kaikesta tarjoilusta. Mutta lahjaa ei kumpikaan antaneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä, jäähän tuosta paha mieli. Itse jätin kaasona lahjan antamatta kun koko kaasoilu olikin lompakkona oloa. Vitutti sen verran kun olin siinä vaiheessa pienellä äitityspäivärahalla. Voithan ottaa asian esille kaason kanssa jos siltä tuntuu.
Tämän ymmärrän täysin. Olen kuullut myös vastaavanlaisista tilanteista joissa kaasolla on mennyt kohtuuttoman paljon rahaa ja aikaa ystävänsä häihin.
Näistä oppineena en halunnutkaan rahallisesti tai ajallisesti kaasojani rasittaa. Ymmärtääkseni myös polttarini olivat normaalibudjetin rajoissa eikä kaason rahatilannekaan kovin huono.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi otit hänet kaasoksi? Juntti🙈😵💫
Kyllä täällä juntti taidat olla ihan vain sinä kommentistasi päätellen.
Miksi olisin jättänyt pyytämättä kaasoksi lapsuuden ystävääni jonka kanssa meillä on vuosia ollut ainakin kuvitelmani mukaan läheiset välit?
Ap
Eikö kaasona olo ja siihen liittyvät työt riittäneet lahjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo lompakkona olo tarkoitti? Kyllä hyvän tavan mukaan morsiusparia muistaa lahjoilla kaikki vieraat. Minulla oli häissä anoppi ja miehen sisko, jotka tulivat kyllä juhlimaan ja nauttimaan kaikesta tarjoilusta. Mutta lahjaa ei kumpikaan antaneet.
Vaikka toki lahjan antamattomuus on huonoa käytöstä, mitään pakkoa tai velvollisuutta ei kuitenkaan ole lahjaa antaa eikä mahdollinen lahja ole koskaan korvaus tarjoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinkku. Hän oli poikaystävänsä kanssa häissä.
Olen miettinyt että joko olen arvioinut ystävyyssuhteemme laadun väärin tai sitten hänellä on henkilökohtaisessa elämässään ongelmia joista hän ei kysymisestä huolimatta halua puhua.
Aika neuvoton olo, sillä ystävyyssuhteemme on ollut ainakin itselleni tärkeä.Ap
Jos olette läheisiä, niin kysyt suoraan, miksi hän ei onnitellut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaasona olo ja siihen liittyvät työt riittäneet lahjaksi?
Luitko aloitusta ollenkaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka toki lahjan antamattomuus on huonoa käytöstä, mitään pakkoa tai velvollisuutta ei kuitenkaan ole lahjaa antaa eikä mahdollinen lahja ole koskaan korvaus tarjoilusta.
Ei niin. Mutta muistaminen on eri juttu. Kyllä häissä tulee hyvien tapojen mukaisesti hääparia vähintään onnitella vaikkei varsinaista lahjaa antaisikaan.
Keräsitkö rahaa, eikö se ole nykyään tyypillinen lahja? Voi olla myös väsynyt. Tai sitten on henkilökohtaista, ehkä tietää miehestäsi jotain. Tai jos on kateellista tyyppiä.
Siis mitkä kalliit lahjat sinä ostit?
Vierailija kirjoitti:
Keräsitkö rahaa, eikö se ole nykyään tyypillinen lahja? Voi olla myös väsynyt. Tai sitten on henkilökohtaista, ehkä tietää miehestäsi jotain. Tai jos on kateellista tyyppiä.
Emme varsinaisesti keränneet rahaa. Lahjatoivekyselyihin vastasimme toivomamme aineetonta lahjaa jos jotakin haluaa antaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis mitkä kalliit lahjat sinä ostit?
Kaasolahjoiksi ostin jokaiselle pullot shampanjaa, korut (ei rihkamaa) ja käsintehtyä ”hienompaa” suklaata.
Siis kiitokseksi polttareista, tukena olemisesta ja ihan vain ystävyydestä.
Lisäksi maksoin kampaukset ja hotellin.
Ap
Jos asia vaivaa niin suosittelen keskustelemaan asiasta. Ehkä aloittaen enemmän yleiseltä tasolta kuin alkaa heti lahjaa tivaamaan.
Onko hän sinkku?
Ehkä nyt iski liian lujaa se "kiitoskortit jääkaapin ovessa" -fiilis eikä saanut itsestään puserrettua normaalia käytöstä?