Luulin, että lähihoitajista olisi huutava pula. Olen kysellyt oppisopimuspaikkaa vaikka mistä, tarjolla ei-oota
Olen kysynyt valtavasta keskussairaalasta, kaikista lähialueen hoivakodeista, mutta missään ei ole kiinnostusta kouluttaa oppisopimuksella. Pitäisikö ehkä työnantajien mennä itseensä, että miksi hoitajia ei ole riittävästi? Opintotuelle ei ole varaa heittäytyä, siksi etsin vain oppisopimusta.
Kommentit (16)
Opiskelijat koetaan riesana. Työnantajilla on sellainen "kaikki heti mulle nyt" asenne, ja se kaikki pitäisi tietysti saada myös puoli-ilmaiseksi.
Eivät he halua maksaa ja opettaa, siksi.
Tämä on totta. Opiskelin juuri ko ammatin. Huomasin, että kummasti niille, jotka eivät täällä ole syntyneet, löytyi opparipaikka automastyisesti. Me ei saatu, vaikka kuinka kyseltiin. Epäreilua.
Lisäänpä vielä, että koulu etsi ne opparipaikat. Ei tarvinnut tehdä itse mitään Meille muille sanottiin, että pitää itse kysellä
En tiedä missä päin asut, mutta pirkanmaalla ainakin koulutetaan paljonkin lähihoitajia oppisopimus tyyppisesti. Takk, tredu ja mitä näitä oppilaitoksia nyt täällä on.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä päin asut, mutta pirkanmaalla ainakin koulutetaan paljonkin lähihoitajia oppisopimus tyyppisesti. Takk, tredu ja mitä näitä oppilaitoksia nyt täällä on.
No niin täälläkin tehdään mukamas, mutta vain harvat ja valitut pääsee. Jotain suhteita kai sit pitää olla että pääsis edes vaipanvaihtajaks.
Jos pystyt muuttamaan, niin te-palveluissa oli pari lähärin oppisopimuspaikkaa auki. Samoin jotain teollisuuspaikkoja alemmalle postaajalle, en ymmärrä niistä, mutta kannattaa katsoa. UP taisi hakea jonnekin kaupunkiin oppisopimuslaisia. Savonlinna taisi sulkeutua jo? Mutta jossain muualla taitaa olla vielä hakuaikaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt muuttamaan, niin te-palveluissa oli pari lähärin oppisopimuspaikkaa auki. Samoin jotain teollisuuspaikkoja alemmalle postaajalle, en ymmärrä niistä, mutta kannattaa katsoa. UP taisi hakea jonnekin kaupunkiin oppisopimuslaisia. Savonlinna taisi sulkeutua jo? Mutta jossain muualla taitaa olla vielä hakuaikaa jäljellä.
UPM
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki pysty tuosta noin vaan pakkaamaan kamojaan ja muuttamaan ties minne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki pysty tuosta noin vaan pakkaamaan kamojaan ja muuttamaan ties minne.
Ei pysty. Siksi koko viesti alkoi sanoilla JOS pystyt muuttamaan.
Kuka sitä opiskelijaa ohjaa, kun vakituista henkilökuntaa ei ole tarpeeksi edes perusjuttuihin? Oppisopimusopiskelijan ohjaus vaatii paljon.
Tämän takia meille ei voida ottaa opparia vaikka jokainen käsipari todellakin olisi tarpeen.
Viranomaiset ei myöskään laske opparin työpanosta mitoitukseen.
Siinähän se syy on miksi ei oppisopimuksella oteta: ei ole ketään, jolla olisi aikaa ohjata. Ei ole mikään pikkujuttu olla ohjaajana oman työnsä ohella. Muutenkaan aika ei riitä työtehtäviin, saati että opastaisi jotakuta toista.
Kysele ensin hoiva-avustajan oppisopparia, siitä voi sitten edetä myös lähäriksi.
Miksi työvoimakoulutus ei kelpaa? Työmarkkinatuki on enemmän kuin opintotuki. Itse saan jonkun tonnin kuussa käteen kun käyn työvoimakoulutuksessa ja saa myös asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Opiskelin juuri ko ammatin. Huomasin, että kummasti niille, jotka eivät täällä ole syntyneet, löytyi opparipaikka automastyisesti. Me ei saatu, vaikka kuinka kyseltiin. Epäreilua.
Hyvesignalointia. Siitä saa työpaikka hieman lisäarvoa ja mainosta itselleen, kun rekrytoinnissa otetaan huomioon näitä lisäarvollisia hakijoita. Mumutus on kova sana. Kaiken huippu on helsingin kaupungin seniorikeskukset, jotka ottavat näitä opiskelemaan suomen kieltä dementikkojen pariin. Moninkertainen hyve.
Sama homma metallialalla. Työnantajat pillittää mediassa työvoimapulaa, mutta eivät suostu ottamaan firmaan edes työharjoittelijaa.