Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä asiat määrää syntymäpainon ja pituuden?

Vierailija
10.10.2014 |

Aasialainen mieheni huomautti että onpa suomalaiset vauvat isoja, jopa lähemmäs 4kg. Itse olin syntyessä suhteellisen pienikokoinen ja olen yhä edelleen aika mini. Nyt alkoi jännittämään että minkähän kokoinen meidän lapsesta tulee, sillä mikään jättivauva ei kyllä tule tuolta mahtumaan ulos.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit varmaan eniten. Äidin tupakointi voi pienentää vauvan painoa. Ja sitten tämä raskausajan diabetes voi vastaavasti kasvattaa vauvan painoa.

Vierailija
2/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin pituus ja raskaudenaikainen ruokavalio ovat tärkeimmät. Lyhyemmät synnyttävät pienempiä vauvoja. Myös istukan toiminta vaikuttaa: jos istukka ei toimi kunnolla, voi vauva jäädä pieneksi. Samoin, jos äiti tupakoi.
Myös isän pituus voi vaikuttaa. Oma vauvani oli tismalleen saman kokoinen kuin isänsä syntyessään: 54 cm ja 4,1 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Itse olen painanut lähes 4kg syntyessäni, mieheni yli 4kg. Nyt olen pieni ja hoikka, raskausaikoina en ole koskaan syönyt epäterveelisesti ja silti meidän neljä lasta ovat painaneet vähän alle tai vähän yli 4kg jokainen.

Pakko myöntää, että harmittaa. Ei ole ollut helppoa pusertaa tästä kropasta ulos tuollaisia jättiläisiä ja samaan aikaan useat pullamössö-äidit saavat yli kilon kevyempiä vauvoja. 

Vierailija
4/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ja äidin istukan toimiminen sekä jossain määrin myös äidin ravinto.

Vierailija
5/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä lääketieteellisiä "totuuksia" täällä taas lauotaan:) Ihan arvalla tuo näyttäisi menevän.. mä oon ollut alle 3,5kg ja 50cm syntyessäni, samoin mieheni. Olen 162cm pitkä ja normaalipainoinen, söin raskauksien aikana todella vähän kun närästi niin pirusti ja kolme lasta, kaikki yli 4kg, yksi jopa 4,5kg ja 54cm. Ei raskausdiabetesta ei sokerivauvoja, olivat vaan isoja. Ei siihen kellään ollut mitään selitystä antaa, miksi näin kävi.

Vierailija
6/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata syödä turhia kaloreita varsinkaan viimeisen odotuskuukauden aikana. Itse vedin hermostuksissani liikaa karkkia ja se luultavasti vaikutti edellä lueteltujen syiden lisäksi. Poika painoi lähemmäs 5 kg.

Vierailija
7/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin laitoksella että toiset vaan tekevät isoja vauvoja. Yleensä ovat siis kaikki isoja samalla synnyttäjällä.

Vierailija
8/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kait se äidin koko aika paljon vaikuttaa. Harva pieni ja siro äiti mitään nelikiloisia synnyttää. Ei siis pelkkä pituus mitään vaikuta vaan myös lantion leveys. Serkkuni on yhtä lyhyt kuin minäkin eli 155 cm. Hänen lapset ovat olleet nelikiloisia ja minun alle kolmekiloisia. Mutta olen huomattavasti hoikempi. Isät ovat suht samanpituisia eli n 183cm ja kaikki ollaan itse oltu vauvoina vähän päälle kolmekiloisia. Mutta eipä kai tähän mitään ihan selvää kaavaa ole olemassa.

Vierailija
9/9 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se istukan toimintakin vaikuta ja se, monisikiöinen raskaus on jne.