Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hoikat diabeetikot hoi!

Vierailija
10.10.2014 |

Onko täällä palstailemassa sellaisia? :) Viitsisittekö avata vähän, että millanen teidän ruokarytmi ja -valio on - jos jaksatte esimerkiksi laittaa yhden päivän esimerkin kokonaisuudessaan ruokineen ja liikuntoineen? Mulla on paino noussu lantuksen myötä 7kg ilman ruokailutottumuksien muutosta, ja nyt haluaisin pois ne.. Teen fyysistä työtä joten tarviin hiilareita, ja mukana väsyttämässä kilpirauhasen vajaatoiminta ja astma joten lenkille lähtö on perhe- ja työelämän ohessa aika hankalaa saada aikaseksi :/ työmatkatkin on 23km suuntaansa, ettei pyörällä viitsi polkea.

Ja jos laittaisitte vielä mittanne ja ikänne.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:22"]

Hehehhh. Lääketieteen ainoa intressi on myydä teille KELA-korvattua insuliinia. Joskus 1900-luvun alussa kakkostyypin diabetesta hoidettiin ruokavaliolla, silloin ei ollut insuliinia. Niin merkilliseltä kuin se kuulostaakin, niin jos ei syö sokeria tai sokeria generoivia hiilareita, insuliinin tarve vähenee huomattavasti. Kakkostyypin diabeetikoilla siihen pisteeseen asti, ettei useinkaan tarvitse insuliinia ollenkaan, ja ykköstyypin diabeetikoilla tarve vähenee huomattavasti.

[/quote]

Sulla ei taida olla kaikki muumit laaksossa? Jos tajusit tuon vasta nyt, että lääktiede ja lääkkeet ovat puhdasta bisnestä! Ihan kaikki sellaiset. Siltikään 1 tyyppiläinen ei ilman insuliinia pysy hengissä. 

Onhan jo todettu, että diabeteksen aiheuttaa virus ja se voi iskeä kehen tahansa, joten sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa paljonko olet hiilareita syönyt ennen sairastumistasi. 2 tyyppiläiselle taas on usein tarpeen korjata ruokavaliotaan suotuisammaksi. Lääkkeet tuli kuvioihin kun harva pystyi elämäntapamuutostaan pitämään. 

Ja olet oikea järjen jättiläinen sillä elimistö tarvitsee hiilreita erityisesti diabeetikko, koska muuten elimistö rupeaa pilkkomaan rasvaa sokerin sijaan ja siitä voi seurata happomyrkytys, mikä puolestaan voi vaurioittaa elimistöä lisää, olla jopa kuolemaksi.

Eli menehän nyt jonnekin muualle huutelemaan hiilareiden välttämisestä, vaikka diabetesyhdistyksen sivuille opiskelemaan.

Totta on se ettei hiilareita tarvita määräänsä enempää, mutta kyllä niitä tarvitaan.
[/quote]

Ei hiilareita tarvita välttämättä lainkaan. Ja kyllä niitä voi syödä vähän, ettei joudu ketoosiin. Tyypillisessä VHH-ruokavaliossa, noin 20% ravinnosta on hiilareita. Se vaatii kuitenkin sen, ettei syö leipää, perunaa, tai makaroneja, puuroa, jne.. vaan syö lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, ja kananmunia. Hedelmiä pitäisi myös välttää, sillä niissä on liikaa sokeria. Ja tietysti kaikenlaisten makeisten ja leivosten syöminen on kiellettyä VHH-dieetillä.

Vierailija
2/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tyyppi 1. Siirry pumppuhoitoon. Helppoa ja siinä vaan lyhyttaikaista insuliinia. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on ollu vähän sormi suussa näiden mun arvojen kanssa - sokerirasituksessa kahden tunnin arvo hyppii 14-20välillä. Aamusokerit lantuksen aikaan 8-10 (10 yksikköä iltaisin). Päivällä jos syön salaatin, saattaa sokerit kahden tunnin päästä olla vaikka 13. Kun syön herkkuja, saattaa kahden tunnin arvo olla 8-9. Ei mitään logiikkaa. En tienny että tällasta voi ees diabeteksessa olla, kunnes tapasin erään ihmisen jolla on sama homma, sairastunut 5-vuotiaana diabetekseen.

Oon itekki ymmälläni ja meidän on vaikee löytää tasapainosta hoitotekniikkaa kun tilanne on näin. En mä nyt hakuais silti tuomita itteeni etten pysty laihtumaan, jotain järkeä tähän haluais..

Ap

Vierailija
4/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä kuulostaisi, jos vähentäisit pitkää ja lisäisit ateriainskaa? Jos siis tulee hypoja kun ei syö ja aterian jälkeen on korkeita.

Jos sulla on aikaisemmin ollut paljon korkeita, voi olla, että osa ruoan energiastaon valunut pissan mukana viemäriin. Nyt kun inskaa on enemmän, energia pääsee soluihin ja tietysti lihottaa. Eli ehkä pitäävain vähentää syömismääriä?

Vierailija
5/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, totta. Uskaltaiskohan tota alkaa itte muuttamaan, vai pitäiskö odottaa kontrolliaikaa joka on joulukuun alussa? Eipä mahda haittaa olla jos itsenäisesti varovaisesti kokeilee. Kiitos,

Ap

Vierailija
6/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, diabeetikko saa kyllä muutella itsenäisesti annoksia ja usein tasapainon saavuttaminen vaatii sen, että itse säätää. D-hoitaja ja lääkäri näkee sua kuitenkinharvoin, itse elät oman kroppasi kanssa koko ajan. Kun mittailet soketeota ahkeraan, opit säätämään paremmin. Naisilla vaikuttaa vielä kuukautishormonit ja tietenkinliikunta ym poikkeava, ihan jo niidenkin takia joutuu säätämään annoksia. Kannattaa tehdä pieniä muutoksia kerralla ja seurata mobtapäivää, miten vaikuttiennen kuin muuttaa annoksia uudestaan. Usein d-hoitajalle voi myös soittaa kontrolliaikojen välissä, jos ei tiedä mitä telisi.
Tsemppiä kokeiluihin!

Vierailija
7/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kirjoitusvirheet, kännykällä kirjoitan!

Vierailija
8/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka te voitte lihoa kun makeaa ei voi syödä. Itellä jatkuva karppaus ja painoindeksi 17.8

Vierailija
9/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 22v,diabetes ollu 13 vuotta. Painan 50kg ja oon 162 cm pitkä :-) käytössä mulla novorapid ja lantus!

Tässä esimerkki eilisestä (poikkeuksellinen päivä kun en kotona ehtinyt olla)

Aamupala: lasi tuoremehua,yksi sämpylänpuolikas,voi,leikkele,juusto,kurkkua

Lounas: Citymarketin ceasarsalaatin loppu (n.2dl),lasi vettä

Välipala: kaksi palaa valkosuklaata

Päivällinen+iltapala: mcdonaldsin ranskalaiset+0,4dl cola zero

+ 2 h kuntosalilla

Ja mulla pitkäaikasokeri on 6,9 :-) 

Vierailija
10/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, puhutko 1-tyypin vain 2-tyypin diabeteksesta? Käytätkö insuliinia tai tabletteja?

juveniilidiabeetikon mude

Vierailija
11/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen, kirjoitinhan tonne jo lantuksesta jonka pitäs vastata sun kysymyksiin molempiin, kakkostyyppi nyt harvemmin joutuu insuliinia käyttämään.

Sulla on kakkonen aika vähän tuo ruuan tarve? :o Mä syön aamupalan (leipää ja kahvia), lounaalla lämpimän ruuan (pääosin salaattia, lisänä peruna ja liha tms), välipalalla jogurtin tai hedelmän ja kahvia, päivällisellä lämpimän aterian ja iltapalan syön jos päivällinen on ollu aikasemmin kun klo 16.30. Ykski ateria välistä niin sokerit heilahtaa alas ja sieltä salamana sitten myös ylös ja loppupäivä meneeki niitä tasotellessa (tätä siis jo pitkään ennen insuliineja). Mulla mitat nyt 178cm / 84kg.

Ap

Vierailija
12/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja mullakin pitkäaikaissokeri ollu kaks viimestä kertaa 6,4-6,9.
Aterian jälkeiset ja aamuarvot oli turhan korkeita ennen insuliinia, nyt pysyyvät kurissa lukuunottamatta satunnaisia aamuja.

Ap

Vierailija
13/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,mä olen aina ollut hoikka ja olen aina syönyt tosi vähän :-) ruoka ei vaan maistu! ja näillä aterioilla mun sokerit pysyy hyvin kurissa,koskaan ei ole liian korkeita eikä matalia. mut ehkä meillä on vaan erilainen elimistö;sä tarviit enemmän hiilareita ja energiaa ja mulle riittää vähemmän. :-) ootko jutellu diabhoitajan kanssa tosta? voi olla että lantus ei sulle sovi,mikä aiheuttaa noi muutokset. 

Vierailija
14/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, 30-kymppinen, BMI 23 nainen.

Mun mielestä olennaisinta on saada tasapaino kuntoon niin että ei ole matalia sokereita, koska niille pitää aina syödä ekstraa. Perusinskat kun on kohdillaan, niin sokerit on mahdollista pitää kuosissa ja syödä oikean energiantarpeen mukaan. Pakkotankkaukset siis pois. Itselleni esim. Lantus ei sopinut alkuunkaan: tuli romahtavia hypoja lähes päivittäin. Nykyään mulla on pumppu ja Humalog ja toimii paljon paremmin.

Mä syön suurinpiirtein lautasmallin mukaan ja se sopii mulle. Ei ole nälkä, sokerit on ok ja paino pysyy samana. Esim:

aamulla leipä+jugurtti tai hedelmä

lounaalla pari perunaa, kastiketta, lasi maitoa, leipä, runsaasti salaattia

välipala hedelmä, jugurtti, leipä, myslipatukka tms

päivällinen sama kuin lounas, mutta vähän kevyemmin, enkä kotona aina jaksa tehdä salaattia

illalla leipää (yleensä monta palaa), jugurttia, hedelmä, raejuustoa, joskus joku herkku, esim karkkia tai sipsiä

Vierailija
15/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, tuo kilpparin vajaatoiminta voi myös lihottaa. Eli ekaksi pitää saada sokerit ja kilppariarvot tasapainoon, sitten vasta on tehokasta laihduttaa.

Vierailija
16/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjasti diabeetikot syö sokeripitoisia ruokia?

Vierailija
17/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaatoiminnan arvot on nykyään kunnossa. Diabeteahoitaja oli sitä mieltä ettei painonnousu haittaa (?!?!?!) ja että ei lantus voi lihottaa. Hohhoijjaa. Ei siis suostuny pyytää lääkäriltä insuliinin vaihdosta. Pakkotankkauksia en oo joutunu koskaan tekemään, matalat on johtunu aina siitä että on ateria jääny välistä tai myöhästyny tunteja, seuraukset varmasti on jokaselle ykköstyyppiläiselle tutut. :/

Ap

Vierailija
18/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippati! Mulla on ollut diabetes 4 vuotta ja alkuun lihoin hulluna kun sokerit tippui roimasti koko ajan ja jouduin syömään yli tarpeen. Silloin oli Actra ja Prota. Sitten oli novo ja leve ja tasapainoa oli hankala löytää. Leve laski itsessään sokereita 6-8 tunnin kohdalla ja muutenkin käyttäytyi vaihtelevasti liikunnan määrän mukaan. Vaihto tresibaan novon kanssa ja juju alkoi löyty, tosin tresiban vaihdoin lantukseen kun se on kela-korvattava, tresiba ei vielä ole.

Kun tajusin sen, että lantuksen määrä tulee olla niiiin pieni, ettei vaikuta sokereihin laskemalla niitä milliäkään niin saa pidettyä lukemat alhaalla pelkäämättä hypoja, vaikka tekisin mitä. Sen jälkeen alkoi laihtuminen. Syön ihan milloin huvittaa ja miten mielii ja pistän vaan silloin novoa sen mukaan (1/10hh).

Vetelen myös karkkia ja muita herkkuja surutta. Mullakin kilppari vajaatoiminnalla (joditettu) ja lisäksi reuma, joten tiedän sen kun liikunta maistuisi, mutta ei pysty. 

Lantusta mulla menee vähemmän kun suhteessa muita perusinskoja. Tresibaa meni 40 yksikköä ja leveä yhteensä 50, mutta lantusta vaan 22. Joku ero noilla siis on oikeasti eli jos se ei vaan sulle ole se paras?

Vaikea nyt sanoa mitä syön päivän mittaan, mutta aamuisin usein jonkun makurahkan ja pari keksiä. Päivällä saatan mennä eteenpäin jollain pienellä välipalalla tai jos syön ruuan niin sitten se ja joku iltapala (sekin useasti rahka ja ehkäpä 2 näkkäriä oivariinilla ja leikkeleellä). Rakastan kyllä salaattia ja ruualle teen aina ja jos en niin on ainakin jotain keitettyjä vihanneksia. Itse pastaa/perunaa/riisiä en paljoa syö, en tykkää. Mitään periaatteita mulla ei ole niiden välttämiseksi. Muroja ja puuroja en harrasta ja leipä on aina näkkäriä tai ruisleipää. Herkkuni on suklaa ja usein jos syön päivällä jonkun pullan tmv. niin sitten ei vaan ruoka maistu. Mulla ei sokerit tipahda missään välissä, joten voin jättää aterian välistäkin ihan hyvin. Joskus en voinut, mutta silloin ei ollut tasapainoakaan. Perusinska tulisi olla niin vähäinen, että sokerit ei putoa jos ateria jää ja sellaista kehotetaan jopa testaamaan ja jos vs putoaa niin harkita inskan laskemista.

Vielä en tiedä pitkää arvoani sillä minulla on labrat vasta tulossa. En ole vielä montaa kuukautta nauttinut tasapainosta ja muistan vielä sen kuinka sokerit tippui ja piti tankata ihan tolkuttomasti ja nykyisin tiedm, että jos vs on illalla esim.5 niin näkkäri riittää oikein mainiosti yöksi. Hypojen pelko jäi historiaan. 

Laihtunut olen yli 10kg ja ihan ns.itsellään. En omista autoa ja minulla on monta lasta eli hyötyliikuntaa tulee väkisinkin päivittäin. Varsinaista urheilua en harrasta...vielä. Koiraa lenkitän kyllä, mutta sekin on vielä pentu ettei se nyt vielä iso juttu ole. 

Nyt voisi liikuntaharrastustakin harkita ja siitä nauttia kun ei tarvitse hysteerisenä olla tankkaamassa. 

Suosittelen kanssa , että keskustelet diabeteshoitajasi kanssa lantuksesta ja olisiko sinulle sopivampaa muuta? Se tresiba oli mielettömän tasainen ja hyvä, mutta paketti maksaa 126e. Olin meidän kaupungissa ensimmäinen kokeilija ja suosittelen lämpimästi. Maksaisin siitä kyllä jos se olisi todettu ainoaksi parhaaksi ja eiköhän se kohta korvatakin. :)

Vierailija
19/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 unohti mainita mitat eli olen 172cm ja painoni on 71 ja olen olemukseltani hoikka (en löysä).

Kilppariarvot saa olla mitä vaan (normaalilukemien rajoissa) mutta jos sulla on oireita niin se ei ole sulle silloin hyvä. Joidenkin olo on hyvä vasta kun tsh on painettu alas.

Pyydä omalääkäriltäsi apua siihen jos diabetespuolella ei auteta. 

Vierailija
20/33 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehhh. Lääketieteen ainoa intressi on myydä teille KELA-korvattua insuliinia. Joskus 1900-luvun alussa kakkostyypin diabetesta hoidettiin ruokavaliolla, silloin ei ollut insuliinia. Niin merkilliseltä kuin se kuulostaakin, niin jos ei syö sokeria tai sokeria generoivia hiilareita, insuliinin tarve vähenee huomattavasti. Kakkostyypin diabeetikoilla siihen pisteeseen asti, ettei useinkaan tarvitse insuliinia ollenkaan, ja ykköstyypin diabeetikoilla tarve vähenee huomattavasti.