G: Olisitko päässyt yliopistoon?
Eli olisitko päässyt lukion jälkeen yliopistoon opiskelemaan sinun valitsemaa ainetta? Miksi tyydyit alempaan koulutukseen jos olisit päässyt muttet mennyt?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 05:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 05:48"]
Olisin päässyt ja pääsinkin myöhemmin kahdesti. Toisen mshdollisuuden jätin käyttämättä. Lukion jälkeen en mennyt yliopistoon, koska isä sanoi, että ei kannata. Sieltä kuulemma valmistuu vain jotain filosofian maistereita, joille ei löydy töistä. Muuten fiksun isäni typerä mielipide. Itsellä asiasta ei ollut mitään käsitystä, eikä kokemusta. Hoi oppilaanohjaus. T. Useamman ällän kirjoittanut, sukunsa ensimmäinen ylioppilas
[/quote]
Minullekin vanhemmat sanoi ettei kannata kouluttautua koska peruskoulutuksellakin pärjää hyvin (ei pidä paikkansa).
[/quote]
Ei millään pahalla, mutta jos aikuinen ihminen (joka ylioppilas jo on) on noin vanhempiensa päätäntävallan alla siitä, että lähteäkö yliopistoon vai ei, niin ne useat kirjoitetut ällät eivät kyllä taida juuri kertoa älykkyydestä ja omien aivojen käytön osaamisesta.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, miksi joku menee lukioon kolmeksi vuodeksi istumaan ja sitten amikseen/kauppikseen. Siinähän menee kolme vuotta ihan hukkaan eli siinä lukion ajassa olisi saanut itselleen jo amistutkinnon. Eihän siinä ylioppilaslakin saamisessa enää nykyään mitään hienia ole.
Jos vieläkin harmittaa se, ettet lähtenyt yliopistoon, niin tuskin vieläkään olet liian vanha. Viime vuonna sieltä valmistui yli 50 -vuotias tuttuni ja tänä syksynä +40 vuotias :)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 06:50"]
Minulla on päätä vaikka mihin, mutta olen tosi laiska pänttäämään.
[/quote]Tämän takia et tule pärjäämään yliopistossa. Enemmän siellä tarvitaan motivaatiota ja viitseliäisyyttä kuin valtaisaa älyä.
[/quote]
Teknistä alaa, mihin olen kouluttautunut, harkitsen. Matemaattiset aineet tuskin tuottavat sielläkään ongelmia, koska tykkään tehdä tehtäviä ja ratkaista ongelmia, mutta teoreettiset aineet mietityttävät. Ainakin alkupuolen matikka ja fysiikka näyttää tenttiarkiston perusteella ihan selätettäviltä, mutta jatkossa voi tietty olla vaikeampaa. Kyllä mä joskus saan motivaatiokohtauksia, sitten luen ja pärjään hyvin muissakin kouluissa. Mutta monesti se lukeminen jää viime tinkaan, poikkeuksena kiinnostavat aineet.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Minä en ole koskaan tykännyt koulun käynnistä ja vihaan pänttäämistä. Siitä huolimatta minulla on kaksi maisterin tutkintoa, joista toinen on suoritettu täyspäiväisen työn ohella. Yliopisto-opiskelussa vaaditaan itsekuria ja sitä, että käyttää aivojaan järkevästi (alkaen ihan ainevalinnoista).
Hei ap! Minä pääsin yliopistoon helposti. Luulin, että tykkäisin tästä. Ei olekaan mun ala. Taidan mennä AMK:hon ensi syksynä. Ei sillä oo paskan väliä, kuinka vaikea tai arvostettu ala on, vaan sillä, että tekee, mistä tykkää. Sori mun miljoona sivulausetta.
Etsitkö siis ihmisiä, jotka kävivät pääsykokeessa ja läpäisivät sen, mutta eivät ottaneet opiskelupaikkaa vastaan? Vai niitä, jotka vaan luulevat, että olisivat läpäisseet kokeen? Vai kenties niitä, jotka olisivat pelkillä yo-papereilla päässeet sisään?
Pääsin ja olinkin siellä vähän aikaa, mut sit läksin menee.
Mä pääsin pääsykokeissa kahteen yliopistoon, mutten mennyt kuin toiseen. Tää oli tietty ennen yhteishakua, nykyäänhän ei saa kuin ykköspaikkansa.
Jos ala vaan kiinnostaa riittävästi, niin aivan kuka tahansa pääsee yliopistoon.
Pääsin ja olin puolisen vuotta. Halusin töihin ja tienaamaan rahaa. Opiskelin ihan amiksessa ensin. Matkan varrella kouluttauduin lisää. En kadu yliopiston lopettamista ammatilliselta kannalta. Mut olen ajatellut, että eläkepäivinä palaisin sinne ja opiskelisin siellä ilman paineita:). Ihan mielenkiinnosta ja harrastuksena.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 06:50"]
Minulla on päätä vaikka mihin, mutta olen tosi laiska pänttäämään.
[/quote]Tämän takia et tule pärjäämään yliopistossa. Enemmän siellä tarvitaan motivaatiota ja viitseliäisyyttä kuin valtaisaa älyä.
[/quote]
Teknistä alaa, mihin olen kouluttautunut, harkitsen. Matemaattiset aineet tuskin tuottavat sielläkään ongelmia, koska tykkään tehdä tehtäviä ja ratkaista ongelmia, mutta teoreettiset aineet mietityttävät. Ainakin alkupuolen matikka ja fysiikka näyttää tenttiarkiston perusteella ihan selätettäviltä, mutta jatkossa voi tietty olla vaikeampaa. Kyllä mä joskus saan motivaatiokohtauksia, sitten luen ja pärjään hyvin muissakin kouluissa. Mutta monesti se lukeminen jää viime tinkaan, poikkeuksena kiinnostavat aineet.
[/quote]Näissä on ihan helkkarissa pakollisia harkkoja ja kotitehtäviä ym. jotka laiska mieluummin skippaisi.