G: Olisitko päässyt yliopistoon?
Eli olisitko päässyt lukion jälkeen yliopistoon opiskelemaan sinun valitsemaa ainetta? Miksi tyydyit alempaan koulutukseen jos olisit päässyt muttet mennyt?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:57"]
Olisin voinut päästä lääkkikseen todistuksellani ja osaamisellani. En halua lääkäriksi, koska olen nähnyt kyseistä työtä liikaa omassa perheessäni. Luin sairaanhoitajaksi.
[/quote]
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista?
Olisin päässyt pelkällä yo-todistuksella. Luulin kuitenkin, että yliopistossa opiskelee vain todellisia neroja, joten en uskaltanut mennä.
Pääsin sisään, mutta en päässyt ulos. Suoritin myöhemmin AMK-tutkinnon.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:04"]
Olisin voinut päästä lääkkikseen todistuksellani ja osaamisellani. En halua lääkäriksi, koska olen nähnyt kyseistä työtä liikaa omassa perheessäni. Luin sairaanhoitajaksi.
[/quote]
[/quote]
No miksi se tässä tapauksessa niin sanoisi? Monet hoitajatkaan ei halua olla lääkäreitä sen takia, että ovat nähneet mitä se työ on. On nimittäin aika tavalla erilaista kuin amerikkalaissa tv-ohjelmissa.
Vastavalmistuneena apulaislääkärinä olet koko sairaalan paskakuppi ja ei ne päivystykset hauskoja ole sen jälkeenkään. Yksityisasemalla sit joskus olet tietysti oman itsesi herra ja tienaat hyvin, mutta onpa jännittävää työtä, printteri vaan laulaa koko päivän ja potilaat tulee valmiiden diagnoosiensa kanssa vastaanotolle (flunssa, tarviin ab-kuurin, jepu jee). Verenpainetauti ja reseptin uusinta, korvatulehdus, verenpaine, flunssa, verenpaine, silmätulehdus, korva, verenpaine jne. Yksinäsi istut siellä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:04"]
[/quote]
[/quote]
No miksi se tässä tapauksessa niin sanoisi? Monet hoitajatkaan ei halua olla lääkäreitä sen takia, että ovat nähneet mitä se työ on. On nimittäin aika tavalla erilaista kuin amerikkalaissa tv-ohjelmissa.
Vastavalmistuneena apulaislääkärinä olet koko sairaalan paskakuppi ja ei ne päivystykset hauskoja ole sen jälkeenkään. Yksityisasemalla sit joskus olet tietysti oman itsesi herra ja tienaat hyvin, mutta onpa jännittävää työtä, printteri vaan laulaa koko päivän ja potilaat tulee valmiiden diagnoosiensa kanssa vastaanotolle (flunssa, tarviin ab-kuurin, jepu jee). Verenpainetauti ja reseptin uusinta, korvatulehdus, verenpaine, flunssa, verenpaine, silmätulehdus, korva, verenpaine jne. Yksinäsi istut siellä.
[/quote]voi kuulostaa ihanalta. T. Koko ikänsä rankkaa ja suorittavaa työtä tehnyt
En päässyt, hain opiskelemaan filosofiaa. Pääsin joku vuosi myöhemmin lukemaan kauppatieteitä yliopistoon. Eipä oikeastaan harmita yhtään, etten päässyt opiskelemaan filosofiaa.
Vastakkainen näkökulma: hain yliopistoon heti lukion jälkeen ja pääsin ensiyrittämällä sisään. Nyt olen 24-vuotias maisteri ja suhteellisen hyväpalkkaisessa työssä. Pelkkä toisen asteen koulutus ei ollut minulle missään vaiheessa vaihtoehto, sillä minut on kasvatettu arvostamaan koulutusta ja työuraa. Vanhempani ovat korkeasti koulutettuja, ja he ovat aina rohkaisseet meitä lapsia hankkimaan hyvän koulutuksen ja tähtäämään uralla korkealle. Suurin kiitos kuuluu siis ehdottomasti heille!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:46"]
Jos ala vaan kiinnostaa riittävästi, niin aivan kuka tahansa pääsee yliopistoon.
[/quote]
Ei takuulla pääse kuka tahansa mihin tahansa yliopistoon, vaikka ala kuinka kiinnostaisi.
Riippuu mistä alasta on kiinnostunut. Joihinkin pääsee lukemalla. Toisissa pitää olla vielä soveltuvakin.
Ja toiset ei pärjää pääsykokeissa, jos ei ole avuja lukea ja ymmärtää.
Ei sinne yliopistoon heittämällä mennä. ..,vaikka kuinka olis kiinnostava.
Kyllä. Hain koulutusohjelmaan, jonne on erittäin vaikea päästä sisälle. Pääsin sisään hyvin arvosanoin. Ennestään on AMK-tutkinto. En aio lunastaa koulutuspaikkaani, koska on rahallisesti liian iso rasite opiskella viisi vuotta tässä elämäntilanteessa. Haluaisin kyllä, jotenkin toivoin, että joku keino opiskella olisi löytynyt (en siis ihan vain itseäni testatakseni hakenut). Joten ap:lle näin pienenä gallupina tiedoksi, ettei se, että ihmisellä ei ole yliopistotutkintoa, kerro välttämättä yhtään mitään hänen älykkyysosamäärästään. Enemmän se kertoo valinnoista (ja toki kaikki eivät varmaankaan pääsisi ainakaan tiettyihin tiedekuntiin, ja jos pääsisivät, ihan jumalattoman työn tuloksena). Yliopistotutkintoja ei ole syytä tehdä sen elitistisemmiksi kuin muitakaan...
Itseasiassa AMK-tutkinnolla saa hyvin vapautuksia yliopistossa, eli tuskin viisi vuotta sentään. Kalliimmaksi tulee jättää koulutus hankkimatta.
Olisin päässyt ja pääsinkin myöhemmin kahdesti. Toisen mshdollisuuden jätin käyttämättä.
Lukion jälkeen en mennyt yliopistoon, koska isä sanoi, että ei kannata. Sieltä kuulemma valmistuu vain jotain filosofian maistereita, joille ei löydy töistä. Muuten fiksun isäni typerä mielipide. Itsellä asiasta ei ollut mitään käsitystä, eikä kokemusta. Hoi oppilaanohjaus.
T. Useamman ällän kirjoittanut, sukunsa ensimmäinen ylioppilas
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 05:48"]
Olisin päässyt ja pääsinkin myöhemmin kahdesti. Toisen mshdollisuuden jätin käyttämättä. Lukion jälkeen en mennyt yliopistoon, koska isä sanoi, että ei kannata. Sieltä kuulemma valmistuu vain jotain filosofian maistereita, joille ei löydy töistä. Muuten fiksun isäni typerä mielipide. Itsellä asiasta ei ollut mitään käsitystä, eikä kokemusta. Hoi oppilaanohjaus. T. Useamman ällän kirjoittanut, sukunsa ensimmäinen ylioppilas
[/quote]
Minullekin vanhemmat sanoi ettei kannata kouluttautua koska peruskoulutuksellakin pärjää hyvin (ei pidä paikkansa).
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 22:55"]
Kyllä. Hain koulutusohjelmaan, jonne on erittäin vaikea päästä sisälle. Pääsin sisään hyvin arvosanoin. Ennestään on AMK-tutkinto. En aio lunastaa koulutuspaikkaani, koska on rahallisesti liian iso rasite opiskella viisi vuotta tässä elämäntilanteessa.
[/quote]
Miksi sitten edes hait yliopistoon? Ei se taloudellinen tilanne voinut tulla yllätyksenä vasta siinä kohtaa kun sait kuulla päässeesi sisään.
Kolme kertaa päästy sisään (pääsykokeella, ei papereilla) ja kolme kertaa todettu opinnot liian haastaviksi. En ole lainkaan pitkäjänteinen ihminen, joten pakko se on ollut "tyytyä" "vähempään" eli jättäytyä pelkäksi ikuiseksi ylioppilaaksi. Jopa ammatillisen tutkinnon suorittaminen tuntuu tässä tilanteessa liian vaikealta. Ehkä joskus löytyy motivaatio opiskella, ehkä ei. Toistaiseksi menee ihan kivasti näinkin.
Olisin kenties päässyt, jos olisin hakenut johonkin helpompipääsyiseen. Mutta hain alalle, jonne pääsi niihin aikoihin vain 10 % hakijoista ja ihan tyhmyyttäni en katsellut muita aloja. Sittemmin olen oman alani löytänyt ihan muulta alalta. Parhaimmillaan olin 7. varalla, mutta ei peruutuksia tullut juuri lainkaan. Nyt on tarkoitus ottaa vahinko takaisin ja kokeilla avoimessa, olisiko minusta ollut yliopisto-opiskelijaksi. Minulla on päätä vaikka mihin, mutta olen tosi laiska pänttäämään.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 06:50"]
Minulla on päätä vaikka mihin, mutta olen tosi laiska pänttäämään.
[/quote]Tämän takia et tule pärjäämään yliopistossa. Enemmän siellä tarvitaan motivaatiota ja viitseliäisyyttä kuin valtaisaa älyä.
Kirjoitin tosi hyvin arvosanoin, lukupäätä on aina löytynyt. Abivuonna mulla oli kuitenkin voimat niin poissa syömishäiriön takia, että päädyin hakemaan ammattikorkeaan, että voisin jäädä lähemmäs perhettäni vaikeassa elämäntilanteessa. Valintani on harmittanut koko tämän ajan, mutta olen päättänyt hakea yliopistoon kunhan valmistun ensin amk-insinööriksi. Opintoja on niin vähän jäljellä, ettei enää tässä vaiheessa ole järkeä vaihtaa. Olisin kuitenkin varmasti päässyt yliopistoon suoraan lukiostakin, joten ärsyttää se, että kaikki amk-opiskelijat leimataan tyhmiksi.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 06:50"]
Minulla on päätä vaikka mihin, mutta olen tosi laiska pänttäämään.
[/quote]Tämän takia et tule pärjäämään yliopistossa. Enemmän siellä tarvitaan motivaatiota ja viitseliäisyyttä kuin valtaisaa älyä.
[/quote]
Teknistä alaa, mihin olen kouluttautunut, harkitsen. Matemaattiset aineet tuskin tuottavat sielläkään ongelmia, koska tykkään tehdä tehtäviä ja ratkaista ongelmia, mutta teoreettiset aineet mietityttävät. Ainakin alkupuolen matikka ja fysiikka näyttää tenttiarkiston perusteella ihan selätettäviltä, mutta jatkossa voi tietty olla vaikeampaa. Kyllä mä joskus saan motivaatiokohtauksia, sitten luen ja pärjään hyvin muissakin kouluissa. Mutta monesti se lukeminen jää viime tinkaan, poikkeuksena kiinnostavat aineet.
Olen amis ja olisin päässyt yliopistoon. Duunarihommat vaan on paljon mielenkiintoisempia ja niissä näen konkreettisesti työn jäljen.