Tähän on tultu, ensimmäistä kertaa ei ole varaa ostaa mitään Hullareilta
Vuosi vuodelta ostokset ovat pienentyneet. Ennen saatoin ostaa ex-tempore 600 euron ostokset. Nyt en mitään. Toki haluaisin ostaa, mutta yhtään ylimääräistä ei ole tuhlattavaksi kun ostimme juuri lapsille uusia talvivaatteita ja auto piti huoltaa.
Olemme käyneet työssä koko ajan, mutra elinkustannukset ovat nousseet koko ajan nopeammin kuin palkka mikä on noussut parisataa ja siitä jää reilu satanen enemmän käteen. Nettotulot meillä on n. 5500-6000 e/kk. Silti ksikki menee, säästöön saadaan ehkä 50 e kuukaudessa.
Toivotaan vaan, että mitään suuria yllättäviä kuluja ei tule, niihin ei ole rahaa.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 00:24"]
Tämä aloitus pilkkaa niitä oikeasti pienituloisia perheitä, joilla ei ole vara ostaa mitään. Joku kehtaakin itkeä ettei ollut vara ostaa Hulluilta päiviltä. Jos vaikka kaivelisi sen kultalusikan hanuristaan.
[/quote]
Ehkä tämä kuitenkin on sellainen asia, jossa se varallisuuden valuminen alaspäin on totta. Jonkun täytyy ostaa liikaa tavaraa uutena, jotta minä saan sen kirpputorilta käytännössä uutena. Vaikka eihän siinä ole mitään järkeä, että köyhänkin vaatekaapeissa asuu satoja kiloja vähänkäytettyä kangasta ja kaatopaikalla vielä paljon enemmän käyttämätöntä. Jos tekstiilintuotannossa ei voida maksaa rehellistä palkkaa, vähintä olisi että valtiot perisivät luksusveroa tekstiileistä, niin paljon että haaskaaminen hupenisi ja ne vähät ostetut vaatteet myös käytettäisiin loppuun.
Paljonko se Tigi maksoi Hullareilla?
Kannattaa tilata kerralla enemmän, usein postikulut menevät niin että niitä ei mene lainkaan jos tilaa riittävän isolla summalla/maksavat saman verran riippumatta tilaako 1 vai 5 kpl esim. hiuslakkaa/shampoota jne.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:54"]Mä ostin just tonnilla vaatteita itselleni. Ja perheeni nettotulot on vain noin 4000 €/kk. [/quote] Ostit varmaan luotolla?
[/quote]
Ei neljän tonnin tuloilla tarvitse ottaa luottoa tonnin vaateostoksia varten. -115
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:06"]
Kosmetiikan tilaan netistä PALJON edullisempaan hintaan mitä Suomessa saa tarjouksista (normaalihinnoista puhumattakaan...) ja vaatteet ostan lähinnä ulkomailta kun käyn matkalla (sellainen kroppa että sovittamatta en juurikaan viitsi ostaa vaatteita...)
[/quote]
Niin. Ja osaksi sinun kaltaistesi vuoksi tällä maalla meneekin huonosti. Kun kaikki tilataan Zalandosta ja lookfantasticista tms, raha valuu suoraan ulkomaalaisten suuromistajien taskuun eikä Suomeen jää sentin latia.
No, asiaan. Itse ostin hulluilta päiviltä farkut ja kaksi paitaa. Kalliimpia merkkejä (ja paremmat materiaalit) kuin yleensä (yleensä olen Vila/Zara/HM-shoppailija) ja googlettamalla kyseiset vaatteet totesin "säästäneeni" reilusti yli 100euroa.
Kohtalaisen hiljaista oli täällä Turussakin, en esim. jonottanut sovituskopeille ollenkaan. Toisaalta tietyt tuotteet, joita olisin halunnut kokeilla, kuten Tiger of Swedenin villakangastakki, loppuivat aika lailla heti, ei ollut jäljellä enää yhtään siinä vaiheessa kun itse ehdin töistä kauppaan. En ole hulluilla päivillä usein käynytkään ja nytkin hain täsmäiskuilla niitä tiettyjä tuotteita. En todellakaan jaksa rynniä sinne kosmetiikkaosastolle jonkun edullisen dödön tai halpojen vanupuikkojen vuoksi. Yhden hiuslakkapullon nappasi ohi kävellesäni vauhdista mukaan. Niin ja mun nettotulot on n. 3000-4500eur/kk enkä ikinä ole törsännyt hulluilla päivillä niin kuin tänä vuonna.
Ohis: autoista sanottava sen verran, että joku vanha muutaman satasen auto vert. uusi keskihintainen auto =ero kuin yöllä ja päivällä. Mutta jos verrataan sitä keskihintaista autoa esim. 100´000€ autoon, niin eroa ei enää niin paljoa ole.
Sama vaatteissa: voi ostaa 15€ euron akryylineuleen, se on huonompi mitä aitoa villaa oleva villapaita. Aidon hyvän villapaidan saa n. 150€ harvoin esim. 1500€ maksava villapaita on 10kertaa parempi mitä se 150€ maksava. Mutta se aito 150€ maksava villapaita voikin olla sen 10 kertaa parempi mitä se akryylineule.
Ripsiväreissä: ihan ok ripsarin saa n. 10€, kannattaa miettiä haluaako maksaa 100€ ripsarista, joka tuskin on 10 kertaa parempi mitä se kympi ripsari on.
Eli jossain vaiheessa mennään sen rajan yli, kun ei enää kannata maksaa enempää. Voihan joku timantein koristeltu vaihdekeppi olla kiva, mutta ajamisen kannalta sillä ei ole niin merkitystä. Ja harva tuollaisesta maksaisikaan, eihän sitä kukaan näe. Mutta jutut jotka näkyvät, niistä moni maksaa, päästään siihen "Mersu ei Kia" tyyppiseen keskusteluun, jossa moni ottaa (huonon) pikkumersun mielummin mitä (hyvän) isomman Kian (n. saman hintaisia) koska "mersu on mersu" ---> merkki se mikä ratkaisee, ei niinkään ominaisuudet.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:06"]9:lle pakko kommentoida: miksi ostat noita tuotteita Hullareilta? Olen havainnut, että KAIKEN saa muualta edullisemmin, toki jos ei "kehtaa" tavallisii marketteihin tai tarjoustaloihin mennä niin sitten eri asia...
Kosmetiikan tilaan netistä PALJON edullisempaan hintaan mitä Suomessa saa tarjouksista (normaalihinnoista puhumattakaan...) ja vaatteet ostan lähinnä ulkomailta kun käyn matkalla (sellainen kroppa että sovittamatta en juurikaan viitsi ostaa vaatteita...)
[/quote]
Kerrotko mistä saa esim Tigin hiuslakkaa halvemmalla?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:10"]
102:lle
Kun minä ostan (vahingossa) huonolaatuisen vaatteen, joka kestää vain hetken joudun toki palaamaan vaateostoksille ja pidän tällöin huolen siitä, että otin opikseni ensimmäisestä kerrasta - suuntaan ostamaan korvaavan vaatteen muualta tai valitsen eri tuotemerkin.
Joka väittää Ladan, Nissanin ja Mersun laatueroja markkinoinnin luomiksi mielikuviksi, ei ole varmaankaan ollut kyydissä saati ajanut näillä kaikilla kolmella vaihtoehdolla.
[/quote]
Harvapa autoissa laadusta maksaa. Meillä on tarve päästä pisteestä a pisteeseen b turvallisesti, ajoissa ja paleltumatta matkalla. Sen tarpeen tyydyttämiseksi voi vaikkapa ostaa auton, ja lähes mikä tahansa auto täyttää tämän tarpeen. Sen sijaan perceived obsolescence on sitä, että kuluttaja saadaan haluamaan isompi auto, mukaturvallisempi katumaasturi, isotehoisempi moottori, neliveto, nahkapenkit, oikea väri, koristevanteet, peruutustutka, riittävän uusi vuosimalli, "ajajan auto", saksalainen brändi jne. Perceived obsolescencea on myös se, että lapset saadaan oppimaan, että oma auto tuo vapautta ja katu-uskottavuutta, ja vain hintahtavat reppanat ajavat bussilla, vaikka silläkin pääsee ajoissa ja lämpimänä perille.
Kyse ei nyt ole siitä, että onko niissä tuotteissa laatueroja vaan siitä, että sinut on opetettu uskomaan näiden laatuerojen olevan merkittäviä. Todennäköisimmin sinulle ei myydä markkinoiden kalleimpia roskapusseja, koska (vielä) ei ole opetettu coolien tyyppien käyttävän kauden trendiväreissä olevia paremman materiaalin roskapusseja. Kaikissa roskapusseissa voi kärrätä roskat ulkoroskikseen likaamatta itseään. Yhtä hyvin kuin sanomasi autoista on totta, se pätee myös roskapusseihin. Totta kai roskapussien välillä on laatueroja ja niistä tietämätön on vain sellainen, jolla ei (raukalla) ole ollut mahdollisuutta perehtyä niihin parempiin tuotteisiin.
Tuossa aika suoraan siis implikoit sitä, että jos ei tunnusta Mersun olevan parhautta, on vähän yksinkertainen reppana. Sekin on sitä opittua perceived obsolescencea. Olet hyväksynyt omaksi totuudeksesi sen, että autojen eroilla on kamalasti väliä ja niitä täytyy oikein tietää ja opiskella. Varmasti niissä autoissa on laatueroja, mutta enemmänhän niissä maksetaan sosiaalisesta statuksesta ja perceived obsolescesta.
[/quote]
Voi apua! Kerro mulle, minkä auton ostan kymppitonnilla? Tai siis ihan samako se on?
Ei parempi mitä vaan parempi kuin
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 01:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:33"]
Olet hyväksynyt omaksi totuudeksesi sen, että autojen eroilla on kamalasti väliä ja niitä täytyy oikein tietää ja opiskella. Varmasti niissä autoissa on laatueroja, mutta enemmänhän niissä maksetaan sosiaalisesta statuksesta ja perceived obsolescesta.
[/quote]
Toisaalta sinutkin on todennäköisesti saatu uskomaan, että lasten kasvattaminen on niin merkityksellinen asia, että siihen kannattaa uhrata vaikkapa 300 000 euroa, lukemattomia työtunteja, mukava elämäntapa, vapautesi, itsenäisyytesi, ulkonäkösi ja parisuhteesi laatu. Kuitenkin tutkimukset osoittavat, että aivan saman tai jopa paremman onnellisuuden tason saavuttaisi huomattavasti helpommallakin. Sinulla on kulttuurisesti ohjelmoitu pronatalistinen uskomus, jonka mukaan lasten hankkiminen on hyvää ja tärkeää.
Meillä jokaisella on omat arvomme ja arvostuksemme. Jos syytät toisen arvostuksia keinotekoisiksi, joudut kohtaamaan myös omien arvojesi keinotekoisuuden. -115
[/quote]
No voi, en minä tarkoittanut loukata! :D Eikä kuluttajuuden tietysti tarvikaan olla loogista ja parhaaseen kustannusten ja hyödyn suhteisiin perustuvaa. Hyvä olisi kuitenkin asioita ajatella ja ymmärtää, miksi niin tekee.
Jos haluat minun dissaavan itseäni (säästää sinulta vaivan), voin kertoa harrastavani tietynmerkkistä kallista kosmetiikkaa, vain "Mersu" kelpaa. Minulla on tarve meikata töihin, siellä jopa sitä odotetaan. Voisin kuitenkin tyydyttää tämän tarpeen kahdeksalla halpismeikkituotteella. Silti minulla on läjäpäin mersukosmetiikkaa.
"Virallinen" selitykseni mersuilulle on se, että Mersu tekee juuri mulle sopivaa kosmetiikkaa ja sen avulla näytän aina koordinoidulta ja siistiltä ja edistän uraani. Ihan oikeasti olisin hyvin kykenevä kaivamaan ne samat koordinodut sävyt halpakaupasta, en vaan haluu. Mersu ei juurikaan ole laadukkaampaa kuin halvemmat tuotteet, mutta tuoksuu ihanalle ja on kivassa rasiassa. Mersun huulipuna ei myöskään kestä yhtään sen kauemmin kuin halpissisarensa, enkä keksi muitakaan "järkiperusteluja". Mersuja saa halvemmalla taxfreestä, mutta sittenkin ne ovat ylihinnoiteltuja. Mä ostan mersupunia siksi, että tykkään harrastaa niitä ja mulla on niihin riittävästi löysää rahaa. Ja muuten tiedän, että 40 € mersupunasta kaupan kate on 20 € tai vähän alle, maahantuojan puolet siitä. Laatupunan valmistuksessa varmasti on kalliimmat hajusteet yms, ja ne paremmat materiaalit ovat muutaman sentin kalliimmat kuin halpiksessa. :)
[/quote]
En loukkaantunut. :) Itse asiassa en välitä autoista ollenkaan, enkä edes omista ajokorttia. Oikeastaan ainoa asia, jossa olen kanssasi eri mieltä on tuo ajatuksesi, ettei luksusta voi perustella järkisyin. Minusta mikään ei ole järkevämpää rahankäyttöä kuin sellainen, joka on omien arvojen mukaista. Jos harrastaa hyvää kosmetiikkaa, hienoja viinejä, sikareita, kahvia tai urheiluautoja, koska saa niistä mielihyvää, rahan käyttäminen niihin on harvinaisen järkevää. Minulle, joka olen kahvin ystävä, parhaatkaan Pauligin pavut eivät riitä. -115
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:54"]Mä ostin just tonnilla vaatteita itselleni. Ja perheeni nettotulot on vain noin 4000 €/kk.
[/quote]
Ostit varmaan luotolla?
meidän nettotulot miehen kanssa on yhteensä 3400,siitä heti vuokraan tonni,elätettävänä 20v,17v ja 8v pojat,hyvin riittää,että melkoisesti haaskaatte rahojanne
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 21:48"]Paljonko se Tigi maksoi Hullareilla?
Kannattaa tilata kerralla enemmän, usein postikulut menevät niin että niitä ei mene lainkaan jos tilaa riittävän isolla summalla/maksavat saman verran riippumatta tilaako 1 vai 5 kpl esim. hiuslakkaa/shampoota jne.
[/quote]
Saako tuolta aerosoleja Suomeen? Ostan muuta hiuskamaa nettikaupoista, mutta lakkoja eivät toimita tänne ja siksi täytyy tyytyä kotimaisiin tarjouksiin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:06"]9:lle pakko kommentoida: miksi ostat noita tuotteita Hullareilta? Olen havainnut, että KAIKEN saa muualta edullisemmin, toki jos ei "kehtaa" tavallisii marketteihin tai tarjoustaloihin mennä niin sitten eri asia... Kosmetiikan tilaan netistä PALJON edullisempaan hintaan mitä Suomessa saa tarjouksista (normaalihinnoista puhumattakaan...) ja vaatteet ostan lähinnä ulkomailta kun käyn matkalla (sellainen kroppa että sovittamatta en juurikaan viitsi ostaa vaatteita...) [/quote] Kerrotko mistä saa esim Tigin hiuslakkaa halvemmalla?
[/quote]
Voihan räkä... olen pärjännyt aivan erinomaisesti tähän asti ilman Tigin tai minkään muunkaan valmistajan hiuslakkaa. Mihin sitä tarvitsee? Hirveää ongelmajätettä nuo ponnekaasupullot sitä paitsi, vai miten kierrätätte ne?
Ostakaa sitten sieltä eu:n ulkopuolisesta verkkokaupasta kerralla niin iso satsi, että joudutte edes alvit maksamaan niistä kamoista Suomeen. Tai jatkakaa vaan ihmeessä oman oksanne sahaamista ja hallituksen talouspolitiikan sahaamista.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 20:06"]9:lle pakko kommentoida: miksi ostat noita tuotteita Hullareilta? Olen havainnut, että KAIKEN saa muualta edullisemmin, toki jos ei "kehtaa" tavallisii marketteihin tai tarjoustaloihin mennä niin sitten eri asia... Kosmetiikan tilaan netistä PALJON edullisempaan hintaan mitä Suomessa saa tarjouksista (normaalihinnoista puhumattakaan...) ja vaatteet ostan lähinnä ulkomailta kun käyn matkalla (sellainen kroppa että sovittamatta en juurikaan viitsi ostaa vaatteita...) [/quote] Kerrotko mistä saa esim Tigin hiuslakkaa halvemmalla?
[/quote]
Voihan räkä... olen pärjännyt aivan erinomaisesti tähän asti ilman Tigin tai minkään muunkaan valmistajan hiuslakkaa. Mihin sitä tarvitsee? Hirveää ongelmajätettä nuo ponnekaasupullot sitä paitsi, vai miten kierrätätte ne?
[/quote]
metallikeräykseen kun ovat tyhjiä
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 09:19"]Ostakaa sitten sieltä eu:n ulkopuolisesta verkkokaupasta kerralla niin iso satsi, että joudutte edes alvit maksamaan niistä kamoista Suomeen. Tai jatkakaa vaan ihmeessä oman oksanne sahaamista ja hallituksen talouspolitiikan sahaamista.
[/quote]
Kiitos vinkistä, mutta käytän eu:n sisäisiä verkkokauppoja ainoastaan kahteen tarkoitukseen. Ostan kenkiä, koska koon takia en saa niitä Suomesta ja toiseksi ostan hiustuotteita. Käyn kampaajalla neljän viikon välein ja tuen kotimaista yrittäjyyttä näin ollen ihan tarpeeksi, jotta voin ylihinnoitellut hiuskamppeet tilata hyvillä mielin verkosta.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:08"]
Ohis: autoista sanottava sen verran, että joku vanha muutaman satasen auto vert. uusi keskihintainen auto =ero kuin yöllä ja päivällä. Mutta jos verrataan sitä keskihintaista autoa esim. 100´000€ autoon, niin eroa ei enää niin paljoa ole.
Sama vaatteissa: voi ostaa 15€ euron akryylineuleen, se on huonompi mitä aitoa villaa oleva villapaita. Aidon hyvän villapaidan saa n. 150€ harvoin esim. 1500€ maksava villapaita on 10kertaa parempi mitä se 150€ maksava. Mutta se aito 150€ maksava villapaita voikin olla sen 10 kertaa parempi mitä se akryylineule.
Ripsiväreissä: ihan ok ripsarin saa n. 10€, kannattaa miettiä haluaako maksaa 100€ ripsarista, joka tuskin on 10 kertaa parempi mitä se kympi ripsari on.
Eli jossain vaiheessa mennään sen rajan yli, kun ei enää kannata maksaa enempää. Voihan joku timantein koristeltu vaihdekeppi olla kiva, mutta ajamisen kannalta sillä ei ole niin merkitystä. Ja harva tuollaisesta maksaisikaan, eihän sitä kukaan näe. Mutta jutut jotka näkyvät, niistä moni maksaa, päästään siihen "Mersu ei Kia" tyyppiseen keskusteluun, jossa moni ottaa (huonon) pikkumersun mielummin mitä (hyvän) isomman Kian (n. saman hintaisia) koska "mersu on mersu" ---> merkki se mikä ratkaisee, ei niinkään ominaisuudet.
[/quote]
1500 euroa maksava villapusero - huh huh- ei kannata ostaa koskaan. Ja tuo satasen ripsari on kyllä myös tuote, jota hakemalla saa hakea. Kanebon, Lancomen,Cliniquen ripasri 26-35 e, Yves Saint Laurentin, Chanelin Guerlainin ripsari 35-45e. Kenties Siselyltä voi löytyä satasen ripsari?
Hullujen päivät on alemman keskiluokan kulutusjuhla. Pitää ostaa, kun saa muka kerta halvalla! Nuokin rahat voisi käyttää ruokaa. Ei 80-luvulla tuollaiseen tuhlaukseen ollut varaa kuin rikkailla.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 09:42"]
Hullujen päivät on alemman keskiluokan kulutusjuhla. Pitää ostaa, kun saa muka kerta halvalla! Nuokin rahat voisi käyttää ruokaa. Ei 80-luvulla tuollaiseen tuhlaukseen ollut varaa kuin rikkailla.
[/quote]
Kyllä meidän keskiluokkainen perhe on käynyt hulluilla päivillä ensimmäisestä kerrasta asti, vuodesta 1986. Ja teininä ostin valtaosan vaatteistani Stockkan OneWaystä.
En tiedä Lexingtoneista - en saa lisäkicksejä New Hampton tyylisestä rahastuksesta - mutta stockan lakanat itsessään ovat kieltämättä parasta, mitä markkinoilla Suomessa on siltä saralta tarjolla. Arvostan egyptiläistä percale puuvillaa pehmeyden ja sileyden vuoksi. Paranevat vain pesussa.