Uusi mieskaveri moittii jatkuvasti tekemiäni ruokia, kuulemma kun olen äiti pitäisi tarjota muutakin kuin tortilloja ja italianpataa ja nuudeleita
Kun käskin ruveta itse leipomaan pullaa ja vääntämään karjalanpaistia niin vastaus oli "en minä osaa!" Vastasin "ja minä en jaksa!"
Kun olimme exän kanssa yhdessä ja lapset olivat pieniä, tein kyllä janssoninkiusausta, lihakeittoa, kesäkeittoa ym ja monesti olin itkun partaalla kun työpäivän jälkeen seisoin väsyneenä hellan ääressä ja kin viimein päästiin klo 18-19 nauttimaan päivällistä niin lapset huusi "yäk!en syö, pahaa!"
Nykyään keskityn siihen, että ruoka tulee nopeasti ja kaikille maistuu. Ja toimi, kunnes tapasin Herra Päällepäsmärin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa mies on. Terveellistä kotiruokaa lapsille. Jos lapsi ei syö, ruokaa saa lisää seuraavana päivänä. Ei kai lapset saa ottaa kaapeista vapaasti herkkuja? Stoppi sellaiselle heti. Jos lapsi ei tottele, herkut pois kaapeista ja kasvattamaan hyväkäytöksisiä jälkeläisiä. Lapsia pitää kasvattaa, ei sitä muuten opi.
Mitä nämä terveelliset kotiruoat on?
Eikö lie ylivuotista perunaa vehnäjauhokastikkeella...
Laiskoja tumpeloja kai olette molemmat. Minä olin yh-isä ja tein nuo kaikki ja suuren talon työt palkkatyön päälle. Yhtään ei itkettänyt, kun päätin, ettei lasteni tarvi kärsiä vanhempien erosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa mies on. Terveellistä kotiruokaa lapsille. Jos lapsi ei syö, ruokaa saa lisää seuraavana päivänä. Ei kai lapset saa ottaa kaapeista vapaasti herkkuja? Stoppi sellaiselle heti. Jos lapsi ei tottele, herkut pois kaapeista ja kasvattamaan hyväkäytöksisiä jälkeläisiä. Lapsia pitää kasvattaa, ei sitä muuten opi.
Opetettu päähänpinttymä ajalta jolloin valmisruoka oli vain makaronilaatikkoa ja maksalaatikkoa. Perisuomalaista kotiruokaa terveellisempiä valmisruokia löytyy pilvinpimein.
Vierailija kirjoitti:
Laiskoja tumpeloja kai olette molemmat. Minä olin yh-isä ja tein nuo kaikki ja suuren talon työt palkkatyön päälle. Yhtään ei itkettänyt, kun päätin, ettei lasteni tarvi kärsiä vanhempien erosta.
Aikako siinä merkitsee eikä terveellisyys ja pitääkö kukaan ruoasta?
Meitä on ihan kaksi aikuista suhteessa mutta kumpikaan ei näe vanhemmuuden mittarina sitä paljon käyttää aikaa ruoanlaittoon. Ei ne lapset kärsi jos ehdin töiden jälkeen leikkiä niiden kanssa.
Punainen liha ja pulla ei ainakaan ole terveellistä. Parempia tortillat ovat. Mikäs sitä sun miestäsi estää tekemästä itse kyseisiä ruokia välillä?
Kahden kiireisen bisnesihmisen lapsena olen kasvanut eineksillä. Kaipa minä suurinpiirtein terveeksi olen kasvanut.
Niin no, minulle ruoanlaitto on harrastus ja siksi teen mielelläni ruoan myös muille. Ymmärrän kuitenkin, että kaikille ei ole eikä työpäivän jälkeen jaksa siihen perusteellisesti alkaa. Jos on joku ymmärrys ruoasta, puolivalmisteilla ja kaikenlaisilla vastaavilla saa kyllä ravitsevaa ja hyvänmakuistakin ruokaa aikaiseksi, ei niiden käyttö automaattisesti tarkoita, että syödään vain mitätöntä mättöä (ja vähän sivusta: tätä palstaa jonkin aikaa seuranneena olen kyllä huomannut, että monen teen vain oikeata ruokaa -äitiemännän ruoat sitä kyllä vaikuttavat yksipuolisuudessaan olevan). Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi ihmeessä monessa taloudessa (ja näköjään tälläkin palstalla) on vahvasti käsitys, että ruoan valmistus kuuluu perheen naiselle, äidille. Miksi sitä ei tehdä edes yhdessä saati vuorotellen?
Vierailija kirjoitti:
Kahden kiireisen bisnesihmisen lapsena olen kasvanut eineksillä. Kaipa minä suurinpiirtein terveeksi olen kasvanut.
Aloituksessa ei tainnut eineksiä olla kuin tortillalettu.
Meillä tehdään tänään burritoja. Vaatii muuten aika paljon enemmän työtä vaikkakin vähemmän aikaa kuin joku lihavehnämössö jota myös makaroonilaatikoksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei tainnut eineksiä olla kuin tortillalettu.
Joo ei ollutkaan. Mun oloihin nähden aloituksen elämä on superpanostusta kotiruokaan. Pointti oli kertoa että vähemmälläkin on pärjätty ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Tässä arkeen vinkkejä
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001245393.html
https://anna.fi/hyvinvointi/ravinto/valmisruoat-ovat-kiireisen-paivan-p…
Yhä ne paremmat ja terveellisemmät kotiruoat puuttuu tästä ketjusta. Karjalanpaisti ainostaan mainittu ja se tosiaan on huonompi vaihtoehto kuin tortilla. Italianpadassakin usein enemmän kasviksia.
Kun on uusi mies ja se nyt jo valittaa ruuasta, jonka saa valmiina eteensä, on kyse tunnevammaisesta äijästä.
Osallistuuko ukko ruokakustannuksiin?
Minusta vaikuttaa, että ap:ä käytetään nyt hyväksi.
En ruokkisi päivääkään tollasta. Menis kotiinsa syömään omia ruokiaan.
Mulla oli kerran narsku ukko, joka vaati ruokaa minulta, vaikka itse oli käynyt hakemassa ruokajakelusta kaapin täyteen valehtelemalla, että hällä on kuuden hengen perhe. Asui yksin.
Luojan kiitos emme muuttaneet yhteen ja lopetin suhteen
Jos tortillat alkaa kyllästyttää, kokeilkaa esim. Kukkakaali-kikhernepitoja. Paistat pannulla pilkotut kukkakaalit ja huuhdellut kikherneet, laitat ne lämmitetyn pitan sisään esim. valkosipulimajoneesin kanssa. Väliin vielä salaattia, punasipulia, tomaattia ja viinirypälettä. Huippuhyviä ja nopeita tehdä. :)
Tarjoatko ap tuolle törkylle ruuat ilmaiseksi?
Lahjahevosen suuhun ei ole katsominen.
Kun ilmasta ruokaa tarjoillaan, on oma valinta syökö äijä tai ei.
Onko tuo lokki tarjonnut sulle koskaan ruokaa?
Ap se tykkää itkeskellä milloin minläkin äijän kengän alla kynnysmattona. Hyvä malli lapsille, jee!
Lopettaisit tarjoilut uudelle miehelle.
Ratkaisu ongelmaan: laita mies kiertoon!
No jos tosiaan jotain kesäkeittoa keittelet, niin onko tuo nyt ihmekään jos ei maistu. Karjalanpaisti sen sijaan on hyvää, samoin kuin kyljykset ja lihapullat kunnon kastikkeella. Kiksautusherneet jättäisin niin ikään välistä.