Miksi kukaan ei enää vastusta untuvavaatteita?
Jäi ikuisesti mieleeni kuva, jossa lintu oli vuorannut tuleville poikasilleen lämpimän pesän. Kunnes tuli äijä, joka keräsi untuvat ja jätti pelästyneen näköisen lintuemon pesän läheisyyteen. Tapahtui Islannissa.
Varmasti ikävämpiäkin tapoja untuvien keräämiseen on, mutta minulle tuo oli jo riittävän paha.
Kommentit (24)
Minä jätän kaikki untuvatuotteet kauppaan.
Ei ole enää muotia. Nyt on muotia vastustaa turkistarhausta. Ja naudannahkatuotteita.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:30"]
Ei ole enää muotia. Nyt on muotia vastustaa turkistarhausta. Ja naudannahkatuotteita.
[/quote]
En myöskään osta turkiksia. Naudannahkatuotteita voisin ostaa, eläin kun on jo teurastettu ravinnoksi.
3
Em vastusta untuvaa, turkiksia tai nahkaa. Kaikkea voin käyttää.
Miksi vastustaa, untuvatuotteet on todella hyviä ja lämpimiä. Ne on luonnontuotteita ja ei saastuta luontoa. Lintu kyllä antaa poikaselle uudet untuvat. Niinhän se joutuu tekemään muutenkin kun ne sotkeentuvat tai tuuli vie. Eli puhdaas omatunto.
Tässä on nyt niin kiire vastustaa mamuja.
Untuvatakit ovat juntteja. Tuskin niitä kukaan tiedostava ihminen enää käyttää.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:35"]
Miksi vastustaa, untuvatuotteet on todella hyviä ja lämpimiä. Ne on luonnontuotteita ja ei saastuta luontoa. Lintu kyllä antaa poikaselle uudet untuvat. Niinhän se joutuu tekemään muutenkin kun ne sotkeentuvat tai tuuli vie. Eli puhdaas omatunto.
[/quote]
Suurin osa käytettävästä untuvasta nypitään eläviltä linnuilta. Puhdas omatunto tosiaan.
Untuvat kyllä yleensä revitään elävistä linnuista eikä kerätä tyhjistä pesistä.
Mä voisin käyttää ihmisvauvan nahasta tehtyjä vaatteita ja asusteita.
Tuo ei edes ole paha. Pahempi, jos kunitään elävältä linnulta.
Ihan hyvä kysymys? Miten niitä nykyään tuotetaan? Nyhtämällä, "kerimällä" vai miten? Tuottaako lintu vain yhden satsin untuvaa ennen kuolemaansa vai kasvattaako useampia?
Natsithan teki juutalaisista lampunvarjostimia ja saippuaa. Hyvillä mielin käyttivät, puhtaalla omatunnolla tosiaan! Mikäpäs sitä psykopaatin omatuntoa heikentäisi.
Itse en käytä nahkaa, silkkiä, turkkia, untuvaa ja hyvin pärjään, en jää mitään vaille. Päinvastoin, siitä kärsisin jos tietäisin että vuokseni eläin on joutunut kärsimään.
90% maailman untuvista nypitään elävästä linnusta. Lintua pakko syötetään, koska trauman jälkeen ei kykene syömään. Lintu kärsii todella kipeästi nyppimisestä, linnyt nypitään n.3 kk välein. Eli ei todellakaan ole mikään hyvä homma. Eli vaikka untuva on luonnon tuote, sen kerääminen aiheuttaa tarpeetonta tuskaa. Itse vältän untuvia ja turkiksia sisältäviä tuotteita. Suosittelen sitä syvästi kaikille, maailma on täynnä lämpimiä korvikkeita.
...kannattaa ajatella, kuinka paljon maailmassa tuotetaan untuvatakkeja, -peitteitä, -tyynyjä, -makuupusseja, joten siinä todella joudutaan rääkkäämään miljoonia lintuja. Mutta kokoomuslaisella on puhdas omatunto, aina. Toisaalta: myös vihreällä, olen todennut.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:35"]Miksi vastustaa, untuvatuotteet on todella hyviä ja lämpimiä. Ne on luonnontuotteita ja ei saastuta luontoa. Lintu kyllä antaa poikaselle uudet untuvat. Niinhän se joutuu tekemään muutenkin kun ne sotkeentuvat tai tuuli vie. Eli puhdaas omatunto.
[/quote]
Ne untuvatakkien untuvat on kiskottu tarhattujen, elävien ankkojen ja hanhien nahkasta. Jos jossain on myytävänä tuolla tavalla haahkan pesästä kerätyillä untuvilla täytetty takki, sen hinta on niin hirmuinen, ettei yhdelläkään av-mammalla ole siihen varaa.
Vastustan. Tänä vuonna kyselin mm Reimalta ja Ticketiltä lastan haalaria ostaessa että mitä untuvaa he käyttää. Kiinasta ovat, joten melko varmasti elävänä nypityistä eläimistä.
On hyvin tärkeää että vaatteet ovat untuvattomat (ja turkittomat) tai muutoin asia painaa läpi talven jossain syvällä takaraivossa.
Hyi apua. Sain lahjaksi untuvapeiton. Onkohan se eettinen? Näköjään ankan untuvia Euroopasta.
Minä vastustan. Desigualilla olisi ihana toppatakki, jonka haluaisin. Mutta....se on untuvatakki, joten en osta.