Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravitsemusterapeutti tyrmäsi Nutrilett-kuurin

pallonmuotoinen
03.09.2021 |

Kävin tänään ravitsemusterapeutilla, syynä sairaalloinen ylipaino ja laihdutus. Kerroin siinä hänelle paino- ja laihdutushistoriaani, jossa viimeisin oli pitkä Nutrilett-kuuri, jolla olin saanut paljon painoa pois, mutta 3 kk sen jälkeen lihonut ylikin aloituspainosta.

Terapeutti oli selvästi turhautunut tuosta nutraamisesta ja sanoi suoraan, että olen tehnyt nyt jatkon todella vaikeaksi sillä. Kun yritin perustella, että onhan se käypä hoito -suosituksessakin minun painoisilleni suositeltua niin hän sanoi, että tutkimuksissa pitkäaikaistulokset on todella huonot, eikä pitäisi käyttää kuin tilanteissa joissa esim. leikkauksen tai sairauden takia on aivan pakko saada painoa alas millä tahansa keinolla heti.

Sain myös "mukavaa" tietoa, että olen 10 vkon kuurillani todennäköisesti menettänyt lihasta 5-6 kg, ja epänormaali nälkä jonka seurauksena olen ahminut ja lihonut takaisin johtuu siitä, että keho yrittää saada minut syömään, kunnes menetetty lihasmassa on saatu takaisin. Ja lihasmassaahan tulee lihomalla varsin huonosti joten lihomishalu ei lopu 5-6 kiloon. Kylläisyyshormonit on nyt aivan sekaisin ja tulee olemaan pitkään.

Nyt ainoa tapa on erittäin hidas laihdutus tiheään syöden ettei nyt vääjäämätön nälkä pääse liialliseksi. Pätkäpaastot saan unohtaa suoraan, vaikka ne voisivat normaali tilassa olevalle elimistölle toimiakin, minun on vaan keskityttävä syömään tarpeeksi kaloreita, tarpeeksi tiheään ettei verensokeri laske paljoa eikä nälkä lähde käsistä.

Kirjoittelin tämän tänne koska aika usein on nutrauskeskustelua, vähän niin kuin varoitukseksi mitä kuurista voi seurata. Pitkäaikainen tilanne, jossa kylläisyyshormonisotkun takia laihtuminen yhtään millään tavalla on paljon vaikeampaa kuin ilman kitukuuria alla. Harkitkaa tarkkaan, lähdettekö noihin kuureihin.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan haksahda siihen. Muija joi niitä keittoja melkein 2kk. Painoa ei lähtenyt mutta iho muuttui harmaaksi ja kaikki lihasvoimat katosivat. Kokoajan nälkä, ne ei täytä yhtään. Ota pari tapaamista personal trainerin kanssa, se tekee sinulle ruokavalion.

Vierailija
22/24 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan haksahda siihen. Muija joi niitä keittoja melkein 2kk. Painoa ei lähtenyt mutta iho muuttui harmaaksi ja kaikki lihasvoimat katosivat. Kokoajan nälkä, ne ei täytä yhtään. Ota pari tapaamista personal trainerin kanssa, se tekee sinulle ruokavalion.

Mulla ei ollut nälkä kuin ekat muutaman päivää. Sitten tuli ketoositila ja vei nälän. Se oli jopa petollisen helppoa, vaikka ei toki mitään raskasta liikuntaa jaksanut niin vähillä syödyillä kaloreilla. Ongelmat tuli vasta sitten kun piti alkaa taas syömään. 

Mutta joo, varmasti pt parempi vaihtoehto kuin pussikuuri ilman lääkärin määräystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut nälkä kuin ekat muutaman päivää. Sitten tuli ketoositila ja vei nälän. Se oli jopa petollisen helppoa, vaikka ei toki mitään raskasta liikuntaa jaksanut niin vähillä syödyillä kaloreilla. Ongelmat tuli vasta sitten kun piti alkaa taas syömään. 

Mutta joo, varmasti pt parempi vaihtoehto kuin pussikuuri ilman lääkärin määräystä.

Ketoosi onnistuu myös syömällä oikeaa ravitsevaa ruokaa. Pussikuureja ei siihen tarvita.

Vierailija
24/24 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Olin 60 kg ylipainoinen ja etsin nopeaa ratkaisua. Milloin Nutrilett, Cambridge, ketoosi, ihan mikä tahansa millä luvataan nopeita tuloksia.

Toki onnistuin laihtumaan, mutta lihoin aina takaisin korkojen kera. Vaikka tahdonvoimaa on pitää kilot poissa, elimistö on niin sekaisin että laittaa ahmimaan väkisin. Ja kun tarpeeksi sekoittaa elimistöään erilaisilla dieeteillä niin sitten ollaankin umpikujassa.

Lopulta oli pakko hyväksyä että en voi jatkaa näin. Ravitsemusterapeutin ohjeiden kanssa laihdutin 3 vuodessa 60 kg ja nyt olen ollut normaalipainossa 7 vuotta. Mutta olihan se tuskaista, kun kilot ei lähtenyt Nutrilett-tyyliin 10 kg kuukaudessa vaan jokainen pudotettu kilo vaati paljon töitä.

Mutta parempi näin. Jos en olisi mennyt ravitsemusterapeutille, olisin varmaan edelleen dieettikierteessä.

Onneksi olkoon, hieno saavutus! Itselläni on myös hidas laihdutusprojekti meneillään. Tajusin viimein että parempi laihtua 1-2 kiloa kuussa kuin lihota saman verran. Ekat 8kk takana enkä edes tunne laihduttavani tai jääväni mistään paitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi