Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljon raskaus tuo kiloja lisää ?

Vierailija
09.10.2014 |

Olen itse lapseton. Olen vain miettinyt kun lukee täällä juttua tyyliin "vielä 16 kg raskauskiloja jäljellä" "olin ennen hoikka, lihoin 20 kg raskauden myötä" "olisin muuten hoikka, mutta raskaudesta vuosi vasta ja jäljellä vielä kymmenen raskauskiloa". Luulin että raskaus tuo ylimääräistä muutaman kilon korkeintaan synnytyksen jälkeen, mutta taitaa olla toiveajattelua ? :S

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli bmi 17,5 ennen raskautta ja kiloja tuli 9 raskauden aikana. Vauva oli 3,5 kg. Ja vikan kolmanneksen söin kolme lämmintä ateriaa päivässä, aiemmin kaksi (+ toki aamu- ja iltapalat), eli söin kyllä kunnolla.
Täysimetin 6kk, vaikka raskauden jälkeen kaikki kilot lähti heti ja muutama omakin perään. Hyvin yksilöllistä siis tämä.

Vierailija
22/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon normipainoinen, raskaudet on lisänneet painoa (kolme kertaa) 10-12kg, siitä 8-10kg on jäänyt synnäriille (no, sellanen reilu 4kg sieltä toki tuli mukaan, mutta se istui turvaistuimessa), loput (ja vähän extraakin) on hävinnyt imetyksen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 07:19"]

Jos esim. bmi 21:stä lähdet niitä kiloja keräämään niin millähän ihmeellä ajattelit vuoden imettää sitä lasta jos syntymän jälkeen ylimääräistä on vain 2kg? Imetys laihduttaa 0,5kg viikossa (500kcak vaje päivässä). T: rv 21, +6kg ja neuvolan mukaan ok painonlisäys tosin haluaisin pysyä max 12-15kg kokonaislisäyksessä.

[/quote]

Anteeksi, mutta nyt täytyy vähän korjata. Ensimmäistä odottaessani lihoin huimat 23kg, suurin osa tulin syömällä. Kärsin pahoinvoinnista ja söin mikä milloinkin maittoi. Kilot lähti vuodessa ja palasin entisiin mittoihini. Toisessa raskaudessa kiloja tuli alle 10, joista synnärille jäi 6. Loput 4 tippui vasta kuukausien päästä. BMI mulla ollut ei-raskaana aina alle 23, ja molemmat lapseni olen onnistuneesti täysimettänyt 6kk ja jatkanut osaimetykselllä vuoteen asti. Eli ei se nyt ole niin sanottu, että imetys laihduttaa puoli kiloa viikossa. Toisilla se ei laihduta kiloakaan!

Vierailija
24/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 07:19"]

Jos esim. bmi 21:stä lähdet niitä kiloja keräämään niin millähän ihmeellä ajattelit vuoden imettää sitä lasta jos syntymän jälkeen ylimääräistä on vain 2kg? Imetys laihduttaa 0,5kg viikossa (500kcak vaje päivässä). T: rv 21, +6kg ja neuvolan mukaan ok painonlisäys tosin haluaisin pysyä max 12-15kg kokonaislisäyksessä.

[/quote]

Anteeksi, mutta nyt täytyy vähän korjata. Ensimmäistä odottaessani lihoin huimat 23kg, suurin osa tulin syömällä. Kärsin pahoinvoinnista ja söin mikä milloinkin maittoi. Kilot lähti vuodessa ja palasin entisiin mittoihini. Toisessa raskaudessa kiloja tuli alle 10, joista synnärille jäi 6. Loput 4 tippui vasta kuukausien päästä. BMI mulla ollut ei-raskaana aina alle 23, ja molemmat lapseni olen onnistuneesti täysimettänyt 6kk ja jatkanut osaimetykselllä vuoteen asti. Eli ei se nyt ole niin sanottu, että imetys laihduttaa puoli kiloa viikossa. Toisilla se ei laihduta kiloakaan!

[/quote]

Hahah, joo, ei tosiaan laihduta! Kummallekaan vauvalle en oo antanut lainkaan korviketta, mutta kilot on tippuneet kyllä hitaasti, tähän mennessä tämän vauvan kohdalla paino ei ole vielä laskenut lainkaan.

Ei tämä ole mitään matematiikkaa, jota voi tuolla tavalla laskea, elimistö yllättää.

Vierailija
25/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ylipainonen odottaja kun aloin odottaa ekaa. Laihduin kokoajan pikkuhiljaa ennen raskautumista. Rv.7 oli tullut jo 8kg 1,5kk painoa vaikka edelleen laihdutin. Sen jälkeen tuli pahoinvoinnit, laihduin 5kg, mutta lopulta viimesilläni olin kerännyt huikeat 28kg vaikka söin samaan tapaan kuin aiemmin olin laihtunut. Parhaimmillaan viikkopainonnousu oli yli 3kg. Lopulta synnytys käynnistettiin pahojen turvotusten takia ja synnärille jäi 11kg parissa päivässä.

Imetin 7kk ja kävin ravitsemusterapeutillakin kun paino ei tipu vaikka pitäis kun edelleenkään en syönyt sen enempää kuin laihtuessa. Lääkärin mielestä johtui hormonitoiminnasta kun paino ei tippunut ja kun lopulta sitten imetyksen jälkeen tuli ekat menkat paino alkoi tippumaan.

Kaikki ei aina ole vaan siitä syömisestä kiinni.

Vierailija
26/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli raskauden viimeisellä kolmanneksella +6kg (vauva tietty + kovat turvotukset) ja kilot jäi synnärille. Vauva kasvoi hyvin ja oli yli 3kg kun syntyi... Hyvin yksilöllistä kilojen tulo...

Vierailija
27/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään tai muutaman. Itselläni nousi paino raskausaikana n. 10 kg, joista 8 kg jäivät ns. laitokselle. Loput 2 kg sulivat pois itsestään imetysaikana. Paino jäi ennalleen, toki vartalon malli muuttui hiukan pysyvästi (rinnat, lantio, alavatsa). Mutta ei raskaus tuo mitään kiloja noin periaatteessa, jos ei tule turvotusta ja sekin laskee itsestään ajan kanssa. Olennaista on terveellinen ruokavalio ja riittävä uni, myös imetysaikana.

Vierailija
28/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:32"]

[/quote]

Mulla oli imetysaikana koko ajan sellainen hevosennälkä. Söin yölläkin, toki terveellisiä välipaloja. Imetys kulutti hirveästi energiaa ainakin minulla - maitoa tursusi kyllä sitten myyntiinkin asti. Täysimetin 6 kk ja sinä aikana painoni nousi pikkuisen 1-2 kg synnytyksen tilanteessa (raskausaikana ei tullut kuin 9 kg jotka lähtivät lähes kaikki synnytyksessä). Imetyksen loputtua kokonaan, vauvan ollessa 13 kk olin siis vielä n. 3 kg painavampi kuin ennen vauvaa. Nämä kilot tippuivat itsestään vasta imetyksen jälkeen kun ruokahalut normalisoituivat ja pääsin niistä "hirviöhinkeistä" eroon.

Kovasti yksilöllistä on, mutta itse en siis mitenkään ole lapsensaannin vuoksi lihonut. Painoni on nyt sama kuin ennen lasta (olen aina ollut pieni ja hoikka). Lapsia kyllä vain 1. Moni sanoo, että kiloja jää helpommin useamman lapsen jälkeen. Liittyy se varmasti myös kiireiseen ja vähäuniseen elämänvaiheeseen, jos lihoo kovasti pikkulapsiaikana.

Vierailija
29/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikiloja ei yhtään mutta joka raskaudessa paino noussut kaikkineen 3,5-10kg ja lähtenyt 2 kk viimeistään pois synnytyksen jälkeen

Vierailija
30/30 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ylipainoinen odottaja myös, esikoista kun aloin odottaa painoin 88kg, ja raskausaikana tuli 7kg lisää, mutta ne lähti synnyttämällä 3,3kg vauva, istukka, lapsivedet ym. Raskausajan tarkkailin mitä syön, kun oli raskausdiabeteksen uhka.

Kun aloin odottaa kaksosia nyt vanhemmalla iällä painoin jo lähemmäs 130kg, raskausaikana (7kk) laihduin n. 15kg. Raskauden jälkeen ne on tulleet kaikki takaisin.

Tiedän kyllä hoikkia jotka on lihoneet jotain 30kg, ovat kyllä sitten syöneet vähintään kahden edestä herkkuja, ja tiedän hoikkia joilla on vain pieni mahakumpu viimeisilläänkin, ei millään uskoisi että sinne lapsi voi mahtua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä