Sokeriton ja jauhoton ruokavalio.
Lähinnä tarkoitan sitä hiivasyndrooman ruokavaliota. Mitä silloin voi syödä?
Salaatteja ilman salaatinkastikkeita. Joukkoon ei voi laittaa edes viinirypäleitä, vesimelonia, ananasta tjms.
Ei tietenkään leipää. Sokerittomia jogurtteja tai rahkoja en ole vielä onnistunut löytämään.
Meneekö se sitten kala, pihvi, kana ja salaattilinjalle? Aika kuivalta kuulostaa.
Kommentit (24)
Jos tarkoitus on välttää lisättyä sokeria ja jauhoja, niin ei tuota ongelmia. Jos haluaa jugurttia syödä, niin eikös maustamattomat jugurtit käy? Samoin rahkat, viilit, piimät... Itse syön leivän sijaan riisikakkuja ja pastan sijaan riisiä, riisinuudeleita, perunaa, kesäkurpitsa- ja porkkanapastaa, kukkakaalia, papuja, linssejä... Ei ole kyllä mitään ongelmia keksiä syötävää. Eri asia on sitten, jos menee niin tiukalle linjalle että minkään muotoinen sokeri ei käy. Mutta onko sellainen edes tarpeen, on toinen kysymys. Makeaa puolta saa sitten hedelmistä ja marjoista jos haluaa. Siinäpä se, perusterveellinen ja hyvä ruokavalio.
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi
Auttanee, vaikkei karppaisikaan. Voitko syödä esim. juureksia? Tällöinhän ruokavalion koostaminen on suhteellisen helppoa, katso vinkkejä eri proteiini- ja rasvalähteisiin vaikka tuosta ateriamatriisista ja lisää hiilaria tarpeen mukaan juuresten, riisin tms. muodossa. Paleoreseptejä kannattaa myös googlailla, eivät sisällä viljoja tai maitotuotteita :)
Tässä pocastissa oli muuten vinkkejä hiivanhäätöön, ruokajuttuihin yms. Lataa vaikka puhelimeen iTunesista ja kuuntele työmatkalla, jos ei muuten ehdi.
14 jatkaa: ja jos tosiaan ei halua maitotuotteita käyttää, niin esim. nuo mainitut Alpron soijapohjaiset tuotteet käyvät korvikkeesta. Myös mantelimaitoa, kookosmaitoa ties sun mitä muuta löytyy kyllä kaupan hyllystä, jos se luonnon oma sokeri ei haittaa.
Perunaa ei ainakaan saanut syödä, eikä sianlihaa. Suurin osa maitotuotteistakin oli ekat viikot kielletty, samoin hedelmät ja marjat puolukkaa lukuunottamatta. Eikä ollenkaan sokeria.
Mä kokkaan paljon, mutta pääruoka-aine on peruna. Salaatteihin olen aina laittanut kastikkeita, pastaa ja makaronia käytän myös paljon.
Ap
Kiitos vastauksista! Tutustun linkkeihin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:10"]14 jatkaa: ja jos tosiaan ei halua maitotuotteita käyttää, niin esim. nuo mainitut Alpron soijapohjaiset tuotteet käyvät korvikkeesta. Myös mantelimaitoa, kookosmaitoa ties sun mitä muuta löytyy kyllä kaupan hyllystä, jos se luonnon oma sokeri ei haittaa.
[/quote]
ja nämähän on niin monet sitten makeutettu sokerilla.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:20"]Perunaa ei ainakaan saanut syödä, eikä sianlihaa. Suurin osa maitotuotteistakin oli ekat viikot kielletty, samoin hedelmät ja marjat puolukkaa lukuunottamatta. Eikä ollenkaan sokeria.
Mä kokkaan paljon, mutta pääruoka-aine on peruna. Salaatteihin olen aina laittanut kastikkeita, pastaa ja makaronia käytän myös paljon.
Ap
[/quote]
peruna, pastat... peruna on nopea hiilihydraatti joka on keholle pelkkää sokeria.
pasta on vaaleaa jauhoa!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:10"]14 jatkaa: ja jos tosiaan ei halua maitotuotteita käyttää, niin esim. nuo mainitut Alpron soijapohjaiset tuotteet käyvät korvikkeesta. Myös mantelimaitoa, kookosmaitoa ties sun mitä muuta löytyy kyllä kaupan hyllystä, jos se luonnon oma sokeri ei haittaa. [/quote] ja nämähän on niin monet sitten makeutettu sokerilla.
[/quote]
Joo, pitää aina tarkistaa purkista. Ainakin jotkut mantelimaidot ihan maistuvatkin ällöttäviltä sokerilitkuilta.
Jossain hiivasyndrooma-kirjassa oli ruokaohjeita ja ihan hyviä, ei siinä mitään lisäravinteita ollut vaan ihan järkeviä neuvoja.. kannessa joku piirretty (bakteerin?) kuva ja nimi vissiin "Hiivasyndrooma". En usko että sitä kokeilemalla perusterve ihminen itsensä pilalle saa. En tiedä löytyykö kirjastoista, oisko 15 vuotta vanha kirja mut ei sillon ainakaan paljon maksanut. Et en rahastukseks kokenut.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:10"]14 jatkaa: ja jos tosiaan ei halua maitotuotteita käyttää, niin esim. nuo mainitut Alpron soijapohjaiset tuotteet käyvät korvikkeesta. Myös mantelimaitoa, kookosmaitoa ties sun mitä muuta löytyy kyllä kaupan hyllystä, jos se luonnon oma sokeri ei haittaa. [/quote] ja nämähän on niin monet sitten makeutettu sokerilla.
[/quote]
Joo, pitää aina tarkistaa purkista. Ainakin jotkut mantelimaidot ihan maistuvatkin ällöttäviltä sokerilitkuilta.
[/quote]Aikoinani tein soijamaitoa itse soijajauhoista.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:20"]Perunaa ei ainakaan saanut syödä, eikä sianlihaa. Suurin osa maitotuotteistakin oli ekat viikot kielletty, samoin hedelmät ja marjat puolukkaa lukuunottamatta. Eikä ollenkaan sokeria.
Ap
[/quote]
peruna, pastat... peruna on nopea hiilihydraatti joka on keholle pelkkää sokeria.
pasta on vaaleaa jauhoa!
[/quote]
Joku kysyi enkö osaa kokata ollenkaan ja mitä syön nykyään. Vastasin siihen.
Olen vasta aloittelemassa tuota ruokavaliota enkä ole keksinyt tarpeeksi syötävää itse, siksi kyselen tyhmiä täällä.
Kiitos! Huomenna suuntaan kirjastoon.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:10"]14 jatkaa: ja jos tosiaan ei halua maitotuotteita käyttää, niin esim. nuo mainitut Alpron soijapohjaiset tuotteet käyvät korvikkeesta. Myös mantelimaitoa, kookosmaitoa ties sun mitä muuta löytyy kyllä kaupan hyllystä, jos se luonnon oma sokeri ei haittaa.
[/quote]
ja nämähän on niin monet sitten makeutettu sokerilla.
[/quote]
Öö eikä ole? Nuita saa kyllä sokeroimattomana...
Hiivasyndroomaa ei ole olemassa. Vain tehohoitopotilailla joilla immuunipuolustus on romahtanut, voi olla hiivaa kaikkialla kehossa. Hiivasyndrooma on epäsairaus, jolla saadaan ihmisiä ostamaan aiheeseen liittyviä kirjoja ja lisäravinteita. Mutta sokerin ja valkoisten jauhojen välttäminen ei tee toki pahaa kellekään.
En mä ole ajatellut ostaa mitään lisäravinteita tai kirjoja, mutta uskoisin tuollaisen ruokavalion auttavan munkin elimistöä tulemaan parempaan kuntoon.
En vain keksi mitä ihmettä voisin syödä, kun en edes keksi yhden päivän aterioita.
Ap
Tutustu kasvisruokaan. Lihansyönnin ei tarvitse rajoittaa ruokavaliota.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:46"]En mä ole ajatellut ostaa mitään lisäravinteita tai kirjoja, mutta uskoisin tuollaisen ruokavalion auttavan munkin elimistöä tulemaan parempaan kuntoon.
En vain keksi mitä ihmettä voisin syödä, kun en edes keksi yhden päivän aterioita.
Ap
[/quote]
Mä en nyt ymmärrä, miksi kuvittelet elämän menevän mahdottomaksi ilman sokeria ja vehnäjauhoja? Etkö osaa tehdä ruokaa ja mitä syöt nykyään?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:46"]
En mä ole ajatellut ostaa mitään lisäravinteita tai kirjoja, mutta uskoisin tuollaisen ruokavalion auttavan munkin elimistöä tulemaan parempaan kuntoon. En vain keksi mitä ihmettä voisin syödä, kun en edes keksi yhden päivän aterioita. Ap
[/quote]
Jo siitä voit tehdä johtopäätöksen, ettei tuo ruokavalio voi olla kovin järkevä, jos sen koostaminen on niin vaikeaa. Ihmiskunta on levinnyt kaikenlaisiin oloihin ja tulee toimeen hyvin monenlaisella ruualla. Ei ole vain yhtä tapaa syödä, että pysyisit terveenä ja voisit hyvin.
Hedelmäsokeri ja teollinen sokeri on aikas eri asia senkun syöt hedelmiä! Ne on terveellisiä :)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:46"]En mä ole ajatellut ostaa mitään lisäravinteita tai kirjoja, mutta uskoisin tuollaisen ruokavalion auttavan munkin elimistöä tulemaan parempaan kuntoon. En vain keksi mitä ihmettä voisin syödä, kun en edes keksi yhden päivän aterioita. Ap [/quote] Mä en nyt ymmärrä, miksi kuvittelet elämän menevän mahdottomaksi ilman sokeria ja vehnäjauhoja? Etkö osaa tehdä ruokaa ja mitä syöt nykyään?
[/quote]
Nyt puhutaan ilmeisesti äärimmäisestä sokerin välttämisestä mihin kuuluu myös laktoosin ja hedelmäsokerin välttäminen.
Ai tää viihdepläjäys loppu jo..? Heippa!