Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia vedenpitäviä vaatteita lapset käytti ennen?

Vierailija
08.10.2014 |

Meillä ainakin 11-vuotiaskin vielä tarvii syksyllä veden ja kuran pitävää vaatetta melkein joka päivä, mutta onneksi tavalliselta näyttävät ulkovaatteet pitää nykyään vettä, eikä tarvitse olla mitään erillisiä kuravaatteita. Mutta miten silloin kun ei ollut näitä teknisiä materiaaleja ja lapset leikki ihan samaan malliin kuin nykyäänkin, niin minkälaiset vaatteet oli isommilla? Tuskin kouluikäiset ennenkään suostui mitään kurahousuja enää laittamaan, en ainakaan itse muista, että itsellä olisi ollut sellaisia, vaikka ulkona paljon leikittiinkin. Mikä siis oli entisajan "reimatec" ??

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:35"]

Voi parka, etkö tiedä?

[/quote]Parka on aikuisten takki.

Vierailija
22/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:02"]

Enstex-housut ja -takin minäkin muistan. Ne olivat talvivaatteita, mutta taidettiin käyttää myös märkänä aikana.

[/quote]

Reiman enstexhaalarissa oli irroitettava tikkivuori, siis vk-puku ja talvipuku samassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sateenkestävät" vaatteethan ei kuitenkaan korvaa kunnon sadevaatteita. Äitini testasi omaa sateenkestävää takkia. Yhden 30 min kaatosateen se kesti, mutta toisella kertaa tuli jo läpi. (Tai kolmannella, en muista). Pesu poistaa sateenkestävyyttä ja aina kuravaatteet jos on oikeasti märkää. Hyvä kyllä että vaatteet kestää kosteutta ja pienellö tihkusateella voi olla.

Vierailija
24/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:32"]

Vaadin entisajan vaatteista vedenpitäviä todisteita.

[/quote]Minulla on vieläkin tallessa englannista tuotu kevyt poplarimallinen sadetakki, koko 90 cm. Olen syntynyt vuonna 1964. Enstexpuvuista löytyy taatusti kuvia netistä, oli minulla myös punaiset kurahousut joissa oli valkoinen lintumerkki edessä. Mummo ompeli tikkikankaasta ulkohousuja mutta aina oli pylly ja polvet märkinä.

Vierailija
25/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:22"]

Sillon kastuttiin joka päivä ja kylmissä oltiin kun ei malttanut kotiin mennä. Ei mitään vedenpitäviä rukkasia ollut vaan kuljettiin lapasissa. Oli vastustuskyky ihan toista luokkaa. Niin ja siis 80-luvulla olen syntynyt.

[/quote]

Kyllä kurarukkasia oli 80-luvulla.

[/quote]

Ei niitä kouluikäiset käyttäneet, kahdet lapaset oli päällekkäin tai onnekkaimmilla toppahanskat/nahkarukakset, toki märkinä.

Vierailija
26/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:46"]

"Sateenkestävät" vaatteethan ei kuitenkaan korvaa kunnon sadevaatteita. Äitini testasi omaa sateenkestävää takkia. Yhden 30 min kaatosateen se kesti, mutta toisella kertaa tuli jo läpi. (Tai kolmannella, en muista). Pesu poistaa sateenkestävyyttä ja aina kuravaatteet jos on oikeasti märkää. Hyvä kyllä että vaatteet kestää kosteutta ja pienellö tihkusateella voi olla.

[/quote]

Kosteussuojattu ei edelleenkään ole vedenkestävä, vaikka palstalla tähän luuloon aina törmää.

Vedenpitävällä kalvolla ja teipatuilla saumoilla varustettu takki vasta on vedenpitävä.

Vierailija
27/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mintunvihreät kurahousut. Ne muuten paikattiin polkupyörän sisäkumin paikalla jos sattuivat hajoamaan. Ja minulla ainakin oli sellaiset lapasen malliset kurarukkaset, joissa se kumi oli tavallaan päällä kerroksena. Näyttivät vähän siltä kuin olisi lapaset upotettu sulaan steariiniin. Vähän isompana joka toisella oli lapinlapaset, ja silloin isompana sitten tosiaan oltiin märissä vaatteissa jos sattuivat kastumaan.

Vierailija
28/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt 90-luvulla ja en muista mulla olleen mitään teknisiä vaatteita. Vaatteet laitettiin aina patterin päälle kuivumaan ja usein kengät oli koko ajan märät, kun eivät ehtineet missään välissä kuivua kunnolla. Lapasia oli sentään vaihtopari. Farkkujen lahkeet meni koulumatkalla ihan litimäriksi, mutta niin ne oli muillakin. Ei tosiaankaan osteltu joka vuosi uusia talvivaatteita, vaikka olisi jo käynyt pieneksi. Muistan yhden toppatakkini, joka paljasti ranteet, mutta pitkät lapaset vain käteen!

Vierailija
29/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:32"]

Vaadin entisajan vaatteista vedenpitäviä todisteita.

[/quote]

Vaatteita on vahatttu varmaan iät ja ajat. Teknisten vaatteiden ja sadetakkien myötä on vähentynyt vaatteiden vahaus samoin kuin paikkaus tai sukkien parsiminen. Minä en ole koskaan itse parainut aukkia, mutta isoäitini kävi käydessään aina läpi meidän sukat...

Fjällrävenin vaha on nykyään niitä harvoja, joita tunnetaan, mutta taisi aikanaan joka kaupungissa suutarit tarjota niitä. Tuossa vedenpitävää todistetta: http://www.fjallraven.fi/hyvaksi-havaittu-resepti

[/quote]

Aika harvinaista tainnut olla, kun en koskaan ole kuullutkaan. Olisiko ollut enemmän erämiesten touhua? Eikä tuo vahaus varmaan kaikille kankaille sovi.

Vierailija
30/46 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se enstex-kangas vettä pidä! Kulutusta kyllä kestää.

Muistatteko kun haalareita kutsuttiin 70-80-luvulla suojapuvuiksi?

Vierailija
31/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä ennen vanhaan vaan oltu polvet märkinä?

Vierailija
32/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sujautettiin lapset siansuoleen.

Vierailija
33/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:27"]

Eikös sitä ennen vanhaan vaan oltu polvet märkinä?

[/quote]

Eikä kukaan kuollu.

Vierailija
34/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapset yksinkertaisesti kastuivat ulkona. Vaatteita ja lapasia ja kumppareita kuivateltiin patterilla alituiseen. Sadevaatteetkin olivat paksuja ja jäykkiä. Silti tuntuu että ulkona oltiin enemmän. Nykyisett lasten varusteet kelpais vaikka naparetkikunnalle.

Vierailija
35/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvet märkinä, villasukat hyvällä tuurilla lenkkareissa pitämässä edes vähän kosteutta ja ihan extreme-tapauksessa sadetakki :D

Vierailija
36/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurahousut, ja sen jälkeen kun niitä ei pidetty, oltiin märillä vaatteilla ja opittiin myös varomaan lätäköitä ja niissä pyörimistä, luulen. Ja käytettiin sadetakkeja ja sateenvarjoja. Onhan se toki hienoa, että nykyään on goretexit ja reimatecit, että lasten ei tarvitse pelätä vaatteiden kastumista. 

Vierailija
37/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi ja ne patterilla kuivatetut sata kertaa kastuneet rukkaset haisi aivan hirveelle! :D

Vierailija
38/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jossain vaiheessa tuli öljykangastakit, mutta niihin ei kyllä ollut kaikilla varaa..

Vierailija
39/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Kyllä minulla ainakin oli 80/90-luvun vaihteessa ihan tavalliset sellaiset kurahaalarihousut vaikka olin jotain 10v. Olin tosi ujo ja kiltti ja varmaankin puin kiltisti mitä käskettiin ja olin myös aika lyhyt, eli varmaan tämäkin vaikutti siihen, mitä vaatetta minulle hankittiin, eli tätä ei ehkä voi yleistää koskemaan tuota aikakautta.

Vierailija
40/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enstex keksittiin 60-luvulla, sitä ennen oli villahousuja. Ne lämmittivät märkänäkin kai.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan