Te, joilla on sähköpöytä töissä. Mitä hyötyjä olette huomanneet siitä,
Että osan päivästä seisotte jatkuvan istumisen sijaan?
Kysymys siis istumatyötä tekeville.
Kommentit (18)
Mä en ole ikinä seissyt sen kanssa. Päinvastoin lasken tai nostan pöytää sen mukaan miten löysässä asennossa haluan rötköttää.
Vaihtelua työasentoon, niin pysyy selkä paremmassa kunnossa.
Olen nostanut joskus sillä "ylitöissä" ollessa naispuolisen kollegan sopivalle korkeudelle jotta jaksan nuolla pillua pitkään ilman että jalat väsyy. Helpottaa nussimista myös.
M39
No mä seison 90% ajasta. Istun vain jos mulle tulee ”asiakas” huoneeseen, yleensä he haluaa istua. En huomaa hirveitä hyötyjä.
Jos istuminen on ongelma, niin eikö kannattaisi sähköpöydän sijaan hankkia sähkötuoli?
Tekeehän se hyvää, että välillä seisoo. Verenkierrolle, selälle ja kaikelle. Itse en yleensä pitkiä aikoja tee seisten (max. tunti tai jotain), mutta onhan se istumatyötä tekevälle hyvä olla välillä jaloillaankin.
Itsellä on sähköpöytä nyt myös kotona, kun tässä on tullut oltua täysin etätöissä ja puolitoista vuotta.
olemme huomanneet napakukkulan karvoittuvan kun ei sitä vähääkään tartte enää siirrellä mihinkään.
Omassa työhuoneessa seison ja taukojumppaan.
Avokonttorissa en kumpaakaan.
Lähinnä se fiilis että ei ole vankina. Vaan pystyy ihan itse säätämään, seisoma-asentoon, tavallinen tuoli ja satulatuoli!
Minulla ei ole sähköpöytää, mutta sähköanusteinen pyörä löytyy. Ostin tavalliseen pyörään sähköanustimen jälkiasennuksena ja voisin olettaa että näin voi toimia myös tavallisen pöydän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos istuminen on ongelma, niin eikö kannattaisi sähköpöydän sijaan hankkia sähkötuoli?
Sähkötuolilla ratkeaisi kyllä kaikki omat ongelmat kerralla. Ainoastaan läheisille saattaisi koitua uusia ongelmia.
Ei niin paha turvotus päivän jälkeen (toki en kokonaan ole päässyt pallomahasta eroon).
Meillä töissä 2/10 seisoo lähes koko työpäivän. Haluavat maksimoida energian kulutuksen. Itse seison korkeintaan neljäsosan työajasta. Yleensä seisoma-ajat ovat n. 15 min. kerrallaan. Tekee kyllä hyvää, että voi vaihdella työasentoa, verenkierto paranee ja jalat eivät "tönkköydy".
Seisominen tekee hyvä selälle ja varsinkin lonkkavaivalleni, joka pahenee pitkään istumisesta. Ihmistä ei ole luotu istumaan päivät pitkät, vaan keho jäykistyy sillä tavalla aivan tönköksi. Seisominen on parempi myös jalkojen verenkierrolle, varsinkin jos kävelee myös välillä.
Ennen nykyistä työtäni sähköpöydän ääressä työskentelin 23 vuotta parturi-kampaajana. Sitäkin työtä tein enimmäkseen seisten, eikä satulatuoli ollut kovin ahkerassa käytössä.
Mulla on sähköpöytä, satulatuoli ja tavallinen tuoli. On etu siitä, että voi vaihtaa istuma-asentoa ja seistä välillä, sekä selän kannalta, mutta myös ihan rehellisesti takapuolen ja reisien kannalta. Jälkimmöisetkään eivät puudu niin pahasti pitkien työpäivien aikana kun välillä seisoo.
Lisäksi sähköpöydän säädettävyydessä on muitakin etuja. Tarkoitan siis sitä, että pöydän korkeutta voi hienosäätää muutenkin tekeillä olevan työn mukaan. Jos on videokokous, pöytää (ja kameraa) voi nostaa katsetasolle, jos on papereita luettavana, voi asettaa pöydön keskikorkeudelle, jos on näppäintyötä, saa kyynerpäät 90 asteeseen, jne. Tästä on vähintään yhtä paljon iloa kuin seisomatyömahdollisuudesta.
Kiitos niille, jotka vastasivat asiallisesti
Ap
Mulla on sähköpöytä ja seisontamatto. Ei tuolia ollenkaan. Seison koko päivän töissä. Alkuun ja loman jälkeen jalat ja selkä kipeytyvät pitkästä seisomisesta, mutta totuttelun jälkeen taas sujuu hyvin. Ei tule selkävaivoja ja ryhti pysyy parempana. Samalla tulee välillä noustua varpaille ja venyteltyä pohkeita. Eikä myöskään tule niin pahaa 'koomaa' iltapäivällä, kun ei pääse tuolilla löhöämään.
Työkaveri seisoo selkävaivojen takia, joten helpottaa kun ei tarvitse istua.