Tekisi jo mieli laittaa kausivalot ikkunaan...
Ovat vaan aika jouluiset, tähtiaiheiset. Jokos muilla on? Kynttilöitä sytyttelin juuri palamaan ja otin lasin punaviiniä ja vähän juustoja. Ihan joulunodotusolo jo.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:18"]
Mulla on jouluvalot ikkunassa, eikä mua jaksa pätkääkään kiinnostaa jos ne aiheuttaa jollekin kirvelevää perseen kutinaa :D mun ikkuna. Mun valot.
[/quote]
Omakotitalossa saa pitää niin kuin haluaa, mutta ÄLÄ mene kerros tai rivitalon ikkunaan niitä laittamaan.
[/quote]
onko tästä joku virallinen määräys? Ihan mielenkiinnosta. Asun siis omakotitalossa joten en tule aiheuttamaan ikkunavaloillani suunnatonta paheksuntaa, mutta siis oikeastikko?
[/quote]
No ei tietenkään ole.
Meidän taloyhtiössä sallitaan vain oranssi adventtitähti jonka saa asentaa 1. adventtina klo 18. Lisäksi sallitaan 40 lampun tähtivalosarja ripustettuna a)norjanangervoon tai b) pihlajaan. Kaikki muu poistetaan kysymättä lisätietoja. Talonmies hoitaa asian yleisavaimella. Hyvä ja rauhallinen taloyhtiö ja esteettinen ympäristö.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:18"]
Mulla on jouluvalot ikkunassa, eikä mua jaksa pätkääkään kiinnostaa jos ne aiheuttaa jollekin kirvelevää perseen kutinaa :D mun ikkuna. Mun valot.
[/quote]
Omakotitalossa saa pitää niin kuin haluaa, mutta ÄLÄ mene kerros tai rivitalon ikkunaan niitä laittamaan.
[/quote]
onko tästä joku virallinen määräys? Ihan mielenkiinnosta. Asun siis omakotitalossa joten en tule aiheuttamaan ikkunavaloillani suunnatonta paheksuntaa, mutta siis oikeastikko?
[/quote]
No ei tietenkään ole.
[/quote]
höh.. Olisin kovasti halunnut kuulla terävämpää pätemistä. Ei ole nyt yhtään badass-fiilis laittaa kerrostaloasuntoni jokaiseen ikkunaan erivärisiä vilkkuvia valoja...
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:26"]
Eikä! Vihaan joulua ja jouluvaloja, parempi ettei kukaan laittais niitä jääpuikkohirvityksiä tai lediletkuja ihmisten nähtäville.. Nimim. Oikeiden kynttilöiden valo tunnelmallisinta
[/quote]
you're a mean one, mr..Grinch!
Ai että valot ei tunnu miltään jos pitää liian kauan? Jos sais tunnetta käyttää perusteena, mulla olis valosarjoja esillä ympäri vuoden! Näin kerrostalossa kuitenkin hillitsen itseäni. Kynttilöitä voi polttaa aina!
Eikä! Vihaan joulua ja jouluvaloja, parempi ettei kukaan laittais niitä jääpuikkohirvityksiä tai lediletkuja ihmisten nähtäville.. Nimim. Oikeiden kynttilöiden valo tunnelmallisinta
[/quote]
Oikeiden kynttilöiden valo on toki tunnelmallista, mut sisäilmalle oikea killeri. Tutkitusti kynttilän polttaminen sisällä huonontaa sisäilmaa yhtä paljon kuin jos vetäisi röökiä sisätiloissa. Meillä ei polteta ollenkaan kynttilöitä sisällä, koska niiden vaikutuksen sisäilmaan huomaa heti. Joten jokainen tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:44"]
Ai että valot ei tunnu miltään jos pitää liian kauan? Jos sais tunnetta käyttää perusteena, mulla olis valosarjoja esillä ympäri vuoden! Näin kerrostalossa kuitenkin hillitsen itseäni. Kynttilöitä voi polttaa aina!
[/quote]
mä pitäisin kans kesälläkin jos ei olis niin valoisaa!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:45"]
[/quote]
Oikeiden kynttilöiden valo on toki tunnelmallista, mut sisäilmalle oikea killeri. Tutkitusti kynttilän polttaminen sisällä huonontaa sisäilmaa yhtä paljon kuin jos vetäisi röökiä sisätiloissa. Meillä ei polteta ollenkaan kynttilöitä sisällä, koska niiden vaikutuksen sisäilmaan huomaa heti. Joten jokainen tyylillään.
[/quote]
et oikeesti vertaa kynttilöiden polttoa röökit polttoon? Onkohan teillä talossa ilmastointi ihan kunnossa...
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:32"]
Meidän taloyhtiössä sallitaan vain oranssi adventtitähti jonka saa asentaa 1. adventtina klo 18. Lisäksi sallitaan 40 lampun tähtivalosarja ripustettuna a)norjanangervoon tai b) pihlajaan. Kaikki muu poistetaan kysymättä lisätietoja. Talonmies hoitaa asian yleisavaimella. Hyvä ja rauhallinen taloyhtiö ja esteettinen ympäristö.
[/quote]
Voi että kun saisin asua teidän taloyhtiössä! :) Joulu on minulle hirveää aikaa, kun ihmiset ilmaisevat omaa elämäänsä paljastelemalla ikkunoissaan vaikka mitä jouluvalohirvityksiä. En oikeasti halua tietää, että ihminen, jota pidin ihan kunnon ihmisenä, porvarinakin, pistää ikkunaansa kamalia led-joulupukkeja ja muuta epäisänmaallista roskaa. Pettymys lähimmäiseen on jouluna kova, ja vaikea on vääntää hymyä naamalle kun kohtaan naapurin roskakatoksella. Haluaisin vain kysyä häneltä, että MIKSI?!!
Olen ehdottanut kokouksessa, että minulle annettaisiin määräraha, jolla ostaisin kaikille samanlaiset, oikeat ja perinteiset jouluvalot ja kävisin ne asentamassakin. Samalla voisin vähän joulusiivoustakin tehdä ja kaappeja järjestellä, epäilen että nekin on vähän sotkussa näillä jouluvalokammotuksilla, ovat sillä lailla ehkä epäsiistejä ihmisiä. En ymmärrä miksi tähän ei olla suostuttu, epäilen että eivät vaan ole ehkä ymmärtäneet mitä tarkoitan, joten tänä vuonna ehdotan tätä pontevammin. Kuinka kaunista olisi, jos kaikilla olisi parvekkeella samanlaiset valot! Se olisi yhteisöllisyyttä!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:48"]
[
et oikeesti vertaa kynttilöiden polttoa röökit polttoon? Onkohan teillä talossa ilmastointi ihan kunnossa...
[/quote]
Tässä sulle linkki. http://www.hs.fi/terveys/a1383718801183
Ja tässä suora lainaus artikkelista: Runsasta kynttilän polttamista pienessä asunnossa voi verrata passiiviseen tupakointiin", sanoo THL:n ympäristöterveyden osaston ylilääkäri Raimo O. Salonen.
En voi mitään, tykkään tunnelmallisesta valaistuksesta eikä pelkkä kattolamppu ja loisteputki riitä. Meillä on vaikka minkälaisia lamppuja ja kynttilöitä ja sytyttelen niitä sen mukaan minkälaista tunnelmaa haluan. Voin kuvitella av-mammam kodin, 60 vatin lamppu porottaa katossa. joulukuun 1. päivä laitetaan kynttelikkö ikkunalle ja otetaan loppiaisena pois. Kuusi laitetaan aatonaattona ja siinä on 10 vanhaa kynttilää, aina puolet rikki. Ja sitten taas se kattolamppu porottamaan loppiaisen jälkeen. Ulkoportailla on pelkkä hehkulamppu jota poltetaan säästäen. Hetken keeeestäää elämää ja sekin synkkää ja ikävää. Hip hei!
Laittakaa joo! Mua ärsyttää nyt kaikki, ois kiva käydä purkamassa v**tusta iltalenkillä ja kiroilemassa karmeita valovirityksiä. Viime vuonna ainakin toimi, kaikki harmi jäi lenkille kun sai vetää oikein överikilarit itsekseen valokaapeleiden ym vilkkuvalkkujen kanssa :)
Mulla on jo ikkunassa jpuöuvalot. Hajosi pöytälamppu, niin ei ole oikein muutakaan vaihtoehtoa, kun en illalla lukiessa halua pitää päällä kattolamppua, kun sen joutuu sit käymään erikseen sammuttamassa.
*polttaa salaa yksinäisen sädetikun metsässä ja tuntee itsensä rohkeaksi* *suljettujen verhojen takana nauttii kiellettyä hedelmää, yksinäisen kynttelikön lämpöistä tunnelmaa, mutta kohtuuden ihmisenä korkeintaan 10 minuuttia* Milloin uskaltaisi tulla kaapista?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:03"]
*polttaa salaa yksinäisen sädetikun metsässä ja tuntee itsensä rohkeaksi* *suljettujen verhojen takana nauttii kiellettyä hedelmää, yksinäisen kynttelikön lämpöistä tunnelmaa, mutta kohtuuden ihmisenä korkeintaan 10 minuuttia* Milloin uskaltaisi tulla kaapista?
[/quote]
No niin justiinsa! Siis oot varmaan niitä tyyppejä, jotka menee oikein KUUSIKKOON niitä tähtisadetikkuja polttelemaan ja tunnelmaa hakemaan, ymmärtämättä, että HAVUPUUT OVAT HERKKIÄ SYTTYMÄÄN. Kiva kun siitä sun sädetikusta alkaa vuosisadan metsäpalo ja siinä menee lähiöt ja marketit, keskustan rakennusperinnöt ja puolet väestöstä tikahtuu siihen savuun!! Että ei ihminen mieti toisia ihmisiä sitten ollenkaan, kun mielessä vaan oma mielihyvä!
Että tuu vaan kaapista niin tiietään, että kenellä lähettää lasku siitä että Ruotsista asti joudutaan hakemaan sammutuskalustoa kun Suomen Vihreä Kulta haihtuu tuhkaksi vaan kansakunnan edessä. SÄDETIKUT PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA VAADIN MINÄ!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:18"]
[/quote]
[/quote]
Et sinäkään kyllä naapurin ikkunaa omista. Jos ei ole taloyhtiön järjestyssäännöissä kielletty, niin jouluvaloja saa pitää ikkunassa vaikka vuoden ympäri.
Minusta on vain oikein pitää pimeään aikaan mahdollisimman paljon piristäviä, hillittyjä valoja.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:06"]
Tarkoitus pyhittää keinot, niinhän ne jesuiitatkin aikanaan sanoivat. Kun nimittää jouluvalot kausivaloiksi, niin nehän voi ripustaa ikkunaan jo vaikka lokakuussa. Jotekni sulatan vielä ulos puskiin laitettavat valot jo ennen adventtiaikaa, mutta että ikkunaan. Puuh! Miltä ne enää tuntuvat jouluna? Eivät miltään.
[/quote]
Olen 35, eikä minulle joulu ole mikään tikkarinsäästämisprojekti, jossa pitää noudattaa sitä ja tätä sääntöä että joulu tuntuisi yhtään miltään. Pidän kaikenlaisia sähkövaloja päällä ihan milloin itseäni lystättää, ne eivät ole mikään spesiaalijuttu sen enempää kuin riisipuuro tai possunliha. Minulle joulu tulee siitä että juhlapyhät vietetään rakkaiden ihmisten kanssa.
[/quote]
Näin. Ryystän tässä kuumaa glögiä valonatsien jutuille naureskellessani. Onkohan pahakin rike? :)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:23"]
Meille laitettiin jo rakennusvaiheessa monta kierrosta valokaapelia talon ympäri. Kulkuset kulkuset - biisin tahdissa vaihtuu värit. Kaiuttimet on räystään alla. Kivasti vaihtelee myös naapureitten naamalla värit ja ilmeet. Tunnelmaa.
[/quote]
Joko ovat käytössä vaiko kenties ympäri vuoden, ehkä minäkin sitten kehtaan laittaa tähtivaloni ikkunaan... :D ? Ap