Vinkatkaa stressitöntä työtä! :)
Nyt saa heitellä ehdotuksia: haluaisin työn, joka olisi mahdollisimman stressitön! Taustalla kroonistunut masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, joiden takia simppelitkin jutut uuvuttavat ja menevät helposti pieleen, uuden oppiminen haastavaa… Koulutus on sosiaalialalta, mutta sitä en ainakaan tällä hetkellä pysty tekemään. Työelämässä kuitenkin kovasti haluaisin olla mukana. Ideoita? :)
Kommentit (58)
Kartellihommat on rentoja hommia.
"Helsingin kaupunki on tehnyt diilin Terveystalon, Pihlajalinnan ja Mehiläisen kanssa siitä, että nämä kolme yritystä eivät palkkaa Helsingin kaupungilta lainkaan työntekijöitä"
Vähiten kuormittavat ammatit riippuvat ihan siitä, mitkä tekijät työnkuvassa itse kokee kuormittavimpina.
Onko se vastuu, kiire, sosiaalinen kanssakäynti, fyysinen työ/staattinen istumatyö, yksitoikkoinen työ/moniosaisen projektin hallinta, vastuu ihmisistä/eläimistä, väkivallan uhka, vuorotyö/yötyö jne jne..
Mutta noin yleisesti ottaen useimpien mielestä melko leppoisia töitä ovat:
Kaupungin/seurakunnan puutarhatyöntekijä. Palkka tosin on melko pieni, mutta varma.
Jokin käsityöläis ammatti tai kirjailija/runoilija/taidemaalari/muu taitelija. Näissä tosin tulot voivat jäädä hyvin pieniksi ja olla silloinkin kausittaisia.
Nettiostosten keräilijä. Mun aikuinen tytär tekee sellaista työtä ja työ on selkeää, stressitöntä ja siinä saa kivasti liikuntaa päivän aikana. Sisustuskaupan pitäjä on kuulemma toinen stressitön työ.
Vierailija kirjoitti:
Turha stressata liikaa asioita. Ei niillä enää merkitystä ole vuosien päästä
Tiedän tämän - ja niin tietää jokainen krooninen stressaaja. Ongelma on ettei kommunikaatio järkeilyn ja psykofyysisen reagoinnin välillä toimi. Vähän kuin jalka murtuneena yrittäisit vain päättää, että jalka toimii normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalialallakin on joitain leppoisia hommia esim. järjestöissä ja hankkeissa. Yleensä ei ole edes kokoaikatyötä.
Vinkkaatko minullekin, että missä olisi?
Olen ollut sosiaalialalla 20 vuotta ja mielelläni lähtisin kokeilemaan jotain leppoisia hommia.
Itse oon ainakin huomannut, että on työpaikkoja vaikka jostain näkövammaisten, monikkoperheiden yms vertaistukijärjestöistä. Yleensä työ on esim. jotain vertaistuki-iltojen järjestämistä, vapaaehtoisten koordinointia jne. Yleensä nämä ovat aina osa-aikaisia. Myös esim vanhusten päiväkeskuksissa yms on melko leppoisaa... Kahvin juontia ja yhdessä puuhailua.
Näissä tällaisissa hommissa asiakkaatkin ovat usein hyväntuulisia.
Kokemusta on näistä töistä. Nyt ole lastensuojelun sosiaalityöntekijänä, mutta tarvitsenkin itse vähän vauhdikkaampaa hommaa.
Kirjastossa luulisi olevan leppoisaa, kuten myös jossakin pikkuputiikissa missä käy harvakseltaan asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa luulisi olevan leppoisaa, kuten myös jossakin pikkuputiikissa missä käy harvakseltaan asiakkaita.
Olin kirjastossa pari kk. On ihan koulutuskin. Aika paljon on tehtävää koko ajan. Se, stressaako siitä on toki eri asia.
Hei kiitos, hyviä ajatuksia täällä! Esim. noita mainittuja puutarhatöitä olen tehnytkin ja siinä juuri huomasi, kuinka surkeita organisaatiomuutoksia tekemällä saadaan pilattua koko työpaikan ilmapiiri ja firman työn laatu, kun monet koulutetut ammattilaiset lähtivät. Että tosiaan ns. rennoistakin töistä voi saada kurjia ja stressaavia, se on totta.
VTV:n pääjohtaja. Lappu oveen "Olen matkoilla 3 viikkoa" ja sitten vain matkustaa makoilemaan johonkin viiden tähden hotelliin kaukomaihin. Viikoksi töihin Suomeen eli kauneushoitoja ottamaan ja taas lappu oveen "Olen matkoilla 3 viikkoa.". Samalla kuittaat mojovat matkapäivärahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma pienimuotoinen firma sellaiselta alalta, jossa riittää tekemistä. Voit itse määrittää paljonko teet sen mukaan mitä haluat tuloja.
Alkaa vaikka tekemään kodin pientöitä palveluna. Käy pesemässä ikkunoita tms. Ottaa hommia vastaan sen verran kuin tuntuu mukavalta tehdä. Ei nuo työt varmaan lopu ainakaa isommissa kaupungeissa.
Juu, ei mitään stressiä kirjanpidosta tai toimeentulosta varsinkaan :) kylmiltään vaan yrittäjäksi vähän puuhastelemaan.
Niin se pointti oli siinä, että alalle, jossa hommia riittää, niin ei tarvi etsiä niitä asiakkaita, kunhan tekee sen verran kuin huvittaa. Kirjapito kannattaa tietenkin ostaa kirjanpitäjältä, jos haluaa ottaa rennosti.
Mun mielestä noilla ehdoilla yrittäminenkin voi olla rentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tavotteista. Jos ei ole mitään tavoitteita, niin millään ei ole mitään väliä. Jos taas on tavoitteita, niin kyllä moni tekemäsi asia voi vaikuttaa pitkällä tähtäimellä tavoitteiden saavuttamiseen.
----
Ei riipu tavoitteista. Näkökulmasi on hyvin kapea. Sinunkaan työlläsi ei ole piiruakaan merkitystä pitkässä juoksussa. Mitä ei useimmat ihmiset halua ajatella, koska se tekisi oman olemassaolon tyhjäksi. Monen on siis helpompi korostaa oman työnsä saavutuksia. Vaikka itsekin olen toiminut hyvin vaativissa töissä, ei niillä loppujen lopuksi ole tässä maailmankaikkeudessa yhtään mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tavotteista. Jos ei ole mitään tavoitteita, niin millään ei ole mitään väliä. Jos taas on tavoitteita, niin kyllä moni tekemäsi asia voi vaikuttaa pitkällä tähtäimellä tavoitteiden saavuttamiseen.
----
Ei riipu tavoitteista. Näkökulmasi on hyvin kapea. Sinunkaan työlläsi ei ole piiruakaan merkitystä pitkässä juoksussa. Mitä ei useimmat ihmiset halua ajatella, koska se tekisi oman olemassaolon tyhjäksi. Monen on siis helpompi korostaa oman työnsä saavutuksia. Vaikka itsekin olen toiminut hyvin vaativissa töissä, ei niillä loppujen lopuksi ole tässä maailmankaikkeudessa yhtään mitään merkitystä.
Riippuu aika paljon mitä tekee. Kyllä mun työllä on ihan valtakunnallinen vaikutus tuhansille ihmisille. Sattuvan tekemään juttuja sen mukaan mitä olen asiakkaalle neuvonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Maailmassa on aika paljon ihmisiä, jotka ovat tehneet ja tekevät työtä, joka saattaa vaikuttaa kymmeniä, jopa satoja vuosia eteenpäin. Moni tutkimukseen liittyvä työ on sellaista.
Vai oliko Einsteinin, Edisonin ja Wrightin veljesten työ merkityksetöntä pitkällä tähtäimellä?
Sisustuskaupan pitäjä?
jatkuvasti valittavat asiakkaat, joille ei mikään kelpaa mutta hienoja ideoita pitäidi keksiä. Kaikki suunnitelmat tyrmätään. Ja sitten pitäisi tehdä tulosta, että homma kannattaisi. Jos ovi ei aukeakaan, ei tule tulosta lainkaan...
Joku kirjasto, arkisto tai museo. Istut vaan ja vahdit tavaraa tai paperia.
Eiköhän se stressaaminen ole ihan luonnekysymys?
Mä en töissä stressaa, työkaveri on ihan hermona vähän väliä.
Ja aivan samoja tehtäviä tehdään ja molemmat suoriudutaan loistavasti työssämme.
Itseasiassa mä en stressaa oikein mistään vapaallakaan.
Hoitoala, kunhan et lääkäriksi ala.
Oletko kokeillut? Eipä ole stressitöntä tuokaan homma enää. Tosin jos osaa haistattaa pitkät kiireelle ja ikuiselle tilanpuutteelle (hidastaa/vaikeuttaa trukkityöskentelyä) niin silloin tuo on kyllä suht stressivapaa homma.