Haluan kertoa teille tavallisesta päivästäni koulunkäynninohjaajana
Saavun töihin 7.30. Taksi saapuu pihaan. Otan vastaan kaksi oppilasta, jotka ovat jo valmiiksi toistensa kimpussa. Menen väliin. Toinen oppilas alkaa lyödä ja potkia minua. Rauhallisesti yritän saada hänet rauhoittumaan, sanallisin keinoin. Ei onnistu. Hän istuu maahan. Sitten alkaa potkia maata. Jätän hänet siihen. Tällä välin toinen oppilas on ehtinyt jo juosta koulun portille. Juoksen perään. Hän juoksee karkuun. En lähde enää mukaan kissa-hiiri-leikkiin, vaan kävelen takaisin koulun pihalle ja katson toista oppilasta. Hän makaa maassa, huutaa kirosanoja ja uhkaa tappaa minut. Toinen oppilas saapuu pihalle ja lällättelee. Klo 8 opettaja tulee hakemaan meidät ja muun luokan.
Klo 8.45 yksi oppilas hermostuu, kun vahingossa laittoi pilkun väärään kohtaan. Kynä lentää. Perässä lentää vihko ja kirja. En reagoi. Sitten kaatuu tuoli. Käsken nostaa tuolin ja tavarat. Taas haukkumista ja uhkailua. Kävelen oppilaan pulpetin luokse ja valmistaudun nostamaan kirjan ja vihkon. Oppilas tönäisee minut kumoon. Nousen ylös ja sanon: ”Minua sinä et töni!”. Oppilas potkaisee. Sanon, että niin ei saa tehdä. Oppilas hyökkää vauhdilla ja puskee päällään leukaani. Hampaat osuvat yhteen ja kieli jää hampaiden väliin. Suussa maistuu veri. Oksettaa. Opettaja tulee tilanteeseen mukaan ja käskee oppilasta nostamaan tavarat. Oppilas ei tottele. Opettaja ottaa oppilasta kädestä ja käskee nostaa tavarat. Oppilas lyö opettajaa. Opettaja ottaa oppilasta kädestä ja sanoo: ”Sinä et lyö täällä ketään!” Oppilas alkaa potkia. Toinen opettaja tulee paikalle. Kaksi opettajaa pitelee oppilasta. Minä lähden muiden oppilaiden kanssa välitunnille.
Klo 11.15 saavumme ruokalasta jonossa luokkaan. Yksi oppilas tönii toista jonossa. Sanon hänelle, että ei saa töniä. Oppilas jatkaa tönimistä ja lällättelee. Menen kahden oppilaan väliin seisomaan. Oppilas potkaisee minua. Käännyn ympäri ja käsken lopettaa. Hän lyö minua kasvoihin. Otan kädestä kiinni ja käsken taas lopettaa. Oppilas huutaa: ”Mä tapan sut!” ja jatkaa lyömistä. Opettaja tulee tilanteeseen, ottaa oppilasta käsistä kiinni ja taluttaa jonon eteen. Oppilas alkaa potkia opettajaa. Kuljemme jonossa luokkaan, oppilas edelleen opettajaa potkien. Saavumme luokkaan ja oppilas jatkaa potkimista. Yritän ohjata tuntia ja huolehtia muista oppilaista. Oppilas rauhoittuu lopulta ja istuu paikalleen.
Klo 11.55. Joku oppilas huutaa jotain. Toinen oppilas huutaa tälle ”V***u turpa kii tai mä tapan sut!” Huutaja hyökkää tämän uhkailijan kimppuun. Yritän mennä väliin ja taas saan iskuja ja potkuja. Opettaja tulee pitelemään tätä oppilasta ja minä yritän rauhoitella toista. Paikalle tulee viereisen luokan opettaja. Minä ohjaan muun luokan reput selässä naulakoille ja lopulta ulos. Koulupäivä on päättynyt. Palaan luokkaan. Luokkaan on tullut kolmas opettaja. Kaksi opettajaa pitelee yhtä oppilasta ja yksi opettaja toista. Toinen oppilas rauhoittuu ja pääsee lähtemään. Saatan hänet taksille ja kerron taksikuskille, että nyt oli taas vähän huono päivä. Taksikuski osaa varautua mahdolliseen väkivallan uhkaan taksissa. Toisen oppilaan äidille soitetaan ja tämä tulee hakemaan oppilaan kotiin.
Käymme tilannetta läpi luokassa ja teemme erilliset ilmoitukset väkivallan uhka -tilanteista. Tämä tapahtui erityisluokassa. Tämän jälkeen työpäiväni jatkuu yleisopetuksen luokassa. 1.luokka siis kyseessä.
Tämä tapahtui tänään, mutta on tyypillinen työpäiväni. Kaikkia tilanteita en tässä maininnut.
Meillä ohjaajilla ei ole oikeutta koskea oppilaisiin, eikä poistaa paikalta. Me vain menemme väliin ja otamme iskuja vastaan.
Ja arvatkaa paljonko palkkani on. 1565€/kk. (31h/viikko)
Kommentit (119)
Minäkin olen koulunkäynninohjaaja. Minun työpäiväni ovat aivan erilaisia. Koulu on yläkoulu keskisuuressa kaupungissa.
Koulupäivän aikana on neljä oppituntia (75-minuuttinen opetus). Opettajat ovat varanneet minut kalenterissa kuka millekin tunnille, joten jokainen oppitunti on buukattu. Olen esimerkiksi silloin tällöin S2-oppilaiden kanssa opettelemassa sanastoa ja teetän aineenopettajan antamia tehtäviä ja juttelen ylipäänsä kaikenlaisista asioista. Valvon eri oppiaineiden kokeita, joissa on 1–5 oppilasta: osa on heikkoja ja tarvitsee tehtävänannon selitystä, osa on hitaita ja siksi tarvitsee pidemmän koeajan, osa ahdistuu suorituspaineista isossa luokassa ja pysyy rauhallisempana pienessä ryhmässä. Olen mukana matikantunneilla ja autan hitaampia oppilaita etenemään tehtävissä. Muutamana vuonna koulussamme on ollut pyörätuolioppilas, ja olen seurannut häntä välituntien alussa ja lopussa ja auttanut käyttämään hissiä. Olen mukana esimerkiksi liikunnan Move-testien mittauksissa ja valvon välitunteja (siellä on aina kolme valvojaa ja olen ulkona, jos joku on pois).
Väkivaltaisia tai häiritseviä oppilaita ei riesakseni ole koskaan laitettu. He ovat erityisopettajalla tai erillisissä pienryhmissä.
Lapseni, pieni ja hento tyttö kärsii ap: n kuvailemasta oppilasta luokallaan. Hän ei ole osallisena ja välttelee tämän pojan kohtaamista, ja tyttöäni on lyöty, potkittu ja kampattu tunnilla. Luokassa on avustaja joka ei voi tälle 8 v pojalle mitään. Poika on todella isokokoinen, n 150 cm jo nyt ja vanttera. Pelottaa lapseni puolesta joka on 123 cm pitkä ja alle 25 kiloinen. Tuossa on niin suuri kokoero että jotain voi sattua pahasti. Pojasta on valitettu ja hänet siirrettiin iltapäiviksi pienryhmään mutta vanhemmat eivät halua pojan olevan koko päivää pienryhmäluokalla jossa myös down lapsia. Olen valittanut asiasta rehtorille. En tiedä enää mitä tehdä. Lapseni pelkää tuota poikaa. Voiko lapsesta tehdä rikosilmoituksen? Kyseessä kantasuomalainen poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastailen taas kysymyksiin:
Oppilashuoltoryhmää tarvitaan senkin takia, että jotkut vanhemmat eivät osaa, jaksa, tai halua hakea lapsilleen apua.
On vanhempia, jotka eivät suostu diagnooseihin tai lääkityksiin. Yksi isä sanoi, että hän ei halua lapselleen lääkitystä, koska se väsyttää, eikä lapsi jaksa enää painia iltaisin.
Yksi isä sanoi, että häntä ei kiinnosta miten lapsen koulu menee. Lapsesta tulee jääkiekkoilija.
Paljon on eroperheitä, joissa toinen vanhempi ei ota tosissaan lapsen oireilua, eikä halua lapselleen apua.
Moni neuvoi kävelemään pois tilanteesta. No, esim. tänään oli tilanne, jossa kaksi oppilasta potki ja hakkasi toisiaan (toiselle tuli silmäkulmaan vekki ja toiselle poskeen mustelma). Pitäisikö teidän mielestänne minun kävellä pois tilanteesta ja jättää oppilaat keskenään? Entäs silloin, kun yksi oppilas lyö toista? Poistunko vain paikalta? Jos omaa lastasi lyötäisiin, niin haluaisitko, että koulunkäynninohjaaja vain poistuisi paikalta? Ne tilanteet tapahtuvat nopeasti ja etenevät nopeasti, joten niihin on myös reagoitava nopeasti.
Uskon, että nepsy-oireilu on ihan todellista. Uskon myös, että lisääntynyt kännykän käyttö ja pelaaminen lisäävät oireilua.
Ap
Minulla oli joskus tappeleva pariskunta yläkerran naapurina. Välillä soitin (tai joku muu soitti) poliisit ja homma ratkesi ehkä päiväksi tai kahdeksi. Sitten päätettiin olla reagoimatta ja ongelma ratkesi lopullisesti. Eli joo tilanteesta pois käveleminen voi tuoda paremman ratkaisun.
Minun lastani on potkittu ja lyöty täysin yllättäen kun esim ollut pukemassa naulakolla, hakenut värikyniä on kampattu ja hän on kaatunut, tönitty jne tekijänä aina sama poika. Lapseni on arka, hiljainen tyttö. Olen kiitollinen ohjaajalle että on puuttunut tilanteisiin. Oikeastiko tämä poika saisi mielestäsi mukiloida esim minun lapseni eikä siihen täydy puuttua? Etkö ymmärrä että toinen oppilas ei ole mukana tappelussa, kun tällainen sairas lapsi lyö voi se toinen olla täysin sivullinen. Mitä itse ajattelisit jos työpaikallasi joku löisi sinua nyrkillä eikä kukaan puuttuisi tilanteeseen? Ja joutuisit kohtaamaan lyöjän joka päivä uudestaan?
Näitten kullinnuppujen ainoa oikea loppusijoituspaikka on mielisairaalan suljettu osasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastailen taas kysymyksiin:
Oppilashuoltoryhmää tarvitaan senkin takia, että jotkut vanhemmat eivät osaa, jaksa, tai halua hakea lapsilleen apua.
On vanhempia, jotka eivät suostu diagnooseihin tai lääkityksiin. Yksi isä sanoi, että hän ei halua lapselleen lääkitystä, koska se väsyttää, eikä lapsi jaksa enää painia iltaisin.
Yksi isä sanoi, että häntä ei kiinnosta miten lapsen koulu menee. Lapsesta tulee jääkiekkoilija.
Paljon on eroperheitä, joissa toinen vanhempi ei ota tosissaan lapsen oireilua, eikä halua lapselleen apua.
Moni neuvoi kävelemään pois tilanteesta. No, esim. tänään oli tilanne, jossa kaksi oppilasta potki ja hakkasi toisiaan (toiselle tuli silmäkulmaan vekki ja toiselle poskeen mustelma). Pitäisikö teidän mielestänne minun kävellä pois tilanteesta ja jättää oppilaat keskenään? Entäs silloin, kun yksi oppilas lyö toista? Poistunko vain paikalta? Jos omaa lastasi lyötäisiin, niin haluaisitko, että koulunkäynninohjaaja vain poistuisi paikalta? Ne tilanteet tapahtuvat nopeasti ja etenevät nopeasti, joten niihin on myös reagoitava nopeasti.
Uskon, että nepsy-oireilu on ihan todellista. Uskon myös, että lisääntynyt kännykän käyttö ja pelaaminen lisäävät oireilua.
Ap
Minulla oli joskus tappeleva pariskunta yläkerran naapurina. Välillä soitin (tai joku muu soitti) poliisit ja homma ratkesi ehkä päiväksi tai kahdeksi. Sitten päätettiin olla reagoimatta ja ongelma ratkesi lopullisesti. Eli joo tilanteesta pois käveleminen voi tuoda paremman ratkaisun.
Minun lastani on potkittu ja lyöty täysin yllättäen kun esim ollut pukemassa naulakolla, hakenut värikyniä on kampattu ja hän on kaatunut, tönitty jne tekijänä aina sama poika. Lapseni on arka, hiljainen tyttö. Olen kiitollinen ohjaajalle että on puuttunut tilanteisiin. Oikeastiko tämä poika saisi mielestäsi mukiloida esim minun lapseni eikä siihen täydy puuttua? Etkö ymmärrä että toinen oppilas ei ole mukana tappelussa, kun tällainen sairas lapsi lyö voi se toinen olla täysin sivullinen. Mitä itse ajattelisit jos työpaikallasi joku löisi sinua nyrkillä eikä kukaan puuttuisi tilanteeseen? Ja joutuisit kohtaamaan lyöjän joka päivä uudestaan?
Eipä ole ohjaajan puuttumisesta kauheasti ollut apua, jos väkivaltainen käytös on jatkunut.
Jos olet koulutettu koulunkäynninohjaaja, palkka on . 2000-2170 eli tuosta puutu kuin n. päivän palkka koska tunteja 31/vk eli bruttopalkka palkka pitäisi olla n. 200 euroa enemmän. Siis ota yhteyttä luottamusmieheen tai johonkin. Vai oliko mainitsemasi palkka netto? Ja oletko koulutettu?
Vierailija kirjoitti:
Miten taksikuski pärjää niiden kanssa? Meininki kuulostaa nimittäin siltä, että ne tuskin pärjäävät normaalissa taksissa vaan pitäisi olla joku vankienkuljetusauto tms.
Kaksplussalla oli joskus n. kymmenen vuotta sitten aloitus, jossa adhd-lapsen äiti valitti sitä, kun taksikuski oli sanonut ettei enää pysty kuljettamaan hänen lastaan. Tuo adhd-kakara oli käynyt kuskin kimppuun, ja koko taksillinen lapsia olisi voinut kuolla kolarissa. Äiti oli sitä mieltä että kyllä aikuisen taksikuskin täytyy ekaluokkalaiselle pärjätä.
Entä mitä tapahtuu, kun nämä lapset alkavat seurustella, saavat ajokortin, saavat lapsen...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevia nistejä, laitoshoidettavia ja kriminaaleja varhaiseläkeläisiä.
Yritän kyllä omassa työssäni kaikin tavoin ohjata ja opastaa, jotta pärjäisivät yhteiskunnassa. Meidän ammattikasvattajien tehtävä on nimenomaan pyrkiä tukemaan ja auttamaan lapsia ja nuoria kohti normaalia elämää.
Opetetaan toimimaan ryhmässä, odottamaan omaa vuoroa, kunnioittamaan toisen omaa ja toisen tilaa, noudattamaan sääntöjä.
Yksi suurin ongelma meidän työssämme on oppilashuoltoryhmän hitaus. Meillä on tällä hetkellä luokassa 5 oppilasta, jotka odottavat oppilashuoltoryhmän käynnistymistä, jotta saadaan tarvittavat tukitoimet. Tarvitaan esim. ADHD-lääkitykset ja muut tukitoimet. Byrokratia on hidasta.
Ja vanhemmatkin tarvitsevat paljon tukea!
Ap
Saatan olla poliittisesti epäkorrekti ja varmasti erittäin epäammatillinen, mutta mieleen tulee silti ajatus siitä, että ennen vanhaan kun ei vielä oltu keksitty tukitoimia eikä oppilashuoltoryhmiä, oli opettajaa turpaan vetävä oppilas käytännössä tuntematon ilmiö.
Ennen vanhaan oli tarkkikset eli tarkkailuluokat, jonne kaikki ongelmatapaukset päätyi.
Tätä se on kun lapselle ei aseteta aikuisten puolelta rajoja. Vanhemmat eivät osaa tai halua ja koululla ei ole valtuuksia. Nämä ala-asteikäiset lapset, jotka käyttävät väkivaltaa ja uhkailua toisia kohtaan saataisiin aika nopeasti ymmärtämään tekojensa seuraukset pienellä rangaistuskeinojen laajentamisella. Sanotaan mitä sanotaan, mutta auktoriteetin pelko ennaltaehkäisee monta potentiaalista rikosta tapahtumasta. Jos lasten riehumiselle ei mitään seuraamuksia tule, niin miten luulette heidän ehdollistuvan käyttäytymään jatkossa? Ei ihminen tässä suhteessa ole muita laumaeläimiä kummempi tapaus. Yhteisön asettamia sääntöjä kunnioitetaan, kun tiedetään mitä niiden rikkomisesta seuraa. Lapset eivät ole niin itseohjautuvia ja kypsiä mitä kasvatusauktoriteetit monasti kuvittelevat.
Opetusministerimme Li Andersson on sanonut, että koulussa ei ole ongelmia. Miksi ette voi uskoa häntä?
Itse valitsit työn, älä valita. itse koulussa työskennelleenä, tarinasi on niin tuttu, että ei herätä mitään tunteita. Irtisanouduin ja hakeuduin älyllisen toiminnan pariin. Hyvä minä!
Vierailija kirjoitti:
Itse valitsit työn, älä valita. itse koulussa työskennelleenä, tarinasi on niin tuttu, että ei herätä mitään tunteita. Irtisanouduin ja hakeuduin älyllisen toiminnan pariin. Hyvä minä!
En minä valita. Tykkään työstäni. Halusin vain kertoa minkälaista meidän arki oikeasti on.
Ap
Opettajana voin sanoa, että koulunkäyntiavustajat ovat kullanarvoisia luokissa! Avustajia pitäisi ehdottomasti olla lisää, kaikille luokille oma. Itse opetan yleisopetuksen luokkaa, jossa verrattain vähän oppilaita (alle 20), kyseessä helpohko luokka. Luokassa on yksi pienryhmästä yleisopetukseen siirretty oppilas, joka ei koulussa ole vielä ollut väkivaltainen, mutta kotona kuulemma on. Lisäksi luokassa kaikenlaisia oppimisvaikeuksia. Työtä on kädet täynnä eikä henkilökohtainen opetusaika meinaa riittää kaikille, vaikkei käytöshäiriöitä juuri olekaan. Lisäkädet olisivat todellakin tarpeen. Koulunkäyntiavustajat, teette upeaa ja arvokasta työtä!
Kodeissa on paljon ongelma, jotka heijastuvat lasten käytökseen.
Pitäiskö teidän mielestä vain silittää päätä ja sanoa ”älä viitsi lyödä”? Vai ihan että ”wau miten hienosti osasit lyödä kaveria nyrkillä suoraan naamaan”?