Haluan kertoa teille tavallisesta päivästäni koulunkäynninohjaajana
Saavun töihin 7.30. Taksi saapuu pihaan. Otan vastaan kaksi oppilasta, jotka ovat jo valmiiksi toistensa kimpussa. Menen väliin. Toinen oppilas alkaa lyödä ja potkia minua. Rauhallisesti yritän saada hänet rauhoittumaan, sanallisin keinoin. Ei onnistu. Hän istuu maahan. Sitten alkaa potkia maata. Jätän hänet siihen. Tällä välin toinen oppilas on ehtinyt jo juosta koulun portille. Juoksen perään. Hän juoksee karkuun. En lähde enää mukaan kissa-hiiri-leikkiin, vaan kävelen takaisin koulun pihalle ja katson toista oppilasta. Hän makaa maassa, huutaa kirosanoja ja uhkaa tappaa minut. Toinen oppilas saapuu pihalle ja lällättelee. Klo 8 opettaja tulee hakemaan meidät ja muun luokan.
Klo 8.45 yksi oppilas hermostuu, kun vahingossa laittoi pilkun väärään kohtaan. Kynä lentää. Perässä lentää vihko ja kirja. En reagoi. Sitten kaatuu tuoli. Käsken nostaa tuolin ja tavarat. Taas haukkumista ja uhkailua. Kävelen oppilaan pulpetin luokse ja valmistaudun nostamaan kirjan ja vihkon. Oppilas tönäisee minut kumoon. Nousen ylös ja sanon: ”Minua sinä et töni!”. Oppilas potkaisee. Sanon, että niin ei saa tehdä. Oppilas hyökkää vauhdilla ja puskee päällään leukaani. Hampaat osuvat yhteen ja kieli jää hampaiden väliin. Suussa maistuu veri. Oksettaa. Opettaja tulee tilanteeseen mukaan ja käskee oppilasta nostamaan tavarat. Oppilas ei tottele. Opettaja ottaa oppilasta kädestä ja käskee nostaa tavarat. Oppilas lyö opettajaa. Opettaja ottaa oppilasta kädestä ja sanoo: ”Sinä et lyö täällä ketään!” Oppilas alkaa potkia. Toinen opettaja tulee paikalle. Kaksi opettajaa pitelee oppilasta. Minä lähden muiden oppilaiden kanssa välitunnille.
Klo 11.15 saavumme ruokalasta jonossa luokkaan. Yksi oppilas tönii toista jonossa. Sanon hänelle, että ei saa töniä. Oppilas jatkaa tönimistä ja lällättelee. Menen kahden oppilaan väliin seisomaan. Oppilas potkaisee minua. Käännyn ympäri ja käsken lopettaa. Hän lyö minua kasvoihin. Otan kädestä kiinni ja käsken taas lopettaa. Oppilas huutaa: ”Mä tapan sut!” ja jatkaa lyömistä. Opettaja tulee tilanteeseen, ottaa oppilasta käsistä kiinni ja taluttaa jonon eteen. Oppilas alkaa potkia opettajaa. Kuljemme jonossa luokkaan, oppilas edelleen opettajaa potkien. Saavumme luokkaan ja oppilas jatkaa potkimista. Yritän ohjata tuntia ja huolehtia muista oppilaista. Oppilas rauhoittuu lopulta ja istuu paikalleen.
Klo 11.55. Joku oppilas huutaa jotain. Toinen oppilas huutaa tälle ”V***u turpa kii tai mä tapan sut!” Huutaja hyökkää tämän uhkailijan kimppuun. Yritän mennä väliin ja taas saan iskuja ja potkuja. Opettaja tulee pitelemään tätä oppilasta ja minä yritän rauhoitella toista. Paikalle tulee viereisen luokan opettaja. Minä ohjaan muun luokan reput selässä naulakoille ja lopulta ulos. Koulupäivä on päättynyt. Palaan luokkaan. Luokkaan on tullut kolmas opettaja. Kaksi opettajaa pitelee yhtä oppilasta ja yksi opettaja toista. Toinen oppilas rauhoittuu ja pääsee lähtemään. Saatan hänet taksille ja kerron taksikuskille, että nyt oli taas vähän huono päivä. Taksikuski osaa varautua mahdolliseen väkivallan uhkaan taksissa. Toisen oppilaan äidille soitetaan ja tämä tulee hakemaan oppilaan kotiin.
Käymme tilannetta läpi luokassa ja teemme erilliset ilmoitukset väkivallan uhka -tilanteista. Tämä tapahtui erityisluokassa. Tämän jälkeen työpäiväni jatkuu yleisopetuksen luokassa. 1.luokka siis kyseessä.
Tämä tapahtui tänään, mutta on tyypillinen työpäiväni. Kaikkia tilanteita en tässä maininnut.
Meillä ohjaajilla ei ole oikeutta koskea oppilaisiin, eikä poistaa paikalta. Me vain menemme väliin ja otamme iskuja vastaan.
Ja arvatkaa paljonko palkkani on. 1565€/kk. (31h/viikko)
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiin:
Työkokemukseni on alle 3 vuotta.
Palkka on brutto.
Nämä oppilaat olivat ihan syntysuomalaisia. Meillä on luokassa monesta eri taustasta. Näitä käytöshäiriöitä on tällä hetkellä vain näillä kolmella oppilaalla.
Suurin osa oppilaista on nepsy-häiriöisiä. Melkein kaikilla ADHD. S2-oppilailla ei ole tällaisia pulmia. He tarvitsevat tukea kielen oppimisessa.Ap
On kyllä huono juttu :( Entä millainen koulutuksesi on ?
Koulunkäynninohjaajan ammattitutkinto, lastenohjaajan perustutkinto, nepsy-ohjaaja. Olen myös suorittanut erityispedagogiikan opintoja avoimessa yliopistossa.
Ap
kiinnostaa kovasti koska itse haen koulutukseen. Mikä oli eka tutkintosi ? ja saitko muista hyväksiluettuja paljon sen jälkeen ? Itselläni tosiaan tuo lastenohjaajan tutkinto ja n. 20 vuotta työkokemusta päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko samasta kulttuurista kuin me? Saaneet kasvatuksen ja nähneet, että naisiakin kunnioitetaan?
Muualta tulleiden lapset keskimäärin kunnioittavat aikuisia ja opettajia ihan eri tavalla kuin kotimaiset pellavapäät. Puhutaan kunnioittavasti, aukaistaan ovia jne.
Hah! Mikäs siihen sitten koulun jälkeen tulee, kun tekee pahojaan lähiössään ja kauppakeskuksessa, jengiytyy ja myöhemmin joutuu poliisin kanssa tekemisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiin:
Palkka on brutto.
Nämä oppilaat olivat ihan syntysuomalaisia. Meillä on luokassa monesta eri taustasta. Näitä käytöshäiriöitä on tällä hetkellä vain näillä kolmella oppilaalla.
Suurin osa oppilaista on nepsy-häiriöisiä. Melkein kaikilla ADHD. S2-oppilailla ei ole tällaisia pulmia. He tarvitsevat tukea kielen oppimisessa.Ap
Koulunkäynninohjaajan ammattitutkinto, lastenohjaajan perustutkinto, nepsy-ohjaaja. Olen myös suorittanut erityispedagogiikan opintoja avoimessa yliopistossa.
Ap
kiinnostaa kovasti koska itse haen koulutukseen. Mikä oli eka tutkintosi ? ja saitko muista hyväksiluettuja paljon sen jälkeen ? Itselläni tosiaan tuo lastenohjaajan tutkinto ja n. 20 vuotta työkokemusta päiväkodissa.
vaikka tämän luettunai mietittyttää haluanko tätäään . päiväkodissakaan ei todellakaan voinut tehdä työtä niin hyvi kuin halusi, ja tuntui, että koko ajan vain valehtelee vanhemmille, että hyvin täällä teidän lapsesta huolehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut koulunkäynninohjaajien palkkaa 20 vuoden työkokemuksella. En saa edes kutsuja haastatteluun, vaikka suosituksetkin on loistavat.
Onko niin, että palkkani olisi liian hyvä näin pitkällä kokemuksella?
Ei taida kokemus auttaa, sillä ohjaajalle maksetaan tiettyä palkkaa, johon tietenkin vaikuttaa lisät, mutta ei varmaan kovin korkeaksi nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiin:
Palkka on brutto.
Ap
Kauanko noihin erityispedagogiikan opintihin meni aikaa ? työn ohessa ?
Ja mihin aiot tämän jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun luen näitä, olen iloinen, että muutimme pienelle paikkakunnalle. Täällä oppilaat ovat vielä aika normaaleja, myös pienluokkalaiset.
Pitäisikö sinne luokkaan palkata avustajaksi joku liivijengiläinen?
Itse en pystyisi ottamaan iskuja vastaan. Löisin takaisin ja lujaa.
No , Koulunkäynninohjaaja ei saa edes pidellä kiinni lyöjää.
Joten olisit pulassa.
Hätävarjelupykälän nojalla kuka tahansa saa pidellä kiinni lyöjää.
Sitä paitsi eskarin puolella myös pidellään lyöjistä kiinni kenen tahansa avustajan voimin, vaikka eskaria koskee sama perusopetuslaki kuin varsinaista kouluakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiin:
Palkka on brutto.
Ap
Opiskelin ensin lastenohjaajaksi, sitten työskentelin kehitysvammaluokalla ja sitten suoritin koulunkäynninohjaajan tutkinnon. Sain hyväksiluettua aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ja yhden valinnaisen tutkinnon osan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hakenut koulunkäynninohjaajien palkkaa 20 vuoden työkokemuksella. En saa edes kutsuja haastatteluun, vaikka suosituksetkin on loistavat.
Ei taida kokemus auttaa, sillä ohjaajalle maksetaan tiettyä palkkaa, johon tietenkin vaikuttaa lisät, mutta ei varmaan kovin korkeaksi nouse.
Okei, eli siis ei tarvitse maksaa kokemuslisiä tuolla alalla ?
Hyvä sentään, että ovat erityisluokalla.
Mitä virkaa noilla on koskaan yhteiskunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiin:
Palkka on brutto.
Ap
Opiskelin ensin lastenohjaajaksi, sitten työskentelin kehitysvammaluokalla ja sitten suoritin koulunkäynninohjaajan tutkinnon. Sain hyväksiluettua aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ja yhden valinnaisen tutkinnon osan.
Ap
Okei. Näin arvelin, että varmaan alle vuodella saisin tutkinnon. Mikä oli vko-tuntimääräsi ?
Kannatatko kurinpitovaltuuksien lisäämistä kouluissa? Esimerkiksi karsserit käyttöön? Tai ruumiillinen kuritus? Vai uskotko yhä sanan ja positiivisuuden voimaan niin kuin ns. asiantuntijat ja koulujen johto kehottaa uskomaan?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sentään, että ovat erityisluokalla.
Mitä virkaa noilla on koskaan yhteiskunnassa?
auttavat niissä hommissa joissa meidän muut kansalaiset itkevät epäreiluutta. Esim. kehitysvammainen siskoni on 17 vuotta hyllyttänyt tavaroita.
Olen erityisluokanopettaja. Tällaista se arki oikeasti on. Minulla on nyt onneksi kiva luokka, jossa ei ole yhtään käytöshäiriöistä, nepsyjä vain. Kollegalla on yksi pieni oppilas, joka terrorisoi kaikkia. Kaikki mahdolliset pedagogiset keinot on kokeiltu ja tappouhkaukset, väkivalta yms. vain jatkuu. Oppilaan äidin mielestä kaikki vika on koulussa eikä hän noudata koulun kanssa sovittuja pelisääntöjä lapsen kasvatuksessa. Kollega alkaa olla täysin loppu eikä kohta enää jaksa. Ohjaajat ovat luokassa vaihtuneet, koska he eivät kestä tilannetta. Oppilaan käytös heijastuu jo muidenkin luokan oppilaisiin. Että joo sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiin:
Palkka on brutto.
Ap
Kauanko noihin erityispedagogiikan opintihin meni aikaa ? työn ohessa ?
Ja mihin aiot tämän jälkeen
Olen suorittanut noita avoimen opintoja lastenohjaajan ja koulunkäynninohjaajan opintojeni ohella.
Olen miettinyt eri vaihtoehtoja: erityisopettaja, sosionomi, toimintaterapeutti, tai kehitysvammaohjaaja. Ajattelin, että jatkan opintojani sitten, kun en saa töitä, mutta nyt on ollut töitä koko ajan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli siis ei tarvitse maksaa kokemuslisiä tuolla alalla ?
Varmaan maksetaan, mutta silti palkka ei varmaan kovin korkeaksi nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiin:
Palkka on brutto.
Ap
Ap
Okei. Näin arvelin, että varmaan alle vuodella saisin tutkinnon. Mikä oli vko-tuntimääräsi ?
Koulunkäynninohjaajan opinnoissa oli 25h/vko. Se oli minimi. Halutessaan saa tehdä pidempiäkin päiviä, mutta siinä koulussa ei olisi onnistunut, vaikka olisin halunnut. Minä valmistuin puolessa vuodessa.
Ap
Vartijahan tuohon hommaan tarvittaisiin, samoin rikosoikeudellista suojaikärajaa pitäisi laskea. Kyllä oma sukupolveni tajusi jo ala-asteikäisenä ettei opettajia ja ketään muutakaan saa lyödä.
Samoja aloituksen kaltaisia kuvauksia olen alan ihmisiltä kuullut useampiakin ja näyttäisi siltä, että erityislasten määrä nykyään on suorastaan räjähtänyt. Syy tällaiseen kehitykseen olisi varmaan aika hemmetin olennaista löytää.
Miten olisi jos vaikka niiden älyttömien, suuria määriä rahaa haaskaavien, intersektionaalisten häröilytutkimuksien sijaan tutkittaisiin vaikka tätä asiaa??
Vierailija kirjoitti:
Jossain keharikoulussako olet ohjaajana?
Tällä hetkellä työskentelen ihan tavallisessa koulussa, erityisen tuen luokassa.
Ap
Miksi suostut tuollaiseen, olemaan jonkun nulikan hakattavana päivät pitkät?