Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan kertoa teille tavallisesta päivästäni koulunkäynninohjaajana

Vierailija
02.09.2021 |

Saavun töihin 7.30. Taksi saapuu pihaan. Otan vastaan kaksi oppilasta, jotka ovat jo valmiiksi toistensa kimpussa. Menen väliin. Toinen oppilas alkaa lyödä ja potkia minua. Rauhallisesti yritän saada hänet rauhoittumaan, sanallisin keinoin. Ei onnistu. Hän istuu maahan. Sitten alkaa potkia maata. Jätän hänet siihen. Tällä välin toinen oppilas on ehtinyt jo juosta koulun portille. Juoksen perään. Hän juoksee karkuun. En lähde enää mukaan kissa-hiiri-leikkiin, vaan kävelen takaisin koulun pihalle ja katson toista oppilasta. Hän makaa maassa, huutaa kirosanoja ja uhkaa tappaa minut. Toinen oppilas saapuu pihalle ja lällättelee. Klo 8 opettaja tulee hakemaan meidät ja muun luokan.

Klo 8.45 yksi oppilas hermostuu, kun vahingossa laittoi pilkun väärään kohtaan. Kynä lentää. Perässä lentää vihko ja kirja. En reagoi. Sitten kaatuu tuoli. Käsken nostaa tuolin ja tavarat. Taas haukkumista ja uhkailua. Kävelen oppilaan pulpetin luokse ja valmistaudun nostamaan kirjan ja vihkon. Oppilas tönäisee minut kumoon. Nousen ylös ja sanon: ”Minua sinä et töni!”. Oppilas potkaisee. Sanon, että niin ei saa tehdä. Oppilas hyökkää vauhdilla ja puskee päällään leukaani. Hampaat osuvat yhteen ja kieli jää hampaiden väliin. Suussa maistuu veri. Oksettaa. Opettaja tulee tilanteeseen mukaan ja käskee oppilasta nostamaan tavarat. Oppilas ei tottele. Opettaja ottaa oppilasta kädestä ja käskee nostaa tavarat. Oppilas lyö opettajaa. Opettaja ottaa oppilasta kädestä ja sanoo: ”Sinä et lyö täällä ketään!” Oppilas alkaa potkia. Toinen opettaja tulee paikalle. Kaksi opettajaa pitelee oppilasta. Minä lähden muiden oppilaiden kanssa välitunnille.

Klo 11.15 saavumme ruokalasta jonossa luokkaan. Yksi oppilas tönii toista jonossa. Sanon hänelle, että ei saa töniä. Oppilas jatkaa tönimistä ja lällättelee. Menen kahden oppilaan väliin seisomaan. Oppilas potkaisee minua. Käännyn ympäri ja käsken lopettaa. Hän lyö minua kasvoihin. Otan kädestä kiinni ja käsken taas lopettaa. Oppilas huutaa: ”Mä tapan sut!” ja jatkaa lyömistä. Opettaja tulee tilanteeseen, ottaa oppilasta käsistä kiinni ja taluttaa jonon eteen. Oppilas alkaa potkia opettajaa. Kuljemme jonossa luokkaan, oppilas edelleen opettajaa potkien. Saavumme luokkaan ja oppilas jatkaa potkimista. Yritän ohjata tuntia ja huolehtia muista oppilaista. Oppilas rauhoittuu lopulta ja istuu paikalleen.

Klo 11.55. Joku oppilas huutaa jotain. Toinen oppilas huutaa tälle ”V***u turpa kii tai mä tapan sut!” Huutaja hyökkää tämän uhkailijan kimppuun. Yritän mennä väliin ja taas saan iskuja ja potkuja. Opettaja tulee pitelemään tätä oppilasta ja minä yritän rauhoitella toista. Paikalle tulee viereisen luokan opettaja. Minä ohjaan muun luokan reput selässä naulakoille ja lopulta ulos. Koulupäivä on päättynyt. Palaan luokkaan. Luokkaan on tullut kolmas opettaja. Kaksi opettajaa pitelee yhtä oppilasta ja yksi opettaja toista. Toinen oppilas rauhoittuu ja pääsee lähtemään. Saatan hänet taksille ja kerron taksikuskille, että nyt oli taas vähän huono päivä. Taksikuski osaa varautua mahdolliseen väkivallan uhkaan taksissa. Toisen oppilaan äidille soitetaan ja tämä tulee hakemaan oppilaan kotiin.

Käymme tilannetta läpi luokassa ja teemme erilliset ilmoitukset väkivallan uhka -tilanteista. Tämä tapahtui erityisluokassa. Tämän jälkeen työpäiväni jatkuu yleisopetuksen luokassa. 1.luokka siis kyseessä.

Tämä tapahtui tänään, mutta on tyypillinen työpäiväni. Kaikkia tilanteita en tässä maininnut.

Meillä ohjaajilla ei ole oikeutta koskea oppilaisiin, eikä poistaa paikalta. Me vain menemme väliin ja otamme iskuja vastaan.

Ja arvatkaa paljonko palkkani on. 1565€/kk. (31h/viikko)

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkin uhalla että joku tästä vetää herneet ja maissit nenään, totean että "nepsyily" on osan lapsista kohdalla pelkkää huuhaata ja tekosyy sille ettei niitä lapsia osata kasvattaa. Mulla on lapsuuskavereita joilla on myöhemmällä iällä diagnosoitu mm. autismia ja ADHD:ta, mutta erikoisuudestaan huolimatta he ovat silti osanneet käytöstavat jo lapsena, eikä ketään ole mukiloitu heidän toimestaan. 

Vierailija
82/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on vikaa, että tälläisiin kakaroihin ei saada kuria, eikä mitään keinoja ole käytettävissä. Tälläisistä rajattomista tulee yhteiskunnan elättejä, tuskin kykenevät normaaliin elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain on vikaa, että tälläisiin kakaroihin ei saada kuria, eikä mitään keinoja ole käytettävissä. Tälläisistä rajattomista tulee yhteiskunnan elättejä, tuskin kykenevät normaaliin elämään.

Ne keinot ovat niin julmia ja vanhanaikaisia ettei niitä voi käyttää.

Vierailija
84/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailen taas kysymyksiin:

Oppilashuoltoryhmää tarvitaan senkin takia, että jotkut vanhemmat eivät osaa, jaksa, tai halua hakea lapsilleen apua.

On vanhempia, jotka eivät suostu diagnooseihin tai lääkityksiin. Yksi isä sanoi, että hän ei halua lapselleen lääkitystä, koska se väsyttää, eikä lapsi jaksa enää painia iltaisin.

Yksi isä sanoi, että häntä ei kiinnosta miten lapsen koulu menee. Lapsesta tulee jääkiekkoilija.

Paljon on eroperheitä, joissa toinen vanhempi ei ota tosissaan lapsen oireilua, eikä halua lapselleen apua.

Moni neuvoi kävelemään pois tilanteesta. No, esim. tänään oli tilanne, jossa kaksi oppilasta potki ja hakkasi toisiaan (toiselle tuli silmäkulmaan vekki ja toiselle poskeen mustelma). Pitäisikö teidän mielestänne minun kävellä pois tilanteesta ja jättää oppilaat keskenään? Entäs silloin, kun yksi oppilas lyö toista? Poistunko vain paikalta? Jos omaa lastasi lyötäisiin, niin haluaisitko, että koulunkäynninohjaaja vain poistuisi paikalta? Ne tilanteet tapahtuvat nopeasti ja etenevät nopeasti, joten niihin on myös reagoitava nopeasti.

Uskon, että nepsy-oireilu on ihan todellista. Uskon myös, että lisääntynyt kännykän käyttö ja pelaaminen lisäävät oireilua.

Ap

Vierailija
85/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyse oli erityisluokan avustamisesta? Itse olen yläkoulussa opena, eikä meidän ohjaajat koe tuollaista väkivaltaa oppilaiden taholta, eivätkä oppilaat ole noin aggressiivisia. Älkää siis säikähtäkö, vanhemmat. Erityisluokat ovat asia erikseen.

Ystäväni taas koulunkäynninohjaana nimenomaan yläkoulussa , ihan perusluokilla koki väkivaltaa ja todella ala-arvoista kohtelua. 

Joten ihan vähän on kyllä hyvä säikähtää ja olla "herkällä korvalla" kuten ministeri meillä. 

Vierailija
86/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andersson ja Luukkainen voisivat piipahtaa kouluissa katsomassa tätä kouluarkea ja kokeilla työtä itse. Opettajia ja ohjaajia jättäytyy töistä uupumuksen takia sairaslomalle tai vaihtavat alaa. Heitä ei kuunnella. Tärkeintä päättäjille on päteä jatkuvalla ja järjettömällä uudistamisella. Nyt ollaan jo niin metsässä, että sieltä on vaikea nousta ylös, jos näitä " hienoja" uudistuksia ei kumota ( esim. pienryhmien lakkauttaminen, maksuton 2.aste, ryhmäkokojen suurentaminen).

Vierailija
87/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastailen taas kysymyksiin:

Oppilashuoltoryhmää tarvitaan senkin takia, että jotkut vanhemmat eivät osaa, jaksa, tai halua hakea lapsilleen apua.

On vanhempia, jotka eivät suostu diagnooseihin tai lääkityksiin. Yksi isä sanoi, että hän ei halua lapselleen lääkitystä, koska se väsyttää, eikä lapsi jaksa enää painia iltaisin.

Yksi isä sanoi, että häntä ei kiinnosta miten lapsen koulu menee. Lapsesta tulee jääkiekkoilija.

Paljon on eroperheitä, joissa toinen vanhempi ei ota tosissaan lapsen oireilua, eikä halua lapselleen apua.

Moni neuvoi kävelemään pois tilanteesta. No, esim. tänään oli tilanne, jossa kaksi oppilasta potki ja hakkasi toisiaan (toiselle tuli silmäkulmaan vekki ja toiselle poskeen mustelma). Pitäisikö teidän mielestänne minun kävellä pois tilanteesta ja jättää oppilaat keskenään? Entäs silloin, kun yksi oppilas lyö toista? Poistunko vain paikalta? Jos omaa lastasi lyötäisiin, niin haluaisitko, että koulunkäynninohjaaja vain poistuisi paikalta? Ne tilanteet tapahtuvat nopeasti ja etenevät nopeasti, joten niihin on myös reagoitava nopeasti.

Uskon, että nepsy-oireilu on ihan todellista. Uskon myös, että lisääntynyt kännykän käyttö ja pelaaminen lisäävät oireilua.

Ap

Minulla oli joskus tappeleva pariskunta yläkerran naapurina. Välillä soitin (tai joku muu soitti) poliisit ja homma ratkesi ehkä päiväksi tai kahdeksi. Sitten päätettiin olla reagoimatta ja ongelma ratkesi lopullisesti. Eli joo tilanteesta pois käveleminen voi tuoda paremman ratkaisun.

Vierailija
88/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana pakko kommentoida. Tässäpä esimerkkejä yleisopetuksesta 2. vuosiluokalta. Muutama oppilas kiroaa, haistattelee sekä luokkatovereille että aikuisille päivittäin, ilman erityistä syytå. Eräällä oppilaalla tapana käydä kiinni toisiin, kun hermo menee. Osa oppilaista pelkää häntä, enkä ihmettele. Näitä tappeluja selvitetään useampi kerta viikossa. Ohjaaja kulkee bodygardina tämän perässä, kun ehtii. Eräs oppilas raapii ja puristaa kättäni sekä sylkee päälleni, kun kättelin perjantaisin jokaisen ja toivotin oppilaalle hyvää viikonloppua. Tästä käytännöstä piti luopua jo ennen koronaa. Lapset myös keskeyttävät opetuksen vähän väliä, puhuvat päälle ja viittaamatta. Opetustapojani ja ulkonäköäni arvostellaan ja kuulemma "iskä hommaa opelle potkut, kun teen työni huonosti". toimintoiminhuonosti

Vierailija
89/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta koulunkäynninohjaajana eikä kukaan ole koskenut minuun väkivaltaisesti eikä ole haistatellut. Olen luokilla e-9.

Vierailija
90/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin ennen opettajan uraani koulunkänninohjaajana. Luokassa oli asperger-oppilas, ja sen takia olin luokassa. Meno oli aikamoista täytyy sanoa. Tein tätä työtä lukuvuoden.  Jatkoin opiskeluja aineenopettajaksi, mutta en työskentele enää lasten kanssa. Ohjaaja ei saanut tosiaan koskea oppilaaseen, mutta kyllä opettajakin saa olla tarkka, ei saa syytettä pahoinpitelystä yms. 

Opettajalla on vähän parempi palkka, mutta aika kamala työ sekin on, jos luokassa on monta hankalaa opiskelijaa. Ohaajaa ei edes ihan helpolla saa. 

Niin niin.

Vierailija
91/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, käyttäytyvätkö oppilaat samalla tavalla miesopettajia kohtaan? Onko teillä siellä miesopettajia ollenkaan?

Kyllä käyttäytyvät. Olen joutunut tilanteeseen, jossa miesopettaja poistui paikalta ja jätti minut yksin väkivaltaisen oppilaan kanssa. Kyseinen opettaja oli vielä rehtori.

Nykyisessä työpaikassa miesopettajia on n. 1/3 ja miesohjaajia n. puolet. Edellisessä työpaikassa oli 3 miesopettajaa ja 19 naisopettajaa ja 2 miesohjaajaa ja 7 naisohjaajaa. Omien havaintojeni mukaan oppilaat ovat vielä agressiivisempia miehiä kohtaan. Etenkin 4.-6.luokkalaiset. Olen työskennellyt 6.luokassa, eikä siellä ollut tällaista kuin nyt 1.luokassa.

Ap

Vierailija
92/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, käyttäytyvätkö oppilaat samalla tavalla miesopettajia kohtaan? Onko teillä siellä miesopettajia ollenkaan?

Kyllä käyttäytyvät. Olen joutunut tilanteeseen, jossa miesopettaja poistui paikalta ja jätti minut yksin väkivaltaisen oppilaan kanssa. Kyseinen opettaja oli vielä rehtori.

Nykyisessä työpaikassa miesopettajia on n. 1/3 ja miesohjaajia n. puolet. Edellisessä työpaikassa oli 3 miesopettajaa ja 19 naisopettajaa ja 2 miesohjaajaa ja 7 naisohjaajaa. Omien havaintojeni mukaan oppilaat ovat vielä agressiivisempia miehiä kohtaan. Etenkin 4.-6.luokkalaiset. Olen työskennellyt 6.luokassa, eikä siellä ollut tällaista kuin nyt 1.luokassa.

Ap

Tarkoitan siis sitä, että 6.luokkalaiset eivät koskaan käyneet minuun tai naisopettajiin käsiksi. Miehiin kyllä.

Ap

Vierailija
93/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä miksi noihin konflikteihin pitää mennä mukaan.

Ettekö ole de-eskalaatiosta kuulleet?

Ei joku malttinsa menettänyt ADHD-mukelo _pysty_ rauhoittumaan käskemällä.

Jos tolkuttaa ja pitää kiinni, saa turpaansa. Eikö teillä mitään muita keinoja ole?

Aivan älyttömän monet ammattiauttajatkin on aivan älyttömän ammattitaidottomia. Ne ajattelee että jos joku asiakas häiriökäyttäytyy, niin työntekijän työ on aktivoitua - aktiivisesti pysäyttää ja lopettaa sen asiakkaan häiriökäyttäytyminen. Eli työntekijä kohtaa asiakkaan, menee kasvojen eteen uhkaamaan, menee lähelle, korottaa ääntä, pitää kiinni, nousee vastarintaan, menee vastustamaan, menee "laittamaan rajoja", menee käskemään, laittaa kovan kovaa vastaan, on "jämerä" ja pysyy lujana ja ei jousta, vaan pitää tiukan linjan ja kovan kurin. Ne ajattelevat että häiriökäyttäytyminen pitää pysäyttää heti kovalla otteella ja jos se ei toimi niin sitten pitää käyttää vielä kovempaa otetta.

Eli nuo ammattiauttajat ovat mielipuolia jotka vain tekevät väkivaltaa, vain eskaloivat, vain pahentavat asioita, saavat aikaan ihan vankilameiningin eli jatkuvaa taistelua joka puolella. Nuo ammattiauttajat saavat ADHD-lapsiin aikaan aivan älyttömän pahan ahdistuksen tuntikausien ajaksi niin että aivan varmasti ADHD-lapset vain sairastuvat entistä pahemmin ja heidän käytöksensäkin sitten vain pahenee ja koko elämä alkaa mennä aina vain huonommin. Eli nuo ammattiauttajat ovat aktiivisia asiakkaan elämän pilaajia. Paremmin menisi asiakkailla ilman tuollaisia auttajia.

--

Kun taas siis oikeasti ADHD on lapsen kyvyttömyyttä hillitä ja pysäyttää omaa käytöstä. On normaalia että joskus stressaavassa tilanteessa saa "hepulin" ja menettää kontrollin itsestään ja alkaa heilua ja sekoilla... ja silloin ammattiauttajan työ on passivoitua, antaa tilaa, pysyä kauempana, hiljaa, rauhassa, levollisena,... ihan vain olla turvallinen... ja silloin ADHD lapsi saa tarvitsemansa ajan ja tilan, jotta hänen aivojensa oma kyky hillitä käytöstä palautuu, ja silloin hän pystyy itse lopettamaan sekoilunsa.

Aktiivisella sekaantumisella pillastuneen lapsen sekoiluun ainoastaan ylläpidetään sitä pillastunutta mielentilaa. Siihen ei saa sekaantua, jotta pillastunut mieli voi laskeutua takaisin tasapainoon.

Nuo mielipuoliset ammattiauttajat eivät tiedä mitä tarkoittaa että on turvallinen asiakkaalle. He tekevät työnsä taistellen. Eli he vain tekevät väkivaltaa asiakasta kohtaan.

Vierailija
94/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä miksi noihin konflikteihin pitää mennä mukaan.

Ettekö ole de-eskalaatiosta kuulleet?

Ei joku malttinsa menettänyt ADHD-mukelo _pysty_ rauhoittumaan käskemällä.

Jos tolkuttaa ja pitää kiinni, saa turpaansa. Eikö teillä mitään muita keinoja ole?

Aivan älyttömän monet ammattiauttajatkin on aivan älyttömän ammattitaidottomia. Ne ajattelee että jos joku asiakas häiriökäyttäytyy, niin työntekijän työ on aktivoitua - aktiivisesti pysäyttää ja lopettaa sen asiakkaan häiriökäyttäytyminen. Eli työntekijä kohtaa asiakkaan, menee kasvojen eteen uhkaamaan, menee lähelle, korottaa ääntä, pitää kiinni, nousee vastarintaan, menee vastustamaan, menee "laittamaan rajoja", menee käskemään, laittaa kovan kovaa vastaan, on "jämerä" ja pysyy lujana ja ei jousta, vaan pitää tiukan linjan ja kovan kurin. Ne ajattelevat että häiriökäyttäytyminen pitää pysäyttää heti kovalla otteella ja jos se ei toimi niin sitten pitää käyttää vielä kovempaa otetta.

Eli nuo ammattiauttajat ovat mielipuolia jotka vain tekevät väkivaltaa, vain eskaloivat, vain pahentavat asioita, saavat aikaan ihan vankilameiningin eli jatkuvaa taistelua joka puolella. Nuo ammattiauttajat saavat ADHD-lapsiin aikaan aivan älyttömän pahan ahdistuksen tuntikausien ajaksi niin että aivan varmasti ADHD-lapset vain sairastuvat entistä pahemmin ja heidän käytöksensäkin sitten vain pahenee ja koko elämä alkaa mennä aina vain huonommin. Eli nuo ammattiauttajat ovat aktiivisia asiakkaan elämän pilaajia. Paremmin menisi asiakkailla ilman tuollaisia auttajia.

--

Kun taas siis oikeasti ADHD on lapsen kyvyttömyyttä hillitä ja pysäyttää omaa käytöstä. On normaalia että joskus stressaavassa tilanteessa saa "hepulin" ja menettää kontrollin itsestään ja alkaa heilua ja sekoilla... ja silloin ammattiauttajan työ on passivoitua, antaa tilaa, pysyä kauempana, hiljaa, rauhassa, levollisena,... ihan vain olla turvallinen... ja silloin ADHD lapsi saa tarvitsemansa ajan ja tilan, jotta hänen aivojensa oma kyky hillitä käytöstä palautuu, ja silloin hän pystyy itse lopettamaan sekoilunsa.

Aktiivisella sekaantumisella pillastuneen lapsen sekoiluun ainoastaan ylläpidetään sitä pillastunutta mielentilaa. Siihen ei saa sekaantua, jotta pillastunut mieli voi laskeutua takaisin tasapainoon.

Nuo mielipuoliset ammattiauttajat eivät tiedä mitä tarkoittaa että on turvallinen asiakkaalle. He tekevät työnsä taistellen. Eli he vain tekevät väkivaltaa asiakasta kohtaan.

PS. Esimerkki tuon aloittajan tekstistä. Kun tuli riitaa ja riehumista ja oppilas löi opettajaa, niin ap kirjoitti:

>> Opettaja ottaa oppilasta kädestä ja sanoo: ”Sinä et lyö täällä ketään!” <<

Mutta tuo ei auttanut vaan oppilas alkoi potkia. Ohhoh, olipas outoa että eskalointitekniikalla tilanne vain eskaloitui eli riita vain jatkui ja väkivalta paheni.

Siis, oppilas oli jo kiihtynyt! Tilanne pitäisi vain rauhoittaa. Rauhoittaminen tapahtuu rauhallisesti, toimien rauhallisesti, pysyen rauhallisena. Mutta opettaja teki päinvastoin eli meni taistelemaan kiihtymystä vastaan. Ei kiihtymystä saa taistelemalla rauhoitettua! Taistelemalla kiihtymys vain pahenee.

Opettaja korotti ääntä ja kävi käsiksi. Eli opettaja luuli että tappelemalla vastaan hän saa kiihtyneen lapsen lopettamaan tappelun. Käsittämättömän epäpätevä opettaja.

Aivan tasan samalla lailla epäpätevä kuin lukemattomat muutkin "alan ammattilaiset". Kuten vaikkapa tämä psykiatri:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/77656045-76a9-462a-8613-67d8fc702b16

Mies löi psykiatria. Psykiatri tokaisi "enää et minuun koske" ja kävi mieheen käsiksi eli tuikkasi miestä puukolla. Eli teki häiriökäyttäytyjää kohtaan tasan samanlaisen vastaiskun kuin tuo opettaja.

Vastaiskut eivät ratkaise mitään. Vastaiskuilla ei todellakaan saada häiriökäyttäytymistä korjattua normaalikäyttäytymiseksi.

Jos isket vastaan - sinä vain suurennat konfliktia.

Konflikti täytyy ensin saada de-eskaloitua, rauhoittumaan. Vasta sitten voidaan alkaa puhua säännöistä ja keskustella ja korjata jotain.

Vierailija
95/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo häiriköt tuovat esille huonoa tai olematonta kotikasvatusta. Jos ei ole, sairaala on oikea paikka, ei koulu.

Vierailija
96/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lobotomia ole oikea lääke kuten ennen vanhaan.

Vierailija
97/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatatko kurinpitovaltuuksien lisäämistä kouluissa? Esimerkiksi karsserit käyttöön? Tai ruumiillinen kuritus? Vai uskotko yhä sanan ja positiivisuuden voimaan niin kuin ns. asiantuntijat ja koulujen johto kehottaa uskomaan?

Täh? Miten ihmeessä sun kysymykset liittyy aiheeseen?

Jos joku on niin pahasti sairas että se vain tönii ja lyö ja potkii, niin mitähän siinä kuritus tai positiivisuus auttaa? Onko olemassa ainuttakaan sairautta joka paranee kurituksella tai positiivisuudella?

Sitä en tajua miksi noin sairaita lapsia pidetään kouluissa. Toisaalta, ihan yhtä sairaita aikuisiakin yritetään pitää työelämässä.

Vierailija
98/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen koulunkäynninohjaajana pienluokassa entisessä erityiskoulussa ja joku ope luuli, että minua lyötiin. Toinen ohjaaja kyseli asiasta ja sanoi, että sellaista ei tässä työssä tarvitse kestää. Tarjottiin jopa asiakkaan vaihtoa, jos en jaksa nykyistä. Toki kaikkialla asiat ei näin hyvin.

"Asiakkaan?"

Aivan oikea kysymysmerkki.

Potilaita ilman hoitopaikkaa.

Vierailija
99/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Mikäs siihen sitten koulun jälkeen tulee, kun tekee pahojaan lähiössään ja kauppakeskuksessa, jengiytyy ja myöhemmin joutuu poliisin kanssa tekemisiin?[/quote]

Kun aloittaa nuorena on mahdollisimman paljon aikaa päästä jengin johtopaikoille.

Vierailija
100/119 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on maailman surkeimmat vanhemmat. Mä en ymmärrä miksi tehdään lapsia kun niitä ei sitten kasvateta, ei hoideta.

Muissa maissa huomaa että lapsia kasvatetaan ja rakkaudella.

Suomessa puuttuu täysin käyttäytymistapojen kulttuuri.

Yhtä iso junttila koko maa. Sentään s uo men ruotslaaiset ovat ihan eri maailma kun tulee sivistykseen.

Suomessa on siskojen mukaan maailman parhaimmat naiset ja maailman huonoimmat miehet.

Taantuuko nainen parisuhteessa miehen tasolle?

Sitten kun tuo " miehet eivät kestä vahvoja naisia"-tyyppi jää yksinhuoltajaksi kaikki viha ja kauna purkautuu lähimpiin puolustuskyvyttömiin julkisen valla edustajiin, tässä tapauksessa opettajiin ja kouluohjaajiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan