Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitkö, että olet autoaattisesti elintenluovuttaja?

Vierailija
08.10.2014 |

Laki muutettiin pari vuotta sitten ilman suurempaa mainoskampanjaa. Eli mikäli yllättävä lähtö tulee, etkä ole kenellekään kertonut, että et oikein tykkäisi, että sinut pilkotaan osiin varaosapankkina - voipi tulla yllätyksensä, että laki tulkitsee sinut varaosapankiksi ilman SELKEÄÄ kieltoa. Jännää, että mitään kieltorekisteriä ei ole luotu, kun nyt kaikki on sähköisessä muodossa jopa reseptejä myöden. Että joku pahvinen lappu vaan kukkaroon, do not touch. Joka voisi sopivasti kadota..

Miten törkeää tällainen ihmisen pyhimpään kajoaminen jonain varaosalaitoksena. Sosialismin viiminen uloke, kun verot ei riitä ja perintöverotkin viedään pesästä. Sitten viedään jopa kehon osat.

Ota kantaa, pidätkö lakimuutosta oikeana aikaisempaan elintenluovutustestamenttiin, jossa tuli itse olla aktiivinen, mikäl näin haluaa toimia.

http://yle.fi/uutiset/elinluovutuksia_koskeva_laki_muuttuu/5606966

http://yle.fi/uutiset/uusi_elinluovutuslaki_ei_ole_lyhentanyt_siirtojonoa/5399784

http://www.studio55.fi/terveys/article/tiesitko-jokainen-on-nykyaan-mahdollinen-elinluovuttaja/285782

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiinavaus tehdään useimmille. Siinä irrotetaan kaikki elimet aivot mukaan lukien ja laitetaan takas ehkä vääriin paikkoihinkin. Tuo nyt minusta on jo ruumiintärvelemistä..

Vierailija
82/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Parin vuoden sisällä on mahdollista tehdä kotisohvalta netin kautta tuo elinluovutuskielto. Siihen asti kieltolappu on syytä olla lompakossa ja kertoa asiasta myös omaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin ja asia ei ole minulle minkäänlainen ongelma. Mutta on olemassa maatuva ruumis ja kuolematon, pyhä sielu. Elimeni saa käyttää muiden pelastamiseksi, jos tilanne sellainen joskus tulee olemaan että niistä on mitä antaa. Loput saa sitten polttaa tuhkaksi. Tai tehkööt omaiset asian miten sitten haluavat. Kuolleella ei ole tahtoa. Kuollut on kuollut. Myös aivokuollut. Henki, tai sielu, kummin vaan tai molemmat, löytää kyllä tiensä Jumalan luo ilman maatuvia jätöksiäkin. Kuollut ruumis on todellakin vain tyhjä kuori. Olen näitä työni puolesta nähnyt ja hoitanut exituksia.

Vierailija
84/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan avoimesti kertonut perheelleni että minusta saa sitten irrottaa kaiken mahdollisen joka on vain jollekin jotenkin hyödyksi. Varmuudella vielä lompakossa elinluovutus kortti(tosin taitaa olla jo vanha)

Vierailija
85/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää vouhkata jostain pakkoluovutuksesta, sen kun tekee sen kieltäytymisen ja that's it.

Lakimuutos oli tarpeellinen siitä syystä, että kun ihminen kuolee äkisti on niiden elinten ottamisella tosi kova kiire. Jos siinä jäädään ihmettelemään sitten surusta sekopäisten sukulaisten kesken, että saako ottaa vai eikö saa, niin on jo myöhäistä.

Ja suomalaisten elimiä ei tosiaan myydä millekään meksikolaismafialle, joten nuo jutut voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Vierailija
86/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:34"]

Tiesin. Kirjoitan lompsaan paperin jossa kiellän elinteni käyttämisen. Se sotii mun etiikkaani vastaan.

[/quote]

Sotiihan myös siirtoelimien vastaanottaminen etiikkaasi vastaan?

[/quote]

Ole ihan huoleti. En ota edes toisen verta vastaan. Enkä tosin sitä annakaan. Mun ajatus on se, että niillä elimillä mitä on saanut pitää pärjätä. Kukin tehköön miten haluaa omalta kohdaltaan mutta mä teen näin.

[/quote]

Onko sinulla lapsia? Jos lapsesi tarvitsisi yllättäen siirtoelimen, et siis ottaisi sitä vastaan? Sanoisit vain lapselle ja asiaa tiedusteleville ihmisille (mm. sukulaisille), että meillä tehdään näin ja piste.

Vierailija
87/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 07:44"]

Hyvin on muuten sosialismin opit osunut ainakin tämän ketjun väkeen. Repikaa vaan kaikki irti mitä saa. Varmaan nämä on niitä, joiden mielestä perintöverokin on ihan oikein ;)

[/quote]

Eläissäni täällä en ole ketään vielä haukkunut, mutta nyt on kyllä lähellä, etten luonnehtisi tuota elinsiirtoja ja perintöveroja kauhistelevaa tyyppiä saidaksi sontiaiseksi. 

Vierailija
88/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:34"]

Tiesin. Kirjoitan lompsaan paperin jossa kiellän elinteni käyttämisen. Se sotii mun etiikkaani vastaan.

[/quote]

Sotiihan myös siirtoelimien vastaanottaminen etiikkaasi vastaan?

[/quote]

Ole ihan huoleti. En ota edes toisen verta vastaan. Enkä tosin sitä annakaan. Mun ajatus on se, että niillä elimillä mitä on saanut pitää pärjätä. Kukin tehköön miten haluaa omalta kohdaltaan mutta mä teen näin.

[/quote]

Onko sinulla lapsia? Jos lapsesi tarvitsisi yllättäen siirtoelimen, et siis ottaisi sitä vastaan? Sanoisit vain lapselle ja asiaa tiedusteleville ihmisille (mm. sukulaisille), että meillä tehdään näin ja piste.

[/quote]

Mun lapset on jo sen ikäisiä, että multa tuskin kysyttäisiin yhtään mitään.

Vierailija
89/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin ja jo ennen nykyistä lakia mulla oli lompakossa semmoinen pahvilappu, jossa se oli sallittu. Myös omaiseni tietävät, että en minä kuolemani jälkeen näitä nykyisiä ruumiinosia tarvitse. Eikös tuonpuoleisessa oleilla enimmäkseen henkimuodossa?

Vierailija
90/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä jokaisen kuolleen elimiä oteta käyttöön. Ainoastaan aivokuolleiden tai tietyissä olosuhteissa (yleensä sairaalassa kuolemaa tekevä onnettomuuden uhri) on käypä elintenluovuttaja. Kun ihminen kuolee, kuolee elimetkin ja vaikka niitä miten työntäisi muihin ihmisiin niin ei ne siitä virkoa. Mahdollisuus siis joutua elimtenluovuttajaksi on häviävän pieni eikä niitä elimiä kaikilta pilkota ulos ihan huvikseen.

Vierailija
91/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän tuota hyvänä lakina. Minä en tee maksallani enää mitään kuolemani jälkeen, joten jos voin pelastaa jonkun toisen hengen sen jälkeen kun minusta on jo aika jättänyt, niin se on vain hienoa.

Mihin uskontokuntaan ap tai muut luovuttamisen vastustajat kuuluvat? Oletteko myös sitä mieltä, että on väärin luovuttaa mm. kantasoluja, verta tai munuainen? Ette luovuttaisi edes omalla lapselle?

Vierailija
92/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni autan jotain/joitain joille ruumiistani on hyötyä kuolemani jälkeen -enhän ole mikään itsekäs paskiainen tai hihhuli.

Loput saa sitten tuhkata.

Vierailija
93/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain toissa viikolla luovutettua verta, jonka ansiosta olen tässä kirjoittamassa tätä tekstiä. Olen niin kiitollinen, etten osaa sitä sanoiksi pukea. Kaunein koskaan saamani lahja. Itse en ole koskaan voinut luovuttaa verta perussairauteni takia ja se harmittaa minua suuresti.

Elimeni saa kuolemani jälkeen käyttää hyödyksi, mutta pelkään ettei niitäkään hyväksytä tuon minun sairauteni takia :(

Vierailija
94/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppään ja käytän huumeita tuhotakseni sisuskalut enkä tosiaaan anna elimiäni kenellekkään kuolemani jälkeen

Vierailija
95/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:19"]Ihan typerää vouhkata jostain pakkoluovutuksesta, sen kun tekee sen kieltäytymisen ja that's it.

Lakimuutos oli tarpeellinen siitä syystä, että kun ihminen kuolee äkisti on niiden elinten ottamisella tosi kova kiire. Jos siinä jäädään ihmettelemään sitten surusta sekopäisten sukulaisten kesken, että saako ottaa vai eikö saa, niin on jo myöhäistä.

Ja suomalaisten elimiä ei tosiaan myydä millekään meksikolaismafialle, joten nuo jutut voi jättää ihan omaan arvoonsa.
[/quote]

Mistä tiedät ettei myydä?

Vierailija
96/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 07:35"]

Suomalaiset eivät enää arvosta pyhyyttä. Siitähän tämä kertoo.

[/quote]

Minusta se kertoo, että suomalaiset arvostavat nimenomaan elämän pyhyyttä. Ihanaa, jos joku tarvitseva saa elämälleen jatkoaikaa minun kuolemastani! Se, että minun kuolemastani voi tulla jotain hyvää, on suuri lahja sekä sille elintä tarvitsevalle, että läheisilleni. Ja minulle, jos uskoisin kuoleman jälkeiseen elämään. 

Mitä pyhää olisi antaa käyttökelpoisten elinten maatua kuopassa tai lentää tuhkana ympäriinsä, kun niillä voi antaa toiselle Elämän?

Vierailija
97/97 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:49"]

Mihin te niitä elimiänne tarvitsette kuolemanne jälkeen? Ei se ruumis pyhä ole, se mätänee. Sielu voi jonkun uskomuksen mukaan olla pyhä ja kuolematon. Mutta ei se kroppa. Kaikkea hassutusta täältä saakin lukea.

[/quote]

Jokaisella lienee oikeus omaan vakaumukseensa ja ajatuksiinsa vai kuinka? Tarvinneeko tuota sen enempää perustella.

[/quote]

No sitten kertoo läheisilleen, että ei saa elimiä luovuttaa. Varmuudeksi vielä lompakkoon iso teksti. Mutta sitten ei pidä itsekään saada elimiä (tai verta) tarvittaessa.