Tiesitkö, että olet autoaattisesti elintenluovuttaja?
Laki muutettiin pari vuotta sitten ilman suurempaa mainoskampanjaa. Eli mikäli yllättävä lähtö tulee, etkä ole kenellekään kertonut, että et oikein tykkäisi, että sinut pilkotaan osiin varaosapankkina - voipi tulla yllätyksensä, että laki tulkitsee sinut varaosapankiksi ilman SELKEÄÄ kieltoa. Jännää, että mitään kieltorekisteriä ei ole luotu, kun nyt kaikki on sähköisessä muodossa jopa reseptejä myöden. Että joku pahvinen lappu vaan kukkaroon, do not touch. Joka voisi sopivasti kadota..
Miten törkeää tällainen ihmisen pyhimpään kajoaminen jonain varaosalaitoksena. Sosialismin viiminen uloke, kun verot ei riitä ja perintöverotkin viedään pesästä. Sitten viedään jopa kehon osat.
Ota kantaa, pidätkö lakimuutosta oikeana aikaisempaan elintenluovutustestamenttiin, jossa tuli itse olla aktiivinen, mikäl näin haluaa toimia.
http://yle.fi/uutiset/elinluovutuksia_koskeva_laki_muuttuu/5606966
http://yle.fi/uutiset/uusi_elinluovutuslaki_ei_ole_lyhentanyt_siirtojonoa/5399784
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 07:35"]
Suomalaiset eivät enää arvosta pyhyyttä. Siitähän tämä kertoo.
[/quote]
Satuolentojen perseennuoleminen ei tosiaan ole enää muotia. Siitä tämä kertoo.
Just uutisissa puhuttiin, että elinluovutuksissa isot jonot. Kyllä mä uskon, että jokainen haluais omalle lapselleen sen siirrännäisen jos tilanne vaatii.
tarkasti valikoivat nuo osat kumminkin. mitä kuollut tekee osilla jotka
muuten mätänisivät arkussa ym?
uutisesta saa kuvan että kaikki mahdollinne pannaan palasiksi ja kiertoon
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:33"]
tarkasti valikoivat nuo osat kumminkin. mitä kuollut tekee osilla jotka
muuten mätänisivät arkussa ym?
uutisesta saa kuvan että kaikki mahdollinne pannaan palasiksi ja kiertoon
[/quote]
Mjoo, eikä suurinta osaa elimistä edes irroteta vainajasta ellei niille ole jo tiedossa testattua ja sopivaksi todettua vastaanottajaa valmiina.
Tiesin ja olen iloinen uudesta systeemistä. Jotain lippulappusta en vain laiskuuttani ja epäjärjestelmällisyyttäni olisi jaksanut kanniskella.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:34"]
Tiesin. Kirjoitan lompsaan paperin jossa kiellän elinteni käyttämisen. Se sotii mun etiikkaani vastaan.
[/quote]
Sotiihan myös siirtoelimien vastaanottaminen etiikkaasi vastaan?
[/quote]
Ole ihan huoleti. En ota edes toisen verta vastaan. Enkä tosin sitä annakaan. Mun ajatus on se, että niillä elimillä mitä on saanut pitää pärjätä. Kukin tehköön miten haluaa omalta kohdaltaan mutta mä teen näin.
[/quote]
Onko sinulla lapsia? Jos lapsesi tarvitsisi yllättäen siirtoelimen, et siis ottaisi sitä vastaan? Sanoisit vain lapselle ja asiaa tiedusteleville ihmisille (mm. sukulaisille), että meillä tehdään näin ja piste.
[/quote]
Mun lapset on jo sen ikäisiä, että multa tuskin kysyttäisiin yhtään mitään.
[/quote]
Ja sähän et yhtään järkyttyivät jos lapsesi kuolis sen takia , ettei huolia siirtoelintä, jolla pelastuisi???
Kaikki on lainaa vaan. Itse kun olen tupakoinut ja tissutellut niin uskon että meikäläisestä ei kovin kestäviä varaosia saisi XD
https://fi-fi.facebook.com/pages/Elinluovutus-ei-minulle-kielto-ohjeet/121914357878921
ei minulle kiitos.
Mä luovutan ihan mielelläni elimet sitten kun kuolen. (Naurettavaa, mutta tuli toisaalta mieleen häiritsevä ajatus siitä hyvin epätodennäköisestä tilanteesta, että olisin yksi niistä harvoista jotka heräävät jossain vähän kuoliaaksi julistamisen jälkeen tai jopa vasta ruumishuoneella. Tai siis, että jättäisin heräämättä elinten puutteen vuoksi.)
Suomalaiset ovat niin aivopestyä lammaskansaa, että kaikki propaganda menee aina läpi. Siksi meillä onkin sellaiset poliitikot, koska aivoton massa hyväksyy ihan kaiken.. siis ihan kaiken!!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 07:28"]
Mä luovutan ihan mielelläni elimet sitten kun kuolen. (Naurettavaa, mutta tuli toisaalta mieleen häiritsevä ajatus siitä hyvin epätodennäköisestä tilanteesta, että olisin yksi niistä harvoista jotka heräävät jossain vähän kuoliaaksi julistamisen jälkeen tai jopa vasta ruumishuoneella. Tai siis, että jättäisin heräämättä elinten puutteen vuoksi.)
[/quote]
no et taatusti herää, jos sydän ja keuhkot revitään jollekin paremmalle ihmisille..
Kyllä mä olin kuullut tuosta lakimuutoksesta, ja minusta tuo on ihan oikein. Ei tarvitse surevia omaisia tällaisilla kysymyksillä häiritä. Ja lähtökohtaisesti kukaan ei elimiään kuolemansa jälkeen tarvitse itse.
Tottakai, mutta olen kirjoittanut jo reilu 20 vuotta sitten lompakkooni kortin, että minun elimiä voi käyttää tarvittaessa luovutukseen. En niitä enää silloin tarvitse ja minussa on paljon kaikkea mitä voi käyttää.
Miksi on oikein repiä kenenkään kehoa kuoleman jälkeen? Jos kuolema kohtaa, kohtaa se sitten heitäkin - joita kohtaa. Ihmisen keho on pyhä. Ei se ole mikään varaosapakki.
Suomalaiset eivät enää arvosta pyhyyttä. Siitähän tämä kertoo.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 07:34"]
Miksi on oikein repiä kenenkään kehoa kuoleman jälkeen? Jos kuolema kohtaa, kohtaa se sitten heitäkin - joita kohtaa. Ihmisen keho on pyhä. Ei se ole mikään varaosapakki.
[/quote]
Mikä tässä on ongelma? Ellet halua, että elimiäsi luovutetaan, ilmoitat tästä eläessäsi. Toivottavasti tajuat olla myöskään ottamatta vastaan elinluovutuksia. Missä raja muuten menee, vastustatko verenluovutuksiakin?
Tottakai multa saa viedä kuoleman jälkeen kaikki mikä irtoaa :). En voi käsittää ihmisiä jotka ovat niin itsekkäitä etteivät edes kuolemasa jälkeen ole valmiita luovuttamaan elimiään millä eivät tee enää yhtään mitään!
Oletteko koskaan ajatellut sitä ,että te itse tai saatikka lapsenne on kuolemassa tai kuolee vain sen vuoksi ettei saanut uutta elintä, kun oma ei toimi.
Mitä hittoa te teette niillä ruumiinosillanne kuoleman jäkeen. Siinä on kyllä minä, minä asenne huipussaan!
Eikä noita elintenluovutuksia kuitenkaan voi kaikille tehdä. Mielestäni siisrtoelimet pitää ottaa sellaiselta jonka kroppa vielä toimii. Eli ihminen on aivokuollut. Voin kullä olla väärässäkin. Mutta eikös nuo elimet tuhoudu käyttökelvottomaksi kun ihminen kuolee eimä niitä sitten voi enää käyttää toisella.
Verenluovuts on pikkuisen eri asia, kuin keuhkojen, sydämen tai munuaisten repiminen. Jopa Egyptissä balsamoitiin erikseen sisäelimet vainajalle, koska ruumista pidettiin PYHÄNÄ!!
Mutta mitäpä täällä junttilassa, kun neuvolasta lähtien opetetaan vauvojenkin olevan valtion omaisuutta pisteytyksillään.
enpä ole lakialoitteeseen sen kummemmin kiinnittänyt huomiota. lompakosta löytyy kortti joka sallii elintenluovutuksen. mitäpä mä niillä enää kuoleman jälkeen teen? hyvällä lykyllä joku muu saa monta upeaa vuotta mun elimien ansiosta :)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:42"]
Todella hyvä, kunhan aivokuollutta ei luokitella kuolleeksi. En haluaisi, että minulle siirrettäisiin joltakulta elimiä niin, että hän menettäisi henkensä, ja kenties vielä pelastumattomana. Koomasta on herätty pitkienkin aikojen kuluttua ja silloin on saatu tietää, mitä kaikkea ihminen on tilansa aikana pystynyt havainnoimaan.
[/quote]
Aivokuollut ihminen ei ole koomassa. Koomassa oleva ihminen ei ole aivokuollut. Aivokuollut ihminen on niin kuollut kuin kuollut voi vain olla. Koko maailmanhistoriassa ei ole yhtäkään aivokuollutta ihmistä joka olisi voitu "elvyttää" henkiin.