Tuli mieleen ketjusta "Te jotka olette saaneet piiskaa"...
Te jotka olette saaneet piiskaa, minkä ikäisiä olette nyt? Itse olen -95 vuonna syntynyt ja olen ihmetellyt kuinka ketään ainakaan kavereistani ei ole rankaistu yhtä karmealla tavalla kuin minua D: onko teille jäänyt jotakn "traumoja" kyseisestä kasvatustavasta?
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:04"]Mulle jäi sellaiset traumat, että pelkään auktoriteetteja ja omasin tosi huonon itsetunnon yli 35-vuotiaaksi asti. Olen syntynyt vuonna -68
[/quote]
Mua ei oo muistaakseni mitenkään tyliin joka toinen päivä kuitenkaan piiskattu, mutta jostain syystä mullakin on ollu huono itsetunto ja pelkään myös auktoriteetteja. En uskalla pistää vastaan, sillä mulla tulee tunne, että saan jonkun läpsäsyn naamaan, mua aletaan lyödä tmv. :/ -ap
[/quote]
Ihminen, joka käyttää fyysistä väkivaltaa lastaan kohtaan, käyttää myös henkistä. Tottele tai saat rangaistuksen! -ilmapiiri kotona ei kasvata hyvää itsetuntoa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 00:45"]Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Eiku....:D
-89 synnyin ja kyllä meillä oli ihan normaalia, että jos ei muuten meno rauhoittunut, niin se rauhoitettiin.
Remmistä saatiin ja tukkapöllyä. Koen kyllä ihan ansainneeni kurinpalautukset, enkä todellakaan kanna kaunaa tai ole saanut mitään traumoja.
[/quote]
Jäi sulle jonkin asteen trauma, kun muistat noi kuitenkin. Mä kyseenalaistin omien vanhempieni tukkapöllyn antamisen vasta oman saatuani. Kysyin äidiltäni suoraan ja kyllä hän jälkikäteen on samaa mieltä kanssani siitä, että tukkapöllyissä (joita ei ollut usein) oli enemmän kyse hänen omasta turhautumisestaan kuin lapsen kasvattamisesta. En ole katkera kuitenkaan :)
Sairasta että nämä väkivaltaa kokeneet puolustavat sitä. Oma tytär 8- vuotias enkä ikinä hakkaisi, tukistaisi tai kävisi hänen kimppuun "kasvatusmielessä".
Hakaatteko puolisojannekin kun eivät teitä tottele, saavatko hakata teitä? Siinä on sentäs aikuinen aikuista vastaan.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:04"]Mulle jäi sellaiset traumat, että pelkään auktoriteetteja ja omasin tosi huonon itsetunnon yli 35-vuotiaaksi asti. Olen syntynyt vuonna -68
[/quote]
Mua ei oo muistaakseni mitenkään tyliin joka toinen päivä kuitenkaan piiskattu, mutta jostain syystä mullakin on ollu huono itsetunto ja pelkään myös auktoriteetteja. En uskalla pistää vastaan, sillä mulla tulee tunne, että saan jonkun läpsäsyn naamaan, mua aletaan lyödä tmv. :/ -ap
[/quote]
Ihminen, joka käyttää fyysistä väkivaltaa lastaan kohtaan, käyttää myös henkistä. Tottele tai saat rangaistuksen! -ilmapiiri kotona ei kasvata hyvää itsetuntoa.
[/quote]
Joo, kuulostaa tutulta ! Ja meillä vielä isän puolelta semmosta pilkkaamista ja jonkun asteista alistamista, vaikka rakastava isä kuitenkin. Kasvatustavat peräisin omilta vanhemmilta/isältään
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:32"]19 jatkaa - kavahdan edelleen kovaa huutoa ja sisällä kiehuu, jos joku huutaa tai uhkaa lasta. Tai koskee edes turhan lujaa. Ajattelin sen olevan normaalia, ton piiskaamisen ja vintillä syömisen, mutta eipä se maailmaa juuri mullistanut, ku kuulin ettei se ole niin okei ku annettiin uskoa.
[/quote]
Minäki kavahdan tota kovaa huutoa ja tulee semmonen pieni paniikinomanen tila jos huuto ei lopu. Toki poikkeus joku keikka tms.
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:32"]19 jatkaa - kavahdan edelleen kovaa huutoa ja sisällä kiehuu, jos joku huutaa tai uhkaa lasta. Tai koskee edes turhan lujaa. Ajattelin sen olevan normaalia, ton piiskaamisen ja vintillä syömisen, mutta eipä se maailmaa juuri mullistanut, ku kuulin ettei se ole niin okei ku annettiin uskoa.
[/quote]
Apua en tiedä tuliko tää viesti jo tänne.. Enivei. Mä kans kavahdan tota kovaa huutoa ja jos se jatkuu kauan, niin tulee semmonen pieni paniikinomainen tila. Toki eri asia joku keikka tms.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:53"]
Sairasta että nämä väkivaltaa kokeneet puolustavat sitä. Oma tytär 8- vuotias enkä ikinä hakkaisi, tukistaisi tai kävisi hänen kimppuun "kasvatusmielessä".
Hakaatteko puolisojannekin kun eivät teitä tottele, saavatko hakata teitä? Siinä on sentäs aikuinen aikuista vastaan.
[/quote]
Oon sama kirjottaja joka kirjotti ton
"Kanssa -95, tukistettu on, piiskausta en muista mutta lyötykin on, tai no läimitty pikemminkin mutta ei ole jäänyt traumoja, tiedän että olin aika kauhukakara :D"
Sen takia en kanna kasvattajille kaunaa eikä oo lapsuudesta jääny traumoja koska äskettäin erosin miehestä joka vuoden verran hakkas mua säännöllisesti enkä ollu tarpeeks fiksu lähtemään suhteesta aikasemmin.Opin sen vuoden aikana et ne lapsena saadut läimäsyt todellakin olivat läimäisyjä kun tämä mies puolestaan löi ihan kunnolla ja välillä oltiin mustelmillakin.
Joten älä sä tuu tänne selittämään siitä miten ollaan "sairaita" kun hyväsytään meitä kohtaan tehty väkivalta. Oot varmaan just niitä vanhempia jokka kasvattaa lapsistansa kurittomia ihmisperseitä ja mietit vanhempana "oho, mitens niistä nyt tollasia kasvo".
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:53"]
[/quote]
Oon sama kirjottaja joka kirjotti ton
"Kanssa -95, tukistettu on, piiskausta en muista mutta lyötykin on, tai no läimitty pikemminkin mutta ei ole jäänyt traumoja, tiedän että olin aika kauhukakara :D"
Sen takia en kanna kasvattajille kaunaa eikä oo lapsuudesta jääny traumoja koska äskettäin erosin miehestä joka vuoden verran hakkas mua säännöllisesti enkä ollu tarpeeks fiksu lähtemään suhteesta aikasemmin.Opin sen vuoden aikana et ne lapsena saadut läimäsyt todellakin olivat läimäisyjä kun tämä mies puolestaan löi ihan kunnolla ja välillä oltiin mustelmillakin.
Joten älä sä tuu tänne selittämään siitä miten ollaan "sairaita" kun hyväsytään meitä kohtaan tehty väkivalta. Oot varmaan just niitä vanhempia jokka kasvattaa lapsistansa kurittomia ihmisperseitä ja mietit vanhempana "oho, mitens niistä nyt tollasia kasvo".
[/quote]
Oletko vielä pohtinut, että mikä osa vanhempiesi läpsimisellä oli siinä, että hyväksyit hakkaamisesi?
Vuosimallia 83. Luunappeja, tukistusta ja nahkaremmiä pyllylle. Ei jäänyt traumoja.
Oon synt. -67 ja piiskaa oon saanu kun oon teheny pahojani. Ei siitä traumoja ole jääny. Rakkauella muistelen vanhempiani jotka jo mullan alla molemmat,äitipian10 vuotta ja isäkin jo kolme vuotta
Oon -84 syntyny ja joo kyl meit kuritettiin. Autossa jos kinasteltii eikä istuttu hiljaa, kävi isi vääntämässä koivun oksan ja laitto sen siihen eteen pystyyn ja se oli siinä muistuttamassa miten pitäs olla.
Kerran en muista mitä oltiin siskon kans tehty, mut aika liukkaasti me ryömittiin sohvan alle piiloon kun luultiin et saadaan selkäsauna.
Ja kerran muksuina oltiin kolme sisarusta hypitty kuralammikossa, niin äiti otti housut alas ja isi anto piiskaa.
Yläasteella ollessani myös meidän koira joutui väkivallan uhriksi. Ja se jätti vuosiksi hirveät traumat ja vihan isää kohtaan.
Olin myös koulukiusaamisen takia lintsannut usein koulusta niin revittiin tukasta kotona..
Myös äidin äiti jahtas sellasen pitkän harjan kanssa. Ois varmaa lyöny jos ois pystyny. Se mummeli vihas meitä tyttöjä.
Muuten ihan kiva lapsuus...
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 08:59"]Oon -84 syntyny ja joo kyl meit kuritettiin. Autossa jos kinasteltii eikä istuttu hiljaa, kävi isi vääntämässä koivun oksan ja laitto sen siihen eteen pystyyn ja se oli siinä muistuttamassa miten pitäs olla.
Kerran en muista mitä oltiin siskon kans tehty, mut aika liukkaasti me ryömittiin sohvan alle piiloon kun luultiin et saadaan selkäsauna.
Ja kerran muksuina oltiin kolme sisarusta hypitty kuralammikossa, niin äiti otti housut alas ja isi anto piiskaa.
Yläasteella ollessani myös meidän koira joutui väkivallan uhriksi. Ja se jätti vuosiksi hirveät traumat ja vihan isää kohtaan.
Olin myös koulukiusaamisen takia lintsannut usein koulusta niin revittiin tukasta kotona..
Myös äidin äiti jahtas sellasen pitkän harjan kanssa. Ois varmaa lyöny jos ois pystyny. Se mummeli vihas meitä tyttöjä.
Muuten ihan kiva lapsuus...
[/quote]
Mutta. Mun isästä haluan sanoa vielä, että hän on elävä esimerkki siitä, miten usko Jeesukseen voi ihmistä muuttaa.
Pelkäsin iskää pitkään mutta nykyään niin muuttunut mies, että oon jo melkein unohtanut sen millanen oli aiemmin.
Ja oon antanut anteeks.
Vierailija kirjoitti:
Kanssa -95, tukistettu on, piiskausta en muista mutta lyötykin on, tai no läimitty pikemminkin mutta ei ole jäänyt traumoja, tiedän että olin aika kauhukakara :D
Ja juuri näin kauhukakaroita pitää kohdella. Panoksia on kovennettava jos ei mene kerralla perille, oppii olemaan. Sitten on heikkoa ainesta jos alkaa pelkäämään, mutta sekin opettaa ajan kanssa.
Olen 80 luvun alkupuolella syntynyt ja mulla on myös veljiä. Selkään on tullut millon mistäkin syystä, risusta, vyöstä, kepistä, harjasta, pyörän pumpusta. Hiuksia revitty niin että päästä tunto katosi. Joskus teininä sitten sanoin kans et koitappa lyödä niin lyön takasin. Olisin jo pienestä pitäen halunnut mummulle asuun. Mä en voi sietää vanhempiani siis pistää vihaksi kun ajattelenkin lapsuutta, menee kädet nyrkkiin ja keho jäykistyy.
Olisin monesti halunnu et joku meidät pois ottaa. Pikkuveljellä pahimmat traumat mutta ei niistä ole hirveesti avautunu. Ja kotioloistahan ei saanu kellekään kertoa. On siis jumalattoman sairasta hakata lapsiansa
79 ja sain nahkavyöstä aika useasti...