Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli mieleen ketjusta "Te jotka olette saaneet piiskaa"...

Vierailija
08.10.2014 |

Te jotka olette saaneet piiskaa, minkä ikäisiä olette nyt? Itse olen -95 vuonna syntynyt ja olen ihmetellyt kuinka ketään ainakaan kavereistani ei ole rankaistu yhtä karmealla tavalla kuin minua D: onko teille jäänyt jotakn "traumoja" kyseisestä kasvatustavasta?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi sellaiset traumat, että pelkään auktoriteetteja ja omasin tosi huonon itsetunnon yli 35-vuotiaaksi asti. Olen syntynyt vuonna -68

Vierailija
2/80 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:04"]Mulle jäi sellaiset traumat, että pelkään auktoriteetteja ja omasin tosi huonon itsetunnon yli 35-vuotiaaksi asti. Olen syntynyt vuonna -68
[/quote]
Mua ei oo muistaakseni mitenkään tyliin joka toinen päivä kuitenkaan piiskattu, mutta jostain syystä mullakin on ollu huono itsetunto ja pelkään myös auktoriteetteja. En uskalla pistää vastaan, sillä mulla tulee tunne, että saan jonkun läpsäsyn naamaan, mua aletaan lyödä tmv. :/ -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1991 syntynyt, ja piiskaa, tukkapöllyä ja korvapuusteja olen saanut. 

Vierailija
4/80 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/80 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena mua ei koskaan piiskattu mutta nyt aikuisena saan piiskaa ihan omasta tahdostani:)

Vierailija
6/80 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Eiku....:D
-89 synnyin ja kyllä meillä oli ihan normaalia, että jos ei muuten meno rauhoittunut, niin se rauhoitettiin.
Remmistä saatiin ja tukkapöllyä. Koen kyllä ihan ansainneeni kurinpalautukset, enkä todellakaan kanna kaunaa tai ole saanut mitään traumoja.

Vierailija
7/80 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:54"]Lapsena mua ei koskaan piiskattu mutta nyt aikuisena saan piiskaa ihan omasta tahdostani:)
[/quote] xDD

Vierailija
8/80 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-94, on piiskaattu mm. Pakotettu hakemaan itse risu jne. Nostettu tukasta ilmaan lyöty jne. Ei ole mielestäni vaikuttanut minuun..

Vierailija
9/80 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias olen ja on tukistettu, korvasta vedetty ja mehua päälle kaadettu. Ei ole traumoja, olen tosi läheinen molempien vanhempieni kanssa. Minulla on 1-vuotias tytär enkä ikinä hänelle käyttäisi väkivaltaa. 

Vierailija
10/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän vajaa 17v isä viskoi ympäri kämppää käsiä ja jalkoja pidellen seinille...lopuksi viskasi sängylle ja uhkas lyyä nyrkillä kasvoihin.. kädet ja jalat turpeissa ja mustelmilla, kyllä hävetti rippijuhliin mennä seuraavana päivänä mekossa kun mustelmilla. . Kaikki tämä koska myöhästyin kotiintuloajasta..Nyt 18v hyvin olen päässyt asiasta yli mutta isän kanssa ei välejä.

Vierailija
12/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:53"]

Sairasta että nämä väkivaltaa kokeneet puolustavat sitä. Oma tytär 8- vuotias enkä ikinä hakkaisi, tukistaisi tai kävisi hänen kimppuun "kasvatusmielessä".

Hakaatteko puolisojannekin kun eivät teitä tottele, saavatko hakata teitä? Siinä on sentäs aikuinen aikuista vastaan.

[/quote]

Valitettavasti tutkimusten mukaan ihmisillä, jotka ovat itse kokeneet lapsina perheväkivaltaa, tulevat suuremmalla todennäköisyydellä käyttämään sitä omiin lapsiinsa. Verrattuna siis niihin vanhempiin, jotka eivät ole kokeneet lapsena perheväkivaltaa.

Itseäni piestiin kotona todella pahasti henkisesti ja fyysisesti. Revittiin hiuksista todella kovaa, hakattiin nyrkillä kovia iskuja päähän, potkaistiin usein kenkä jalassa (kerran olin kaatunut lyönnin seurauksena, jonka jälkeen minua sitten potkaistiin kylkeen). Hakattiin lattian lakaisuun tarkoitetulla harjalla (harjasta pidettiin kaksin käsin kiinni, otettiin lyöntiin vauhtia ja lyötiin täysillä. En tiedä olisiko kalloni murtunut, ellen olisi ehtinyt saada käsiä suojaksi ja ottaa pahimman iskun niihin).

Ajettiin pakkasella ulos talosta ohuissa kotivaatteissa. Kun asuttiin maaseudulla keskellä ei mitään, niin siellä sitten minä 10-vuotias pikkutyttö värjötin -20 asteessa ohuissa olohousuissa, t-paidassa ja kengittä.

Tässä nyt muutama ote minun lapsuudestani. Synnyin 80-luvun lopulla.

Vastustan täysillä lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, en voisi kuvitellakaan itse lyöväni ketään lasta.

Vierailija
13/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-96 ja joo joskus lapsena. Enemmän mua on traumatisoimut kuitenkin vanhempien jatkuva huutaminen joka ei ole vieläkään loppunut ja saattaa alkaa iha yhtäkkiä. Muuten mun vanhemmat on tosi ihania - silloin kun eivät huuda. Piiskaa sain vain ehkä pari kertaa joten ei siitä oikein traumoja jäänyt.

Vierailija
14/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 00:31"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:53"]

Sairasta että nämä väkivaltaa kokeneet puolustavat sitä. Oma tytär 8- vuotias enkä ikinä hakkaisi, tukistaisi tai kävisi hänen kimppuun "kasvatusmielessä".

Hakaatteko puolisojannekin kun eivät teitä tottele, saavatko hakata teitä? Siinä on sentäs aikuinen aikuista vastaan.

[/quote]

Oon sama kirjottaja joka kirjotti ton

"Kanssa -95, tukistettu on, piiskausta en muista mutta lyötykin on, tai no läimitty pikemminkin mutta ei ole jäänyt traumoja, tiedän että olin aika kauhukakara :D"

Sen takia en kanna kasvattajille kaunaa  eikä oo lapsuudesta jääny traumoja koska äskettäin erosin miehestä joka vuoden verran hakkas mua säännöllisesti enkä ollu tarpeeks fiksu lähtemään suhteesta aikasemmin.Opin sen vuoden aikana et ne lapsena saadut läimäsyt todellakin olivat läimäisyjä kun tämä mies puolestaan löi ihan kunnolla ja välillä oltiin mustelmillakin.

Joten älä sä tuu tänne selittämään siitä miten ollaan "sairaita" kun hyväsytään meitä kohtaan tehty väkivalta. Oot varmaan just niitä vanhempia jokka kasvattaa lapsistansa kurittomia ihmisperseitä ja mietit vanhempana "oho, mitens niistä nyt tollasia kasvo".

[/quote]

Kuria voi pitää muullakin tavalla, kuin pahoinpitelyllä.

Jos työpaikalla alainen ei tee kuten pomo sanoo, voiko pomo ihan vaan vähän läpsiä alaistaan tästä hyvästä? Tai hakata nahkaremmillä?

Entä saako opettaja ihan vaan vähän läpsiä oppilasta, joka ei tottele?

Niin. Miksi vanhempi saisi pahoinpidellä lapsiaan?

Ja tuosta väkivaltaisesta parisuhteestasi. Oletko miettinyt, että ehkä kestit tilannetta niin pitkään siksi, että lapsuudenkodissasi olit oppinut siihen, että on ok jos perheenjäsen kohdistaa sinuun väkivaltaa? Tätä kannattaa pohtia.

Vierailija
15/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena pikkuveljee hakattiin remmillä. Jo lapsena huomasin ettö kyse ei ollut rangaistuksesta tai siitä että hän olisi ollit erityisen tuhma ansaitakseen sen vaan näin että isäni purki omaa turhautumistaan. Vai kuka aikuinen mies lyö täysillä 6-vuotiasta lasta 15 min ajan remmillä. Itse sain vain tukkapöllyä ja luunappeja. Silti huomaan vieläkin että olen aina ekstra varovainen auktoriteettien kanssa, niillä on valta eivätkä sitä käytä viisaasti vaan pitää olla heidän oikkujen varassa.

Vierailija
16/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 23:53"]Sairasta että nämä väkivaltaa kokeneet puolustavat sitä. Oma tytär 8- vuotias enkä ikinä hakkaisi, tukistaisi tai kävisi hänen kimppuun "kasvatusmielessä".

[/quote] niinpä!

Vierailija
17/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tukistettu, annettu remmistä solkipäällä ja ilman, läimäytelty, nipistelty, luunappeja ja jätetty yksin. Sormia poltettu hellalla. Oireilin varastelemalla ja valehtelemalla, jätin menemättä kotiin josta rangaistiin kahta kauheammin. Ei 90-luvulla sossut puuttuneet tai niitä kiinnostaneet vrt. minkälaista se nykyään on. Uhattiin leikata sormet ja lastenkotiin lähettämisellä. Kun teininä halusin nuorisokotiin niin en päässyt turvaan kun vanhemmat niin taitavia puhumaan ja henkinen väkivalta tehokasta.

Viimeisen kerran äiti läimäytti kun sanoin itkua purren että tee vielä kerran niin lyön takaisin.

Inhoan konservatiivisia ja fundamentalistisia auktoriteetteja. Itsetunto helvetin huono. Olin lapsena villi mutta oikeuttaako se väkivaltaan niin ei. Ei kuri auttanut, paljon sattui pahaa silti.
Ikuisesti olen kapinoiva rokkari joka ei alistu yhdellekään paskalle ihmiselle enää vaikka historia toisti väkivaltaa sitten muilla tavoin, poikaystävien muodossa. Mukaanlukien omat vanhemmat joita näen max kerran vuodessa.

Vierailija
18/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on syntynyt -85 ja on saanut joskus piiskaa. Muistelee sitä lämmöllä hekotellen saman ikäisen serkkunsa kanssa, joka myös sai välillä piiskaa. Outoa minusta, meillä ei annettu piiskaa. Luunappeja korkeintaan.

Vierailija
19/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:24"]

Mun mies on syntynyt -85 ja on saanut joskus piiskaa. Muistelee sitä lämmöllä hekotellen saman ikäisen serkkunsa kanssa, joka myös sai välillä piiskaa. Outoa minusta, meillä ei annettu piiskaa. Luunappeja korkeintaan.

[/quote]

Naureskelu voi olla keino hoitaa asian muistelun aiheuttamaa stressiä. Me koimme sisarukseni kanssa vakavaa väkivaltaa kotona ja me tosiaan keskenämme asiasta keskustellen naureskelemme. Mutta naureskelu on tahdotonta, asiassa ei ole mitään huvittavaa vaan sen nauru on jotain muuta kuin "hehheh kun on niin helvetin hauska juttu!" -naurua.

Vierailija
20/80 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha täällä poistetaan viestit joissa puhutaan totuus. Eikö saa jumalauta omaa mielipidettään kokemuspohjalta kertoa vai? Onko täällä lukijoina vai modena juurikin uskonnollisen kasvatuksen saaneita joiden mielestä lapsen kuritus on ok ja kun kertoo vihaavansa fundamentalistista ajattelua yhdistettynä konservatiivisuuteen, poistetaan? Ei vittu mitä touhua. Ei ole lapsen hakkaus rakkautta ja rajoja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä