Onko kukaan systemaattisesti tehnyt säännöllisesti mindfulness-harjoituksia? Saitko tuloksia?
Jotkut lupailevat että jos säännöllisesti tekee mielellään päivittäin, saa varmasti tuloksia, vähemmän ahdistusta ja masennusta jne. Oletko testannut? Mitkä olivat tulokset? Sano ihan rehellisesti vaan jos et huomannut mitään hyötyä. Ihan tavalliset mindfulness harjoitukset ovat suht vaikeita, en viitsisi turhaan tehdä.
Kommentit (10)
Tutkimus väittää että mindfulnessista alkaa huomata hyötyä 8 viikon kuluttua aloittamisesta. Kovin moni ei jaksa odottaa niin kauan?
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus väittää että mindfulnessista alkaa huomata hyötyä 8 viikon kuluttua aloittamisesta. Kovin moni ei jaksa odottaa niin kauan?
Mikä tutkimus?
Vierailija kirjoitti:
Ei hyviä tuloksia kellään? No kysytäänpä, oletko saanut huonoja vaikutuksia? Redditissä kerrotaan että mindfulness aiheuttaa unettomuutta.
Johtuu mielen tyhjentämistä. Ei hyvä.
En ole säännöllisesti harjoitellut, mutta kyllä toisinaan jos vaikka työasiat stressaavat se helpottaa, jos pystyy keskittymään käsillä olevaan tekemiseen täysin eikä murehdi tulevia. Kun ei siitä murehtimisestakaan mitään hyötyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkimus?
Moni tutkimus. Kun googlaa how long does it take for mindfulness to work, tulee hakutuloksena teksti Studies point to 8 weeks of meditation practice to see results.
En tee varsinaisia mindfullness-harjoituksia, vaan pyrin tasaamaan hengitystä rauhallisessa ja hiljaisessa tilassa, mielellään pimeässä, joka päivä vähintään 5min. On tuntunut niin hyvältä, että usein venyy pidemmäksi. Ja tekee mieli tehdä tämä joka päivä, joskus useammin kuin kerran päivässä
Aluksi meni ehkä 10 päivää niin, että piti muistaa ja oli hankalaa ja tylsää. Merkitsin kalenteriin, että homma oli suoritettu. Nykyään en enää muista merkitä, mutta tekee mieli tehdä harjoitus. Kyllähän noihin monet hurahtavat ihan totaalisesti ja tekevät niistä jopa elämänsätehtävän :)
Kokemukseni: selkeyttää ajatuksia ja saa tosi hyvän mielen. Tuo huomion kehoon ja auttaa esimerkiksi ryhdin kanssa. Mitään unettomuuden kaltaista en ole havainnut. Unen laatuun vaikuttaa lukematon määrä tekijöitä. Mielestäni melkeinpä mikä tahansa hengitysharjoitus sopii pohjaksi, oleellista on hapettaa kehoa ja rauhoittua
Ja ajatuksista: aluksi oli paljon kaikenlaisia ajatuksia, nykyään oikeastaan vaan "kuuntelen". Eli kysyn jumalalta tai universumilta, onko jotakin, mitä minun olisi hyvä huomioida. Harvemmin on :)
Oon meditoinut puoli vuotta puhelin sovelluksen kanssa (nimi Insight timer.). Hyötyä huomasin jo ensimmäisen viikon kohdalla. Kärsin masennuksesta sekä ahdistuksesta ja unettomuudesta. Ensimmäinen vaikutus jonka huomasin, oli se, että sain otettua meditoinnin yhteydessä pienet päiväunet eli ylivireystila laski. Muuten ei päikkärit onnistuneet.
Nyt myöhemmin olen huomannut tasaisemman mielialan, ahdistus hieman vähentynyt eikä pinna ole niin kireällä vaan välillä on jopa seesteinen olo. Pystyn keskittymään paremmin. Yleistä unen laatua on meditointi myös parantanut.
Vierailija kirjoitti:
Oon meditoinut puoli vuotta puhelin sovelluksen kanssa (nimi Insight timer.). Hyötyä huomasin jo ensimmäisen viikon kohdalla. Kärsin masennuksesta sekä ahdistuksesta ja unettomuudesta. Ensimmäinen vaikutus jonka huomasin, oli se, että sain otettua meditoinnin yhteydessä pienet päiväunet eli ylivireystila laski. Muuten ei päikkärit onnistuneet.
Nyt myöhemmin olen huomannut tasaisemman mielialan, ahdistus hieman vähentynyt eikä pinna ole niin kireällä vaan välillä on jopa seesteinen olo. Pystyn keskittymään paremmin. Yleistä unen laatua on meditointi myös parantanut.
Jatkan, että meditoin kerran tai kaksi kertaa päivässä, iltapäivällä ja nukkumaan mennessä. Kahdesti päivässä parempi, ip meditaatio antaa voimia loppupäivään.
Opettelin mindfulnessia ja meditoimista jo yli 10 vuotta sitten. Siitä on tullut minulle päivittäinen rutiini ja automaatio, joka helpottaa suuresti elämääni.
Ei hyviä tuloksia kellään? No kysytäänpä, oletko saanut huonoja vaikutuksia? Redditissä kerrotaan että mindfulness aiheuttaa unettomuutta.