Mua pelottaa lapseni puolesta niin paljon että en saa edes nukuttua enää
Poika menee avosydänleikkaukseen muutaman viikon päästä ja mua pelottaa niin paljon. Mun pelko on mennyt ihan mahdottomaksi. Öisin en saa nukuttua ja iltaisin itkettää. Kärsin toistuvista hengenahdistuskohtauksista. Työterveyslääkäri on määrännyt rauhoittavia ja ne auttaa aina pienen hetken ajan. Kuitenkin pelko kalvaa ihan jatkuvasti mun mieltä, pelkään koko ajan, että pojalle sattuu jotakin. Öisin tunnen pakonomaista tarvetta herätellä poikaa ja tarkistaa, että onhan kaikki ok. Olen kuitenkin tässä onnistunut hillitsemään toistaiseksi itseni. Mua pelottaa tuo tuleva leikkaus. Pelottaa ajatuskin siitä, että sen tekee vain inhimillinen ihminen. Mitä vain voi sattua. Olen nähnyt liian monesti painajaista siitä, että poika kuolee, kun leikkaus menee pieleen. Mun mies on joutunut herättelemään mut kunnolla noista painajaisista ja rauhoittelemaan mua. Itsekseni en saa tuota tunnetta pois. En osaa kuin itkeä.
Mitä lähemmäksi tuo leikkaus tulee, sitä enemmän mua pelottaa. Poika on ihan vauvanakin ollut sydänleikkauksessa, joka meni täydellisesti. Pelottaa, että toinen ei mene. Mä en pääse yli tästä ajatuksesta. Mua pelottaa sekin että tällä tavalla ajattelemalla "manaan" leikkauksen ja jotain ihan hirveää tapahtuu. Poika itsekin on sanonut jännittävänsä ja samalla kerroin, että muakin jännittää. Ahdistuksen ja pelon olen kuitenkin yrittänyt salata täysin. Hänen ei pidä kantaa huolta mun pärjäämisestä nyt.
Kiitos, jos luit. Tämä kirjoittaminen hieman helpotti mun oloa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on todella huonossa kunnossa leikkauksen jälkeen. Luultavasti ihan huumattuna ja oksentaa paljon. Voi olla aggressiivinenkin.
Voi myös kusta housuun...
Mitä sitten jos noin rankan leikkauksen jälkeen pissi lurahtaa pöksyyn tai oksennus lentää? Tai mitä sitten jos lääkkeet tekee pojasta aggressiivisen? Mä en ymmärrä mikä sun pointti on? Nuo on sairaalassa ihan arkisia juttuja.
No onhan se noloa 😂
Sä oot nolo. Sairaanhoitajana voin sanoa nähneeni kaikenlaisia eritteitä ulosteesta mätäpaiseisiin. Ei siinä lääketokkuraisen potilaan pissa housussa mitään hetkauta. Jos on tosi huonossa kunnossa voidaan nuorellekin potilaalle laittaa vaippa -ja siinäkään ei ole mitään noloa. Ja ihan hauskana faktana, iso osa potilaista oksentaa heräämössä. Ei hetkauta.
Paljon rakkautta sinulle ja perheellesi. Olemme täällä iso joukko tukenanne, rukoilemme puolestanne, ette ole yksin.
Leikkauksen jälkeen on pojalla varmaan paremmat oltavat. Ja samalla sinä olet vahvempi, koska olet selvinnyt tästäkin.
Ap. Rukoilen puolestasi sekä poikasi puolesta.
Kaikki menee niinkuin Jumala on päättänyt. Uskokaa häneen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on todella huonossa kunnossa leikkauksen jälkeen. Luultavasti ihan huumattuna ja oksentaa paljon. Voi olla aggressiivinenkin.
Voi myös kusta housuun...
Mitä sitten jos noin rankan leikkauksen jälkeen pissi lurahtaa pöksyyn tai oksennus lentää? Tai mitä sitten jos lääkkeet tekee pojasta aggressiivisen? Mä en ymmärrä mikä sun pointti on? Nuo on sairaalassa ihan arkisia juttuja.
No onhan se noloa 😂
Itse olet nolo. Pitkään leikkaukseen latetaan usein katetri, joka poistetaan vasta, kun potilas pääsee jotenkuten vessaan.🤔
T.hoitsu
Minun 60- vuotiaalle isälle tehtiin avosydänleikkaus ja eli pitkään ja todella vanhaksi sen jälkeen. Nuorilla toipuminen on varmasti nopeampaa.
No sano kuinka vanha pieru se sun poika on?
Mun poika oli 5-vuotiaana avosydänleikkauksessa. Huoli ennen leikkausta (ja sen aikana tietenkin) oli karmivaa.
Kaikki meni nappiin, nyt maailman iloisin 12-vuotias :-)
Voimia mutta mieti asiaa niin että todennäköisempää on kuolla vaikka liikenneonnettomuudessa kuin leikkauksessa. Riskit on olemassa mutta ne on pienet...tsemppiä, hyvin se menee!
Poika leikattiin maanantaina ja leikkaus meni hyvin. On nyt toipumassa. Kiitos vielä kun tsemppasitte mua, sain teistä niin paljon vertaistukea ja voimaa! ❤️ Ap
Vierailija kirjoitti:
Poika leikattiin maanantaina ja leikkaus meni hyvin. On nyt toipumassa. Kiitos vielä kun tsemppasitte mua, sain teistä niin paljon vertaistukea ja voimaa! ❤️ Ap
Ihanaa että kaikki meni hyvin. Tämä aloitus jäi mieleen ja kiva kun tulit kertomaan, että kaikki meni hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Nonii tätähän mä koitin teille uskotellakin. Hyvä näin!
Poikasi tarvitsee rohkaisevan ja varman tuen, ei panikoivaa ja pelkäävää äitiä. Koeta hillitä itsesi poikasi edessä ja vuoksi.
Kaikki menee hyvin, positiivinen mieli auttaa toipumisessa.
Taasko joku älypää nostaa vanhoja ketjuja?!!
En ymmärrä miksi otatte kaikista asioista tuolla tavalla pulttia. Miten saat työsi hoidettua vielä parin viikon ajan jos nyt jo pelkäät... Älä herranen aika ainakaan lapsen kuullen itke.
No onhan se noloa 😂