Mua pelottaa lapseni puolesta niin paljon että en saa edes nukuttua enää
Poika menee avosydänleikkaukseen muutaman viikon päästä ja mua pelottaa niin paljon. Mun pelko on mennyt ihan mahdottomaksi. Öisin en saa nukuttua ja iltaisin itkettää. Kärsin toistuvista hengenahdistuskohtauksista. Työterveyslääkäri on määrännyt rauhoittavia ja ne auttaa aina pienen hetken ajan. Kuitenkin pelko kalvaa ihan jatkuvasti mun mieltä, pelkään koko ajan, että pojalle sattuu jotakin. Öisin tunnen pakonomaista tarvetta herätellä poikaa ja tarkistaa, että onhan kaikki ok. Olen kuitenkin tässä onnistunut hillitsemään toistaiseksi itseni. Mua pelottaa tuo tuleva leikkaus. Pelottaa ajatuskin siitä, että sen tekee vain inhimillinen ihminen. Mitä vain voi sattua. Olen nähnyt liian monesti painajaista siitä, että poika kuolee, kun leikkaus menee pieleen. Mun mies on joutunut herättelemään mut kunnolla noista painajaisista ja rauhoittelemaan mua. Itsekseni en saa tuota tunnetta pois. En osaa kuin itkeä.
Mitä lähemmäksi tuo leikkaus tulee, sitä enemmän mua pelottaa. Poika on ihan vauvanakin ollut sydänleikkauksessa, joka meni täydellisesti. Pelottaa, että toinen ei mene. Mä en pääse yli tästä ajatuksesta. Mua pelottaa sekin että tällä tavalla ajattelemalla "manaan" leikkauksen ja jotain ihan hirveää tapahtuu. Poika itsekin on sanonut jännittävänsä ja samalla kerroin, että muakin jännittää. Ahdistuksen ja pelon olen kuitenkin yrittänyt salata täysin. Hänen ei pidä kantaa huolta mun pärjäämisestä nyt.
Kiitos, jos luit. Tämä kirjoittaminen hieman helpotti mun oloa.
Kommentit (57)
Voi ap, halaukset täältä! ❤️ Hyvä jos kirjoittaminen helpotti sun oloa! Ja onneksi sulla on tekstisi perusteella rakastava mies kotonakin sun tukena. Tsemppiä teille kaikille!
Aivan luonnollisia mietteitä. Todennäköisesti kaikki menee kuitenkin ihan hyvin. Jaksamisia teille molemmille!
1. Tsemp ym. kaikkea hyvää, veikkaan että tunteesi on meille tutumpi kuin luuletkaan. Oma lapseni oli teholla 2 viikkoa.
2. Hae lääkettä tuohon. Poikasi ei kaipaa hysteeristä hermorauniota vaan vankkumattoman vanhemman. Häntäkin pelottaa, muista se. Ole hänelle tuki eikä loisköynnös.
Voimia valtavasti. ❤️ Meillä lapsi ollut monta kertaa isossa leikkauksessa, viimeisen kohdalla lääkärit sanoivat suoraan, että riski siihen, että lapsi ei selviä on olemassa mutta kaikki meni paremmin kuin kukaan olisi voinut kuvitellakaan.
Suomessa taitavia kirurgeja ja teidänkin lapsen leikkauksessa heitä on useita mukana ja ovat varmasti lukuisia kertoja ennenkin leikanneet.
Onneksi sinulla on rakastava puoliso kenelle voit puhua huolesi.
Tiedän tuon pelon ja minulla siihen auttoi vain terapia. Se on kuitenkin pitkä tie eikä auta heti. Auttaaksesi lastasi sinun täytyy itse pysyä kunnossa. Ota aikaa kaikenmaailman mindfullness harjoittelulle mitä netistä löydät. Keksi voimalauseita, joita toistelet itsellesi. Et pysty peloillasi pilaamaan leikkausta mitenkään, sen suorittavat onneksi ammattilaiset. Se tulee mikä on tullakseen, pelosta huolimatta. Pelko syö nyt niitä voimavaroja, jotka sinun pitää kohdistaa lapsesi hyvinvointiin. Kerää itsesi, niin kuin meillä äideillä on tapana. Toivon sydämestäni, että teillä menee kaikki hyvin!
Kuinka pienestä lapsesta kyse? Vai onko jo teini? Mietin olisiko teille kaikille parempi jos jäisit kotiin leikkauspäivänä?
Lapset ovat ihmeellisiä, kun paranevat nopeasti vakavistakin leikkauksista. Ymmärrä huolesi todella hyvin.
Lapsenlapseni joutui kiirelliseen leikkaukseen ollessaan hoidossani. Vanhemmat olivat työmatkalla ulkomailla, eivätkä mitenkään ehtineet kotiin.
Olin aivan kauhusta jäykkänä, mutta lapsella ei ollut kuitenkaan mitään hätää pelostani huolimatta.
Eläydyn todella vahvasti myötätunnolla tilanteeseesi.💖
Mukava huomata, että tältä palstalta sentään on empatiaa löydettävissä, vaikka välillä meinaa epäusko iskeäkin. Tsemppiä ap:lle ja pojalle.
M34
Et ole ajatellut rukousta? Mä rukoilen päivittäin ja kun joku asia vaivaa ja pelottaa.
Huh, nämä on oikeasti kovia juttuja. Voimia sinulle ja koko perheelle.
t.2xisä
Ap.
Sinun huoliajatuksesi eivät vaikuta mitenkään leikkauksen lopputulokseen - eivät mitenkään.
Lapsesi EI selviä leikkauksesta yhtään sen suuremmalla todennäköisyydellä mitä vähemmän nukut ja mitä enemmän huolissasi olet. Et voi ostaa kohtalolta onnistunutta leikkausta huolehtimishintaan.
Sen sijaan LAPSESI TOIPUU sitä suuremmalla todennäköisyydellä mitä enemmän olet levännyt ja jaksat pitää hänestä huolta leikkauksen jälkeen olemalla läsnä.
Siihenkään ei voi muutoin vaikuttaa kun olemalla tukena
Voimia ja paljon unta <3
Älä lietso itseäsi äläko poikaasi paniikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pienestä lapsesta kyse? Vai onko jo teini? Mietin olisiko teille kaikille parempi jos jäisit kotiin leikkauspäivänä?
Oli iso tai pieni tuolloin tarvitsee äitiä enemmän kuin koskaan. Kotiin jääminen oman pelon takia ei mielestäni ole vaihtoehto.
Voimia ja kaikkea hyvää teille! ❤️
Voi ap, paljon voimaa ja kaikkea mahdollista hyvää matkaan. <3
Ymmärrän pelkosi erittäin hyvin, mutta yritä silti olla lapsesi suuntaan rauhallinen ja käsitellä omaa ahdistustasi/pelkoasi miehesi ja esim. ammattilaisten kanssa.
❤️