Huolestuttaa tyttäreni (12-vuotias) vakavuus koulunkäynnin suhteen
Hän tekee kaiket illat läksyjä ja sanoo joutuvansa toimimaan niin, koska ei koe olevansa tarpeeksi fiksu. Pelkään hänen ajautuvan perfektionismin tielle.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Tyttösestäsi tulee vielä hyvä tehokkuuskonsultti.
Mitä? Tai no ehkä sitten kun se keski-ikäisenä parin burnoutin jälkeen lopulta uskoo olevansa tavallinen kuolevainen ja että se on ihan ok.
Pitää olla ainakin osittain entinen perfektionisti ennenkuin voi alkaa metaperfektionistiksi ja kehittää tehokkuutensa äärimmilleen. Eli opetella säästämään itseään.
Terveisin ellunkana
Mikä on tyttären mielestä tarpeeksi fiksun määritelmä? Mitä hän tavoittelee ja mitä pelkää? Miksi?
Älä huoli, kyllä suomalainen koulujärjestelmä ennemin tai myöhemmin rankaisee häntä siitä että on parempi kuin muut.
Ainakin voisitte jutella teidän vanhempien koulutiestä, sellaisella sävyllä, että siinä oli vaikeampiakin aikoja, mutta kuitenkin loppujen lopuksi aina voi yrittää uudelleen ja joskus vaikea asia vaatii muutaman vuoden ja sitten se lähteekin avautumaan.
Kannattaa ainakin oppia varomaan huonoja miehiä, ne voivat viedä tehokkaankin naisen tuhon tielle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tyttären mielestä tarpeeksi fiksun määritelmä? Mitä hän tavoittelee ja mitä pelkää? Miksi?
Kymppejä luonnollisesti aina tavoittelee kokeissa ja suree sitä, kun joutuu lukemaan koealueen joka lukuaineessa jopa 7-8 kertaa läpi. Englannin sanakokeisiinkin hän opiskelee kulloisetkin sanat kymmeniä kertoja. Kaikki tämä saa tyttäreni tunteaan alemmuudentunnetta oppimisessa: luokalla on oppilaita, jotka oppivat ja muistavat kaiken oleellisen yhdestä lukukerrasta. ap
Siis lapsesi varmaan tarkoittaa, ettei halua jäädä jälkeen. Tuon ikäinenhän oppii koulussa perustaitoja, jotka kannattaakin oppia perusteellisesti. Huolestuisin vain, jos hänen pitäisi valvoa läksyjen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppejä luonnollisesti aina tavoittelee kokeissa ja suree sitä, kun joutuu lukemaan koealueen joka lukuaineessa jopa 7-8 kertaa läpi. Englannin sanakokeisiinkin hän opiskelee kulloisetkin sanat kymmeniä kertoja. Kaikki tämä saa tyttäreni tunteaan alemmuudentunnetta oppimisessa: luokalla on oppilaita, jotka oppivat ja muistavat kaiken oleellisen yhdestä lukukerrasta. ap
Siis kertaushan on opintojen äiti. Oletko muuten varma, että nuo yhden lukukerran oppilaat varmasti lukevat vain yhden kerran? Voihan olla että he ovat jo aiemmin tutustuneet opittavaan asiaan. Tuo liiallinen vertailu muihin on pahasta. Ei kannata.
Voin ymmärtää hyvin tota ap:n tyttöä. Sain hirveät traumat ja estot siitä kun mua pidettiin jo peruskoulun ala-asteella tyhmänä (en ollutkaan mikään huippuoppilas, keskiarvo parhaimmillaan 7,9). Esim. englannin ääntämykselleni naurettiin tosi julmasti monet kerrat. Olen käynyt kaiken maailman terapioissa aikuisena, mikään ei auta. Tunnen itseni idiootiksi joka ikinen päivä. En ikinä pääse eroon noista tunteistani. Se näkyy erityisesti kaikessa uudessa mitä yritän oppia. Olen edelleenkin hirvittävän arka monella elämän osa-alueella. "Kiitos" kiusaajani kun onnistuitte miinoittamaan itsetuntoani jo alaluokilta lähtien. Teitte "loistavaa" työtä. "Onnittelut" vielä kerran nappisuorituksistanne!
Vierailija kirjoitti:
Voin ymmärtää hyvin tota ap:n tyttöä. Sain hirveät traumat ja estot siitä kun mua pidettiin jo peruskoulun ala-asteella tyhmänä (en ollutkaan mikään huippuoppilas, keskiarvo parhaimmillaan 7,9). Esim. englannin ääntämykselleni naurettiin tosi julmasti monet kerrat. Olen käynyt kaiken maailman terapioissa aikuisena, mikään ei auta. Tunnen itseni idiootiksi joka ikinen päivä. En ikinä pääse eroon noista tunteistani. Se näkyy erityisesti kaikessa uudessa mitä yritän oppia. Olen edelleenkin hirvittävän arka monella elämän osa-alueella. "Kiitos" kiusaajani kun onnistuitte miinoittamaan itsetuntoani jo alaluokilta lähtien. Teitte "loistavaa" työtä. "Onnittelut" vielä kerran nappisuorituksistanne!
No nyt kun olet selvillä tästä kaikesta sun pitää PÄÄTTÄÄ ettet anna niiden hallita elämääsi enää sekuntiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun olet selvillä tästä kaikesta sun pitää PÄÄTTÄÄ ettet anna niiden hallita elämääsi enää sekuntiakaan.
Samaa mieltä kanssasi. Miksi heidän sanomisillaan olisi ollenkaan mitään painoarvoa? Kannattaisi lopettaa tuollaisen ilkeiden kommenttien märehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä niin vaan PÄÄTETÄ, jos traumat ovat todella syvällä ihmisessä! Jos niin olisi, ei meilläkään täällä Suomessa olisi mielen järkkymisiä, ei tarvittaisi psyykkisen hoidon laitoksia, ei mielialalääkkeitä. Riittäisi, kun vaikkapa äiti tai isä sanoo lapselleen: - No niin, nyt PÄÄTÄT olla välittämästä heistä, jotka pitävät sinua yksinkertaisena. PÄÄTÄ tästä päivästä lähtien olevasi älykäs, suorastaan nero.
Oppitunti numero 1: iso osa tämän palstan käyttäjistä on aikamoisia tyhjäpäitä, joista ei ole edes keittiöpsykologeiksi.
Järkkää sille only fans tili niin saa muuta ajateltavaa
Onko mahdollista, että tytön oppimiskyvyssä olisi hitautta? Sitä voi olla fiksullakin, ei korreloi aina älyn kanssa.
Esim. lukiohäiriö (lieväkin) jota ei ole huomattu? Tai ongelmia keskittymisen kanssa.
Onhan niitä muitakin syitä toki. Useimmat ovat visuaalisia oppijoita, osa auditiivisia ja osa kinesteettisiä.
Voisiko tytön oppimista auttaa jollain "työkaluilla". Esim. auditiiviset oppijat oppivat helpoiten kuulemalla asian tai esim. kuuntelemalla opetuksen aikana musiikkia (instrumentaalit biisit tähän parhaita).
Jos oppiminen sujuisi tytöllä nopeammin, jäisi aikaa muuhunkin eikä tarvitsisi niin stressailla.
Suosittelisin että pyydät tytölle apua koulun kautta. Jos ei muuta, niin edes yksi jutustelu koulunkäyntiavustajan kanssa.
Minä muistan kun pyysin lukiossa tukiopetusta matikkaan (lyhyt). En sitä kuitenkaan saanut koska sitä tarjottiin vain pitkän oppimäärän opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoa opettelemalla saakin tehdä ylenmäärin töitä. Sun kannattaisi opettaa lasta opiskelemaan paremmin. Ymmärtämään pääpointit, laajasta tietoudesta suppeampaan, sen kaiken ulkoaopettelun sijaan.
Hyvä. Tyttösestäsi tulee vielä hyvä tehokkuuskonsultti.