Puolison exä ei vaan jätä rauhaan
Olivat yhdessä vuosia sitten, exä petti. On mielenterveysongelmia, aineita myös käyttänyt ja saattaa käyttää edelleen. Exä ottaa säännöllisin väliajoin yhteyttä viestein ja yrittää soittaa. Kun puoliso ei vastaa niin perään tulee viestiä jossa kinuaa vastaamaan.
Olen pyytänyt että sanoisi exälle suoraan ettei halua olla yhteyksissä (kuten sanoo minulle) mutta ei suostu koska sanojensa mukaan pelkää äkkipikaista ja sekopäistä exää. Tuli kuitenkin ohessa ilmi että puoliso on ollut yhteyksissä exään suhteemme aikana eikä kyse ole ollut vain parista viestistä vaan ovat jopa suunnitelleet kahvittelusta ja kuulumisten vaihdosta samassa. Loukkaannuin ja kysyin syytä ja syyksi antoi että säälii exää ja myös tavallaan pelkää häntä. En oikein tiedä menikö selitys läpi ja minulle jäi epävarma olo. Olisi ollut kiva tietää yhteydenpidosta ja lisäksi epäilyksiä herättää se, että ei kuulemma halua olla missään tekemisissä mutta kuitenkin yhteyttä on pidetty minun siitä mitään tietämättä. Kuulemma mielummin vaan "ghostaa" exänsä kuin sanoo suoraan että jättää rauhaan. Jokin haiskahtaa ja vaikkei tässä olisikaan mitään puolisoni puolelta, niin olen väsynyt siihen että joku epäilyttävä ihminen yrittää väkisin elämäämme jatkuvasti. Olen kuullut pahaa tästä ihmisestä myös kavereilta jotka tuntevat kyseisen exän.
Kommentit (35)
En haluaisi elämänkumppanikseni miestä, joka on noin rajaton ja vedätettävissä. Ei ole hyvä olla kiinni myrkyllisessä eksässä. Jotakin miehesi siitä suhteesta saa, kun ei halua jättää menneisyyttä taakseen. Terapia voisi auttaa. En kyllä jäisi katselemaan jos mies ei ole valmis käsittelemään asiaa. Maailmassa on paljon hyviä ja luotettavia kumppaniehdokkaita vailla tuollaisia painolasteja.
Epävakaille puoliso ei ole tasavertainen puoliso, vaan ankkuripaikka, varaäiti, huolintakeskus ja turvapaikka varalla.
Eli hän pitää sinua turvallisena varalla, jos et käytä päihteitä.
Tasaveroiseen suhteeseen hänestä ei ole sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuommosen kanssa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin katkaista välit täysin ja miehesi tietää sen. Ihan kokemuksen pohjalta sanoisin, että joku pitää miestäsi kiinni yhteydenpidossa ja se joku pitää hänen käsitellä itse. Monesti se on syyllisyys, jota ei pysty kuin itse omassa mielessään käsittelemään pois. Tunne voi olla myös sääli, huoli, uteliaisuus... Nämä ovat kuitenkin kaikki tunteita ja onkin aiheellista kysyä miksi hänellä on yhä tunteita elämästään vuosia sitten poistunutta, ilmeisen tuhoisaa ihmistä kohtaan?
Kiitos fiksusta vastauksesta. Kuten kerroin, mies väittää säälivänsä on exäänsä. Kaunaa ei tarvitse eikä kannata kantaa, mutta en ymmärrä miksi joku säälisi ihmistä joka on loukannut noin pahasti ja vieläpä aivan tahallaan. Mua on myös petetty, eikä tulisi mieleenikään suunnitella kahvitteluja kyseisen exän kanssa. AP
Mies ei ole = sinä
Ei niin, mutta harvempi varmaan haluaa kahvitella exän kanssa joka on pettänyt ja satuttanut ja on lisäksi arvaamaton... Itse pysyisin mahdollisimman kaukana mutta noh, olemme kaikki erilaisia. :)
Mistä sinä voit tietää miten miehesi on käyttäytynyt exää kohtaan?
Enhän minä täysin voikaan. Minulla on vain miehen kertomus asioista. Lisäksi se, miten mies käyttäytyy minua kohtaan. On hellä ja tunteellinen ihminen joka tykkää pitää hyvänä. Keskusteluyhteys hyvä, mies on fiksu ja analyyttinen. Ei merkkejä väkivallasta, rakastaa kissojani kovasti. AP
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi elämänkumppanikseni miestä, joka on noin rajaton ja vedätettävissä. Ei ole hyvä olla kiinni myrkyllisessä eksässä. Jotakin miehesi siitä suhteesta saa, kun ei halua jättää menneisyyttä taakseen. Terapia voisi auttaa. En kyllä jäisi katselemaan jos mies ei ole valmis käsittelemään asiaa. Maailmassa on paljon hyviä ja luotettavia kumppaniehdokkaita vailla tuollaisia painolasteja.
Niin. Sehän minua pelottaakin että miehellä on edelleen jotain tunteita tuota exää kohtaan ja haluaa pitää ns. oven raollaan. Jos ei haluaisi, luulisi että sanoisi vain suoraan että on mennyt elämässä eteenpäin eikä yhteydenpito enää kiinnosta. Jostain syystä ei sitä halua tehdä ja syyksi antaa pelon. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuommosen kanssa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin katkaista välit täysin ja miehesi tietää sen. Ihan kokemuksen pohjalta sanoisin, että joku pitää miestäsi kiinni yhteydenpidossa ja se joku pitää hänen käsitellä itse. Monesti se on syyllisyys, jota ei pysty kuin itse omassa mielessään käsittelemään pois. Tunne voi olla myös sääli, huoli, uteliaisuus... Nämä ovat kuitenkin kaikki tunteita ja onkin aiheellista kysyä miksi hänellä on yhä tunteita elämästään vuosia sitten poistunutta, ilmeisen tuhoisaa ihmistä kohtaan?
Kiitos fiksusta vastauksesta. Kuten kerroin, mies väittää säälivänsä on exäänsä. Kaunaa ei tarvitse eikä kannata kantaa, mutta en ymmärrä miksi joku säälisi ihmistä joka on loukannut noin pahasti ja vieläpä aivan tahallaan. Mua on myös petetty, eikä tulisi mieleenikään suunnitella kahvitteluja kyseisen exän kanssa. AP
Mies ei ole = sinä
Ei niin, mutta harvempi varmaan haluaa kahvitella exän kanssa joka on pettänyt ja satuttanut ja on lisäksi arvaamaton... Itse pysyisin mahdollisimman kaukana mutta noh, olemme kaikki erilaisia. :)
Mistä sinä voit tietää miten miehesi on käyttäytynyt exää kohtaan?
Enhän minä täysin voikaan. Minulla on vain miehen kertomus asioista. Lisäksi se, miten mies käyttäytyy minua kohtaan. On hellä ja tunteellinen ihminen joka tykkää pitää hyvänä. Keskusteluyhteys hyvä, mies on fiksu ja analyyttinen. Ei merkkejä väkivallasta, rakastaa kissojani kovasti. AP
Hän ei kuitenkaan kuuntele sinua? Yritä vielä kerran puhua hänen kansaan miten paljon tuo ihminen vaikuttaa teidän suhteeseen ja aseta ne rajat miten paljon sinä olet valmis sietämään. Ja jos hän ei huomio sinun tunteita se on henkistäväkivaltaa.
Totuushan on se, ettei miehelläsi ole mitään pelättävää. Jos on, niin poliisi on sitä varten.
Epärehellisyys on erittäin tuhoisa juttu parisuhteessa. Kannattaa vielä nostaa kissa pöydälle, ja kertoa miehelle, että jatkossa et hyväksy mitään muuta kuin rehellistä puhetta.
Epävarmuutesi kertoo vain siitä, että sinä et luota täysin mieheesi ja se vie suhteelta pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Epävarmuutesi kertoo vain siitä, että sinä et luota täysin mieheesi ja se vie suhteelta pohjaa.
Luotto mieheen oli sataprosenttinen aina siihen asti kunnes sain tietää että yhteyttä on pidetty vaikka antanut olettaa muuta.
Mopedikerhot ottavat vastaan tämänkaltaisiin tilanteisiin liittyviä toimeksiantoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ovat jopa suunnitelleet kahvittelusta ja kuulumisten vaihdosta"
JOPA?! Oletko nyt aivan varma, ettei sinulla ole mt-ongelmia? Kumppanisi saa aivam vapaasti kahvitella exänsä kanssa, jos haluaa. Asia ei ole sinun päätösvallassasi.
Enhän minä sitä estää voikaan enkä hetkeäkään ole niin kuvitellut. Ajatus siitä tuntuu silti epämiellyttävältä ja lisäksi suoraan sanoen kavahdan kyseistä ihmistä sen perusteella kuinka sekaisin hän on ollut tai jopa on edelleen. Kuten kerroin, kaverini tuntevat tuon exän myös ja olen kuullut aika pimeitä asioita hänestä enkä haluaisi sellaista ihmistä lähelle. AP
Eli miehesi on kertonut sinulle ex:n olevan mielenterveysongelmainen "aineiden" käyttäjä, silti näyttää roikkuvan ex:ssä.
Tämä on liiankin tuttu ja vanha tarina. Sinuna juoksisin jo pois.
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on se, ettei miehelläsi ole mitään pelättävää. Jos on, niin poliisi on sitä varten.
Epärehellisyys on erittäin tuhoisa juttu parisuhteessa. Kannattaa vielä nostaa kissa pöydälle, ja kertoa miehelle, että jatkossa et hyväksy mitään muuta kuin rehellistä puhetta.
Niin, en itsekään oikein ymmärrä mitä mies niin kovasti muka pelkää. Meillä on taloyhtiössä kameravalvonta ja ovet lukossa 24/7. Exä ei edes tiedä osoitetta (näin ainakin hyvin vahvasti uskon). Mies väittää että hämärän menneisyytensä takia exä tuntee vaarallista porukkaa. En silti usko, että kukaan diileri tms lähtisi meidän peräämme vaan siksi, että exä kitisee ettei mies enää halua olla yhteyksissä... AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ovat jopa suunnitelleet kahvittelusta ja kuulumisten vaihdosta"
JOPA?! Oletko nyt aivan varma, ettei sinulla ole mt-ongelmia? Kumppanisi saa aivam vapaasti kahvitella exänsä kanssa, jos haluaa. Asia ei ole sinun päätösvallassasi.
Enhän minä sitä estää voikaan enkä hetkeäkään ole niin kuvitellut. Ajatus siitä tuntuu silti epämiellyttävältä ja lisäksi suoraan sanoen kavahdan kyseistä ihmistä sen perusteella kuinka sekaisin hän on ollut tai jopa on edelleen. Kuten kerroin, kaverini tuntevat tuon exän myös ja olen kuullut aika pimeitä asioita hänestä enkä haluaisi sellaista ihmistä lähelle. AP
Eli miehesi on kertonut sinulle ex:n olevan mielenterveysongelmainen "aineiden" käyttäjä, silti näyttää roikkuvan ex:ssä.
Tämä on liiankin tuttu ja vanha tarina. Sinuna juoksisin jo pois.
Tämän olen kuullut sekä häneltä että kavereilta jotka tuntevat tämän exän. Olen myös itse kerran nähnyt kyseisen naisen ja vaikkei ihmisiä saisi luokitella ulkonäön perusteella, niin näytti kyllä olevan aika sekaisin ja huonossa kunnossa. AP
On rakastanut häntä joskus. Siksi vaikea kääntää selkää.
Mulla tulee mieleen, että tuon petetyksi ja jätetyksi tulemisen vuoksi on jäänyt jotain kesken, siis käsittelemättä joku kipeän sumea kohta, joka tuntee jotain tunteen/hyvityksen/validaationnälkää. Että kokea olevansa yhä tarpeellinen tai haluttu tällaiselle ihmiselle joka vaihtoi aikoinaan toiseen, antaa ikään kuin vallan vaihteeksi hänelle. Päättää haluaako olla yhteydessä vai ei ja vallan torjua kun ei halua. Ihan kokemuksesta väitän, että moni petetty-jätetty kyllä ottaisi langan päästä kiinni ja vähän välillä nykäisisi vain jos sillä voittaisi itselleen tunteen, että eipä se jättäjäkään iloisesti taakseen katsomatta kyennyt eteenpäin.
Mun mielestä ei ole oikein valehdella yhteydenpidosta. Siis väittää kumppanille, ettei ole eikä halua olla exään yhteyksissä, ja kuitenkin tapailla exää salaa.