Mä ajoin aikanaan itse sairaalaan synnyttämään
Kommentit (52)
Jaa, minä kävelin synnyttämään ja vauvan kanssa kotiin. No sairaalaan oli matkaa vain 700 metriä. Välillä piti pysähtyä, kun tuli supistus.
Menin raitsikalla Naistenklinikalle. Ei tullut mies noutamaankaan kun oli mennyt ryypiskelyksi ja sammunut Kappelin taakse. Eivät päästäneet vauvan kanssa lähtemään, anoppi tuli vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö teitä nyt palkita tästä jotenkin? Vai mikä tässä oli pointtina?
No, mikä näissä ammattivalittajan aloituksissa yleensäkään on pointti. 😀 Joku muistelointi ajankulukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha.
Jos tätä nyt lukee sellaisia jotka eivät ole ihan varmoja miten tähän pitää suhtautua, niin sanotaanpa tämä asia nyt selkokielellä että ei jää vääriä mielikuvia.
Synnyttämään ei pidä missään nimessä ajaa itse autolla, JOS synnytys on jo käynnissä. Alussa supistukset voivat olla kuukautiskipujen tapaisia ja niiden kanssa voi vielä toimia. Ne tulevat kuitenkin pahenemaan. Kukaan ei voi istua synnytyksen läpi rauhallisesti sukkaa kutoen, vaan jossain kohtaa ne supistukset lyövät ilmat pihalle niin että ulkomaailma häviää mielestä kokonaan. Ei pidä ottaa sitä hyvin todennäköistä riskiä, että kun ajelet rauhallisesti moottoritietä lintujen laulaessa, seuraava onkin jo oikea avaava supistus ja tosiaan ajat auton betonikaiteeseen.
Jos joku kehuskelee menneensä autolla synnyttämään, on todennäköisesti mennyt sovittuun käynnistykseen ilman että tapahtuma on vielä käynnissä. Niin voi tehdä.
En mennyt käynnistykseen. Supistuksia oli mutta ei voimakkaita. Ajoin yöllä noin kello 2 ja lapsi syntyi vasta seuraavana iltana kello 19.ap
Ja millähän vuosikymmenellä tämä tapahtui, ja missä sairaalassa synnytit?
Itselläni on kokemus, 1999-2013, että jos supistusten väli on yli 5 min, tai kohdunsuu on alle 2 cm auki, käännytetään sairaalasta samantien kotiin, jos lapsivedet ovat vielä tulematta.
Itse pääsin osastolle lepäämään, kun supistukset olivat niin kivuliaita, etten saanut nukuttua. Aamuyöstä meni lapsivedet, enkä todellakaan ollut silloin enää ajokunnossa. Sängyllä kuskattiin synnytyssaliin, kun kävely oli niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin kummallakin kerralla bussilla, takaisin mies kävi hakemassa.
Niin minäkin, ajoin tosin itse sitä bussia.
Kävellen on ihan ok mennä sairaalaan. Minäkin olen synnytysten aikana kävellyt sairaalan alueella varmaan kilometrejä ihan muuten vaan.
Autolla ei voi ajaa, onnettomuusriski on liikenteen keskellä ihan liian iso.
Mummo ajoi aikanaan sairaalaan synnyttämään fillarilla. Taksilla sitten varmaan vauvan kans kotiin ja fillarin haki joku muu.
Ai sää ajoit autolla, kyl oot reipas.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha.
Jos tätä nyt lukee sellaisia jotka eivät ole ihan varmoja miten tähän pitää suhtautua, niin sanotaanpa tämä asia nyt selkokielellä että ei jää vääriä mielikuvia.
Synnyttämään ei pidä missään nimessä ajaa itse autolla, JOS synnytys on jo käynnissä. Alussa supistukset voivat olla kuukautiskipujen tapaisia ja niiden kanssa voi vielä toimia. Ne tulevat kuitenkin pahenemaan. Kukaan ei voi istua synnytyksen läpi rauhallisesti sukkaa kutoen, vaan jossain kohtaa ne supistukset lyövät ilmat pihalle niin että ulkomaailma häviää mielestä kokonaan. Ei pidä ottaa sitä hyvin todennäköistä riskiä, että kun ajelet rauhallisesti moottoritietä lintujen laulaessa, seuraava onkin jo oikea avaava supistus ja tosiaan ajat auton betonikaiteeseen.
Jos joku kehuskelee menneensä autolla synnyttämään, on todennäköisesti mennyt sovittuun käynnistykseen ilman että tapahtuma on vielä käynnissä. Niin voi tehdä.
Minä olen kyllä ajanut itse n. 10 km sairaalaan ihan itse. Mies ei tullut kummallakaan kertaa mukaan, yrittäjä kun on - enkä häntä siellä kaivannutkaan.
Eihän se synnytys nyt kovin usein niin nopsaan käy kun elokuvissa, ei minulla ainakaan ole. Viimeksi ehdin olla 4 tuntia sairaalassa ennen kuin syntyi eli ei mitään kiirettä. Ei ole ollut sovittua käynnistystä.
Me mentiin ekalla kerralla taksilla, tosin olin lapsiveden mentyä ajanut vielä itse kotiin pakkaamaan kamat, mutta en enää supistusten alettua aika rytinällä sitten.
Toisella ja kolmannella kerralla käveltiin synnärille. Tosin ihan vain parin kilsan matka ja mies lupasi kantaa jos en pääse perille omin jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha.
En mennyt käynnistykseen. Supistuksia oli mutta ei voimakkaita. Ajoin yöllä noin kello 2 ja lapsi syntyi vasta seuraavana iltana kello 19.ap
Jaa. Täällä ei oteta edes sisään jollei synnytys ole jo kunnolla alkanut, eli kunnon tiheät supistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha.
Jaa. Täällä ei oteta edes sisään jollei synnytys ole jo kunnolla alkanut, eli kunnon tiheät supistukset.
Huomaa erot etelän ja pohjoisen
Minäkin ajoin. En edes tiennyt synnyttäväni. Kätilö laittoi sen vyön ja oli hämmästynyt. Käyrät näytti, että synnytys käynnissä, mutta mistään muusta ei sitä huomannut. Syntyihän se kuuden tunnin päästä. Minä nukuin ja tuesin synnytyksen käynnistyneen puoli tuntia ennenkuin vauva syntyi. Heräsin kipuun.