Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä lähihoitaja + sosionomi!

Vierailija
07.10.2014 |

Olen lähihoitaja ja työskentelen varhaiskasvatuksessa. Olen miettinyt, kannattaisiko minun hakea sosionomikoulutukseen? Mieluusti haluaisin mielipiteitä aikaisemmin lähihoitajaksi opiskelleilta, jotka nyt opiskelevat sosionomiksi tai ovat jo valmiita. Mitä hyötyä on lähihoitajan ammatista sosionomina? Esim saako jotain opintopisteitä hyväksiluettua? Onko minun mahdollista tehdä töitä lastentarhanopettajan roolissa? Mitä muita työkenttiä minulla on? Olen jonkin verran lueskellut amkien sivuja, mutta en oikein vielä tiedä...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi lähäriä sosionomilinjalla. Paljastuivat molemmat pahoiksi amk-kiusaajiksi. Olivat pikkumaisia, ilkeitä ja häätivät kaksi muuta opiskelijaa ryhmästä perättömillä juoruilla ja ilkeyksillä. Olivat myös kateellisia lukiopohjaisille.

Vierailija
2/5 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille asiallisista vastauksistanne :) Selvensi jonkin verran ajatuksiani!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:54"]

Meillä oli kaksi lähäriä sosionomilinjalla. Paljastuivat molemmat pahoiksi amk-kiusaajiksi. Olivat pikkumaisia, ilkeitä ja häätivät kaksi muuta opiskelijaa ryhmästä perättömillä juoruilla ja ilkeyksillä. Olivat myös kateellisia lukiopohjaisille.

[/quote]Tämäpä vastasikin kysymyksiin.Kiitos.

Vierailija
4/5 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaan nyt tähän, vaikka en ole lähihoitaja, mutta sosionomi kyllä. Kun opiskelin vuosina 2009-2012, oli meidän ryhmässä pari ammattikoulupohjaista opiskelijaa, lähäri ja nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja. Toinen oli hyvä tuttuni, joten muistan aika hyvin, mitä hän sai hyväksiluettua. Eli mielestäni ammattikoulun papereilla sai hyväksiluvun ainoastaan yhdestä, noin 3op laajuisesta kurssista ja siitäkin piti tehdä joku essee, missä osoitti osaamisensa. Hyväksilukuja voi saada monin tavoin, oleellista on aiemman osaamisen toteen näyttäminen. Itse sain hyväksiluettua muutaman opintopisteen työkokemuksella. Varhaiskasvatuksessa voit työskennellä lastentarhanopettajana, mikäli opiskelet sosionomiksi sellaisessa suuntautumisvaihtoehdossa, missä on mahdollista suorittaa riittävän laajat pedagogiset ym. opinnot, joilla saa lastentarhanopettajan pätevyyden. Tämä lienee mahdollista kaikissa ammattikorkeakouluissa (osassa ei ole erikseen suuntautumislinjoja, osassa on). Huomaa, että saat lastentarhanopettajan kelpoisuuden, mutta et esiopetukseen! Eli esikoululaisten ryhmään et tule kelpaamaan.

Muita työkenttiä, kuin varhaiskasvatus, on lukemattomia. Lastensuojelu on varmasti yksi isoimmista työllistäjistä. Töitä on myös esimerkiksi päihdepalveluissa, asunnottomia ohjauksessa tms. ja kuntien sosiaalitoimistoissa sekä nuorisotyössä. Ja paljon muuallakin.

Vierailija
5/5 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:42"]

Olen lähihoitaja ja työskentelen varhaiskasvatuksessa. Olen miettinyt, kannattaisiko minun hakea sosionomikoulutukseen? Mieluusti haluaisin mielipiteitä aikaisemmin lähihoitajaksi opiskelleilta, jotka nyt opiskelevat sosionomiksi tai ovat jo valmiita. Mitä hyötyä on lähihoitajan ammatista sosionomina? Esim saako jotain opintopisteitä hyväksiluettua? Onko minun mahdollista tehdä töitä lastentarhanopettajan roolissa? Mitä muita työkenttiä minulla on? Olen jonkin verran lueskellut amkien sivuja, mutta en oikein vielä tiedä...

[/quote]

Okei, vastataanpas sitten muutamaan kysymykseen.

Toisen asteen opintoja ei katsota hyväksi kolmannessa asteessa. Työstä opintojen aikana voi kuitenkin saada vapaavalintaisia opintopisteitä 6. Lähihoitajan tutkinnosta on kuitenkin hyötynä lääkkeidenjakolupa. Työkenttiä on lasten, nuorten, kehitysvammaisten, liikuntavammaisten, työttömien, perheiden ym. kanssa. Lastensuojelu, vammaistyö, työvalmentajat, kehitysvammaohjaajat, nuorisotyö, päihdekuntoutus, vankien jälkihoito, edunvalvonta ja vaikka mikä. muistisairaat ja vanhuksetkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme